F-20BJ Taigāshāku
+7
glimturen
Stefan E
Marlin
cas
Azgaron
TommyKillander
Matt_Public
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
F-20BJ Taigāshāku
Hallå i stugan, och glad advent!
Ni trodde väl inte att jag skulle lämna er helt utan säsongsanpassat pynt? Inte på mitt skift!
Den tvära giren österut har sin upprinnelse i att jakten på CBU-87:or resulterade i en hög med JASDF-vapen.
Jag lärde mig åtskilligt av den föregående tigerhajen. Det inledande lärospånet var att dynamitfåtöljen absolut inte passar i sina upptagna hål ifall den limmas ihop på det sätt som anvisas; vis av skadan limmade jag därför sidostyckena mot cockpitbaljan för att därefter trycka dynan på plats bäst det gick. Detta förfarande lämnade mig dock med en duktigt opraktisk utgångspunkt beträffande kontorsmålningen – pest eller kolera på känt maner, således.
Tidigare nämnda sidostycken har för övrigt beteckningarna C11 och C12 i monteringsanvisningsbladet, men C41 och C42 på gjutramen. Ytterligare ett av tillverkarens roliga små upptåg.
Det kryllar ju inte av detaljeringssatser för Tigerhajar direkt, men den här verkar åtminstone råda bot på på ett av de otäckare områdena.
Riktigt prydligt, må jag säga.
Avdelningen för "det är skillnad på olika":
Jag var inte särskilt tveksam innan jag köpte resinet (i stort sett allt annat än plasten borde ju vara att föredra), men nu kan jag alls inte föreställa mig byggandet av C-versionen utan det.
Rejäla gjutblock, dock. Fram med bastardsågen!
Ett och annat i plastväg måste också offras i passformens namn, like so:
Jag är högst osäker på vilken verklig skillnad detta gör, men jag håller mig åtminstone sysselsatt.
Ifall sjunkmärken inte funnits tidigare hade nog Freedom Model Kits uppfunnit dem.
Förra gången jag byggde tigerhaj så fogade jag ihop fram- och bakkroppen snarare än höger och vänster kroppshalva (i enlighet med beskrivningen). Den niten går jag då minsann inte på fler gånger. Den begränsade bekvämlighet som erhålls genom att vara bokstavstrogen går förlorad i kusligt knepiga komplikationer.
Början till en besättning, would you like?
Spakaporna har hämtats från Hasegawas Viper- och Hornet-byggsatser; ingen av dem lär ju se ut som en japansk pilot så ifall de heller inte matchar varandra jämnar det hela säkert ut sig.
Härnäst tar vi en tidig titt på landningsställen.
Ni trodde väl inte att jag skulle lämna er helt utan säsongsanpassat pynt? Inte på mitt skift!
Den tvära giren österut har sin upprinnelse i att jakten på CBU-87:or resulterade i en hög med JASDF-vapen.
Jag lärde mig åtskilligt av den föregående tigerhajen. Det inledande lärospånet var att dynamitfåtöljen absolut inte passar i sina upptagna hål ifall den limmas ihop på det sätt som anvisas; vis av skadan limmade jag därför sidostyckena mot cockpitbaljan för att därefter trycka dynan på plats bäst det gick. Detta förfarande lämnade mig dock med en duktigt opraktisk utgångspunkt beträffande kontorsmålningen – pest eller kolera på känt maner, således.
Tidigare nämnda sidostycken har för övrigt beteckningarna C11 och C12 i monteringsanvisningsbladet, men C41 och C42 på gjutramen. Ytterligare ett av tillverkarens roliga små upptåg.
Det kryllar ju inte av detaljeringssatser för Tigerhajar direkt, men den här verkar åtminstone råda bot på på ett av de otäckare områdena.
Riktigt prydligt, må jag säga.
Avdelningen för "det är skillnad på olika":
Jag var inte särskilt tveksam innan jag köpte resinet (i stort sett allt annat än plasten borde ju vara att föredra), men nu kan jag alls inte föreställa mig byggandet av C-versionen utan det.
Rejäla gjutblock, dock. Fram med bastardsågen!
Ett och annat i plastväg måste också offras i passformens namn, like so:
Jag är högst osäker på vilken verklig skillnad detta gör, men jag håller mig åtminstone sysselsatt.
Ifall sjunkmärken inte funnits tidigare hade nog Freedom Model Kits uppfunnit dem.
Förra gången jag byggde tigerhaj så fogade jag ihop fram- och bakkroppen snarare än höger och vänster kroppshalva (i enlighet med beskrivningen). Den niten går jag då minsann inte på fler gånger. Den begränsade bekvämlighet som erhålls genom att vara bokstavstrogen går förlorad i kusligt knepiga komplikationer.
Början till en besättning, would you like?
Spakaporna har hämtats från Hasegawas Viper- och Hornet-byggsatser; ingen av dem lär ju se ut som en japansk pilot så ifall de heller inte matchar varandra jämnar det hela säkert ut sig.
Härnäst tar vi en tidig titt på landningsställen.
Senast ändrad av Matt_Public den sön 10 nov 2019, 17:51, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Najs!
Mycket fint att vilja ögonen på både i form av byggkonst och eftermarknadsgodis
Bra start!
Tommy
Mycket fint att vilja ögonen på både i form av byggkonst och eftermarknadsgodis
Bra start!
Tommy
TommyKillander
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Alltid trevligt med en tigerhaj! Mycket bra start på bygget!
Klart snygga utblås!
Håkan
Klart snygga utblås!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-20BJ Taigāshāku
JASDF Tigerhaj?
Ja tack! Jag håller infernaliskt tummanra för ett tvåtons blått/mörkblått kammo som är såååå snyggt!
Utblåsersättningen var ju ett mycket lyckat drag måste jag säga. Rackarns bra!
Ja tack! Jag håller infernaliskt tummanra för ett tvåtons blått/mörkblått kammo som är såååå snyggt!
Utblåsersättningen var ju ett mycket lyckat drag måste jag säga. Rackarns bra!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Ballt tilltag.
Och vapenlasten ser verkligen lovande ut.
Instämmer med Christer om att ett tvåtons blått/mörkblått kammo vore något för denna kärra.
/Bosse
Och vapenlasten ser verkligen lovande ut.
Instämmer med Christer om att ett tvåtons blått/mörkblått kammo vore något för denna kärra.
/Bosse
Marlin
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Det här blir ett kanonbygge och de nya kannorna gick inte av för hackor!
MRP har ett kit med de två Japanska blå färgerna (Om du inte redan skaffat dem)!
Stefan
MRP har ett kit med de två Japanska blå färgerna (Om du inte redan skaffat dem)!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Värt en Haiku eller två med en tigerhaj serverad till advent!
Lysande tilltag!
Lysande tilltag!
glimturen
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Tackar!TommyKillander skrev:Bra start!
Jo, resin har bestämt sina ljusa stunder.Azgaron skrev:Klart snygga utblås!
Personligen hade jag tänkt mig F-1 snarare än F-2, men att höra är att lyda.cas skrev:Jag håller infernaliskt tummarna för ett tvåtons blått och mörkblått kammo som är såååå snyggt!
Rustmästarens godkännande? Najs!Marlin skrev:Och vapenlasten ser verkligen lovande ut.
Tack för tipset!Stefan E skrev:MRP har ett kit med de två Japanska blå färgerna (ifall du inte redan har skaffat dem)!
Kulmåns!glimturen skrev:Värt en Haiku eller två med en tigerhaj serverad till advent!
Glad andra advent!
Spakaporna har fått kolor och var sin blickfångare.
Obligatoriskt fotoets? Uschiamej!
Efter att limslabbande på de nästan kusligt lättdeformerade metallremsorna så vete tusan ifall de egentligen tillförde något alls.
Baksidan får sig också ett tillskott; en riktigt tjusig idé, det där.
Lite lättsamt borrande till RWR-fjuckarnas fromma.
Pontiac-kanonernas pipor behöver tydligen kapas på B-versionen.
Vad slags geni placerar tjocka gjuttappar där plasten är både tunn och rund?
Det blir vackert till att ordna egna eldrör, like so:
Genom att rulla ett tunt mässingsrör fram och åter under ett rakt skalpellblad är det hela enkelt ordnat.
Lite avancerade dumheter, would you like?
Endast det ena av landningsställen har ett uttag för stöttorna som återfinns på bägge.
Bilden nedan belyser fadäsen förtjänstfullt:
Den här gången är jag åtminstone förvarnad. Det var sådär lagom roligt att inse problemet med färdigmålade delar och lim på fästytorna.
Passformen avseende hjulens anliggningsytor är för övrigt bedrövlig den med.
Även detta bekymmer är betydligt enklare åtgärdat före målningsstadiet.
Härnäst inreds kontoret!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Snyggt jobbat Matt, trots att modellen inte verkar helt genomtänkt på sina ställen!
Spakaporna såg ju fina ut!
Håkan
Spakaporna såg ju fina ut!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Vackert jobb med både spakapor och eldrör !
Passformsproblem och gjutmissar fixas lekande lätt - Hejja dig!
Tommy
Passformsproblem och gjutmissar fixas lekande lätt - Hejja dig!
Tommy
TommyKillander
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Besvärligt placerade utstötare och väldigt tjocka ingöttappar...är du säker att det inte står airfix på lådan
Nåväl, perforeringen i gränsluftplåtarna skötte du med den äram, så jag är säker på att den sån trivial fråga som tveksam koncentricitet för nav och fälg inte bekommer dig det minsta.
Nåväl, perforeringen i gränsluftplåtarna skötte du med den äram, så jag är säker på att den sån trivial fråga som tveksam koncentricitet för nav och fälg inte bekommer dig det minsta.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Lite short-run-känsla över den här!
Inte riktigt vad man väntar sig idag......
Men du gör som vanligt ett storartat jobb!
Stefan
Inte riktigt vad man väntar sig idag......
Men du gör som vanligt ett storartat jobb!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Tackar! Och näh, arbetslaget verkar bestämt bestå av såväl härdade proffs som konstblinda klåpare.Azgaron skrev:Snyggt jobbat, Matt, trots att modellen inte verkar helt genomtänkt på sina ställen!
Min herre är alltför vänlig!TommyKillander skrev:Passformsproblem och gjutmissar fixas lekande lätt – Heja dig!
Sant, blott alltför sant.glimturen skrev:Raka rör och deformerad plast! Mammas gata detta!
Helt övertygad, Airfix modell är mycket mindre.cas skrev:[...] är du säker att det inte står Airfix på lådan?
Och jag vill ha den också.
Eller hur? Allt flyter smidigt en stund och helt plötsligt tar det oväntat tvärstopp.Stefan E skrev:Lite short run-känsla över den här!
Glad tredje advent!
Att faktiskt borra upp vapenrackshålen medan tid är känns trivsamt.
Ett par gränsluftsplåtar i sin naturliga miljö, would you like?
Flytande gjutstam binder samman kroppshalvehalvorna lite extra.
Det är tryggt att vara säker!
Vad dessa fördjupningar än må vara så har då FMK aldrig lyckats gjuta dem snyggt.
Lyckligtvis är mina tigerhajar what-if för det mesta, därmed kan jag glatt klabba igen groparna och skratta åt eländet.
Doktor Salvador till kirurgen!
Med hjälp av lite metalltråd mår lille Jonī strax mycket bättre.
Men säg den fröjd som varar. Skalpeller i knävecken, huga!
Med sina avkortade ben i en modifierad vinkel sitter han emellertid snyggare och når därtill reglagen bättre. Plats för fötterna har han minsann också, så dessa limmades glatt tillbaka.
Strax mycket prydligare!
Hans kamrat står dock inför ett betydligt mer komplext ingrepp:
För att inte oroa CAS i onödan bifogas belägg för att jag har stansat ut något, like so:
Härnäst får ni se var pyttepuckarna hamnade.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Snyggt jobbat, och fina kirurgiska ingrepp!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Helkropps kirurgi, och snyggebygge så här till morgonkaffet, Jo jag tackar.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sv: F-20BJ Taigāshāku
RIO ser ju ut att trivas stort i baksits!
Bra tilltag.
Skönt att stansen kom fram, och inte bara den stora sågen för att fixa till axelklaffarna!
Bra tilltag.
Skönt att stansen kom fram, och inte bara den stora sågen för att fixa till axelklaffarna!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Min herre är alltför vänlig.Azgaron skrev:Snyggt jobbat, och fina kirurgiska ingrepp!
Tack-å-bock!Marlin skrev:Helkropps-kirurgi och snyggebygge så här till morgonkaffet? Jo, jag tackar.
JAFO, menar du väl?cas skrev:RIO ser ju ut att trivas stort i baksits!
Oaktat valideringsverktyg så når jag nog knappast över juniornivån för fulmekanik ens.glimturen skrev:Finmekanik och kirurgi i fin kombo!
Fjuppdatering!
En bröt japanska dekaler och ett pitot-rör har inhandlats:
Nu borde det ju rimligtvis gå att få till något hyfsat värdigt soluppgångens land.
Härnäst målar jag kanske någonting, vem vet?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Hittar du inget matnyttigt där får vi nog ha en allvarlig pratstund tror jag...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Eller så orsakar den en snudd på årslång obeslutsamhet, det funkar också.glimturen skrev:En hög med tillbehör är alltid en lisa för motivationen!
Det ska nog inte behövas, men jag köper hem kaffebröd för säkerhets skull.cas skrev:Hittar du inget matnyttigt där får vi nog ha en allvarlig pratstund, tror jag...
Nu har jag nästan kommit på vad det ska bli av den här. Först ut är dubbelbaljan:
Därefter har det blivit dags för den första japanska modifikationen:
Lite på skoj ympades en överbliven del från en USAF-Corsair in.
En portion LANTIRN, would you like?
Precis som på en Block 40-Viper får landningsljusen vackert flytta till nosställsluckan, så det så.
När vi nu ändå har Block 40 på tal så får även BJ:n större sulor, like so:
En bit gjutstam formades glatt om till... ...vad än det här nu är.
Avkylningen av motorutrymmet tar sig ny, godtycklig form:
Dags för lite konsumentupplysning igen:
Precis som med A-versionen bjuder klarplastdelarna på obehagliga överraskningar. Förra gången flagnade plasten, den här gången föredrog den att fransa sig under rakbladssågen i samband med löstagning från gjutramen. Att därefter försöka klippa av de grova fransarna med en special-sidavbitare resulterade därtill i en pytteliten men likväl irriterande spricka. Lyckligtvis tog inte det roliga slut där. Passformen var också bland det ruggigare på länge, och jag bygger regelbundet gamla Italeri-modeller.
Ett plasticard-pålägg var således påkallat i framkant.
Jag skyller min barnsliga godtrogenhet beträffande huven på att någon i en hobbytidsskrift hade hyllat dess passform, men det är egentligen ingen ursäkt när det kommer till FMK. Ett och annat hade dessutom definitivt kunnat lindrats under byggprocessen genom mer rigorös provpassning. De övriga delarnas diffusa toleranser bjöd liksom på åtskilliga valmöjligheter under monteringensprocessen, lite som i en äventyrsbok där läsaren beslutar vad huvudpersonen gör och därefter hänvisas till olika sidor. Vaksamhet rekommenderas, hursomhelst.
Härnäst limmar jag på ostkupan!
*hurr*
Matt_Public- Master of DNF
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Janne.S skrev:Fräsigt älskar allt plastsnickrare du gör
Han är ju tvungen.....
Matt_Public skrev:...och jag bygger regelbundet gamla Italeri-modeller....
Mycket övning ger en mästare!
Snyggt pillat!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: F-20BJ Taigāshāku
Kul att se att fler än jag ägnar sig åt trådnekromanti!
Vacker plastslöjd som vanligt!
Spännande följetong det här, men man får inte ha bråttom!
Stefan
Vacker plastslöjd som vanligt!
Spännande följetong det här, men man får inte ha bråttom!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|