IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

+7
Marlin
Azgaron
TommyKillander
Stefan E
cas
glimturen
Zander_Lindstrom
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Azgaron ons nov 29 2017, 13:09

Tjusigt målat! Snygg silverfärg! Smile

Det är väl ofta så att man ångrar att man inte fixade redan från början, och ändå får göra om det.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom ons nov 29 2017, 16:37

Christer: Japp, och jag applicerade den i flera tunna lager tills jag fick önskad nyans.
I flaskan så är färgen mycket ljusare, men iom. att jag är ute efter något som mer liknar stål
så fick det bli svart grundfärg och flera tunna lager tills jag blev nöjd. Smile

Tommy: Tack så mycket. Very Happy

Stefan: Surfare och surfare, jag är väl mer rena silverfisken då. Wink
Så bra med MRP:s färger också att de är såpasst lätta att applicera.
Skulle vilja pröva om de har någon kromfärg ifall man kan få en nästintill spegelblank yta.
Om alla deras metallfärger lever upp till mina förväntningar på samma sätt som Super Silver gjorde
så kommer jag definitivt att börja använda MRP till all form av metall.

Kingen: Tack så mycket. Smile
Ja, han är tokgrym på die-leitplanke.
För min del så blir det en hel del Google Translate när jag läser hans grejer eftersom att jag 
inte vet vad alla bildelar heter på tyska. Jag har lärt mig att "Scheibenwischer" betyder "vindrutetorkare" iallafall. Very Happy

Haakon:
Exakt så. Den där lata rösten finns alltid i bakhuvuet, "Vem bryr sig om att det är jul? Fortsätt sova"
eller "Art in Miniature kan kvitta, stanna hemma och sov istället".  Razz

Brukar bli att man svarar på följande sätt när djävulen på axeln kommer med sina idéer. Very Happy

Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom ons nov 29 2017, 16:39

Det hade visst hamnat endel damm på plasten när jag målade, hur blir jag av med det? Ska jag gå över ytan med en fin slipsticka som när man polerar en huv t. ex?
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom ons nov 29 2017, 22:27

Då var det dags igen då, och det började inte bra.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24257610

Tog la och prövade att gå över med den finaste slipstickan på sina ställen. Den tog knappt något så jag tog den näst finaste. Så blev den stött där i kanten som ni ser, en vit linje inte tjockare än ett hårstrå. "Nemas problemas på taket!" tänkte jag, runkade upp MRP-flaskan och sedan så målade jag över det med pensel. Då tro fan att färgen lossnar istället .

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24204710

Inget annat att göra än att sätta ihop sprutan, dra igång fläkten och fläska på ny färg.
Jag täckte över det, men resultatet nu blev att det blev en mycket ljusare fläck därpå.
Som jag sagt innan så målade jag ju på med rätt tunna lager innan för att få en mörk metallfärg, men den fläcken blev mer Super Silver som den ska se ut. Jag målade lite runtom och kamouflerade det så gott jag kunde och det blev lite bättre iaf.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24252210

Så var det dags att limma dit innerväggarna till sov-delen, ni vet de som satt lika tajt som...
Limmade dem först med Tamiya Extra Thin och klämde, sedan så slängde jag på superlim + aktivator för säkerhets skull så att det sitter still över natten och plasten hinner svetsas ihop.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24172610

Så fick jag måla toppdelen svart eftersom att det kommer att synas under takfönstret sen.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24251910

Takfönstret målat.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24257410

Och efter sju helveten och tre fan så sitter rutorna på plats nu!
Dags att låta det torka och sedan ge mig på det imorgon igen.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas tor nov 30 2017, 08:04

Men det ser ju riktigt lattjo ut!
Bra jobbat!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Gigabyte tor nov 30 2017, 12:51

ser riktigt bra ut !!!

starkt av dig att komma tillbaka och  göra det bättre  Smile

  //Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Azgaron tor nov 30 2017, 22:15

Snyggt jobbat och fint räddat med silverfärgen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen tor nov 30 2017, 23:26

Snyggt Zander! Du fick till det fint tycker jag! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom fre dec 01 2017, 01:26

Tack så mycket, grabbar!

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24204810

Började med att trycka upp inredningen och genast så spricker ju fogarna mellan  sidorna och framrutan, julgranen går sönder och ramlar av och ena sidorutan lossnar lite.
Kunde få ihop fogarna med superlim och aktivator, rutan sitter löst där den sitter och lär nog sitta ett tag till om ingen petar på den. Känner mig lite ledsen över att julgranen lossnade dock, men det går väl alltid att göra en ny till framtida byggen.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24204711

Därefter så var det dags för målning igen.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24257311

Grundade alla delar i svart som vanligt, fast utan retarder i färgen den här gången eftersom att jag tänkte att jag skulle maskera lite och ville inte vänta tills imorgon.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24273210

MB-märket grundades också.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24257310

karossdelarna är målade med MRP Super Silver här också och kromdelarna med AK Xtreme Metal chrome.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24272911

Så skulle det på lite nät i bak där också. Inte helt lätt att klippa det i en perfekt cirkel, men jag fick till det tillräckligt hyfsat iallafall.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24204910

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24257510

Den här ville inte heller sitta riktigt och jag ville absolut inte gå över fogarna med TETC. Lösningen blev återigen superlim på insidan och aktivator där ingen ändå kommer se något. Det går att ha den där öppen, men bruksanvisningen tvingar dig att välja mellan det ena eller andra. Det kändes för omständligt att hålla på och krångla med en gångjärnsmekanism och det är inte så överdrivet mycket detaljer i för att jag skulle vilja ha den öppen hela tiden.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24273010

På med lite klistermärken till speglarna.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24282310

Sidospeglarna på.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 24252110

Lite bättre bild på den med alla delar på.

Känslan nu är att det värsta och svåraste är över, nu är det bara smådelar kvar innan hytten åker på plats.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Azgaron fre dec 01 2017, 10:46

Snyggt jobbat! Blev snyggt med nät bakom märket! Smile

Håkan




























Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom lör dec 02 2017, 00:37

Azgaron skrev:Snyggt jobbat! Blev snyggt med nät bakom märket! Smile

Håkan

Tack så mycket. Smile
Ja, det var ett riktigt fint nät faktiskt, styvt och fint!
Jag vet ju när jag byggde min T-55:a från Trumpeter för ett par år sedan så kändes ju nätet som om det sprack och smulades sönder bara man petade på det.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Stefan E lör dec 02 2017, 08:29

Blir kalassnyggt!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av TommyKillander lör dec 02 2017, 09:59

Det där ser riktigt snyggt ut!

Väldigt fina detaljer.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen lör dec 02 2017, 22:52

Nu tar det sig fint! Gott jobbat! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom mån dec 04 2017, 13:08

Tack så mycket grabbar. Smile
För att vara min första lastbil någonsin i 1/24, så känns det som att jag fick till det hyfsat iallafall.
Tror nästa lastbil kommer bli mycket bättre sedan man lärt sig alla tricks med att bygga.

Just här så tänkte jag alldeles för mycket som en flygbyggare, jag hade t. ex kunnat sätta samman hela chassit på en gång och sedan målat det, istället för att måla delarna vid varje steg i princip som jag gjorde på den här.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom fre jan 19 2018, 22:01

Tjenare alla!
Jag föll som en sten rakt ner i botten ett par dagar efter att jag postat här, och först idag har jag lyckats ta mig i kragen och försökt bygga något.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 26996910

Målade lyktorna igår, men fick ett nervsammanbrott i princip omedelbart så jag avslutade sessionen direkt efteråt.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 26996510

Började med att måla de sista delarna som skulle airbrushas, samma procedur som tidigare. Tamiya X1+laquer thinner som grund och sedan på med MRP Super Silver i tunna lager.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 26943410

Känns skönt att airbrushandet är över nu, det har varit ett frenetiskt användande av den under det här bygget. Typ gjort ett steg, målat delarna och tvättat sprutan och sedan blivit tvungen att sätta ihop den igen för kommande steg. Orutin som nybörjare på lastbilar, till nästa gång vet jag att jag ska försöka göra det mer som flygplan i att jag bygger ihop det så långt jag kan och målar det sist av allt.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 26943010

Styrbord vindavvisare på 

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 26994510

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 26995010

Ovansida luftintag på, samma visa här som tidigare. Den är gjord av svart plast på den verkliga förlagan och svart plast i byggsatsen, så jag struntade i att måla den svart.
Av samma anledning så tycker jag att det ser bättre ut faktiskt om man lämnar dem omålade sådär.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 26994910

Och skiten passar ju inte i bak heller, men jag har börjat tröttna på den här lastbilen nu så jag låter det bara vara.

Nu är det bara tre steg kvar i beskrivningen och därefter följer lite lätt vädring, så är den snart klar. Tråkigt att det här ska vara en av de bästa lastbilsbyggsatserna på marknaden och så är passformen så dålig. Undrar just när jag vågar mig på att försöka färdigställa en lastbil igen. Ska se med FH 16 sen om jag kommer slita mitt hår ännu mer.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Stefan E fre jan 19 2018, 23:11

Trist när det blir en strid att få dit varje del.....

Men det ser ut att bli bra ändå!  cheers

Snyggt jobbat, Zander! 


Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 1288785663 Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 1288785663 Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 1288785663 Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 1288785663

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen lör jan 20 2018, 00:44

P´åt igen bara! Du är ju snart klar!
Snyggt jobbat Zander och....Heja dig! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jan 22 2018, 22:28

Stefan: Tack så mycket! Jo, minst sagt. Plus när man mår psykiskt dåligt för tillfället, så blir det ju inte bättre av att allt krånglar t. om när jag försöker ta min tillflykt till något.  Laughing

MrGlimt: Tack så mycket! Det går bara att fortsätta uppåt nu, både vad gäller modeller och det personliga. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Azgaron mån jan 22 2018, 23:07

Ser snyggt ut, Zander! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom tis jan 23 2018, 12:46

Azgaron skrev:Ser snyggt ut, Zander! Smile

Håkan

Tackar så mycket, Håkan!
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jan 25 2018, 23:31

Satte mig ner och byggde lite mer idag, men iom. att det mestadels var smådelar (tidskrävande sådana) så kommer det inte så mycket bilder.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 27292410

Började med att sätta dit fästena till förarsidans vindavvisare.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 27294510

Och så vindavvisarna.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 27394610

Lite antenner och ett par tutor, så var den jobbiga hytten färdig.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 27153310

Och så lite arbete på grillen. Givetvis så kom jag på att det var två delar som jag hade glömt att airbrusha sist, så imorgon blir det till att ta fram sprutan och måla ett par bitar stora som lösnaglar med X-1 och MRP Super Silver. Yaaaaay...
Efter det lilla steget, så är det bara pyttelite kvar innan det är dags att sätta hytten på plats och slänga på en wash på ett par ställen och så är den klar.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Azgaron fre jan 26 2018, 00:41

Ser snyggt ut! Skönt att den snart är klar! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom fre jan 26 2018, 21:53

Hytten krånglar, jag råkade trycka superlim på ena dörren och jag avslutar tråden här. Det här har, utan tvivel, varit den värsta modellen jag någonsin byggt. Jag kommer inte ställa ut den, aldrig, no way Jose!

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 27157810

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 27294610
Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 27294410
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av TommyKillander fre jan 26 2018, 22:51

Jag tycker den ser kalas ut i vitrinen! cyclops

Starkt jobbat att färdigställa den trots allt krångel king

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 5 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet