North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
+7
Janne.S
Matt_Public
TommyKillander
Marlin
cas
glimturen
Stefan E
11 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
När man köper en short-run byggsats har jag märkt att det finns EN sak som kan verka avskräckande för många, den lilla noteringen ”Vacu-formed Canopy”.
Många anser det vara både svårt och krångligt med vacuumformade huvar, så var det för mig också, men det är oftast överdrivna farhågor.
Vill man ha t.ex en FJ-1 Fury i hyllan MÅSTE man bita i den sura gurkan!
Så i det här avsnittet kommer jag att visa hur man hanterar vacuum-formade huvar, och klarar jag det kan vem som helst göra det!
I de allra flesta byggsatser som innehåller Vacuumformade huvar så får man i stort sett alltid TVÅ omgångar, så man har en reserv om man misslyckas med den första.
OK, nu kör vi igång!
Första steget är att markera var huvgränsen går med en permanent-penna, dra linjen så nära du kan, men var noga att det är UTANFÖR själva huven.
Nu kan man klippa bort den överflödiga plasten runt huven med en sax, klipp ungefär en millimeter UTANFÖR linjen.
Fortsätt att klippa bort med en mindre sax, jag brukar använda en liten nagelsax med rundad spets.
Klipp så nära linjen du vågar o kan, ta sista biten med en sandsticka.
Nu är det viktigt att arbeta långsamt och metodiskt, passa huven mot modellen OFTA!
Det största problemet i det här läget är att huven ofta blir väldigt sladdrig att hålla på med eftersom det är så tunt material i huven.
Man kan fylla huven med tex häftmassa om man vill få lite mera stadga i delen.
När huven passar som den skall på modellen tvättar man av den, doppar eventuellt i lite Johnssons, och sedan är det bara att montera på modellen som vanligt.
Jag rekommenderar att använda vanligt vitlim eller ännu hellre mitt favoritlim, Gator Glue för klardelar.
Här är min huv doppad och maskerad, men ännu inte riktigt färdig att montera, den sista finputsen är kvar.
Jag har lämnat lite material kvar i fronten då det var lite oklart hur den skulle sitta.
Så här ser det ut med huven löst provmonterad på planet;
Jag använde huven hel, men det är naturligtvis möjligt att dela huv o vindruta med en mycket vass kniv, skär bara försiktigt längs delningen flera gånger tills det går igenom.
Det är inga konstigheter eller häxkonster med vacuumhuvar och vem som helst som byggt några modeller kan göra det med gott resultat.
Limma Lugnt!
Stefan
Många anser det vara både svårt och krångligt med vacuumformade huvar, så var det för mig också, men det är oftast överdrivna farhågor.
Vill man ha t.ex en FJ-1 Fury i hyllan MÅSTE man bita i den sura gurkan!
Så i det här avsnittet kommer jag att visa hur man hanterar vacuum-formade huvar, och klarar jag det kan vem som helst göra det!
I de allra flesta byggsatser som innehåller Vacuumformade huvar så får man i stort sett alltid TVÅ omgångar, så man har en reserv om man misslyckas med den första.
OK, nu kör vi igång!
Första steget är att markera var huvgränsen går med en permanent-penna, dra linjen så nära du kan, men var noga att det är UTANFÖR själva huven.
Nu kan man klippa bort den överflödiga plasten runt huven med en sax, klipp ungefär en millimeter UTANFÖR linjen.
Fortsätt att klippa bort med en mindre sax, jag brukar använda en liten nagelsax med rundad spets.
Klipp så nära linjen du vågar o kan, ta sista biten med en sandsticka.
Nu är det viktigt att arbeta långsamt och metodiskt, passa huven mot modellen OFTA!
Det största problemet i det här läget är att huven ofta blir väldigt sladdrig att hålla på med eftersom det är så tunt material i huven.
Man kan fylla huven med tex häftmassa om man vill få lite mera stadga i delen.
När huven passar som den skall på modellen tvättar man av den, doppar eventuellt i lite Johnssons, och sedan är det bara att montera på modellen som vanligt.
Jag rekommenderar att använda vanligt vitlim eller ännu hellre mitt favoritlim, Gator Glue för klardelar.
Här är min huv doppad och maskerad, men ännu inte riktigt färdig att montera, den sista finputsen är kvar.
Jag har lämnat lite material kvar i fronten då det var lite oklart hur den skulle sitta.
Så här ser det ut med huven löst provmonterad på planet;
Jag använde huven hel, men det är naturligtvis möjligt att dela huv o vindruta med en mycket vass kniv, skär bara försiktigt längs delningen flera gånger tills det går igenom.
Det är inga konstigheter eller häxkonster med vacuumhuvar och vem som helst som byggt några modeller kan göra det med gott resultat.
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Bra förklarat hur man hanterar en vacuhuv!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Mjo, men han utelämnade det sista steget där hagel och eld, blandat med blod, kastas ned på jorden; och en tredjedel av jorden brinner upp.Azgaron skrev:Bra förklarat hur man hanterar en vakuumhuv!
Allt vakuumformat jucklo medför elände och jämmer av bibliska proportioner, åtminstone enligt min egen erfarenhet.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
+10 på det!!Matt_Public skrev:
Allt vakuumformat jucklo medför elände och jämmer av bibliska proportioner, åtminstone enligt min egen erfarenhet.
Men attans fint förklarat är det allt Stefan!
glimturen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Tack skall ni ha!
På´t bara, kan jag så kan ni!
Stefan
På´t bara, kan jag så kan ni!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Bevisligen inte.Stefan E skrev:På't bara, kan jag så kan ni!
Men jag förstår vad du menar, det är främst en fråga om att ha tålamod (och det mest med sig själv). Jag utsätter mig troligen frivilligt för värre saker på regelbunden basis.
Problemet — för mig — är att jag vid varje misslyckat försök blir allt mindre benägen att försöka igen; denna ovilja förstärks av insikten att jag precis lika gärna kan bygga något annat, mindre vakuumformat (åtminstone tills Trumpeter ger sig på objektet). Å ena sidan vore det således toppen med en SR.A/1, å andra sidan har jag ännu inte byggt Hasegawas A-7E. Det finns liksom inga verkliga måsten för mig på den mer krävande planhalvan.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Med huven ”ur vägen” kan vi fortsätta bygget genom att detaljera ”hatthyllan” med lite plasticard och måla den, sargen, siktet och hudden mattsvarta (Hu33).
Nu är det dags att ta det sista finliret på huven innan en noggrann rengöring innan den kan limmas dit.
Jag använder Gator Grip för klardelar, ett lim som ser ut som vanligt vitlim, men det är tjockare, torkar kristallklart och fullständigt osynligt.
Fogen blir nästan lika stark som med vanligt CA-lim, men det här är vattenlösligt och är helt ofarligt för klardelarna.
Jag kan inte rekommendera det starkt nog, det är superbra!
Innerramarna på huven målade och när jag ändå hade färgen i sprutan gjorde jag en ”skarvcheck”,
Det finns som vanligt en del att göra….
Limma Lugnt!
Stefan
Nu är det dags att ta det sista finliret på huven innan en noggrann rengöring innan den kan limmas dit.
Jag använder Gator Grip för klardelar, ett lim som ser ut som vanligt vitlim, men det är tjockare, torkar kristallklart och fullständigt osynligt.
Fogen blir nästan lika stark som med vanligt CA-lim, men det här är vattenlösligt och är helt ofarligt för klardelarna.
Jag kan inte rekommendera det starkt nog, det är superbra!
Innerramarna på huven målade och när jag ändå hade färgen i sprutan gjorde jag en ”skarvcheck”,
Det finns som vanligt en del att göra….
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Snyggt jobbat Stefan! Brukar alltid vara lite att fixa!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Azgaron skrev:Snyggt jobbat Stefan! Brukar alltid vara lite att fixa!
Håkan
Ja, hur noga man än är, nog sjutton är det ett par ställen man missat!
Men nu närmar det sig färg....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Visserligen syns det ju inte på undersidan, men hjulhusen är ju helt öppna, det ser inte snyggt ut.
Jag bestämde mig för att ”boxa in” dom…..
Först klippte jag till lite plasticardremsor och limmade på plats längs kanterna.
Sedan var det bara att klippa/skära ner bitarna och snygga till kanterna, nu ser det betydligt bättre ut!
Ännu en skarvcheck…
Godkänt för primer!
Ytterligare skarvcheckar….
Det börjar närma sig FÄRG!
Limma Lugnt!
Stefan
Jag bestämde mig för att ”boxa in” dom…..
Först klippte jag till lite plasticardremsor och limmade på plats längs kanterna.
Sedan var det bara att klippa/skära ner bitarna och snygga till kanterna, nu ser det betydligt bättre ut!
Ännu en skarvcheck…
Godkänt för primer!
Ytterligare skarvcheckar….
Det börjar närma sig FÄRG!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Snyggt inhägnat! Lite färg på det där, så...
Matt_Public- Master of DNF
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Fin fint Stefan!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Snyggt jobbat med hjulhusen och snyggt med primer på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Dags för cammo…. eller rättare sagt, den mörkblåa färgen som alla flygplan hade i början av -50-talet, Dark Ocean Blue.
Egentligen hade jag velat använda MRP´s färg som ska vara mycket bra, men tyvärr är den för aggressiv för den grå Humbrolfärgen (Hu140) jag använt som primer.
Jag testade med Humbrol nr 15 Gloss Midnight Blue;
Nja, för mörk och alldeles för blå, jag hade en liiiten slatt Ocean Blue från White Ensign Colorcoates kvar i lådan, jag chansade på att det skulle räcka.
Så skall det se ut, en mörkt blå med ett tydligt drag av grönt.
Klarlack på (syns faktiskt ingen större skillnad!), bara lite blankare.
Så är det dags att äntligen få på dekalerna, det var en ganska rimlig mängd…
Dekalerna från Propagteam uppförde sig exemplariskt, tunna och fina men rimligt tåliga och med en fantastisk skärpa och färgbeständighet.
Men man har inte lång tid på sig innan de suger fast stenhårt så det gäller att placera dem ”nästan rätt” första gången.
Här är dekaleringen helt klar och jag har demaskerat den metallrena ytan i stjärten och tagit bort de flesta maskeringarna.
Ännu ett lager klarlack över dekalerna, Alclads Glosscoate blir lagom satinblank, vilket är perfekt här då förebilden var målad i en högblank färg.
Det ser alltid bättre ut med en halvblank lack än en helblank på modellen.
Hjulen färdiga;
De sista smådetaljerna som hjul, landställsluckor, bränsledumpningsrör etc monterade.
Såja, nu är det nästan klart…
Av med maskeringen och dutta dit den sista färgen…
….och KLART!
Limma Lugnt!
Stefan
Egentligen hade jag velat använda MRP´s färg som ska vara mycket bra, men tyvärr är den för aggressiv för den grå Humbrolfärgen (Hu140) jag använt som primer.
Jag testade med Humbrol nr 15 Gloss Midnight Blue;
Nja, för mörk och alldeles för blå, jag hade en liiiten slatt Ocean Blue från White Ensign Colorcoates kvar i lådan, jag chansade på att det skulle räcka.
Så skall det se ut, en mörkt blå med ett tydligt drag av grönt.
Klarlack på (syns faktiskt ingen större skillnad!), bara lite blankare.
Så är det dags att äntligen få på dekalerna, det var en ganska rimlig mängd…
Dekalerna från Propagteam uppförde sig exemplariskt, tunna och fina men rimligt tåliga och med en fantastisk skärpa och färgbeständighet.
Men man har inte lång tid på sig innan de suger fast stenhårt så det gäller att placera dem ”nästan rätt” första gången.
Här är dekaleringen helt klar och jag har demaskerat den metallrena ytan i stjärten och tagit bort de flesta maskeringarna.
Ännu ett lager klarlack över dekalerna, Alclads Glosscoate blir lagom satinblank, vilket är perfekt här då förebilden var målad i en högblank färg.
Det ser alltid bättre ut med en halvblank lack än en helblank på modellen.
Hjulen färdiga;
De sista smådetaljerna som hjul, landställsluckor, bränsledumpningsrör etc monterade.
Såja, nu är det nästan klart…
Av med maskeringen och dutta dit den sista färgen…
….och KLART!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Ett fint stycke flygtyg du har fått till Stefan
//Kent
//Kent
Gigabyte
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Gigabyte skrev:Ett fint stycke flygtyg du har fått till Stefan
//Kent
Tackar, Kent!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Mycket snyggt - färgen blev riktigt läcker!
Tommy
Tommy
TommyKillander
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Snyggt jobbat Stefan.
Den blev ju riktigt grann i slutändan.
/Bosse
Den blev ju riktigt grann i slutändan.
/Bosse
Marlin
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Himla tjusig liten Fury du fick till till slut! Jag gillar den skarpt!
[färgpolis on]
Dark Ocean Blue var kanske ett oväntat val, trodde du skulle gå på Gloss Sea Blue FS15042
[färgpolis off]
[färgpolis on]
Dark Ocean Blue var kanske ett oväntat val, trodde du skulle gå på Gloss Sea Blue FS15042
[färgpolis off]
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
Snyggt bygge Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: North American FJ-1 Fury, Czech Models, 1/48
cas skrev:Himla tjusig liten Fury du fick till till slut! Jag gillar den skarpt!
[färgpolis on]
Dark Ocean Blue var kanske ett oväntat val, trodde du skulle gå på Gloss Sea Blue FS15042
[färgpolis off]
Det ÄR Glossy Sea Blue, FS 15042 (ANA623), MRP-14, så du kan vara lugn!
Skrev fel, bara....
Kul att du gillar den, jag blev faktiskt riktigt nöjd med den själv.
Ja, jag kunde kanske scratch-detaljerat lite mera, men det var aldrig meningen att någon mer än jag skulle se den!
Jag tänkte inte ens lägga upp en byggtråd, men det var ett sådant trevligt o roligt litet bygge så jag kunde inte låta bli.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» North American T-28 Fennec - Roden 1/48
» F3D-2 Skyknight, Czech Model 1/48
» North Korean MIG-23M (Trumpeter 1/48)
» North American P-51D Mustang, Airfix 1/48
» Sea Fury 1/48
» F3D-2 Skyknight, Czech Model 1/48
» North Korean MIG-23M (Trumpeter 1/48)
» North American P-51D Mustang, Airfix 1/48
» Sea Fury 1/48
Sida 3 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet