Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
+6
johan r
Gigabyte
glimturen
Azgaron
cas
Zander_Lindstrom
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Härligt jobbat med rostiga hjul.
Ser verkligen bra ut
- Roland
Ser verkligen bra ut
- Roland
rsm.gbg
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
glimturen skrev: Vilka snygga hjul! Rust and dust!
Tack så jättemycket, om du gillade den posten, så kommer du nog gilla den här mer.
Hockeylördag idag igen! Målrika tillställningar runtom i landet och det är alltid kul när HV slår LHC.
Bra Hockeylördag stavas bra MOJO, och tycker det gick fin fint idag, här kommer det bilder.
Tänkte jag skulle göra lite streaks med oljefärg fläckvis på sina ställen.
Här tänkte jag lite för mycket som en flygbyggare och slängde på lite för mycket, bara för att komma till insikt att smutsen rör sig neråt på bilar och och inte bakåt som på flygplan.
Resultatet ser vi här, jag tog bort så mycket jag kunde med lacknafta och gjorde sedan en wash i samma kulör till resten av chassit istället.
Och så på med lite torra pigment och klarlack.
Det var eftermiddagsmatchen det och jag avslutade dagen, trodde jag. Det gnagde inom mig att det blev alldeles på tok för mycket rost. Jag har en bild i huvudet klar för mig redan, och den ser inte ut sådär. Satte mig sen igen en stund och tänkte fixa till allt. Upptäckte först nu att jag inte tog en bild direkt efter att jag åtgärdat det, men det syns på slutet så håll ut.
Eller jo, chassit syns lite suddigt uppe i hörnet, men när jag var klar med det så började jag arbeta med bakre stänkskydden, som jag penselmålade med svart färg och rostade ner fästena.
Bestämde mig för att snygga till bakhjulen lite också. Eftersom att jag fäst pigmenten med dekalfix, och trots att det värsta jag vet är att slicka på saker för att tvätta, så slickade jag lite på en tops och tog bort endel. Det blev som en omvänd torrborstning, och det är det fina med Decalfix att det går att återaktivera det med lite vatten. Eller *urk* saliv...
Och här kommer chassit med hjulen på. Jag tog färgen som jag hade till chassit och torrborstade på det på sina ställen, och sedan så gick jag över med metallpigment på fingret lite runtom där det var för mycket rost. Jag är supernöjd med det såhär långt.
Andra sidan av chassit, som ni inte sett så mycket av förrns nu.
Avslutningsvis, så slängde jag på lite vändskivefett i form av X-9 Smoke och svart pigment. Det råkade komma med lite rostpigment också, men det kan jag leva med och skulle någon tycka att det inte är tillräckligt mörkt, så kan jag ju torrborsta lite i efterhand.
Chassit är nästan färdigt nu iallafall, det ska på lite fler grejer i bak bara, men det gör jag på ett kick.
På återseende, kosmonauter!
Zander_Lindstrom
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Snyggt jobbat med vädringen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Azgaron skrev:Snyggt jobbat med vädringen!
Håkan
Tack så mycket.
Zander_Lindstrom
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Vädringen är ju perfa för hur en hårt använd FH12 ser ut nu...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Hej alla!
Satte blåslampa på mig själv idag för att hinna klart med lastbilen i tid till Modellutställningen i Mariestad den 3:e mars.
Ny telefon dessutom och med en bra kamera, nu ska jag aldrig mer kompromissa med mobiler med dåliga kameror.
Undersidan på hytten gick ihop snabbt och enkelt.
Interiören på plats med fastlimmade säten och torrpassad bakvägg.
Och instrumentpanelen.
Fy fan, bildkvalitén känns ju som rena systemkameran i jämförelse med min gamla telefon.
Satte blåslampa på mig själv idag för att hinna klart med lastbilen i tid till Modellutställningen i Mariestad den 3:e mars.
Ny telefon dessutom och med en bra kamera, nu ska jag aldrig mer kompromissa med mobiler med dåliga kameror.
Undersidan på hytten gick ihop snabbt och enkelt.
Interiören på plats med fastlimmade säten och torrpassad bakvägg.
Och instrumentpanelen.
Fy fan, bildkvalitén känns ju som rena systemkameran i jämförelse med min gamla telefon.
Zander_Lindstrom
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Snyggt jobbat med lastbilen och kul annorlunda lack på gitarren!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Azgaron skrev:Snyggt jobbat med lastbilen och kul annorlunda lack på gitarren!
Håkan
Tack så mycket.
Rörande gitarren, så var den ursprungligen målad att se sliten ut och jag gjorde ett tafatt försök för ett par år sedan att få den att se naturligt sliten ut. En stor reva rätt över kroppen bl. a. Ville bytt in den, men skulle inte haft en chans, så jag fyllde igen reporna och målade över den och nu vill jag inte riktigt sälja den längre.
Zander_Lindstrom
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Alltså...gitarren är ju helt fantastisk!
Utsökt målad, verkligen!
Utsökt målad, verkligen!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
cas skrev:Alltså...gitarren är ju helt fantastisk!
Utsökt målad, verkligen!
Tack.
Ganska enkelt faktiskt, särskilt om man har vana med airbrush, annars funkar sprayflaskor också.
Rymdmotiv och solnedgångar, det är bland det enklaste man kan göra med en airbrush eller sprayflaskor, och folk brukar tycka det blir skitsnyggt.
Zander_Lindstrom
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Mycket snygg gitarr!
Modellen är inte illa den heller.
Modellen är inte illa den heller.
glimturen
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Coolt som fasen!
Snyggt jobb med lastbilen och nya mobilen gav helt klart bättre bilder.
Tommy
Snyggt jobb med lastbilen och nya mobilen gav helt klart bättre bilder.
Tommy
TommyKillander
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Glimturen: Tackar så mycket.
Tommy: Tackar, ja visst blev det? Lär inte svära över mobilkameror ett tag framöver nu iaf.
Ikväll var det så dags för Hockeylördag igen, efter ett litet uppehåll under OS och nu när OS nästan är slut, så har jag ju all tid i världen att hinna bli klar med det sista innan utställningen i Mariestad på lördag (ska ni dit?).
Började med att svära ihop hytten, men det gick tillslut efter att jag kom på ett litet system kring i vilken ordning jag skulle sätta ihop grejerna. sida+front+sida+tak+baksida. Beskrivningen ville att jag skulle sätta ihop delarna på precis samma sätt som Mercan, men ickesanicke, den gubben gick inte här se!
På taket och baksidan så finns det endel hål där man ska sätta fast vindavvisarna.
Till just det här ändamålet vill jag inte ha vindavvisare, plus att det funkar att ha en FH med högt tak utan vindavvisare. Att det sedan sparar mig liiite tid innan lördag är ett plus, men inte därför jag gör det.
Som ni kanske förstår när jag säger att "spara tid" så är det givetvis relativt eftersom att den tid jag annars skulle lägga på att limma dit vindavvisarna, så får jag istället snuska på Milliput (med 99,9% överbliven lera efteråt givetvis...).
Det blir inte helt perfekt eftersom att Milliput, tyvärr, har en tendens att smula sönder och bli svårarbetad. I den bästa av världar så skulle jag haft lite plasticard-pinnar i lämplig storlek och stoppat i hålen, men nu hade jag bara två storlekar varav den ena mindre än hålen och den andra större än min största borr. Om ni noterar att det är små hål i fyllningarna, så tänkte jag fylla dessa med vanligt spackel istället och det är ingen miss från min sida.
Så började jag med hytten, som kommer att bli helt oob till skillnad från min merca. Här ser vi instrumentpanelen grundmålad med XF-77 och detaljmålad för hand med Italeris svarta färg.
Och så dörrarna. Vet inte hur korrekta de är färgmässigt, men dörrarna kommer inte att synas alls mycket när hytten är hopsatt sen.
Och så sitter nu själva hytten och bakväggen ihop. Vill inte sätta dit tak och instrumentpanel riktigt än eftersom att jag ska slänga på lite washer, pigment och torrborstning på sina ställen.
Tommy: Tackar, ja visst blev det? Lär inte svära över mobilkameror ett tag framöver nu iaf.
Ikväll var det så dags för Hockeylördag igen, efter ett litet uppehåll under OS och nu när OS nästan är slut, så har jag ju all tid i världen att hinna bli klar med det sista innan utställningen i Mariestad på lördag (ska ni dit?).
Började med att svära ihop hytten, men det gick tillslut efter att jag kom på ett litet system kring i vilken ordning jag skulle sätta ihop grejerna. sida+front+sida+tak+baksida. Beskrivningen ville att jag skulle sätta ihop delarna på precis samma sätt som Mercan, men ickesanicke, den gubben gick inte här se!
På taket och baksidan så finns det endel hål där man ska sätta fast vindavvisarna.
Till just det här ändamålet vill jag inte ha vindavvisare, plus att det funkar att ha en FH med högt tak utan vindavvisare. Att det sedan sparar mig liiite tid innan lördag är ett plus, men inte därför jag gör det.
Som ni kanske förstår när jag säger att "spara tid" så är det givetvis relativt eftersom att den tid jag annars skulle lägga på att limma dit vindavvisarna, så får jag istället snuska på Milliput (med 99,9% överbliven lera efteråt givetvis...).
Det blir inte helt perfekt eftersom att Milliput, tyvärr, har en tendens att smula sönder och bli svårarbetad. I den bästa av världar så skulle jag haft lite plasticard-pinnar i lämplig storlek och stoppat i hålen, men nu hade jag bara två storlekar varav den ena mindre än hålen och den andra större än min största borr. Om ni noterar att det är små hål i fyllningarna, så tänkte jag fylla dessa med vanligt spackel istället och det är ingen miss från min sida.
Så började jag med hytten, som kommer att bli helt oob till skillnad från min merca. Här ser vi instrumentpanelen grundmålad med XF-77 och detaljmålad för hand med Italeris svarta färg.
Och så dörrarna. Vet inte hur korrekta de är färgmässigt, men dörrarna kommer inte att synas alls mycket när hytten är hopsatt sen.
Och så sitter nu själva hytten och bakväggen ihop. Vill inte sätta dit tak och instrumentpanel riktigt än eftersom att jag ska slänga på lite washer, pigment och torrborstning på sina ställen.
Zander_Lindstrom
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Plåtarbetet i hytten är ju in lite högre klass än vad hyttfabriken i Umeå mäktar med.
Snajsigt!
Snajsigt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Snyggt jobbat Zander! Ser ut att bli en fin hytt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Tack så mycket allesammans, det roliga är också att jag har kunnat torrpassa allting och allt passar mycket bättre än på mercan, så jag känner mig säker på att det inte kommer sluta i olycka som med mercan.
Christer, du som är en del av koncernen, vad är det de gör på Volvo i Skövde för grejer? Trots att jag bara bor 4 mil från Skövde och har ett par kusiner som jobbar där, så har jag ingen aning om vad fan de sysslar med där inne.
Nu har jag börjat jobba på det sista, men det blir en sittning till innan allt är färdigt. Här följer arbetet från dagens första skift.
Började att grisa ner de delar av mattorna som ska vara allra skitigast och jag använde mig av MIG:s European dust utblandat med Humbrol Decalfix (handen upp alla som lärt sig det på youtube *räcker upp handen* ).
Så gjorde jag en tunnare blandning som skulle tjäna mer som en liten wash och smetade på de övriga ytorna, och den tidigare blandningen har redan hunnit börja torka där som ni ser.
Medans det torkade, så gick jag över instrumentpanelen med Tamiyas gråa panel line accent och slängde på ett par dekaler. Som ni ser, så saknas en dekal och det beror på att den smulades sönder i tusen bitar. Lite surt, men så går det ibland och jag har inte riktigt tid att vänta flera dagar på att få hem fotoets.
Här slängde jag även på lite torra pigment och lite grå panel accent på mittkonsolen.
Som ni ser, så är mattan på förarsidan betydligt smutsigare, vilket naturligtvis beror på att chaufförssidan använts mer än passagerarsidan. Jag har även gått över mattan med en fuktad tops för att göra lite omvänd torrborstning så att smutsen bara ligger kvar innanför fyrkanterna i mattan. Även växelspaksknoppen fick vara utan wash eftersom att chaufförens hand sopar bort allt damm var gång han växlar.
En snabb torrpassning vittnar om hur lätt allt faller på plats och hur jag ska positionera dörrstoppningarna. Till vänster ser ni det felaktiga och till höger det rätta. Hytten åkte på och av som en dans, utan våld och knakande fogar. Halleluja.
Dags för målning då, och jag glömde ta en bild när jag grundmålade allt svart, så ni får den här bilden med en grundmålad svart del och den blåa hytten.
"Den skulle ju bli röd sa du?" japp, men varje gång jag tänkte mig den färdiga lastbilen i huvudet, så var den blå, så jag gick på det istället.
Gick på en ny approach när jag skulle få den att se blekt ut, vet inte om jag delat med mig tidigare om hur jag resonerade. Om jag inte gjort det, så beskriver jag det igen.
Istället för att bleka färgen mitt i varje panel, som på ett flygplan, så målade jag istället över hela hytten från en vinkel för att få ovansidan och eventuella höjdpunkter blekta, medans den skulle bli mörkare längre ner. Resultatet ser ni här.
Skillnaden mellan ljusast och mörkast ser ni här. Eftersom att jag inte riktigt känner att jag behärskar slipning och polering bra nog, så ville jag inte riskera att få en repig yta, så jag fyllde inte igen hålen mer. Note to self, behöver hitta något bättre tvåkomponentsepoxy än Milliput, jag behöver införskaffa Ultimate Modellers grundfärg (trots att jag tycker att Paul Bretland är en tölp) och jag behöver köpa lite nya plasticard-strängar.
Det är och har alltid varit min akilleshäl, slipning och polering och jag måste jobba mer på det.
Jag är nöjd såhär långt. Det kan vara stora färgskillnader på gamla lastbilar, som vi ser här, i synnerhet på röda bilar (därför jag ville ha den röd först).
Inredningen färdig att monteras.
Och glaset limmat. Vill låta det stå och torka i någon timme innan jag går på det igen, så då passar jag på att uppdatera lite här på forumet och på Facebook.
Såhär långt är jag nöjd, men jag märker många gånger att jag fortfarande är novis på lastbilsfronten.
Jag skäms inte för att visa var och när jag gjort bort mig, och jag är givetvis mottaglig för konstruktiv kritik som jag tar med mig till nästa bygge.
Härnäst så kommer jag att bygga färdigt lastbilen, så lite är det som är kvar nu.
Christer, du som är en del av koncernen, vad är det de gör på Volvo i Skövde för grejer? Trots att jag bara bor 4 mil från Skövde och har ett par kusiner som jobbar där, så har jag ingen aning om vad fan de sysslar med där inne.
Nu har jag börjat jobba på det sista, men det blir en sittning till innan allt är färdigt. Här följer arbetet från dagens första skift.
Började att grisa ner de delar av mattorna som ska vara allra skitigast och jag använde mig av MIG:s European dust utblandat med Humbrol Decalfix (handen upp alla som lärt sig det på youtube *räcker upp handen* ).
Så gjorde jag en tunnare blandning som skulle tjäna mer som en liten wash och smetade på de övriga ytorna, och den tidigare blandningen har redan hunnit börja torka där som ni ser.
Medans det torkade, så gick jag över instrumentpanelen med Tamiyas gråa panel line accent och slängde på ett par dekaler. Som ni ser, så saknas en dekal och det beror på att den smulades sönder i tusen bitar. Lite surt, men så går det ibland och jag har inte riktigt tid att vänta flera dagar på att få hem fotoets.
Här slängde jag även på lite torra pigment och lite grå panel accent på mittkonsolen.
Som ni ser, så är mattan på förarsidan betydligt smutsigare, vilket naturligtvis beror på att chaufförssidan använts mer än passagerarsidan. Jag har även gått över mattan med en fuktad tops för att göra lite omvänd torrborstning så att smutsen bara ligger kvar innanför fyrkanterna i mattan. Även växelspaksknoppen fick vara utan wash eftersom att chaufförens hand sopar bort allt damm var gång han växlar.
En snabb torrpassning vittnar om hur lätt allt faller på plats och hur jag ska positionera dörrstoppningarna. Till vänster ser ni det felaktiga och till höger det rätta. Hytten åkte på och av som en dans, utan våld och knakande fogar. Halleluja.
Dags för målning då, och jag glömde ta en bild när jag grundmålade allt svart, så ni får den här bilden med en grundmålad svart del och den blåa hytten.
"Den skulle ju bli röd sa du?" japp, men varje gång jag tänkte mig den färdiga lastbilen i huvudet, så var den blå, så jag gick på det istället.
Gick på en ny approach när jag skulle få den att se blekt ut, vet inte om jag delat med mig tidigare om hur jag resonerade. Om jag inte gjort det, så beskriver jag det igen.
Istället för att bleka färgen mitt i varje panel, som på ett flygplan, så målade jag istället över hela hytten från en vinkel för att få ovansidan och eventuella höjdpunkter blekta, medans den skulle bli mörkare längre ner. Resultatet ser ni här.
Skillnaden mellan ljusast och mörkast ser ni här. Eftersom att jag inte riktigt känner att jag behärskar slipning och polering bra nog, så ville jag inte riskera att få en repig yta, så jag fyllde inte igen hålen mer. Note to self, behöver hitta något bättre tvåkomponentsepoxy än Milliput, jag behöver införskaffa Ultimate Modellers grundfärg (trots att jag tycker att Paul Bretland är en tölp) och jag behöver köpa lite nya plasticard-strängar.
Det är och har alltid varit min akilleshäl, slipning och polering och jag måste jobba mer på det.
Jag är nöjd såhär långt. Det kan vara stora färgskillnader på gamla lastbilar, som vi ser här, i synnerhet på röda bilar (därför jag ville ha den röd först).
Inredningen färdig att monteras.
Och glaset limmat. Vill låta det stå och torka i någon timme innan jag går på det igen, så då passar jag på att uppdatera lite här på forumet och på Facebook.
Såhär långt är jag nöjd, men jag märker många gånger att jag fortfarande är novis på lastbilsfronten.
Jag skäms inte för att visa var och när jag gjort bort mig, och jag är givetvis mottaglig för konstruktiv kritik som jag tar med mig till nästa bygge.
Härnäst så kommer jag att bygga färdigt lastbilen, så lite är det som är kvar nu.
Zander_Lindstrom
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
Skövde!Zander_Lindstrom skrev:
Christer, du som är en del av koncernen, vad är det de gör på Volvo i Skövde för grejer? Trots att jag bara bor 4 mil från Skövde och har ett par kusiner som jobbar där, så har jag ingen aning om vad fan de sysslar med där inne.
Vår underbara, idiosynkratiska motorfabrik!
Där gjuter dom minsann block, cylinderhuvudet, slipar vevaxlar och sätter ihop hela motorn så att den blir så fin så, innan dom doppar den i grön färg för vidare leverans till vagnsfabrikerna.
Ett mycket mycket underligt ställe, om man frågar oss på konstruktionssidan.
En Skövde-enhet är för övrigt 300 miljoner, och det brukar vara starkostnaden för domm när vi vill ändra på nåt.
Que?Zander_Lindstrom skrev:
Började att grisa ner de delar av mattorna som ska vara allra skitigast och jag använde mig av MIG:s European dust utblandat med Humbrol Decalfix (handen upp alla som lärt sig det på youtube *räcker upp handen* ).
Aldrig sett det där tidigare, men det verkar ju fräsigt.
Målningen från ovan tror jag på, även om lite blankare färg kan vara rätt. Det blir gärna lite matt i detta formatet.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Italeri Volvo FH (1993-2002) 1/24
cas skrev:Skövde!Zander_Lindstrom skrev:
Christer, du som är en del av koncernen, vad är det de gör på Volvo i Skövde för grejer? Trots att jag bara bor 4 mil från Skövde och har ett par kusiner som jobbar där, så har jag ingen aning om vad fan de sysslar med där inne.
Vår underbara, idiosynkratiska motorfabrik!
Där gjuter dom minsann block, cylinderhuvudet, slipar vevaxlar och sätter ihop hela motorn så att den blir så fin så, innan dom doppar den i grön färg för vidare leverans till vagnsfabrikerna.
Ett mycket mycket underligt ställe, om man frågar oss på konstruktionssidan.
En Skövde-enhet är för övrigt 300 miljoner, och det brukar vara starkostnaden för domm när vi vill ändra på nåt.Que?Zander_Lindstrom skrev:
Började att grisa ner de delar av mattorna som ska vara allra skitigast och jag använde mig av MIG:s European dust utblandat med Humbrol Decalfix (handen upp alla som lärt sig det på youtube *räcker upp handen* ).
Aldrig sett det där tidigare, men det verkar ju fräsigt.
Målningen från ovan tror jag på, även om lite blankare färg kan vara rätt. Det blir gärna lite matt i detta formatet.
Ja, han på Humbrols youtubekanal använder Decalfix som bindemedel eftersom att det torkar hårt nog för att man inte blir av med pigmenten om man petar på det, men man kan återaktivera det med vatten om man så önskar sen.
Om sanningen ska fram så har jag ingen annan blå än Tamiyas matta blåa.
Tanken var att det skulle vara mer åt det halvblanka hållet på de mörka delarna och matt där det blivit blekt, men matt funkar också.
Zander_Lindstrom
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Italeri Volvo VN780 '' European Style '' 1/24
» Volvo 760 GLE - Italeri 1/24 - Projekt "Shorty"
» TAMIYA(89787)1/48 Reggiane Re 2002
» Volvo FH 16 610 Swedtrans
» Volvo F16 Globetrotter
» Volvo 760 GLE - Italeri 1/24 - Projekt "Shorty"
» TAMIYA(89787)1/48 Reggiane Re 2002
» Volvo FH 16 610 Swedtrans
» Volvo F16 Globetrotter
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|