IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias tor sep 14 2017, 11:15

Tja..

Jag har nog smuttat lite på frågan tidigare, men det är ganska länge sedan. Det börjar närma sig att bygga Viggens plastigare lilla-syrra*.. Wink Gripen. Jag har vart lite halvsugen tidigare men nu börjar det där suget öka ganska mycket.

Men vad *behöver* man för AM till modellen från Kitty Hawk? Jag är inte så tokintresserad av öppna luftbromsar och motmedelsluckor men kanske en ok cockpit, hellre resin och målas än fotoets denna gång tror jag. Så vilken cockpit passar mig bäst och framförallt, vilken passar bäst i modellen utan alltför mycket plastikkirurgi? Wink

Vad jag skall hänga på kan jag ju ta senare men de där korrigerade balkarna från CMK för en C-modell, är det stor skillnad? Lite spontant tycker jag en kärra med mycket fälltankar och sen lite IRIS-T och några Meteorer hade sett tufft ut men sånt där tenderar jag att ändra mig mycket med.. ;L9 Finns det bra Meteor i AM?

Något annat *måste* som bör ingandlas ex nya hjul och sånt?

* - skämt åsido men Viggen är faktiskt mer gedigen och "cool" i mitt tycke med Gripen är en fin Saab-produkt.. Cool
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Janne.S tor sep 14 2017, 13:10

Aires utblås och cockpit, finns även hjulbrunnar om du känner dig härad. Mäster pitotrör är ett måste. Maestro har eftertankar och SOL spaningskapsel i reson....irisar finns också från olika tillverkare likaså amraam.
Jag rekommenderar att köpa revells eurofighter där får man med Taurus, irst-t, meteor, amraam, å sidewinder....ja och en eurofighter Razz
Sedan måste du ha dekaler....nuffror i alla fall för dekalerna som kommer med är till en "A" och modellen är en "C" Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias tor sep 14 2017, 14:26

Tack Janne. Smile

Hjulbrunnar är en grej jag ofta snålar med så det är lugnt.. Men Aires cockpit funkar bra? Utblaset ser bäst ut som stängt eller?

Ah, låter som bra vapenlast i den där Eurofighter´n. Kör hellre på Meteorer än RB99 då min JA 37D kommer ha dem så alltid kul med variation.

Dekaler ja, det har jag inte ens kikat på. Fiins det bra utbud?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Stefan E tor sep 14 2017, 15:35

Hejsan!

Som Janne säger, Revells Eurofighter-låda innehåller last till många Gripar, hur det är med själva balkarna vet jag inte.
Förmodligen behövs Svenska balkar?

Här kan Johan (mera känd som "Flarpen") nog hjälpa dig, kolla in hans episka byggtråd här på forumet och Jannes tråd är inte heller dålig.

Bara vapnen är värda hela EF-satsens pris, flygplanet får du på köpet och det är en superb modell!

En Aires Cockpit kan väl aldrig vara fel, kanske en stol från Quickboost (finns det???) så man slipper mickla med etsade bälten.

Dekaler finns (Fanns?) från Two-Bobs och Robban (Moose Republic/RB Decals) har också flera mycket fina ark.

Det är lite av mina egna tankegångar inför mitt eget Gripen-bygge i framtiden.

Går det att använda CMK´s resin-satser avsedda för Italeris Gripen till Kitty Hawks modell?

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias tor sep 14 2017, 15:59

Tack Stefan! Uppskattar din hjälp, du har alltid koll, du med. Speciellt på grejor från den fina flygstaden! Wink Smile

Jag skall kolla in de byggtrådarna, har nog sett Jannes men kanske inte flarpens?

Eurofighter´n kommer att införskaffas då! Låter ju superb´t. 

Jag har inte så mycket emot etsade bälten, var ett tag sedan jag målade en resin-stol med gjurna bälten så är lite rädd för dem.. Wink

Ah, har itne ens kollat Robbans sida för Gripen-klibbisar! Klantigt, skall göra det.. Handlade ju nyss ännu flera Viggen-dekaler så hur kunde jag glämma det.. Självklart skall kärran bli svensk! Very Happy Även om det finns fina Tjeckiska och ungerska m fl..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av cas tor sep 14 2017, 18:01

Gripens utblås är alltid stängt på marken, då motorn är avstängd. Öppet läge är egentligen bara på fullgas med grundmotor om jag kommer ihåg min lumpartid rätt, men det var ju 20 år sen så...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias tor sep 14 2017, 18:09

Tack för det cas. Smile Det utblåset tycker jag ser bäst ut på en modell ändå.

Vart gjorde du värnplikten?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av cas fre sep 15 2017, 06:39

Jag lekte Gripen (och Viggen-mek) på F7 1997-1998.
Vi var med förra gången som Gripen landade på Rv 44  Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias fre sep 15 2017, 11:22

Ah coolt!
Lite skandal, jag har aldrig varit på F7 vad jag vet, bara passerat förbi.. Brorsan har vart på flygdagar och annat där. Måste ta tag i detta nästa gång det händer något spännande där.

Varit mycket på F6 dock. Smile Viggen känns eoisk men fasiken, Gripen börjar "grown on me"..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Janne.S fre sep 15 2017, 11:50



Går det att använda CMK´s resin-satser avsedda för Italeris Gripen till Kitty Hawks modell?

Stefan  sunny

Akta dig för CMKs grejer till Gripen......och CMKs satser till KH är omarbetade satser för Italeri.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias fre sep 15 2017, 12:25

Ajdå, ok - tack för den varningen. Smile

Det var lite skralt med dekaler hos Robban förresten, har han haft men gör inga Gripen-klibbisar just nu?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias fre sep 15 2017, 18:09

Kanske en dum fråga men jag kan inte sånt... Smile

Kan man fylla upp fälltankar när man lufttankar en Gripen, eller för all del, de flesta moderna jaktplan? Eller är det bara huvudtankar i flygplanet?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Janne.S fre sep 15 2017, 18:49

Tobias skrev:Kanske en dum fråga men jag kan inte sånt... Smile

Kan man fylla upp fälltankar när man lufttankar en Gripen, eller för all del, de flesta moderna jaktplan? Eller är det bara huvudtankar i flygplanet?
Det är nog bara kroppstankarna som kan lufttankas, massa skumt med pumpar och rör och grejer som inte är lönt att stoppa i fälltankar, de fylls manuellt på marken och har bara envägs kontakt med flygplanets bränslesystem.

Det finns lufttankningsbara extratankar dock Very Happy
https://airrefuelingarchive.files.wordpress.com/2009/05/vista_arts.jpg
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias fre sep 15 2017, 19:41

Misstänkte att det var så men bäst att fråga, vara bara nyfiken egentligen.. Smile

Haha! Vilka finingar! Undrar om de finns i resin? Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Janne.S fre sep 15 2017, 21:03

Tobias skrev:Misstänkte att det var så men bäst att fråga, vara bara nyfiken egentligen.. Smile

Haha! Vilka finingar! Undrar om de finns i resin? Wink
Kan ju inte vara helt svårt att scratcha en egen.....300 gallon tank, lite gjutstam och en IFR sond Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias sön okt 01 2017, 19:28

Sant, jag var väl egentligen inte så sugen, bara nyfiken om någon kuf släppt en så cool grej. Wink

Hur var det nu igen med detta kit - det var lite krångel eller, warpade kroppshalvor eller något i början?  Antar att man försiktigt kan värma och ordna det om man har otur och får en sån box?
Men fanns det andra problem också?

Jag kan inte tillräckligt för att bygga en korrekt Gripen heller, till exempel, denna AM-del:

Klicky

Det är en uppgradering med facklor och remsor för C/D-maskiner gissar jag? Eller är balken fel i boxen?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av cas mån okt 02 2017, 06:34

Janne.S skrev:Det är nog bara kroppstankarna som kan lufttankas, massa skumt med pumpar och rör och grejer som inte är lönt att stoppa i fälltankar, de fylls manuellt på marken och har bara envägs kontakt med flygplanets bränslesystem.

Det finns lufttankningsbara extratankar dock Very Happy
 https://airrefuelingarchive.files.wordpress.com/2009/05/vista_arts.jpg
Tanka Gripen och Viggen har man gjort både en och annan gång, både med och utan fältank/Extratank.
Det sitter en brytare i serviceluckan där man helt enkelt väljer hur man skall tanka, så inga tankningsmunstycken kopplas till tankarna på svenska maskiner.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Tobias mån okt 02 2017, 18:29

Ah, så man kan fylla upp tankarna utan att hälla rätt i dem om jag förstår dig rätt? på marken iaf?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av cas mån okt 02 2017, 20:08

Precis så. Vid marktankning så väljer man hur mycket som skall i och sen sköter planet resten.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C Empty Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet