Första bygget...en JA37:a
+15
linusorn
flarpen
Marlin
Caverö
Janne.S
Tobhol
Gigabyte
cas
glimturen
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Henrik Bergman
Stefan E
Järven
19 posters
Sida 16 av 17
Sida 16 av 17 • 1 ... 9 ... 15, 16, 17
Sv: Första bygget...en JA37:a
Snyggt!
Beror väl på hur infästningen ser ut.
Men generellt sett är det väl lättare att få det rakt om man monterar pylonerna först. Åtminstone i mitt tycke.
Men generellt sett är det väl lättare att få det rakt om man monterar pylonerna först. Åtminstone i mitt tycke.
glimturen skrev:Snyggt!
Håller med. Det är inte fel att sätta i små stift/trådbitar och borra styrhål så att monteringen går lite smärtfriare - det är rätt trassligt att hålla på att superlimma och samtidigt försöka passa in vinklarna på roder medans limmet (inte) torkar. Alltsom oftast lyckas man limma fast robotarna i fingrarna
rsm.gbg skrev:Snygga bomber
- Roland
Tommy
TommyKillander
cas likes this post
Tack grabbar.
Just borra små hål och stifta är vad jag förberett extratanken för, jag kanske skulle ta och göra det på lavetter och robotar med.
Just borra små hål och stifta är vad jag förberett extratanken för, jag kanske skulle ta och göra det på lavetter och robotar med.
Järven
Snyggt knåpat med vapenlasten!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ser bra ut! Möjligen lite blankt? Men fint!
Spontant hade jag inte borrat i robotarna, inte planerat det själv på lavetter eller robotar - men kanske borde tänka om?
Spontant hade jag inte borrat i robotarna, inte planerat det själv på lavetter eller robotar - men kanske borde tänka om?
Tobias
Senast ändrad av Järven den lör jan 02 2021, 18:00, ändrad totalt 1 gång
Järven
Azgaron likes this post
Senast ändrad av Järven den lör jan 02 2021, 18:02, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Azgaron likes this post
Jisses! Du tar då verkligen i med alla detaljer överallt!
Men fint blir det!
Men fint blir det!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Attans snyggt jobbat med vapenlast och pyttedetalj!
Håkan
Håkan
Detaljer, detaljer....
Tack alla.
Med vapenlast och extratank påhängd så fick kärran lite mera liv, börjar med lite god vilja nästan se ut som en JA37:A om man kisar lite.
Det var bra pilligt att få allt att sitta rakt i alla led, jag limmade med Epoxy för att få lite mer tid att justera.
Har knåpat dit rygglanterna och Alfagivare, limmat i hop "RAT" med lucka och gjort en hydralcylinder till denna av en bit av en knappnål där halva är lindad med maskeringstejp som svartmålas.
Bilder kommer vid montage.
Även lanternabygge är påbörjat, delvis röd på vänster och grön på höger vingspets.
Återstår även att montera två dekaler bakom cockpit och ryggfenorna.....plus lite småpill med huven såklart.
Med vapenlast och extratank påhängd så fick kärran lite mera liv, börjar med lite god vilja nästan se ut som en JA37:A om man kisar lite.
Det var bra pilligt att få allt att sitta rakt i alla led, jag limmade med Epoxy för att få lite mer tid att justera.
Har knåpat dit rygglanterna och Alfagivare, limmat i hop "RAT" med lucka och gjort en hydralcylinder till denna av en bit av en knappnål där halva är lindad med maskeringstejp som svartmålas.
Bilder kommer vid montage.
Även lanternabygge är påbörjat, delvis röd på vänster och grön på höger vingspets.
Återstår även att montera två dekaler bakom cockpit och ryggfenorna.....plus lite småpill med huven såklart.
Järven
cas likes this post
Gudars skymning så läckert det blir!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Senast ändrad av Järven den lör jan 09 2021, 21:39, ändrad totalt 1 gång
Järven
Azgaron and cas like this post
Ser riktigt tjusigt ut!
Håkan
Håkan
Tjusigt!
Nu är det verkligen nära!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Höll nästan på att glömma dom två små antennerna på buken som en JA37DI har, den ena ska sitta bakom noshjulsshaktet och den andra bakom bukfenan.
Jag tillverkade dom av en bit av en bit tunn plåt från en Ets-ram genom att slipa "hack" I denna med hjälp av en mycket tunn kapskiva i Dremeln.
Ett lager utjämnande mattlack så är dom redo för montage.
Edit:
Ju mer man tittar ju mer ser man, det den vita antennen som syns på sista bilden är för D modellen vad jag kommit fram till och togs enligt uppgift bort vid DI modifikation.
Men dom två som jag tillverkat satt på både D och DI, jag bygger ju 37449 som DI i mogen ålder så den vita får jag stå över.
Jag tillverkade dom av en bit av en bit tunn plåt från en Ets-ram genom att slipa "hack" I denna med hjälp av en mycket tunn kapskiva i Dremeln.
Ett lager utjämnande mattlack så är dom redo för montage.
Edit:
Ju mer man tittar ju mer ser man, det den vita antennen som syns på sista bilden är för D modellen vad jag kommit fram till och togs enligt uppgift bort vid DI modifikation.
Men dom två som jag tillverkat satt på både D och DI, jag bygger ju 37449 som DI i mogen ålder så den vita får jag stå över.
Senast ändrad av Järven den tor jan 14 2021, 19:14, ändrad totalt 1 gång
Järven
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat Järven! Fina smådetaljer!
Håkan
Håkan
Tack Azgaron.
Det var riktigt pilligt i dag.
Vingspetslanternor gjorda av en bit blytråd med en bit kroniskt klarplast i enden, röd på vänster vinge och grön på höger och gråmålad på mitten.
Ska på ett antal varv klarlack på dessa innan jag blir nöjd med dessa.
Pitotröret av glänsande gul mässing mörkade jag ner lite med hjälp av kallblåneringsvätska för bössor innan montage med Vitlim.
Jag monterade även "knivarna" bakom huven som jag tillverkat av tunnplåt från en etsram, så små att man fick ha förstoringsglas när man handskades med dom.
Jag fick lära mig tidigare i tråden att dessa är till för att kapa tygband som gör att huven ska vikas bakåt och sedan separera på ett säkert sätt utan att skada piloten vid en eventuell utskjutning.
Lite mattlack på vissa detaljer och detaljerande kring huven kvar....det är nära nu.
Det var riktigt pilligt i dag.
Vingspetslanternor gjorda av en bit blytråd med en bit kroniskt klarplast i enden, röd på vänster vinge och grön på höger och gråmålad på mitten.
Ska på ett antal varv klarlack på dessa innan jag blir nöjd med dessa.
Pitotröret av glänsande gul mässing mörkade jag ner lite med hjälp av kallblåneringsvätska för bössor innan montage med Vitlim.
Jag monterade även "knivarna" bakom huven som jag tillverkat av tunnplåt från en etsram, så små att man fick ha förstoringsglas när man handskades med dom.
Jag fick lära mig tidigare i tråden att dessa är till för att kapa tygband som gör att huven ska vikas bakåt och sedan separera på ett säkert sätt utan att skada piloten vid en eventuell utskjutning.
Lite mattlack på vissa detaljer och detaljerande kring huven kvar....det är nära nu.
Järven
Azgaron likes this post
Sida 16 av 17 • 1 ... 9 ... 15, 16, 17
Liknande ämnen
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.
» Sinkmarks galore och nostalgi...
» Tarangus JA37
Sida 16 av 17
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet