Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C
4 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C
Tja..
Jag har nog smuttat lite på frågan tidigare, men det är ganska länge sedan. Det börjar närma sig att bygga Viggens plastigare lilla-syrra*.. Gripen. Jag har vart lite halvsugen tidigare men nu börjar det där suget öka ganska mycket.
Men vad *behöver* man för AM till modellen från Kitty Hawk? Jag är inte så tokintresserad av öppna luftbromsar och motmedelsluckor men kanske en ok cockpit, hellre resin och målas än fotoets denna gång tror jag. Så vilken cockpit passar mig bäst och framförallt, vilken passar bäst i modellen utan alltför mycket plastikkirurgi?
Vad jag skall hänga på kan jag ju ta senare men de där korrigerade balkarna från CMK för en C-modell, är det stor skillnad? Lite spontant tycker jag en kärra med mycket fälltankar och sen lite IRIS-T och några Meteorer hade sett tufft ut men sånt där tenderar jag att ändra mig mycket med.. ;L9 Finns det bra Meteor i AM?
Något annat *måste* som bör ingandlas ex nya hjul och sånt?
* - skämt åsido men Viggen är faktiskt mer gedigen och "cool" i mitt tycke med Gripen är en fin Saab-produkt..
Jag har nog smuttat lite på frågan tidigare, men det är ganska länge sedan. Det börjar närma sig att bygga Viggens plastigare lilla-syrra*.. Gripen. Jag har vart lite halvsugen tidigare men nu börjar det där suget öka ganska mycket.
Men vad *behöver* man för AM till modellen från Kitty Hawk? Jag är inte så tokintresserad av öppna luftbromsar och motmedelsluckor men kanske en ok cockpit, hellre resin och målas än fotoets denna gång tror jag. Så vilken cockpit passar mig bäst och framförallt, vilken passar bäst i modellen utan alltför mycket plastikkirurgi?
Vad jag skall hänga på kan jag ju ta senare men de där korrigerade balkarna från CMK för en C-modell, är det stor skillnad? Lite spontant tycker jag en kärra med mycket fälltankar och sen lite IRIS-T och några Meteorer hade sett tufft ut men sånt där tenderar jag att ändra mig mycket med.. ;L9 Finns det bra Meteor i AM?
Något annat *måste* som bör ingandlas ex nya hjul och sånt?
* - skämt åsido men Viggen är faktiskt mer gedigen och "cool" i mitt tycke med Gripen är en fin Saab-produkt..
Tobias
Sv: Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C
Aires utblås och cockpit, finns även hjulbrunnar om du känner dig härad. Mäster pitotrör är ett måste. Maestro har eftertankar och SOL spaningskapsel i reson....irisar finns också från olika tillverkare likaså amraam.
Jag rekommenderar att köpa revells eurofighter där får man med Taurus, irst-t, meteor, amraam, å sidewinder....ja och en eurofighter
Sedan måste du ha dekaler....nuffror i alla fall för dekalerna som kommer med är till en "A" och modellen är en "C"
Jag rekommenderar att köpa revells eurofighter där får man med Taurus, irst-t, meteor, amraam, å sidewinder....ja och en eurofighter
Sedan måste du ha dekaler....nuffror i alla fall för dekalerna som kommer med är till en "A" och modellen är en "C"
Janne.S- Moderator
Tack Janne.
Hjulbrunnar är en grej jag ofta snålar med så det är lugnt.. Men Aires cockpit funkar bra? Utblaset ser bäst ut som stängt eller?
Ah, låter som bra vapenlast i den där Eurofighter´n. Kör hellre på Meteorer än RB99 då min JA 37D kommer ha dem så alltid kul med variation.
Dekaler ja, det har jag inte ens kikat på. Fiins det bra utbud?
Hjulbrunnar är en grej jag ofta snålar med så det är lugnt.. Men Aires cockpit funkar bra? Utblaset ser bäst ut som stängt eller?
Ah, låter som bra vapenlast i den där Eurofighter´n. Kör hellre på Meteorer än RB99 då min JA 37D kommer ha dem så alltid kul med variation.
Dekaler ja, det har jag inte ens kikat på. Fiins det bra utbud?
Tobias
Hejsan!
Som Janne säger, Revells Eurofighter-låda innehåller last till många Gripar, hur det är med själva balkarna vet jag inte.
Förmodligen behövs Svenska balkar?
Här kan Johan (mera känd som "Flarpen") nog hjälpa dig, kolla in hans episka byggtråd här på forumet och Jannes tråd är inte heller dålig.
Bara vapnen är värda hela EF-satsens pris, flygplanet får du på köpet och det är en superb modell!
En Aires Cockpit kan väl aldrig vara fel, kanske en stol från Quickboost (finns det???) så man slipper mickla med etsade bälten.
Dekaler finns (Fanns?) från Two-Bobs och Robban (Moose Republic/RB Decals) har också flera mycket fina ark.
Det är lite av mina egna tankegångar inför mitt eget Gripen-bygge i framtiden.
Går det att använda CMK´s resin-satser avsedda för Italeris Gripen till Kitty Hawks modell?
Stefan
Som Janne säger, Revells Eurofighter-låda innehåller last till många Gripar, hur det är med själva balkarna vet jag inte.
Förmodligen behövs Svenska balkar?
Här kan Johan (mera känd som "Flarpen") nog hjälpa dig, kolla in hans episka byggtråd här på forumet och Jannes tråd är inte heller dålig.
Bara vapnen är värda hela EF-satsens pris, flygplanet får du på köpet och det är en superb modell!
En Aires Cockpit kan väl aldrig vara fel, kanske en stol från Quickboost (finns det???) så man slipper mickla med etsade bälten.
Dekaler finns (Fanns?) från Two-Bobs och Robban (Moose Republic/RB Decals) har också flera mycket fina ark.
Det är lite av mina egna tankegångar inför mitt eget Gripen-bygge i framtiden.
Går det att använda CMK´s resin-satser avsedda för Italeris Gripen till Kitty Hawks modell?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan! Uppskattar din hjälp, du har alltid koll, du med. Speciellt på grejor från den fina flygstaden!
Jag skall kolla in de byggtrådarna, har nog sett Jannes men kanske inte flarpens?
Eurofighter´n kommer att införskaffas då! Låter ju superb´t.
Jag har inte så mycket emot etsade bälten, var ett tag sedan jag målade en resin-stol med gjurna bälten så är lite rädd för dem..
Ah, har itne ens kollat Robbans sida för Gripen-klibbisar! Klantigt, skall göra det.. Handlade ju nyss ännu flera Viggen-dekaler så hur kunde jag glämma det.. Självklart skall kärran bli svensk! Även om det finns fina Tjeckiska och ungerska m fl..
Jag skall kolla in de byggtrådarna, har nog sett Jannes men kanske inte flarpens?
Eurofighter´n kommer att införskaffas då! Låter ju superb´t.
Jag har inte så mycket emot etsade bälten, var ett tag sedan jag målade en resin-stol med gjurna bälten så är lite rädd för dem..
Ah, har itne ens kollat Robbans sida för Gripen-klibbisar! Klantigt, skall göra det.. Handlade ju nyss ännu flera Viggen-dekaler så hur kunde jag glämma det.. Självklart skall kärran bli svensk! Även om det finns fina Tjeckiska och ungerska m fl..
Tobias
Gripens utblås är alltid stängt på marken, då motorn är avstängd. Öppet läge är egentligen bara på fullgas med grundmotor om jag kommer ihåg min lumpartid rätt, men det var ju 20 år sen så...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack för det cas. Det utblåset tycker jag ser bäst ut på en modell ändå.
Vart gjorde du värnplikten?
Vart gjorde du värnplikten?
Tobias
Jag lekte Gripen (och Viggen-mek) på F7 1997-1998.
Vi var med förra gången som Gripen landade på Rv 44
Vi var med förra gången som Gripen landade på Rv 44
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ah coolt!
Lite skandal, jag har aldrig varit på F7 vad jag vet, bara passerat förbi.. Brorsan har vart på flygdagar och annat där. Måste ta tag i detta nästa gång det händer något spännande där.
Varit mycket på F6 dock. Viggen känns eoisk men fasiken, Gripen börjar "grown on me"..
Lite skandal, jag har aldrig varit på F7 vad jag vet, bara passerat förbi.. Brorsan har vart på flygdagar och annat där. Måste ta tag i detta nästa gång det händer något spännande där.
Varit mycket på F6 dock. Viggen känns eoisk men fasiken, Gripen börjar "grown on me"..
Tobias
Stefan
Akta dig för CMKs grejer till Gripen......och CMKs satser till KH är omarbetade satser för Italeri.
Janne.S- Moderator
Ajdå, ok - tack för den varningen.
Det var lite skralt med dekaler hos Robban förresten, har han haft men gör inga Gripen-klibbisar just nu?
Det var lite skralt med dekaler hos Robban förresten, har han haft men gör inga Gripen-klibbisar just nu?
Tobias
Kanske en dum fråga men jag kan inte sånt...
Kan man fylla upp fälltankar när man lufttankar en Gripen, eller för all del, de flesta moderna jaktplan? Eller är det bara huvudtankar i flygplanet?
Kan man fylla upp fälltankar när man lufttankar en Gripen, eller för all del, de flesta moderna jaktplan? Eller är det bara huvudtankar i flygplanet?
Tobias
Det är nog bara kroppstankarna som kan lufttankas, massa skumt med pumpar och rör och grejer som inte är lönt att stoppa i fälltankar, de fylls manuellt på marken och har bara envägs kontakt med flygplanets bränslesystem.Tobias skrev:Kanske en dum fråga men jag kan inte sånt...
Det finns lufttankningsbara extratankar dock
https://airrefuelingarchive.files.wordpress.com/2009/05/vista_arts.jpg
Janne.S- Moderator
Misstänkte att det var så men bäst att fråga, vara bara nyfiken egentligen..
Haha! Vilka finingar! Undrar om de finns i resin?
Tobias
Kan ju inte vara helt svårt att scratcha en egen.....300 gallon tank, lite gjutstam och en IFR sondTobias skrev:Misstänkte att det var så men bäst att fråga, vara bara nyfiken egentligen..
Janne.S- Moderator
Sant, jag var väl egentligen inte så sugen, bara nyfiken om någon kuf släppt en så cool grej.
Hur var det nu igen med detta kit - det var lite krångel eller, warpade kroppshalvor eller något i början? Antar att man försiktigt kan värma och ordna det om man har otur och får en sån box?
Men fanns det andra problem också?
Jag kan inte tillräckligt för att bygga en korrekt Gripen heller, till exempel, denna AM-del:
Klicky
Det är en uppgradering med facklor och remsor för C/D-maskiner gissar jag? Eller är balken fel i boxen?
Hur var det nu igen med detta kit - det var lite krångel eller, warpade kroppshalvor eller något i början? Antar att man försiktigt kan värma och ordna det om man har otur och får en sån box?
Men fanns det andra problem också?
Jag kan inte tillräckligt för att bygga en korrekt Gripen heller, till exempel, denna AM-del:
Klicky
Det är en uppgradering med facklor och remsor för C/D-maskiner gissar jag? Eller är balken fel i boxen?
Tobias
Tanka Gripen och Viggen har man gjort både en och annan gång, både med och utan fältank/Extratank.Janne.S skrev:Det är nog bara kroppstankarna som kan lufttankas, massa skumt med pumpar och rör och grejer som inte är lönt att stoppa i fälltankar, de fylls manuellt på marken och har bara envägs kontakt med flygplanets bränslesystem.
Det finns lufttankningsbara extratankar dock
https://airrefuelingarchive.files.wordpress.com/2009/05/vista_arts.jpg
Det sitter en brytare i serviceluckan där man helt enkelt väljer hur man skall tanka, så inga tankningsmunstycken kopplas till tankarna på svenska maskiner.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ah, så man kan fylla upp tankarna utan att hälla rätt i dem om jag förstår dig rätt? på marken iaf?
Tobias
Precis så. Vid marktankning så väljer man hur mycket som skall i och sen sköter planet resten.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Liknande ämnen
» SAAB JAS 39C Gripen, 1/48 Kitty Hawk
» Jas-39C Gripen från Kitty Hawk - Förhandsboka!
» Kitty Hawk Su-34 1/48
» Kitty Hawk upphör med tillverkningen!
» Kitty Hawk!!!
» Jas-39C Gripen från Kitty Hawk - Förhandsboka!
» Kitty Hawk Su-34 1/48
» Kitty Hawk upphör med tillverkningen!
» Kitty Hawk!!!
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|