Första bygget...en JA37:a
+15
linusorn
flarpen
Marlin
Caverö
Janne.S
Tobhol
Gigabyte
cas
glimturen
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Henrik Bergman
Stefan E
Järven
19 posters
Sida 9 av 17
Sida 9 av 17 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 13 ... 17
Sv: Första bygget...en JA37:a
Limmade dit dom två småduttarna som sitter i kanten på urblåset, räknade med hjälp av rutmönstret i paint ut efter referensbild att dom ska sitta på 40% höjd i öppningen från nederkant när man tittar från utsidan sett.
Sen var det bara att mäta, räkna och markera vart dom skulle sitta.
NU måste jag få tummen ur och beställa en flaska primer, målningen börjar pocka på.
Sen var det bara att mäta, räkna och markera vart dom skulle sitta.
NU måste jag få tummen ur och beställa en flaska primer, målningen börjar pocka på.
Senast ändrad av Järven den lör feb 01 2020, 13:47, ändrad totalt 4 gånger
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Senast ändrad av Järven den lör feb 01 2020, 16:48, ändrad totalt 1 gång
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Tjusigt!
Smart trix med att använda en bricka som anhåll
Trevligt att det snart är dags för primer
Tommy
Smart trix med att använda en bricka som anhåll
Trevligt att det snart är dags för primer
Tommy
TommyKillander
Sv: Första bygget...en JA37:a
Snyggt och ytterligt fiffigt ristat!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Första bygget...en JA37:a
Bygget står och stampar lite nu i väntan på att primer ska hamna i postlådan.
Jag fixade lite med luftbromsarna i ett så länge, det var lite bökigt att börja dom så dom följer flygkroppens rundning men nu sitter dom där med epoxylim.
Dom luftbromsar som följde med satsen hade en ganska rejäl glipa runt luckan dom ska monteras i, förmodligen så är dom tänkta att monteras i öppet läge, på den här kärran ska dom vara stängda och jag valde därför att gå på ets-luckorna som dessutom är "nitade.
Dessa är ju lövtunna så jag fick bygga upp lite med plast under.
Dom små gliporna som blev får vi finjustera med att lägga i lite spackel eller ca-lim när det torkat ordentligt.
Jag fixade lite med luftbromsarna i ett så länge, det var lite bökigt att börja dom så dom följer flygkroppens rundning men nu sitter dom där med epoxylim.
Dom luftbromsar som följde med satsen hade en ganska rejäl glipa runt luckan dom ska monteras i, förmodligen så är dom tänkta att monteras i öppet läge, på den här kärran ska dom vara stängda och jag valde därför att gå på ets-luckorna som dessutom är "nitade.
Dessa är ju lövtunna så jag fick bygga upp lite med plast under.
Dom små gliporna som blev får vi finjustera med att lägga i lite spackel eller ca-lim när det torkat ordentligt.
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Kalas-snyggt!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Första bygget...en JA37:a
Bara att stämma in i kören; Snyggt Jobbat!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Första bygget...en JA37:a
Det där är riktigt riktigt bra!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Första bygget...en JA37:a
Ibland verkar huvudet mest vara till att sätta mössan på.
Jag ristade ju panellinjer på bakkroppen hade tittat på referensbilder innan, mätte avståndet och räknade där det skulle vara tre linjer mellan EBK och luftbroms (plus en bakkantlinje), delade med tre och ristade.
Skulle naturligtvis delat avståndet med fyra för att få tre panellinjer, bara att slipa bort och göra om för jag fick liksom ingen sinnesro med att låta missen passera.
Nåja, nu är ordningen återställd igen.
Bortputsat:
Nyristat:
Orginalet:
Jag ristade ju panellinjer på bakkroppen hade tittat på referensbilder innan, mätte avståndet och räknade där det skulle vara tre linjer mellan EBK och luftbroms (plus en bakkantlinje), delade med tre och ristade.
Skulle naturligtvis delat avståndet med fyra för att få tre panellinjer, bara att slipa bort och göra om för jag fick liksom ingen sinnesro med att låta missen passera.
Nåja, nu är ordningen återställd igen.
Bortputsat:
Nyristat:
Orginalet:
Senast ändrad av Järven den tor feb 06 2020, 21:01, ändrad totalt 1 gång
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Verkligen stiligt!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Första bygget...en JA37:a
Tack, tack.
Har börjat tagit mig an vingar och roder.
Roderna ska ju hänga lite med avslagen motor så det blev till att såga bort originalen som var fixerade rakt.
Här kom dom små lövtunna sågbladen från Hasegawa som man fäster i knivskaftet väl till pass, men man får såga försiktigt för dom böjer sig lätt men snitten blir fina.
Jag ska använda dom även för att såga ut för gångjärnen i vingen.
Sen ska resinrodren passas in och limmas fast, dom ser ut att stämma bra i längd och delning mellan gångjärn och hydralkolvar glädjande nog.
Bra detaljerad var dom med, till och med dom små lanternorna i bakkant och svetsarna på roderna var med.
Lade även tjockflytande ca-lim i håligheterna på insidan av husen som döljer hydralkolven som styr rodren, dom ska sen kapas bort och motmedelsbalk monteras med lim.
Då är det bra med en plan yta i stället för ett avlångt "dike" vill jag tro.
Har börjat tagit mig an vingar och roder.
Roderna ska ju hänga lite med avslagen motor så det blev till att såga bort originalen som var fixerade rakt.
Här kom dom små lövtunna sågbladen från Hasegawa som man fäster i knivskaftet väl till pass, men man får såga försiktigt för dom böjer sig lätt men snitten blir fina.
Jag ska använda dom även för att såga ut för gångjärnen i vingen.
Sen ska resinrodren passas in och limmas fast, dom ser ut att stämma bra i längd och delning mellan gångjärn och hydralkolvar glädjande nog.
Bra detaljerad var dom med, till och med dom små lanternorna i bakkant och svetsarna på roderna var med.
Lade även tjockflytande ca-lim i håligheterna på insidan av husen som döljer hydralkolven som styr rodren, dom ska sen kapas bort och motmedelsbalk monteras med lim.
Då är det bra med en plan yta i stället för ett avlångt "dike" vill jag tro.
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Tjusigt marscherat!
Dom ’nya’ panellinjerna på bakkroppen är väl egentligen inga sådana på originalet... Det är nitrader, utan plåtskarvar. Efter en tid med smuts och annat ser det ju iofs ut som panelskarvar... Grymt bygge
/Andreas
Dom ’nya’ panellinjerna på bakkroppen är väl egentligen inga sådana på originalet... Det är nitrader, utan plåtskarvar. Efter en tid med smuts och annat ser det ju iofs ut som panelskarvar... Grymt bygge
/Andreas
Andreas
Sv: Första bygget...en JA37:a
Andreas skrev:Tjusigt marscherat!
Dom ’nya’ panellinjerna på bakkroppen är väl egentligen inga sådana på originalet... Det är nitrader, utan plåtskarvar. Efter en tid med smuts och annat ser det ju iofs ut som panelskarvar... Grymt bygge
/Andreas
Tack för berömmet.
Du har ju helt rätt i det du nämner om dessa linjer egentligen är nitrader, jag har haft detta i åtanke när jag ristat relativt grunt och det kommer (hoppas jag) bara att framträda svagt efter slip, grundning och målning.
Sen får man sminka fram smuts och olja i dessa så det framträder "lagom" är planen.
Det syns tex på denna bild på förlagan att det inte är några djupa linjer men ändå framträdande.
Senast ändrad av Järven den sön feb 09 2020, 19:18, ändrad totalt 1 gång
Järven
Sv: Första bygget...en JA37:a
Hängande styrytor är precis vad vare SAAB behöver verkar det som.
Bra snits på det kallskurna!
Bra snits på det kallskurna!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 9 av 17 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 13 ... 17
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
Sida 9 av 17
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet