IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Första bygget...en JA37:a

+15
linusorn
flarpen
Marlin
Caverö
Janne.S
Tobhol
Gigabyte
cas
glimturen
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Henrik Bergman
Stefan E
Järven
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 14 av 17 Föregående  1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Järven tis sep 22 2020, 18:56

Tack, tack. Smile

I dag provade jag att montera dekaler för allra första gången, det gick lite lättere än förväntat och inte en enda av dom 4 gick sönder eller trilskades.

Dom runda är från Moose Republic ark och siffrorna från Tarangus, jag lät dom glöta i varmt vatten några minuter sedan lät jag dom glida över till uppblötta ytan där dom skulle sitta.
"Rullade" bort vattnet och tryckte ned dekalen mot ytan med en topps.


Man ser att det är genomskinlig dekal mellan siffrorna i visst ljus, vad tror ni som varit med ett tag har jag råkat ut för det som brukar kallas "silvering" på grund av för grov yta eller är det helt enkelt så det blir ?

Tanken är att det sedan efter dekaler och vädring ska på några lager till med matt klarlack.

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 20200912
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av TommyKillander tis sep 22 2020, 19:39

Om du bara ser det i en viss vinkel kan det vara skillnaden i ytan mellan färgen och dekalfilmen blänker, syns den i alla vinklar så är det "silvring".

I det förstnämnda fallet försvinner skillnaden om du lägger på ett lager klarlack, i fallet silvring så hjälper det inte hur mycket du lackar över, det kommer ändå synas.

Har du använt dekal-vätskor?
Jag brukar använda dekalvätskor typ Micro Set och Micro Sol för att dekalen att ligga an fint mot ytan. Efter jag började använda dom (och följde instruktionerna!) så har dekal-arbetet i princip varit problemfritt.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Järven tis sep 22 2020, 20:38

TommyKillander skrev:Om du bara ser det i en viss vinkel kan det vara skillnaden i ytan mellan färgen och dekalfilmen blänker, syns den i alla vinklar så är det "silvring".

I det förstnämnda fallet försvinner skillnaden om du lägger på ett lager klarlack, i fallet silvring så hjälper det inte hur mycket du lackar över, det kommer ändå synas.

Har du använt dekal-vätskor?
Jag brukar använda dekalvätskor typ Micro Set och Micro Sol för att dekalen att ligga an fint mot ytan. Efter jag började använda dom (och följde instruktionerna!) så har dekal-arbetet i princip varit problemfritt.

cheers
Tommy

Tack Tommy.

Nej, jag använde inga specialvätskor utan bara varmt vatten med 1/3 droppe diskmedel i.
Jag har läst någon stans att att lite ättika i badet skulle hjälpa mjuka upp dekalerna lite, kanske värt ett försök då det står en flaska i skafferiet.


Det syns bara i vissa vinklar så jag misstänker att det är som du säger att ljuset speglar sig i den blankare yta som genomskinliga delen på dekalen skapar och försvinner efter matt klarlack.

Jag ska kanske ta och klarlacka dessa hjulhusluckor innan jag går vidare så får man svaret svart på vitt.


Edit: Jag såg på bilden att en av dom runda dekalerna hamnat lite på sniskan, jag löste det genom att doppa ner den i varmt vatten och räta upp den efter att den släppte.
Nu ser det bättre ut.


Senast ändrad av Järven den tis sep 22 2020, 21:07, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av TommyKillander tis sep 22 2020, 20:59

Järven skrev:
TommyKillander skrev:Om du bara ser det i en viss vinkel kan det vara skillnaden i ytan mellan färgen och dekalfilmen blänker, syns den i alla vinklar så är det "silvring".

I det förstnämnda fallet försvinner skillnaden om du lägger på ett lager klarlack, i fallet silvring så hjälper det inte hur mycket du lackar över, det kommer ändå synas.

Har du använt dekal-vätskor?
Jag brukar använda dekalvätskor typ Micro Set och Micro Sol för att dekalen att ligga an fint mot ytan. Efter jag började använda dom (och följde instruktionerna!) så har dekal-arbetet i princip varit problemfritt.

cheers
Tommy

Tack Tommy.

Nej, jag använde inga specialvätskor utan bara varmt vatten med 1/3 droppe diskmedel i.
Jag har läst någon stan att att lite ättika i badet skulle hjälpa mjuka upp dekalerna lite, kanske värt ett försök då det står en flaska i skafferiet.


Det syns bara i vissa vinklar så jag misstänker att det är som du säger att ljuset speglar sig i den blankare yta som genomskinliga delen på dekalen skapar och försvinner efter matt klarlack.

Jag ska kanske ta och klarlacka dessa hjulhusluckor innan jag går vidare så får man svaret svart på vitt.

Det låter som en bra plan att hjulhusluckorna agerar förtrupper Wink

Micro Set är i princip bara vatten och lite ättika, så det borde fungera utmärkt.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Tobias tis sep 22 2020, 21:13

Det komemr säkert bli fint. Smile  Tror också det kommer bli bra med lacken sen.
Men kika gärna på dekalvätskor, de hjälper! Jag kör med Gunzes och de har funkar bra för mig men har för mig några andra, på något random forum, hade problem med vissa dekaler? men det kan nog drabba vilken vätska/dekal som helst?
Jag lackar dock ofta ytan före dekaleringen med.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Järven tis sep 22 2020, 21:20

Tobias skrev:Det komemr säkert bli fint. Smile  Tror också det kommer bli bra med lacken sen.
Men kika gärna på dekalvätskor, de hjälper! Jag kör med Gunzes och de har funkar bra för mig men har för mig några andra, på något random forum, hade problem med vissa dekaler? men det kan nog drabba vilken vätska/dekal som helst?
Jag lackar dock ofta ytan före dekaleringen med.

Tack.

Jag har lagt på en halvmatt klarlack över dom gråa färgerna, meningen var att det skulle bli ett blankt lager med Pledge Golvpolish men den sorten jag hade i städskåpet visade sig vara för parkett och inte den klara modellen.
Jag läste någonstans att man kan få en gul nyans på modellen om det inte är "klear", inte fanns det på lokala affärerna heller och någon blank klarlack till Air brushen har jag inte hemma.


Senast ändrad av Järven den tis sep 22 2020, 21:22, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av glimturen tis sep 22 2020, 21:21

Kan bara instämma med Tommy och Tobias.

Men det är lite av en milstolpe när dekalerna kommer på! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Tobias tis sep 22 2020, 22:22

Jag har aldrig använt Plege men det verkar du ha koll på. Tänkte bara nämna det men du är på rätt väg alltså. Wink

Håller med! Skön milstolpe när klibbisarna fastnat!
Tobias
Tobias


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Stefan E ons sep 23 2020, 00:02

En högblank yta är det bästa för ett gott resultat, men det går med en "äggskal" eller halvblank också, det beror mycket på hur förlåtande dekalerna är.

Om du fått silvring på en dekal KAN det hjälpa att "pricka" den med en nål eller en vass skalpell och sedan ha på lite micro-sol, kanske i kombination med varmt vatten på en tops, det får dekalen att mjukna och sedan förhoppningsvis lägga sig bättre.

Var försiktig, för mycket Micro-sol kan få dekalen att skrynkla sig permanent, det är en avvägning....
Låt det aldrig "pöla" sig på dekalen!

Man kan få göra om proceduren några gånger innan det blir helt bra (eller du är nöjd) men låt den torka helt mellan varven.

En matt yta är som ett bergslandskap (i stor förstoring) och dekalen lägger sig på topparna och stänger inne luften därunder, det är det som händer vid silvring.

Micro-sol löser upp dekalen, den blir "rinnig" (rör den INTE) och får den att sjunka ner i dalarna och att pricka den låter den instängda luften att komma ut (behövs normalt inte).

En blank yta är som en slätt, dekalen sjunker ner och får inte en chans att fånga någon luft.

Jag brukar använda Alclads klarlacker, de gulnar inte, torkar snabbt och blir väldigt tåliga.
Men du får prova dig fram till vad som passar just dig och ditt sätt att bygga/måla.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias and Järven like this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Tobias ons sep 23 2020, 09:46

Ja instämmer om Alclads klarlack! Mycket bra.
Tobias
Tobias


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av linusorn fre sep 25 2020, 20:20

Ser bra ut, Stefan har rätt. Du måste ha så blank yta som möjligt särskilt på större dekaler för att undvika silvring. Vissa får jättebra resultat med Pledge/Kleer. Själv har jag provat en gång och då krackelerade allt. Har inte provat på nytt om jag säger så. Vore synd på en så fin modell.

linusorn


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av TommyKillander fre sep 25 2020, 21:07

Blanklack före dekaler eller inte är ett kärt ämne....  Razz

Detta är ett sätt att se på saken... Very Happy


Men nu är det faktiskt så att man får göra precis hur man vill - det viktiga är att man känner sig bekväm med metoden och man når det resultatet som man vill ha.

Jag brukar lägga på ett lager Mr Color GX-100 (Superclear III) förtunnad 50/50 med Mr Color Levelling Thinner (MLT) innan jag sätter dekalerna. Om man avslutar lackningen med att "duscha" MLT över ytan innan man sätter den i torkskåpet så blir ytan högblank och den är oerhört tålig mot alla kemikalier (utom lösningsmedel förståss).
Syftet är att skydda ytan mot dekalvätskorna som kan fräta igenom, speciellt om man är oförsiktig och råkar lämna en "pöl" någonstans. Jag tycker också att det är enklare att flytta runt dekalen och passa in placeringen på en blank yta jämfört med en strävare matt yta.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Järven tor okt 22 2020, 18:59

Nu är alla dekaler utom tre stycken på ryggen monterade.
Gick hyffsat men lite jävlades vissa av dom allt, några ville inte sitta så där fick man ta golvpolisch till hjälp att fästa dom.
Någon sprack men gick att rädda, det syns lite om man tittar riktigt noga men ser man på originalet så är dom inte alltid perfekta dom heller.

Nu ska dom förseglas innan vädringen börjar, det ska bli riktigt kul.
Men man får nog ta det lite lugnt så den inte blir övervädrad, gäller att hålla ett getöga på referensbilden.



Första bygget...en JA37:a - Sida 14 20201010

Kom på att det kommer bli lite svettigt att maskera för lackning av den vita fentoppen utan att dra med sig dekalerna.
Den skulle naturligtvis lackats och maskerats innan det gråa lades på liksom radarvarnarna skulle lackats svarta innan.
Nåja, det får vi försöka lösa på något klurigt vis.  Smile
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av linusorn tor okt 22 2020, 19:59

Snyggt jobbat. Post-it lappar brukar vara bra att maska över dekaler med.

linusorn


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av rsm.gbg tor okt 22 2020, 20:37

Snyggt cyclops

Jag brukar ta typ silkespapper, lägga tejp på ena kanten så att det sticker ut typ 5mm.
Sen fäster du tejpen som vanligt där du skall maska.
då är det bara 5mm som behöver vara mellan din maskering och dekalen.
I vissa fall har jag bara haft 1mm tejp, det funkar det åxå.
Vanligt skrivarpapper funkar dåligt då det är för styvt.
Smörgåspapper funkar dåligt, det är för oljigt.
Jag robbar en bit från frugans stora rulle mönster-papper (för sömnad)
Färg går inte igenom mönster-papper, det måste man ju testa först Razz




- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Gigabyte tor okt 22 2020, 20:38

Mycket snyggt o stilrent Bygge !!!!
Gigabyte
Gigabyte


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Stefan E tor okt 22 2020, 23:57

Jag gör så här;

Först sätter jag en liten bit papper på klistersidan av en bit tejp och lämnar kanske 1-3mm av tejpen klistrig, det beror på hur mycket plats jag har, men pappersbiten måste täcka hela dekalen.

Sedan är det bara att måtta in tejpen så pappersbiten täcker dekalen, komplettera mot det du vill maska av och måla.

Färg på Post-it lappar blöder igenom, det har jag lärt mig den hårda vägen....

Dekalerna blev kalas-snygga!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Järven sön okt 25 2020, 10:43

Tack för alla tips och hejarop grabbar.

Jag tänker börja med att lägga ett lager par lager Johnsson Pledge för plastgolv för att försegla dekaler innan lackering, wash och vädring börjar.
Det ger ju även en lite större marginal för misstag när jag ska lacka det sista.

Jag provade lägga ett lager på landställsluckor och det ser lovande ut, men varför måste dom promt ha i parfym i en produkt för golv ?
Man mår ju nästan illa av lukten.

Den gamla flaskan jag har som är för parkett är helt luktfri men tyvärr lite gulaktig till färgen.
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av glimturen sön okt 25 2020, 11:24

Ser riktigt läckert ut! cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Tobias sön okt 25 2020, 20:16

Ser fint ut! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Järven mån nov 16 2020, 19:22

Färgen tog slut så där på slutspurten så det var bara att tycka på beställarknappen.

Åkte med en U95 störkapsel av bara farten.

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 20201110
Järven
Järven


Azgaron, cas and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av cas tis nov 17 2020, 08:07

Färgen tar slut och man måste beställa lite extra...var har jag hört det förut? Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Järven tis nov 17 2020, 12:11

cas skrev:Färgen tar slut och man måste beställa lite extra...var har jag hört det förut? Very Happy

Sånt är livet.  Wink

Men någon gång kunde det ju var en droppe för mycket i stället för en droppe för litet, för så hårfint var det. Smile
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av glimturen tis nov 17 2020, 19:38

Färg (inklusive "råka tryck på köp knappen") kan man aldrig ha för mycket av. Det har jag hört.... Laughing Laughing
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Järven mån nov 30 2020, 19:10

Tid för en liten uppdatering och det har varit lite "learning by doing it" igen.


Chippat, vädrat, washat och sminkat och lagt över matt klarlack, det blev inte dom skarpaste bilderna med mobilen men det syns mycket bättre live än på bild.

Velade om jag skulle lägga på halvmatt eller helmatt men det fick bli den senare då hon var bra solblekt på äldre dagar.

Jag hade referensbilden att gå på och gick med flit lite försiktigt fram med sminkningen även om man ibland fick lust att dra på rejält, lättare att lägga på mer är att ta bort.  Smile

Målade även lite gult i framkant på den vita antennen på fentoppen som förlagan har.

Började montera främre landningsställ, kom på att jag har mera småfix att göra innan det står på tur...nåja, det löser sig.

Jag kommer bla att lägga på tunt med Johnson golvpolish fläckvis för att efterlikna och få fram den lita blankare ytan från avlägsnat oljespill som originalet har på båda sidorna kring motorn och på ens sidan av fenan.


Första bygget...en JA37:a - Sida 14 20201113
Första bygget...en JA37:a - Sida 14 20201111
Första bygget...en JA37:a - Sida 14 20201112



Första bygget...en JA37:a - Sida 14 37449_15Första bygget...en JA37:a - Sida 14 20201114


Senast ändrad av Järven den mån nov 30 2020, 20:36, ändrad totalt 9 gånger
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Första bygget...en JA37:a - Sida 14 Empty Sv: Första bygget...en JA37:a

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 14 av 17 Föregående  1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet