Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
+6
johan r
Gigabyte
glimturen
Azgaron
cas
Zander_Lindstrom
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
I väntan på att jag ska få pengar till en ny Actros, så börjar jag väl arbeta lite på en Volvo FH då.
Vet inte riktigt vilken färg den ska ha än bara, eller om den ska tillhöra ett stort åkeri.
Lastbilen i fråga.
Började med att sätta ihop motorn. Jag satte inte dit alla delar eftersom att jag inte hade tänkt ha motorn synlig, så jag tänkte eventuellt bara slänga på lite metallpigment rakt på plasten så att det ser lite intressantare ut ifall man skulle kunna se lite av motorn genom grillen.
Satte ihop chassit också.
Vet inte riktigt vilken färg den ska ha än bara, eller om den ska tillhöra ett stort åkeri.
Lastbilen i fråga.
Började med att sätta ihop motorn. Jag satte inte dit alla delar eftersom att jag inte hade tänkt ha motorn synlig, så jag tänkte eventuellt bara slänga på lite metallpigment rakt på plasten så att det ser lite intressantare ut ifall man skulle kunna se lite av motorn genom grillen.
Satte ihop chassit också.
Zander_Lindstrom
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Fast motorn är grön....
Bra initiativ att sätta igång med den här!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Fast motorn är grön....
Och ser svart ut i vilket fall som helst i det mörka utrymmet om man ens ser något in.
Tack! Jag vill bygga den här så straight forward som möjligt och rakt ur lådan, bygga klart den så fort som möjligt, utan att slarva. Kort och gott en övningsbil.
Någon som har förslag på hur jag ska måla den sen? Jag har funderat lite på antingen en från ASG eller en sådan där pissgul från ICA, eller om jag skulle måla den i en vanlig färg.
Zander_Lindstrom
Ser ut som en bra start på ditt nya bygge!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Raskt på det igen bara! Så rätt.
Fin start med motor och chassi.
Färg? Illgrön kanske?
Fin start med motor och chassi.
Färg? Illgrön kanske?
glimturen
Gott att du tar nya tag ,, ser fram mot nya bilder snart, från din lastbils fabrik !
Gigabyte
Tack alla för lyckönskningarna.
Jag har bestämt mig för att göra den röd med svart kofångare och ett tre-färgat band runtom hytten.
Jag var inne och köpte en ny Actros nu idag förresten, jag var ändå inne i Lidköping så jag lånade pengar.
Kommer posta lite ikväll både här och i Actros-bygget.
Jag har bestämt mig för att göra den röd med svart kofångare och ett tre-färgat band runtom hytten.
Jag var inne och köpte en ny Actros nu idag förresten, jag var ändå inne i Lidköping så jag lånade pengar.
Kommer posta lite ikväll både här och i Actros-bygget.
Zander_Lindstrom
johan r skrev:Var i Lidköping hittar du modeller?
Cykelaffären Cymo på Stenportsgatan 65.
Inte världens största utbud kanske, men det finns allt endel matnyttigt där. De har en liten avdelning i affären där de säljer R/C, plastmodeller, Modelljärnväg osv. De har skapligt pris på färger från Alclad också.
De har endel flyg i 1/48 och 1/72 om man vill bygga svenskt, men vänta dig inte att hitta t. ex Tamiya-byggsatser i 1/32 eller stridsvagnar med extra allt från Dragon.
Cymo i Lidköping och Modellhuset i Mariestad är mina första-val när det kommer till att handla eftersom att jag vill stödja mina lokala handlare som väl säljer sådant som man har användning för.
Zander_Lindstrom
Jag hann allt med att jobba lite både på Volvon idag också.
Det skulle på ett par bladfjädrar som jag fick sitta och pyssla med lite för att stötdämparna (19/20B) skulle passa. Dessa var för stora för att passa i hålen i chassit, så jag skalade bort lite med kniven och tvingade dit dem. Visst kunde jag väl borrat, men jag tänkte på förhand att det nog skulle gå snabbare att skala, men det gör det inte.
Här är delarna på, och en lätt huvudvärk blev inte lättare av att sitta och sniffa Tamiya Extra Thin, så jag bröt för kvällen där. Nya, friska tag imorgon!
Det skulle på ett par bladfjädrar som jag fick sitta och pyssla med lite för att stötdämparna (19/20B) skulle passa. Dessa var för stora för att passa i hålen i chassit, så jag skalade bort lite med kniven och tvingade dit dem. Visst kunde jag väl borrat, men jag tänkte på förhand att det nog skulle gå snabbare att skala, men det gör det inte.
Här är delarna på, och en lätt huvudvärk blev inte lättare av att sitta och sniffa Tamiya Extra Thin, så jag bröt för kvällen där. Nya, friska tag imorgon!
Zander_Lindstrom
Jepp, det där är ett volvochassi det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Läckert!
Färg?
KNALLGUL!!!!
...nä, visst nä, den skulle ju bli röd....
Stefan
Färg?
KNALLGUL!!!!
...nä, visst nä, den skulle ju bli röd....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Snyggt jobbat! Alltid kul när man får nåt gjort på byggena!
Håkan
Håkan
cas: Antingen det, eller så är det en slangbella.
Stefan: Det kommer fler lastbilar.
Jag hade faktiskt en idé på att göra en bil från Danzas till den här.
Azgaron: Tack! Jo, ens om det bara är ett par bladfjädrar.
Stefan: Det kommer fler lastbilar.
Jag hade faktiskt en idé på att göra en bil från Danzas till den här.
Azgaron: Tack! Jo, ens om det bara är ett par bladfjädrar.
Zander_Lindstrom
Rena lastbilsfabriken...
Lycka till med bygget - en Volvo sitter ju aldrig fel
Tommy
Lycka till med bygget - en Volvo sitter ju aldrig fel
Tommy
TommyKillander
Hej alla!
Nu har den här lastbilen fått prio.1 på byggbordet, så vänta er fler uppdateringar under den närmsta tiden.
Framaxeln färdig, hade lite problem här sedan jag inte tycktes få min skruvmejsel varm nog till att smälta det som behövdes för att det skulle bli rörligt. Det gick till slut.
Det straffade sig med att inte sätta dit alla delar, för kylaren krävde att diverse delar skulle vara på för att få fläkten på plats och fläkten behövs till kylaren. En läxa.
Vänstersidan på chassit är i princip färdigt, det börjar bli dags för målning snart.
Nu har den här lastbilen fått prio.1 på byggbordet, så vänta er fler uppdateringar under den närmsta tiden.
Framaxeln färdig, hade lite problem här sedan jag inte tycktes få min skruvmejsel varm nog till att smälta det som behövdes för att det skulle bli rörligt. Det gick till slut.
Det straffade sig med att inte sätta dit alla delar, för kylaren krävde att diverse delar skulle vara på för att få fläkten på plats och fläkten behövs till kylaren. En läxa.
Vänstersidan på chassit är i princip färdigt, det börjar bli dags för målning snart.
Zander_Lindstrom
Bilderna i föregående post är från i söndags, jag hade bara glömt att slänga upp dem tills idag.
Dessa är purfärska från idag dock.
Började med att måla fälgen till reservhjulet med Humbrols Airframe Aluminium på sprayflaska.
Och så själva reservhjulet, som jag tycker ser lite för nytt ut. Det sitter ju trots allt ändå på utsidan av lastbilen.
Gick över det lite lätt med sandpapper för att få dem att se oanvända, men väderbitna ut.
Bakre stänkskärmar ihopsatta och färdiga att målas. Jag vill måla dessa innan jag sätter dit dem på chassit eftersom att jag hade tänkt att de skulle vara av svart/mörkgrå plast istället för målade i lastbilens färg.
Chassit är färdigt för målning.
Bränsletanken ihopsatt och sandpapprad (inte på den bilden dock).
Jag tänkte att jag skulle ta och göra i ordning resten av fälgarna för målning imorgon också.
Sedan så har jag bestämt mig för att lastbilen ska vara röd med mörkt chassi, den kommer att vara väderbiten, men inte fallfärdig. Lite rostfläckar här och där, någon repa, men inte mycket mer än så.
Den här kommer tjäna som referensmaterial vad gäller färgen, så här får vi en uppfattning om hur jag vill att den ska se ut.
Dessa är purfärska från idag dock.
Började med att måla fälgen till reservhjulet med Humbrols Airframe Aluminium på sprayflaska.
Och så själva reservhjulet, som jag tycker ser lite för nytt ut. Det sitter ju trots allt ändå på utsidan av lastbilen.
Gick över det lite lätt med sandpapper för att få dem att se oanvända, men väderbitna ut.
Bakre stänkskärmar ihopsatta och färdiga att målas. Jag vill måla dessa innan jag sätter dit dem på chassit eftersom att jag hade tänkt att de skulle vara av svart/mörkgrå plast istället för målade i lastbilens färg.
Chassit är färdigt för målning.
Bränsletanken ihopsatt och sandpapprad (inte på den bilden dock).
Jag tänkte att jag skulle ta och göra i ordning resten av fälgarna för målning imorgon också.
Sedan så har jag bestämt mig för att lastbilen ska vara röd med mörkt chassi, den kommer att vara väderbiten, men inte fallfärdig. Lite rostfläckar här och där, någon repa, men inte mycket mer än så.
Den här kommer tjäna som referensmaterial vad gäller färgen, så här får vi en uppfattning om hur jag vill att den ska se ut.
Zander_Lindstrom
Snyggt jobbat Zander! Trevlig förebild!
Håkan
Håkan
Azgaron skrev:Snyggt jobbat Zander! Trevlig förebild!
Håkan
Tack så mycket.
Det ska väl erkännas att jag har fler än en förebild, men just den på bilden överensstämmer allra bäst med FH 12:an i mitt huvud.
Om någon säger Volvo FH till mig, så föreställer jag mig direkt en blå lastbil annars, men tycker väl inte riktigt att det lämpar sig ur en vädringssynpunkt.
Aja, det får bli min nästa FH, jag har ju trots allt en till i stashen som är en mellan 2002-2012.
Zander_Lindstrom
Hej igen allesammans!
Idag så har jag målat det första som ska målas på lastbilen nu.
Började med att måla hela chassit med Tamiya XF-63 German Grey och fälgar och bränsletank med MRP Super Silver. Ni som följt mitt bygge av Mercan har redan sett vad man kan uträtta med den färgen, men jag vill ändå slå ett slag till för den. Lätt att spruta på, lätt att tvätta ur sprutan och det ser riktigt bra ut, så bra att jag förmodligen kommer ersätta Xtreme Metals Airframe Aluminium med denna.
Så var det dags att fixa med däcken då, sex stycken till antalet.
Jag gjorde samma sak som med reservhjulet, enda skillnaden nu var att jag använde grövre sandpapper och gick betydligt hårdare på däcken än tidigare. I det här fallet så tycker jag att Italeris gamla däck passar bra eftersom att de inte är sådär fruktansvärt detaljerade och ser således mer ut som slitna däck efter lite sandpappring.
Tyckte skillnaden syns bättre från den här vinkeln.
Till fälgarna så körde jag en blandning med pigment och Humbrol Decalfix som applicerades med svamp. Som ni ser på bilden, så duttade jag bara på rätt stora fläckar till att börja med, sedan så tog jag en torr bit på svampen och duttade i de våta fläckarna och spred ut det. Gjorde detta i omgångar och med olika nyanser av rost.
Till slut såg de ut såhär.
Sedan så slängde jag på MIG:s European Earth i mönsterdjupen. Att jag redan gått över däcken med sandpapper gjorde också att gummit bättre kunde ta emot rosten. Råkade även tappa ut halva burken med pigment i knät, vilket jag kan säga på en gång att det sög getpu...
Sedan så gick jag över kanterna med sandpappret igen så att merparten av pigmenten stannade i fördjupningarna.
Och så tappade HV markeringen på poängkungen Andrew Calof med 22 sekunder kvar, och förlorade matchen med 2-3 och så var bygget slut.
Imorgon tänkte jag börja arbeta lite mer med rost och smuts på chassit.
Idag så har jag målat det första som ska målas på lastbilen nu.
Började med att måla hela chassit med Tamiya XF-63 German Grey och fälgar och bränsletank med MRP Super Silver. Ni som följt mitt bygge av Mercan har redan sett vad man kan uträtta med den färgen, men jag vill ändå slå ett slag till för den. Lätt att spruta på, lätt att tvätta ur sprutan och det ser riktigt bra ut, så bra att jag förmodligen kommer ersätta Xtreme Metals Airframe Aluminium med denna.
Så var det dags att fixa med däcken då, sex stycken till antalet.
Jag gjorde samma sak som med reservhjulet, enda skillnaden nu var att jag använde grövre sandpapper och gick betydligt hårdare på däcken än tidigare. I det här fallet så tycker jag att Italeris gamla däck passar bra eftersom att de inte är sådär fruktansvärt detaljerade och ser således mer ut som slitna däck efter lite sandpappring.
Tyckte skillnaden syns bättre från den här vinkeln.
Till fälgarna så körde jag en blandning med pigment och Humbrol Decalfix som applicerades med svamp. Som ni ser på bilden, så duttade jag bara på rätt stora fläckar till att börja med, sedan så tog jag en torr bit på svampen och duttade i de våta fläckarna och spred ut det. Gjorde detta i omgångar och med olika nyanser av rost.
Till slut såg de ut såhär.
Sedan så slängde jag på MIG:s European Earth i mönsterdjupen. Att jag redan gått över däcken med sandpapper gjorde också att gummit bättre kunde ta emot rosten. Råkade även tappa ut halva burken med pigment i knät, vilket jag kan säga på en gång att det sög getpu...
Sedan så gick jag över kanterna med sandpappret igen så att merparten av pigmenten stannade i fördjupningarna.
Och så tappade HV markeringen på poängkungen Andrew Calof med 22 sekunder kvar, och förlorade matchen med 2-3 och så var bygget slut.
Imorgon tänkte jag börja arbeta lite mer med rost och smuts på chassit.
Zander_Lindstrom
Snyggt jobbat med däck och fälgar! Ser riktigt bra ut!
Håkan
Håkan
Jestanes då!
De där däcken blev ju helt kalas!
De där däcken blev ju helt kalas!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Italeri Volvo VN780 '' European Style '' 1/24