North American P-51D Mustang, Airfix 1/48
+2
TommyKillander
Stefan E
6 posters
Sida 1 av 1
North American P-51D Mustang, Airfix 1/48
Hejsan!
Det här måste nog vara ett av de mest spännande släpp Airfix har gjort under senare år, den nya Mustangen!
I standardasken för serie 5 är det trångt, fyra stora och en liten gjutram i Airfix mjuka, ljusblå plast och en mindre klar ram med huv och andra glasdelar.
Undersidan av vingarna i ett stycke och två olika stjärtfenor.
Ytdetaljeringen är mycket fin, Airfix har valt att göra vingarna ”plåtrena”, vill man ha dem spacklade är det enkelt att fylla igen panellinjerna.
Motorhuven har fina detaljer.
En stor gjutram med cockpiten, ovansidorna av vingarna, kroppshalvorna och två olika typer av fälltankar, 75Gallon i metall och 108Gallon papperstankar, plus roderytor.
Fina panellinjer o detaljer här med.
Cockpiten, ja hela inredningen gjuten i ett stycke.
Nästa gjutram med roderytor, flaps, propeller hjulhus och en pilot!
En vanlig ”cuffad” (vad heter det på Svenska?) Hamilton standard propeller.
Fina, om än lite sparsmakade, detaljer i hjulhuset.
Nästa stora gjutram med en mängd smådelar.
Två olika typer av däck, ribbade eller med diamantmönster.
Två typer av avgasrör, med eller utan ”krage”, avgasrören är inte urborrade men de har en liten ”startgrop” så det är enkelt att borra ur dem mer om man så vill.
Kanonerna är däremot borrade.
Två typer av täckplåtar för kylaren, slitsade och perforerade.
Stolens ryggstöd har ett fint mönster och bälten redan gjutna i plasten som ser riktigt bra ut.
Den sista lilla gjutramen innehåller ett par mycket fint detaljerade bazookas och en antenn för PTO-versionen.
Den klara gjutramen innehåller tre typer av huvar, Standard (längst ner till höger), blåst ”Dallashuv” (längst ner till vänster och en sen ”reviderad” standardhuv (högst upp).
Jag förmodar att den ”reviderade” huven är till Korea-versionerna (F-51).
Dessutom två vindrutor som jag inte kunnat se skillnad på än.
Jag gillar att Airfix tagit med en stor bit av plåten framför vindrutan och att huvarna är gjutna i ett stycke tillsammans med ramen.
I botten av lådan hittar man ett stort dekalark med stenciler och dekaler till de två alternativen.
Dekalerna är tryckta av Cartograf med mycket fina färger och de är perfekt i register, eftermarknadsklass!
Dekalalternativ ”A”;
Dekalalternativ ”B”;
Även de minsta stencilerna är fullt läsbara och det finns dekaler till instrumentpanelen och en mängd småskyltar i cockpiten.
Ritningen är av Airfix numera välkända och mycket bra snitt, klar och lättläst!
Sammanfattningsvis ser det här ut att vara en mycket fin byggsats och det finns många alternativ att välja på.
Det känns som att Airfix tittat en hel del på Tamiyas 1/32 Mustang (annat vore väl närmast tjänstefel!) och klurat ut några egna ideer också.
Några saker jag blev lite besviken på var att den är gjord i den här Indiska, ljusblåa, alldeles för mjuka plasten, jag hade hoppats på att den skulle varit gjord i England.
Den här plasten gör också att detaljerna känns ganska ”softa” jämfört med den nya gråa ”Engelska” plasten.
Det finns lite för många utstötsmärken på olämpliga ställen, många hade kunnat undvikas bara genom att vända på delarna på ramen.
De flesta av de här märkena sitter på ställen som döljs av andra detaljer, men några sitter i t.ex. cockpit på väldigt synliga ställen.
Men det är petitesser, nu har vi äntligen en modern byggsats av Mustangen!
Bygget har redan dragit igång!
Limma Lugnt!
Stefan
Det här måste nog vara ett av de mest spännande släpp Airfix har gjort under senare år, den nya Mustangen!
I standardasken för serie 5 är det trångt, fyra stora och en liten gjutram i Airfix mjuka, ljusblå plast och en mindre klar ram med huv och andra glasdelar.
Undersidan av vingarna i ett stycke och två olika stjärtfenor.
Ytdetaljeringen är mycket fin, Airfix har valt att göra vingarna ”plåtrena”, vill man ha dem spacklade är det enkelt att fylla igen panellinjerna.
Motorhuven har fina detaljer.
En stor gjutram med cockpiten, ovansidorna av vingarna, kroppshalvorna och två olika typer av fälltankar, 75Gallon i metall och 108Gallon papperstankar, plus roderytor.
Fina panellinjer o detaljer här med.
Cockpiten, ja hela inredningen gjuten i ett stycke.
Nästa gjutram med roderytor, flaps, propeller hjulhus och en pilot!
En vanlig ”cuffad” (vad heter det på Svenska?) Hamilton standard propeller.
Fina, om än lite sparsmakade, detaljer i hjulhuset.
Nästa stora gjutram med en mängd smådelar.
Två olika typer av däck, ribbade eller med diamantmönster.
Två typer av avgasrör, med eller utan ”krage”, avgasrören är inte urborrade men de har en liten ”startgrop” så det är enkelt att borra ur dem mer om man så vill.
Kanonerna är däremot borrade.
Två typer av täckplåtar för kylaren, slitsade och perforerade.
Stolens ryggstöd har ett fint mönster och bälten redan gjutna i plasten som ser riktigt bra ut.
Den sista lilla gjutramen innehåller ett par mycket fint detaljerade bazookas och en antenn för PTO-versionen.
Den klara gjutramen innehåller tre typer av huvar, Standard (längst ner till höger), blåst ”Dallashuv” (längst ner till vänster och en sen ”reviderad” standardhuv (högst upp).
Jag förmodar att den ”reviderade” huven är till Korea-versionerna (F-51).
Dessutom två vindrutor som jag inte kunnat se skillnad på än.
Jag gillar att Airfix tagit med en stor bit av plåten framför vindrutan och att huvarna är gjutna i ett stycke tillsammans med ramen.
I botten av lådan hittar man ett stort dekalark med stenciler och dekaler till de två alternativen.
Dekalerna är tryckta av Cartograf med mycket fina färger och de är perfekt i register, eftermarknadsklass!
Dekalalternativ ”A”;
Dekalalternativ ”B”;
Även de minsta stencilerna är fullt läsbara och det finns dekaler till instrumentpanelen och en mängd småskyltar i cockpiten.
Ritningen är av Airfix numera välkända och mycket bra snitt, klar och lättläst!
Sammanfattningsvis ser det här ut att vara en mycket fin byggsats och det finns många alternativ att välja på.
Det känns som att Airfix tittat en hel del på Tamiyas 1/32 Mustang (annat vore väl närmast tjänstefel!) och klurat ut några egna ideer också.
Några saker jag blev lite besviken på var att den är gjord i den här Indiska, ljusblåa, alldeles för mjuka plasten, jag hade hoppats på att den skulle varit gjord i England.
Den här plasten gör också att detaljerna känns ganska ”softa” jämfört med den nya gråa ”Engelska” plasten.
Det finns lite för många utstötsmärken på olämpliga ställen, många hade kunnat undvikas bara genom att vända på delarna på ramen.
De flesta av de här märkena sitter på ställen som döljs av andra detaljer, men några sitter i t.ex. cockpit på väldigt synliga ställen.
Men det är petitesser, nu har vi äntligen en modern byggsats av Mustangen!
Bygget har redan dragit igång!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American P-51D Mustang, Airfix 1/48
Tack för titten!
Verkar vara ett fint kit med lite valmöjligheter, det är kanske denna man skall köpa istf Tamiyas kit?
Tommy
Verkar vara ett fint kit med lite valmöjligheter, det är kanske denna man skall köpa istf Tamiyas kit?
Tommy
TommyKillander
Sv: North American P-51D Mustang, Airfix 1/48
Worth waiting for är väl det som dyker upp ,,
Tack för lock lyftet
//Kent
Tack för lock lyftet
//Kent
Gigabyte
Sv: North American P-51D Mustang, Airfix 1/48
En hoper fiffiga lösningar, precis vad man kan förvänta sig av nya Airfix.
Lite trist med den ljusblå plasten, men den r ju iallafall mycket lättlimmad, till skillnad från den gamla gråa.
Det där med huven har jag läst lite skiftande signaler om, vissa säger att det är en Dallas huv med, andra säger motsatsen. Får läsa lite mer tror jag.
Men nu har jag inga ursäkter alls att ta itu med en Mustang IV egentligen...
Tack för titten Stefan!
Lite trist med den ljusblå plasten, men den r ju iallafall mycket lättlimmad, till skillnad från den gamla gråa.
Det där med huven har jag läst lite skiftande signaler om, vissa säger att det är en Dallas huv med, andra säger motsatsen. Får läsa lite mer tror jag.
Men nu har jag inga ursäkter alls att ta itu med en Mustang IV egentligen...
Tack för titten Stefan!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: North American P-51D Mustang, Airfix 1/48
Ser trevligt ut! Tack för lådtitten!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet