IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

+7
Marlin
Azgaron
TommyKillander
Stefan E
cas
glimturen
Zander_Lindstrom
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom lör sep 09 2017, 21:48

Hej allesammans!

Draken har lagts i malpåse och jag tänkte bygga en Merca nu istället.
Det ska bli intressant, jag har aldrig byggt en lastbil i 1/24 tidigare och jag har hört mycket gott om just den här byggsatsen från Italeri, som släpptes för snart ett år sedan. Tanken är att den ska vara i nyskick, men inte helt fabriksny, detta eftersom att jag inte har någon erfarenhet av lastbilar i den här skalan. Mycket av mitt fokus kommer att ligga på inredningen, lastbilar av den här kalibern kan liknas mer vid ett kontor på hjul där det är hög komfort och gott om utrymme för förvaring av saker. Det är ju en rätt tacksam skala för att scratcha vissa detaljer och man kommer att ha relativt god insyn i hytten, därför är det viktigt.
Man ges även möjligheten att ha motorn synlig genom att luta fram hytten och att ha en lucka i fram öppen. Jag kommer att ha luckan på framsidan stängd och motorn under hytten kommer bara vara synlig när jag fotograferar, annars kommer den vara stängd för att man ska se inredningen bättre.
Jag kommer även att ha lite extraljus i resin på den.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21584810

Här är den. Det som hypat de allra flesta lastbilsbyggarna på denna är att Italeri har gjort nya formar till däcken för första gången på typ 20 år.
Man är inte bortskämd med lastbilar precis på marknaden, de bilar som finns är 8/10 gånger trailer-dragare och oftast så finns det en handfull modeller att välja mellan, men med olika dekalark i förpackningarna. Lite synd, för jag hade gärna byggt distributionsbilar och dylikt om det hade funnits. 
Likaså om man vill göra någonting militärt, så finns det ingenting på marknaden egentligen som byggsats.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21552810

Man får börja med chassit och delarna sitter inte fast på något sätt, mer än att det är en liten punkt som ska in i ett annat utrymme. Lätt hänt att det blir snett här om man inte är försiktig.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21476110

Och så ett par profiler med 2x28 hål i sig. Givetvis så var jag tvungen att borra ur dessa, och det resulterade i att jag inte fick så mycket gjort innan jag bestämde mig för att bryta. Hur kul är det att sitta och fortsätta bygga efter att ha borrat ut 56 hål för hand liksom? Bäst att vänta tills imorgon då.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen lör sep 09 2017, 22:00

Häffans projekt!
Fin start!
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom sön sep 10 2017, 15:27

Tack, Glimturen. Smile
En kanske får lite mersmak av det här nu, jag har ju ändå några lastbilar till i stashen. Wink

Idag blev det desto mera gjort, och jag tänkte sätta mig lite mer sen efter att allt lim torkat.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21584710

Chassit måste ju sitta ihop, och det gör den med hjälp av de här delarna.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21553010

Tanken längst bak (till höger på bilden) sitter i ett par jättetunna fästen och här var jag livrädd för att de skulle smälta och jag skulle få börja om. Ingenting hände dock.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21584711

och här ser vi bakaxeln och hjulnav. Hjulnaven tänkte jag handmåla sen med min trogna VMA (Vallejo Model Air, inte Viktigt Meddelande till Allmänheten. Wink) aluminium.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21552910

Lite mer delar till chassit.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21552210

Här har vi ytterligare en grej som är lite mysko. Bakaxeln sitter bara fast i ett litet fäste, och det är riktigt lätt hänt att det blir snett, så man får vara på sin vakt.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21553111

Om ni kollar på beskrivningen här där de visar vart bakaxeln ska sitta, så ser ni.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21584510

Och så var chassit färdigt för målning. Beskrivningen säger här att man ska måla i "gun metal", vilket egentligen bara är sidenmatt svart. Eftersom att plasten redan är svart, så tänkte jag strunta i att måla det... med airbrush. Istället kommer jag att använda sprayfärg.
Erkänn att jag skrämde er lite där. Wink
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas sön sep 10 2017, 15:47

Kors i taket, här har man alla möjligheter att detaljstudera värsta konkurrenten...
Kommer bli fräsigt detta!

Strunta i att måla? Sånt kommer man undan med om man är 4 år Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom sön sep 10 2017, 16:35

cas skrev:Kors i taket, här har man alla möjligheter att detaljstudera värsta konkurrenten...
Kommer bli fräsigt detta!

Strunta i att måla? Sånt kommer man undan med om man är 4 år Cool

Så går det när Italeri vägrar släppa någon ny Volvo.

Haha, eller hur. Det värsta är att det finns sidor där jag ser vuxna karlar som inte besvärar sig att måla ett fordon om plasten redan är grön eller svart t. ex. Men jag kommer måla det med sprayfärg. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom sön sep 10 2017, 17:53

Dags för dagens andra och troligtvis sista sittning då.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21552510

Det syns knappt någon skillnad, men min vänsterhand vittnar om att nu är chassit målat. Wink

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21584712

Hjulnaven efter två lager VMA Aluminium.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21584813

Jag vet inte om det där ska föreställa vara del av ett bromsok eller något, men jag slängde i lite svart/grå färg i VMA alu. för att göra lite skillnad. Vid närmare eftertanke så tror jag inte att det är något bromsok eftersom att jag inte limmat några bromsklossar än.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21621910

Gick över chassit sen med metallpigment på pekfingret, mest för att få lite lyster i färgen.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21584610

Här kommer lite delar som jag också spraymålat, men med Humbrols matta svarta spray.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21584812

Som också limmades på chassit. Härnäst så är det dags för motorn, men den tar jag antingen ikväll eller imorgon. Allt hänger på om man har ork eller ej.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Stefan E sön sep 10 2017, 20:34

Trevligt bygge och läcker dragare!  cheers

Tror inte att lastbilar har skivbromsar, fast numera skulle det inte förvåna mig.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom sön sep 10 2017, 21:52

Stefan E skrev:Trevligt bygge och läcker dragare!  cheers

Tror inte att lastbilar har skivbromsar, fast numera skulle det inte förvåna mig.

Stefan  sunny

Kanske inte det, jag vet knappt hur en lastbil ska se ut under hytten. Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen sön sep 10 2017, 22:13

Lastbilar är mycket märkligare och har mer prylar än man kan tro. Very Happy
Ser tjusigt ut så långt! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas mån sep 11 2017, 05:16

glimturen skrev:Lastbilar är mycket märkligare och har mer prylar än man kan tro. Very Happy
Ser tjusigt ut så långt!  cheers
Det Rikard säger!
(jag är inte alls avundsjuk på Mercas motorkonstruktörer som har allt det utrymmet mellan rambalkarna. Nehej då!)

Föredömligt fint fipplat på en av de 24 olika konfigurationerna som Merca använder!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av TommyKillander mån sep 11 2017, 08:49

Snyggt jobbat med Mercan!

Jag har nollkoll på lastbilar så denna byggtråden är både utbildning och ögon-godis på samma gång Smile

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom mån sep 11 2017, 21:56

Glimteliglimt: Jorå, kan bara tänka mig hur det kommer se ut sen när vändskiva och grejer ska på på bakdelen.

Christer: Tack så mycket, med mer erfarenhet så kanske jag vågar mig på någon av de andra 23 sen. Wink
För en som mig som gärna bygger militärt, så är det främst hyttarna som jag har problem med. Italeri och Revell släpper ju bara de hyttar som heter något i stil med "XXL" eller "Gigasupermega" som är gjorda för att en trött chaffis ska kunna stå raklång i dem.
Jag vill ju ha mer lastbilar utan utrymme för säng och där du slår i taket ens om du är 175 lång och försöker ställa dig upp.

Tommy: Eftersom att jag också är nybörjare på lastbilar, så kan jag väl bara säga åt dig att dra lärdom av mina misstag som jag kommer göra. Wink

Det blev allt en sittning idag, men inte så jättemånga bilder. Fick sms av en kompis om att åka på hockey på fredag, men eftersom att jag målade så ringde jag upp istället och så var kameran inte tillgänglig under större delen av tiden.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21585910

Själva blocket ihopsatt då.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21586010

och så på med alla små delar, som jag valde att måla för hand.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21586310

målat och klart!
Härnäst skönjde jag att fläkt och lite annat skoj ska byggas, vi ses när det är dags!
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av TommyKillander mån sep 11 2017, 22:21

Zander_Lindstrom skrev:Tommy: Eftersom att jag också är nybörjare på lastbilar, så kan jag väl bara säga åt dig att dra lärdom av mina misstag som jag kommer göra. Wink

Tack, men jag är expert på att "recycla" misstag... jag måste göra samma fel själv för att jag skall fatta  pig clown

Snyggt jobbat med motorn förresten!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas tis sep 12 2017, 04:54

Gah! Sitter här och namnger varenda pryl på motorn. Inte nåt skadad jag!
Tusan så snyggt målat!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Azgaron tis sep 12 2017, 11:59

Trevligt med ett lastbilsbygge! Ser bra ut så långt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen tis sep 12 2017, 23:06

Skaplig motor! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Stefan E ons sep 13 2017, 10:54

Snyggt!  cheers

Gillar stora motorer...   drunken

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom ons sep 13 2017, 17:36

Tommy: Såhär långt så har ju allt gått som smort, så du kanske har tur du också om du bygger den? Smile peppar, peppar.

cas: Ja gud ja, en blir skadad med det man håller på med. Som gammal plåtbockare, så sitter jag med funderingar på att scratchbygga en fullt fungerande liten, elektrisk bockmaskin till att bocka PE i. Jag behöver kanske inte nämna att jag är skadad när det gäller flygplan också, för det märks först när man är bland lekmän. Wink

Azgaron/Håkan/Stefan: Tackar så mycket! Riktigt kul det här faktiskt, det är lite som att bygga flygplan i 1/32. Sjukt mycket detaljer som måste göras och det tar ganska lång tid, men det tar upp bra mycket mindre plats när det är klart sen -om man inte vill ha släp dvs.

Idag har det blivit lite mer gjort igen, och som sig bör så har jag även idag tagit lite bilder. Smile

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21741610

Jag började dagens sittning med att måla igen med MRP super silver och återigen utan grundfärg för att få en matt (dull på engelska) effekt.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21741810

Visst har jag airbrush och visst har jag svart färg på sprayburk, men ibland så vill man penselmåla bara för att påminna sig själv om var man startade en gång. Visst tog det lite tid, men det gör inget eftersom att jag vill försöka använda pensel så mycket jag kan. Smile

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21729410

Och här så har jag limmat dit alla delarna.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21741510

Kylaren däremot penselmålade jag fan inte, den fick sig Humbrols sprayfärg. Kan väl tycka att Humbrols sprayfärg blir så in i helskotta matt, men det är väl mer tänkt att det ska vara som en grundfärg egentligen. Det matta passar bra här dock.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21733310

Torrborstade lamellerna här med en blandning av VMA alu. och dark gull grey.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21744310

Lite rör och lite slangar på och så var motorn och steg 12 klart!

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21729310

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21744710

Det var lite avigt att få motorn på plats, men med lite fifflande så åkte den i "med ett klick", precis som Stefan E:s cockpit till MIG-31:an. Smile

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21741410

Orkade inte gå ut och måla drivaxeln, så låter den vara tills nästa gång.
Drivaxel och framaxel härnäst då, som bilden visar.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen ons sep 13 2017, 21:50

Mycket snyggt!

Jag har hört att man behöver använda spett i verkligheten för att få motorn på plats. Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av TommyKillander ons sep 13 2017, 22:26

glimturen skrev:Mycket snyggt!

Jag har hört att man behöver använda spett i verkligheten för att få motorn på plats. Very Happy

affraid
...trodde bara att det var jag som gjorde sånt  Razz


Också; jämrans snyggt målat och pysslat, Zander  cyclops

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas tor sep 14 2017, 07:03

Nice tight fit, som Eduards reklamkampanj lät en gång i tiden...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom lör sep 23 2017, 22:44

Spett eller inte, det här är ändå en byggsats från 2017. Om jag sitter och klagar på att motorn inte riktigt får plats på en gång på den här, gud vet hur andra lastbilar måste vara då.  Laughing

Nåja, det var ett tag sedan jag postade (eller byggde för den delen). Måste gå genom trådarna jag följer, men skulle bli förvånad om lejonparten av er hunnit färdigt med det ni gjort, ni har säkert börjat på 15 nya modeller var. Very Happy
Min undanflykt den här gången är att NHL 18 släpptes förra fredagen, och jag stod och hängde på låset och skulle in och köpa spelet. Nu har jag kommit till mina sinnes fulla bruk igen och fortsatt på Actrosen.
Det blev inte så mycket gjort idag eftersom att jag dels höll på och pulade med framaxeln, som tog sin lilla tid, introducerade min 3-åriga systerdotter till målandet, kikade på hockey och sedan så fick jag och min vuxne systerson den fina idén att vi skulle pröva att göra napalm och tutta eld på. Smile
Här följer mitt dagsverke iaf.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21935210
Här skulle det smältas plast för att få styraxeln rörlig (inte med napalmen dock. Wink ) och det gjorde jag med hjälp av att elda på en pincett. Efter sju helveten och tre fan, så var det klart.
Tog ingen bild på hur de såg ut efter målning, men det var med precis samma färg som till chassit och precis samma färger som på plasten, ni hajar poängen. Wink

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 22016110
Nu börjar det typ likna en lastbil!

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 22016210

Så åkte Mercedes Benz-märket på, so jetzt sieht es aus so wie ein maschine aus Wörth. Wink
Glömde ju bort att nämna också att jag vädrat motorn efter instruktioner från cas (aka. mr Motor). Jag citerar hans direktiv: "Helt klart en wash, för den behöver se dammskitig ut. Inte så mycket oljespill och sånt, för det förekommer inte på moderna motorer, om det inte är fel på dom" jag hoppas att det blev bra. I mina ögon så blev det bra, men så har jag aldrig sett en modernare lastbilsmotor irl heller. Wink

Jo visst ja, här kommer en bild på min palett efteråt. Jag brukar ta den överblivna washen och smeta ut oljefärgen på paletten för torktidens skull. För vissa liknar det kolasås, för andra liknar det...

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21616210
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen sön sep 24 2017, 00:20

Mycket snyggt jobbat!
Napalm och motorwash är en spännande kombo! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom sön sep 24 2017, 15:14

glimturen skrev:Mycket snyggt jobbat!
Napalm och motorwash är en spännande kombo! Very Happy

Twisted Evil Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 1507288375 Cool
Hade farsan min varit här, så hade han säkert sagt "sätt inte griller i hôvvet på pôjken nu!" Very Happy

Dagens sittning var faktiskt ganska så produktiv sett till antalet bilder som togs, vi går rakt på sak med en gång.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21984010

Vi börjar med någon form av intag, som någon kanske kan upplysa mig om mer exakt vad det är. Ganska så straight forward, tre delar sammanlagt med fin passform och på ett ögonblick så var den redo för målning.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21942010

Medans färgen torkar så får man väl börja pula på lite nya konstruktioner.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21942410

En bild på det färdigt, som om det vore gjort i en handvändning, vi låtsas att det stämmer. Wink
Ifall någon undrar vad den där grå klumpen är som alltid syns, så är det alltså en ljusstake som jag köpte på Mio i Borås för knappt en femtiolapp. 
Funkar utmärkt både till att skära fotoets och att ha öppna färgburkar med en klick häftmassa i botten när man penslar. Smile

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21979510

Vändskiva och lite annat.
Den var inte så jättedetaljerad, Tommy K. Ifall du inte minns, kika bakåt några meddelanden så hajar du. Wink

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21942111

Lite hjulhus (heter det så?).

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21984110

SKÄRPA!
Slängde på lite Humbrol sprayfärg på dessa, lämnade fläkten på och gick ut till garaget och målade lite annat med cellulosan.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21984210 

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 22014810

Sen så var allt installerat och klart. Vi låtsas väl att detta gjordes i en handvändning också.  Rolling Eyes
Nejdå, så problematiskt var det inte. Det enda var väl att det var lite bökigt att få det svarta intaget och styrbord hjulhus på plats, men det gick.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21942310

Lite bättre bild på när allt är ditlimmat.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 22016510

Stötte på lite problem med vändskivan dock. Att måla svart plast med svart färg alltså... Det såg vått ut när jag sprayade, när jag gick in och kikade så hade det inte blivit helt jämnt. Antar att jag får lösa det med lite chipping och golvpolish sen då. Såvida inte ni har något bättre förslag? Jag vill klargöra att det är fastlimmat redan.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21979410

Det döljer sig en låttext här, kan ni gissa vilken? Wink

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 22052510

Passar väl på att pröva Vallejos spackel då.
Det är för övrigt min tama schimpans som håller i den på bilden, som ni ser på tumnageln.
Vet inte om det var Tommy eller Glimturen som hade tama spindlar, jag har en apa. Wink

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21979511

Dåsånn, så låter vi allt torka och under tiden så kan jag posta lite bilder åt alla och käka lite pizza efter det. Smile

Bis später, kosmonauter! Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas sön sep 24 2017, 16:58

Zander_Lindstrom skrev:
Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21984010

Vi börjar med någon form av intag, som någon kanske kan upplysa mig om mer exakt vad det är. Ganska så straight forward, tre delar sammanlagt med fin passform och på ett ögonblick så var den redo för målning.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 21942010
Mycket riktigt luftintag och luftfiltret.
Rackarns fräck pjäs den där!
Man blir nästan sugen på att bygga nåt liknande och ställa på jobbet, bara för att...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet