IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

+9
cas
Caverö
MiniStuff
merlin1953packard
T-34
JOooCKE
Janne.S
Azgaron
Warsawpact
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av Warsawpact lör aug 08 2009, 22:30

Den senaste veckan har jag spenderat i Stockholm och vad vore en semester utan inslag från hobby och plastmodeller!?

Jag tog min kamera en torsdagseftermiddag och begav mig till hobbyaffären Wentzels som ligger smack-bang-center i Stockholm City.

Mer centralt kan man inte komma! Jag tror att detta är utan tvekan den största till ytan samt till utbudet Svea Rikes största hobbyaffär, grejerna bokstavligen svämmar över i hyllorna, ligger på golvet, på hyllor, ovanför hyllor, packade i travar....pansarmodeller högt som lågt och en samling av flygplans modeller som upplevs likt universum : oändligt! En extra guldstjärna för Wentzels är att de hade en hel del "udda" modellgenres och kits så som D1 drift modeller, Bussmodeller från Fujimi och Aoshima samt en generös klick med lastbils o släp modeller som annaär kan vara aningen svårt att komma över...förmodligen är det svår tatt få tag i dessa i övriga delar av Sverige då Wentzels har köpt upp rubbet Cool Värt att nämna är att det som man inte hittar hos dem kan man beställa via deras webbsida.
Jag pratade men en ytterst trevlig karl som höll på att packa upp märklingrejer och jag fick grönt ljus att fota inne i affären. Atmosfären där inne av ytterst trevlig och välkomnande MEN den slår definitivt inte den som finns hos Kempes Hobby där man kan sitta och prata om allt möjligt och även få sig en kopp kaffe och kaka.


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03290
Utsidan av affären. Wentzels finns att hitta på Regeringsgatan i centrala Sthlm, snett mitt emot NK.
En "rolig" notis är att affären fasad skyddas av inget mindre änn pansarglas, det märks bl.a. när man skall öppna dörren.


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03273
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03267
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03268
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03269
Affären i sin storhet, en ytterst lååång disk finns för att expidera kunder, över hela 8 meter! RC flyg finns i taket och väldigt många, fina, dioramas finns att beskådas ovanför varje hyllektion inuti glasmontrar. Bl.a. IPMS vinnare finns här med medalj jämte alstren och för att inte nämna allt som finns i affärens skyltfönster...


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03286
Ingen brist på ref. material här inte, oh nej! Jag muddrade igenom rubbet och det går att hitta något för alla smaker. Modernt ryskt pansar, ww2 skepp, flyg och helikopter material och mängder av pansar och "infantry in action" fanns också. Allt var i stort sätt ifrån Squadron och Osprey!!! Riktigt tjocka böcker finns också att köpa ( de som ligger i montern i disken) såväl som diverse simulatorer för flyg och tanks. De har dessutom Abteilung Oils vilket bara det är värt en tripp till stockholm ( kan ses skymtandes längst ner till höger i bilden)


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03285
Wentzels färgavdelning, Tamiya, Humbrol, Valejo, Testor finns bl.a att tillgå.
Vill du ha Citadels färger ?.....bara gå 5 meter över gatan så har du en Games-Workshop affär.


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03287
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03274-1
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03288
Nyhetshyllan....simple yet very effective.
De har en del tilldelat plastnyheter högt upp på en glasmonter så att man kan direkt se vad som är nytt och inkommet och efter ett tag så plockas de ner i respektive hyllor för att ge plats åt nya nyheter. Väldigt enkelt men sällan man ser andra hobbyaffärer göra liknande med att visa nyheter öppet och snyggt, oftast trycks de rakt in i hyllmörkret. De ser ut att få tag i allt som släpps på marknaden smått som stort till, tycker jag, förvånansvärt humana priser, för att vara såpass nytt. T.ex. Academys Merk 4a


...och nu dyker vi ner bland hyllorna, håll i er! Smile


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03263
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03281-1
Vi börjar längst bort i butiken för ovanlighetens skull, närmare sagt vid flygmodellerna modell-större i skala 1:32 / 1:48
Det jag noterade när jag beskådade hyllorna närmare är att ALLT är sorterat och väldigt ordnat. Sorterat efter genre ( pansar/ infanteri/ flyg) och med mindre skalor nertill och större skalor upptill i hyllorna.
På motsatta hyllan från flygmodelelrna finns infanteriavdelningen som svämmar öve rmed Dragon och MasterBox figurer. Tristar finns där med tillsammans med Trumpeterfigurer och även flyg i mindre skala.


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03262
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03279
Vidare till de mindre skalorna i 1:72 i den långa hyllan som löper längst med affären mot skylltfönstret. Pansar närmast på bild sedan bär det iväg med flygkits.


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03280-1
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03261
...Pansar närmare sagt. Och mycket sådant! Fick med en person i bild för att visa storleken på hyllorna.
Ena hyllan är dedikerad Dragon och Tamiya kits ( j***igt många sådana må jag säga) och motsatta hyllan var dedikerad Tasca, Trumpeter, Zvezda m.fl.


Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03282-1
Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03264
Härnäst så var det 2 hela hyllor helt dedikerat till Italieri och Dragon med flyg och pansar i skala 1:72


Next up blev fordon och fartygsavdelningen.
2 hela hyllängder med diverse fordon i skala 1:48, mestadelen från Aoshima men även en hel del trucks från Italieri. Fartygsmodelelr från Trumpeter fanns på motsatta hylla från fordonen i en galen mängd!!!

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. DSC03272
Och nu är vi i andra änden av affären närmast entren. Här finns divers smått och gott från bussmodelelr från Aoshima till Jänkarbilar till italieri infanteri till separata figurer i större skala.

Summa sumaro, en groteskt stor och bra affär som har rubbet man kan någonsin önska sig.
Sortimentet var utöver denna värld och utbudet liknar mer en hobbyaffär i Tokyo, extremt mycket kits!
Atmosfären var trevlig och layed-back i en härligt belyst affär med svalkande AC i hettan utanför.
Personalen var utomordentligt trevlig och hjälpsam.
Det fanns även en RC avdelning och Märklin fanns där också för dem som inte enbart älskar plastmodeller, värt att nämna är även deras stora utbud av byggmaterial så som plasticards och en duktig mängd av landskapsmaterial.

Klockrent för the lack off a better word.

Wentzels är utan tvekan värt ett besök när man är i Stockholm. Som tur var så packade jag light för det blev en hel del att ta med sig hem därifrån Laughing

/
Chrille

( P.S Moderatorerna för mer än gärna flytta denna tråden till passande Forumssektion om den är missplaced här D.S )
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av Azgaron sön aug 09 2009, 00:21

Utmärkt reportage Chrille! Smile

Fina bilder och kul läsning! Attans vad sugen man blev att göra ett besök! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av Janne.S sön aug 09 2009, 00:39

Mmmmm....Det var länge sedan jag var där nu.

När jag bodde upp i Sandviken så brukade jag göra en pilgrimsfärd ner till Wentzells en gång om året eller så.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av Warsawpact sön aug 09 2009, 09:37

Tack Håkan Very Happy

Blev lite gul ton i vissa foton tyvärr, lyckades fippla sönder kamerainställningarna, men det gick ändå.

Känslan att vandra omkring bland de välfyllda hyllorna går inte att beskriva!!!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av JOooCKE sön aug 09 2009, 09:43

oj !
Jag måste nog ta en sväng till Stockholm , om inte mamma eller pappa förljer med så tar jag buss/tåg ! Shocked Laughing
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av T-34 sön aug 09 2009, 10:55

Tack för det reportaget Chrille. Verkar vara en välsorterad butik.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av merlin1953packard sön aug 09 2009, 15:04

Det var väldans, Christer! En stoooor butik, minsann,! Kanske så stor att man nästan går vilse... De ser ut att vara välsorterade i det mesta som finns i hobbyväg, verkar det som. Får Kempes butik att likna en garderob om man jämför ytorna, men å andra sidan är det rätt roligt att knô med folk på Kempes en lördagförmiddag! Jag förmodar att du inte kommer att lämna butiken tomhänt; varvid vi förväntar oss en redovisning av dina fynd, så att vi andra får se vad du inhandlat.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av MiniStuff sön aug 09 2009, 21:15

mmmmm I love you

Wentzels är en gammal bekant, brukade smita dit på helgerna under min uppväxt i Uppsala. De har alltid haft ett mycket bra sortiment, kan väl tycka att de kan (eller har varit) lite dyra ibland. Nu var det ett tag sen jag var där sist, de ser ut att ha ändrat på stället lite grann, nya fönster/dörr, kanske klämt in lite fler hyllor och ännu lite fler lådor och prylar. Jag vet att min far brukade beställa sina tennfigurer på postorder från Wentzels när han var ung (50-talet) så det är en av sveriges äldsta hobbybutiker med fina anor.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av Caverö mån aug 10 2009, 09:25

Härligt att se, en sådan inredning blir man inte ledsen av. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av cas tis jul 10 2012, 20:24

Trådbump Royale.
Wentzels ligger fortfarande kvar antar jag?
Ett kortare besök i hufvudstaden står på torsdagens agenda, så man får ju ta och masa sig dit. Finns det nåt annat centralt som kan vara skoj att glutta i om man har en halvtimme eller två över?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av Marlin tis jul 10 2012, 20:58

Jodå. Wentzels ligger kvar.
Och det är mycket värt ett besök.
Jag brukar själv gå dit när jag har något ärende in till Stockholm.
Och på den tiden jag jobbade inne i stan blev det många (och dyra) lunchraster där.
Något annat finns inte inne i city.
Rebell ligger i Solna,ca 10-15 med tunnelbanan (Blå linjen)
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av Matt_Public tis jul 10 2012, 21:24

Ta mig med! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av linusorn ons jul 11 2012, 09:39

Det finns ju en hel hoper museum. Armémuseum ligger ju mitt i stan om du vill söka lite inspiration. Ska tydligen vara mycket bra, sedan de byggde om för några år sedan. Annars är det som Bosse säger Rebell Hobby i Solna eller Bromma Hobby i Bromma, båda går att nå med Tuben. Harambee ligger någonstans på Östermalm. Söders RC ligger tillsammans med MJ-experten (extremt MYCKET landskapsmaterial, främst från woodland scenic) i Västberga industriområde strax söder om stan, men då måste du ha bil.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av cas ons jul 11 2012, 09:53

Oki, då vet jag!
Tror nog inte vi hinner med ett Armémuseumbesök också men vi får se!
Rebells lokaler skall jag besöka nån gång, men inte imorgon.
Får nog vara en lite längre stockholmssemester för det.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av viktork sön jul 15 2012, 07:29

Nu kommer ju svaret lite för sent men ganska centralt ligger ju också Hobbybokhandeln (Pipersgatan om jag inte missminner mig). Mycket böcker och tidningar samt en hel del plast, främst gamla byggsatser. Till nästa besök i huvudstaden kanske...

viktork


Till överst på sidan Gå ner

Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm. Empty Sv: Ett besök hos Wentzels Hobby i Stockholm.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet