North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
+7
Janne.S
Matt_Public
TommyKillander
Marlin
cas
glimturen
Stefan E
11 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Nu måste jag bryta av den Ryska trenden lite och vad är då bättre än Amerikanskt Flottflyg?
Inte grått och vitt den här gången utan helblått!
Maskinen som ärvde Mustangens vingar och startade en hel familj med välkända flygplan, FJ-1 Fury.
Baksidan av asken visar de två maskiner man kan bygga, inte mycket variation här;
Den här modellen är en short-run i ordets ursprungliga betydelse, långt från dagens Special Hobby eller Roden.
Asken är liten och den innehåller inte heller särskilt mycket;
Hela byggsatsen ryms på tre gjutramar, det är knappt 30 delar,
Två mycket välformade vacuumhuvar;
…. ett dekalark
…ett 20tal resindelar;
…och en ritning;
Det här brukar vara byggsatser med lite ”tuggmotstånd” så det här skall bli kul!
Limma Lugnt!
Stefan
Inte grått och vitt den här gången utan helblått!
Maskinen som ärvde Mustangens vingar och startade en hel familj med välkända flygplan, FJ-1 Fury.
Baksidan av asken visar de två maskiner man kan bygga, inte mycket variation här;
Den här modellen är en short-run i ordets ursprungliga betydelse, långt från dagens Special Hobby eller Roden.
Asken är liten och den innehåller inte heller särskilt mycket;
Hela byggsatsen ryms på tre gjutramar, det är knappt 30 delar,
Två mycket välformade vacuumhuvar;
…. ett dekalark
…ett 20tal resindelar;
…och en ritning;
Det här brukar vara byggsatser med lite ”tuggmotstånd” så det här skall bli kul!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Ser ut att vara en motspänstig modell som kräver professorns tålamod och handlag.
Kör hårt!
Kör hårt!
glimturen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
En FJ-1
Detta blir goa doningar, utan tvivel.
Jag börjar känna visst sig efter en short-run jag med, men jag borde nog göra klart nåt mer fördt. Som en FJ-4
Detta blir goa doningar, utan tvivel.
Jag börjar känna visst sig efter en short-run jag med, men jag borde nog göra klart nåt mer fördt. Som en FJ-4
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Spännande, det här ska bli kul att följa Stefan. :
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Du snackar pappslöjd!cas skrev:Jag börjar känna visst sig efter en short-run jag med, men jag borde nog göra klart nåt mer först.
Ta nu och låt det blåsa upp till Crikey.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Blir kul att följa , short run ,du har förklarat begreppet för mig ,och det ramlade ur kartoteket , men tror att det var "fördetmesta" en nackdel ,
Hoppas dock att denna skall vara lätt att betvinga
//Kent
Hoppas dock att denna skall vara lätt att betvinga
//Kent
Gigabyte
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Short-run i detta fallet syftar till verktygen som gjutformarna gjuts i.
Vanliga plastmodeller görs i hårda formar som med lätthet klarar flera 10000-tals skott. Dom verktygen är också mycket mycket dyra och svåra att framställa.
Om man gör formar i mer lättbearbetat stål, eller annan metall så är det billigare att ta fram, men verktyget kanske bara håller några 1000 skott istället.
Nackdelen är ju att formen slits fortare och man därmed kan få mer gjutskägg osv. Dessutom brukar short-runs sakna styrpinnar och annat förenklande som man hittar på vanliga modeller.
Vanliga plastmodeller görs i hårda formar som med lätthet klarar flera 10000-tals skott. Dom verktygen är också mycket mycket dyra och svåra att framställa.
Om man gör formar i mer lättbearbetat stål, eller annan metall så är det billigare att ta fram, men verktyget kanske bara håller några 1000 skott istället.
Nackdelen är ju att formen slits fortare och man därmed kan få mer gjutskägg osv. Dessutom brukar short-runs sakna styrpinnar och annat förenklande som man hittar på vanliga modeller.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
ah, magister cas förklarar saken i vanlig ordning, kul kunskap, det skall kommas ihåg.
Och snygg kärra detta blir spännande
- Roland
Och snygg kärra detta blir spännande
- Roland
rsm.gbg
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Ja, precis som CAS förklarade så kommer uttrycket ”short-run”, eller ”kortseriemodell” på Svenska, från att de görs i relativt små upplagor.
Airfix, Revell, Tamiya, Hasegawa m.fl, tillverkar gjutformarna i stål av hög kvalitet, det ger en mycket hög precision på delarna, hög detaljrikedom, skarpa gjutningar och formarna håller mycket länge.
Airfix och Hasegawa ger fortfarande ut modeller som kommer från formar som tillverkades på -50, -60 eller -70talen, men det är både svårare och tar längre tid att tillverka formarna och framför allt är det dyrt.
Kortseriemodeller (äldre Special Hobby, Czech Models, Classic Airframes, Roden, m.fl.) däremot gjuts i formar som tillverkas av ett mjukare material som är mera lättarbetat och betydligt billigare.
Nackdelen är att formarna inte håller för lika högt tryck som stålformar vid gjutningen och att formarna också slits ut mycket fortare, de ger inte heller lika skarpa gjutningar.
En kortseriemodell kanske görs i en upplaga på 500-1000 exemplar (riktigt gamla kortseriemodeller kanske hade en upplaga på så lite som max 500 exemplar) sedan är formarna slut och inga flera modeller kan gjutas i dem.
Därför är gamla kortseriemodeller oftast mycket sällsynta och begärliga samlarobjekt idag, en del kan vara riktigt dyra om man har tur och hittar ett exemplar.
Ett lägre tryck vid gjutningen ger också något sämre detaljering och gjutningen blir inte heller lika skarp.
Därför brukar det finnas både resindelar och etsade delar med i byggsatsen för att kompensera för den något sämre detaljeringen på plastdelarna.
En kortseriemodell är ju billigare att tillverka, man använder enklare och billigare material och upplagorna är små, därför kan man göra modeller av udda och ovanliga flygplan som de stora drakarna undviker som pesten.
Kortseriemodeller brukar sakna styrtappar, ha kraftiga utstötsmärken och passformen kanske inte alltid är så bra.
Det kan variera otroligt mycket mellan olika tillverkare och varje modell är unik, man vet aldrig riktigt vad man ger sig in på när man bygger en sådan här modell.
Men om man verkligen gillar utmaningar och vill ha något udda som inte alla andra har byggt så är de här byggsatserna perfekt och de är roliga att bygga.
Kortseriemodeller har ett rykte om sig att vara svårbyggda, det KAN stämma på äldre modeller från -70 och -80talen, men idag börjar gränsen att suddas ut alltmer.
En av Special Hobbys nyare modeller är inte svårare än något från Airfix, även om de inte kommer upp i Tamiya-klass.
Eduard började som en kortserietillverkare och se vad dom gör idag, Special Hobby är på god väg, likaså Roden och flera andra tillverkare.
Det var historielektionen, nu till bygget….
Jag började med att limma ihop vingspetstankarna;
Här ser man de rejäla utstötsmärkena (normala för en kortserie) och de måste bort eftersom de är så tunna vingar på den här maskinen;
Jag märker ut allt som måste bort med en märkpenna;
,,, och sen är det bara att börja jobba med kniv och sandpapper.
Resindelarna får man ”rensa”, dvs befria från gjutpluggarna som kan vara rejäla, man behöver inte ta bort ALLT, bara det som är i vägen för andra delar.
Noshjulsbaljan limmad på plats med CA-lim då vanligt plastlim inte funkar på resin (även om det är en annan sorts plast).
Cockpiten ihoplimmad;
Limma Lugnt!
Stefan
Airfix, Revell, Tamiya, Hasegawa m.fl, tillverkar gjutformarna i stål av hög kvalitet, det ger en mycket hög precision på delarna, hög detaljrikedom, skarpa gjutningar och formarna håller mycket länge.
Airfix och Hasegawa ger fortfarande ut modeller som kommer från formar som tillverkades på -50, -60 eller -70talen, men det är både svårare och tar längre tid att tillverka formarna och framför allt är det dyrt.
Kortseriemodeller (äldre Special Hobby, Czech Models, Classic Airframes, Roden, m.fl.) däremot gjuts i formar som tillverkas av ett mjukare material som är mera lättarbetat och betydligt billigare.
Nackdelen är att formarna inte håller för lika högt tryck som stålformar vid gjutningen och att formarna också slits ut mycket fortare, de ger inte heller lika skarpa gjutningar.
En kortseriemodell kanske görs i en upplaga på 500-1000 exemplar (riktigt gamla kortseriemodeller kanske hade en upplaga på så lite som max 500 exemplar) sedan är formarna slut och inga flera modeller kan gjutas i dem.
Därför är gamla kortseriemodeller oftast mycket sällsynta och begärliga samlarobjekt idag, en del kan vara riktigt dyra om man har tur och hittar ett exemplar.
Ett lägre tryck vid gjutningen ger också något sämre detaljering och gjutningen blir inte heller lika skarp.
Därför brukar det finnas både resindelar och etsade delar med i byggsatsen för att kompensera för den något sämre detaljeringen på plastdelarna.
En kortseriemodell är ju billigare att tillverka, man använder enklare och billigare material och upplagorna är små, därför kan man göra modeller av udda och ovanliga flygplan som de stora drakarna undviker som pesten.
Kortseriemodeller brukar sakna styrtappar, ha kraftiga utstötsmärken och passformen kanske inte alltid är så bra.
Det kan variera otroligt mycket mellan olika tillverkare och varje modell är unik, man vet aldrig riktigt vad man ger sig in på när man bygger en sådan här modell.
Men om man verkligen gillar utmaningar och vill ha något udda som inte alla andra har byggt så är de här byggsatserna perfekt och de är roliga att bygga.
Kortseriemodeller har ett rykte om sig att vara svårbyggda, det KAN stämma på äldre modeller från -70 och -80talen, men idag börjar gränsen att suddas ut alltmer.
En av Special Hobbys nyare modeller är inte svårare än något från Airfix, även om de inte kommer upp i Tamiya-klass.
Eduard började som en kortserietillverkare och se vad dom gör idag, Special Hobby är på god väg, likaså Roden och flera andra tillverkare.
Det var historielektionen, nu till bygget….
Jag började med att limma ihop vingspetstankarna;
Här ser man de rejäla utstötsmärkena (normala för en kortserie) och de måste bort eftersom de är så tunna vingar på den här maskinen;
Jag märker ut allt som måste bort med en märkpenna;
,,, och sen är det bara att börja jobba med kniv och sandpapper.
Resindelarna får man ”rensa”, dvs befria från gjutpluggarna som kan vara rejäla, man behöver inte ta bort ALLT, bara det som är i vägen för andra delar.
Noshjulsbaljan limmad på plats med CA-lim då vanligt plastlim inte funkar på resin (även om det är en annan sorts plast).
Cockpiten ihoplimmad;
Limma Lugnt!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tor aug 16 2018, 12:04, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Mycket trevligt bygge detta
Historie lektion
Tillverknings lektion
Bygg lektion
Resin lektion
Jag sitter på första bänk
- Roland
Historie lektion
Tillverknings lektion
Bygg lektion
Resin lektion
Jag sitter på första bänk
- Roland
rsm.gbg
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Bra start på bygget, Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Detta blir mumma du Stefan!
Köpte ju Valoms "lillbrorsa" i 1/72 på plastkollot (som påbörjats lite smått) så jag ska nog ta till mig ett och annat från ditt reportage skulle jag tro!
/Patrik
Köpte ju Valoms "lillbrorsa" i 1/72 på plastkollot (som påbörjats lite smått) så jag ska nog ta till mig ett och annat från ditt reportage skulle jag tro!
/Patrik
Patrik K
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
(Berylliumbrons gjutformar har högre hårdhet än stål, och är därmed svårare att bearbeta (plus att dammet är giftigt) än stål, men har mycket högre livslängd. Man hittar nog inte så många modelltillverkare på den här sidan Tamiya som använder det)
Grym start Stefan! Bara att hålla tummarna att det inte bråkar mer än nödvändigt.
Patrik, byggtråd på din lill-fury tack!
Grym start Stefan! Bara att hålla tummarna att det inte bråkar mer än nödvändigt.
Patrik, byggtråd på din lill-fury tack!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
cas skrev:(Berylliumbrons gjutformar har högre hårdhet än stål, och är därmed svårare att bearbeta (plus att dammet är giftigt) än stål, men har mycket högre livslängd. Man hittar nog inte så många modelltillverkare på den här sidan Tamiya som använder det)
Grym start Stefan! Bara att hålla tummarna att det inte bråkar mer än nödvändigt.
Patrik, byggtråd på din lill-fury tack!
Ojdå, det visste jag inte, jag har läst det någonstans, men det var uppenbarligen fel.
Tack för rättelsen!
Men av vilket material är formarna då gjorda av?
Det måste ju vara mycket mjukare än stål.
Ja, jag vill också se en byggtråd på din Fury, Patrik!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Fin start där med resin kontoret
Tack för klargörandet av begr short run Stefan o cas
//Kent
Tack för klargörandet av begr short run Stefan o cas
//Kent
Gigabyte
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Så lite så.
Jag skulle tippa på att dom gör verktygen i ohärdat verktygstål eller aluminium:
Kolla på verktygsframställningen här hos Special Hobby
http://www.specialhobby.net/2018/08/sh48170-si-204c-3-148-prace-pokracuji.html
Ser ut som aluminium tycker jag.
Jag skulle tippa på att dom gör verktygen i ohärdat verktygstål eller aluminium:
Kolla på verktygsframställningen här hos Special Hobby
http://www.specialhobby.net/2018/08/sh48170-si-204c-3-148-prace-pokracuji.html
Ser ut som aluminium tycker jag.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
cas skrev:Så lite så.
Jag skulle tippa på att dom gör verktygen i ohärdat verktygstål eller aluminium:
Kolla på verktygsframställningen här hos Special Hobby
http://www.specialhobby.net/2018/08/sh48170-si-204c-3-148-prace-pokracuji.html
Ser ut som aluminium tycker jag.
Mja, idag använder väl Special Hobby samma material (det ser ut som stål eller aluminium) som alla andra mainstreamtillverkare, men vad använde de innan de gick över till dessa hållbara formar?
Jag har ändrat lite i min text i inlägget ovan så det ser bättre ut.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Ohoj! Nu har det bestämt utbrutit ett veritabelt lärobjekt i gjutformstillverkning också. Nog för att professorns byggtrådar alltid är lärorika, men det här tar nog priset.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Nu är cockpiten primad med svart Hu85 och målad i Hu140 Dark Gull Grey.
Panelerna och instrumentbrädan målade med Hu85 Satin Black, nackstödet i Hu153 Insignia Red, bälten o spakdamask i Hu26 Leather.
Lite vita o röda knappar, silver Hu11 på detaljerna i bältena och en försiktig torrborstning med en mellangrå färg avslutar cockpitmålandet.
Nu är cockpiten färdig, skall bara till en wash också…
Instrumentpanelen blev tyvärr lite mörk…
Limma Lugnt!
Stefan
Panelerna och instrumentbrädan målade med Hu85 Satin Black, nackstödet i Hu153 Insignia Red, bälten o spakdamask i Hu26 Leather.
Lite vita o röda knappar, silver Hu11 på detaljerna i bältena och en försiktig torrborstning med en mellangrå färg avslutar cockpitmålandet.
Nu är cockpiten färdig, skall bara till en wash också…
Instrumentpanelen blev tyvärr lite mörk…
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Det var ju ändå en ganska så snoffsig cockpit!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
cas skrev:Det var ju ändå en ganska så snoffsig cockpit!
Tack, CAS!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Jag vill mena det, gott om piffiga detaljer.cas skrev:Det var ju ändå en ganska så snoffsig cockpit!
Matt_Public- Master of DNF
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet