Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
+12
rsm.gbg
Janne.S
Stefan E
Gigabyte
linusorn
Marlin
Azgaron
glimturen
cas
Järven
Matt_Public
TommyKillander
16 posters
Sida 11 av 11
Sida 11 av 11 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Sv: Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
Inre luckorna hålls stängda med hydraultryck. Direkt efter att motorn stängs av släpper man på trycket en smula och luckorna hänger då ner några cm, men inte mer.
Sen är det fullt möjligt att dra ner dom till öppet läge, men det finns ingen anledning att göra så på marken om man inte skall stila och leka service.
Sen är det fullt möjligt att dra ner dom till öppet läge, men det finns ingen anledning att göra så på marken om man inte skall stila och leka service.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Matt_Public skrev:Ja, men då är jag fullständigt övertygad.TommyKillander skrev:Jag tyckte att det såg roligare ut med öppna luckor.
Ja, men nu är inte jag lika övertygad längre...
cas skrev:Inre luckorna hålls stängda med hydraultryck. Direkt efter att motorn stängs av släpper man på trycket en smula och luckorna hänger då ner några cm, men inte mer.
Tack för svaret Christer, jag skall ta mig en funderare till, det är ju fullt möjligt att knäcka loss luckorna och limma in dom med en lite glipa öppen.
Tommy
TommyKillander
Men va f.....n Tommy! Nu måste jag ju ha säkringshandtag av dig också...
Förbaskat snyggt bygge du fått till och nu när du visat ett smart sätt att gå till väga så vågar jag nog använda mitt lövhögsmaskeringset också!
/Patrik
Förbaskat snyggt bygge du fått till och nu när du visat ett smart sätt att gå till väga så vågar jag nog använda mitt lövhögsmaskeringset också!
/Patrik
Patrik K
Supersnyggt jobbat Tommy! Fint vädrat och snyggt med ställ och luckor på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
rsm.gbg skrev:Det är så galet snyggt, vilket pill.
- Roland
Tack Roland!
Patrik K skrev:Men va f.....n Tommy! Nu måste jag ju ha säkringshandtag av dig också...
/Patrik
Tack Patrik, jag får väl skicka upp ett set till dig på något vis, problemet är att dom är så jämrans ömtåliga att jag vet inte om man vågar anförtro PostNord med uppgiften. Jag har gjort ett maskeringsset till byggsatsen också
Azgaron skrev:Supersnyggt jobbat Tommy! Fint vädrat och snyggt med ställ och luckor på!
Håkan
Tack Håkan
Gigabyte skrev:Mycket vackert jobb
Tack Kent
Stefan E skrev:Mycket, mycket snyggt jobbat!
Stefan
Tack Stefan!
Åkey.... det är dax för målrakan nu!
Övre reverseringsbladet på plats
Och resten av missilerna på plats åxå. Note To Self: Jag bör justera robotbalkarna lite så det går lättare att limma dit dom
Avmaskering av tuppbrunn
Den gula varningsmärkningen fick jag göra med små flisor av gul dekal.
Det finns fina dekalark fulla med just sådana här mönster, men jag har inte lust att vänta 1-2 veckor.....
RAT installerad
Kåpglas i öppen position
En sista handpåläggning; pitotrör målade i silver
Och där min Viggen klar!
Bilder i bildrutan, videjjos och annat skoj kommer inom kort!
Jag skall bara pusta ut lite först och fira äldsta killen som fyller 17 år idag
Tommy
TommyKillander
Tjusigt bygge! Ser fram emot bilderna i bildrutan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det här är så snyggt att jag nästan blir mållös.....
Hatten av Tommy!
Nu kommer jag väl aldrig att våga bygga nån av mina viggar....
Hatten av Tommy!
Azgaron skrev:Tjusigt bygge! Ser fram emot bilderna i bildrutan!
Håkan
Tack Håkan - här kommer dom !
glimturen skrev:Det här är så snyggt att jag nästan blir mållös.....
Hatten av Tommy!
Tack Rickard!
Åjo, om några veckor börjar det klia i Viggen-fingrarna... vänta bara !
Okey, då var min Viggen klar..... det blev ett mer omfattande bygge än vad jag hade förutsett med en byggtid på 4 månader ungefär (vilket är rekord). Det var en massa "första gången" i detta bygget, MRP färger, 3D printer och en massa scratch-bygge och research förståss....
Min "takeaway" från detta äventyret är MRP färgerna som är helt underbara att jobba med samt de helt fantastiska böckerna om Viggen från HMH Publications och Nordic Airpower. Speciellt HMH boken var guld värd för modellbyggaren och jag definitivt köpa hela serien om dom är såhär bra som boken om 37an var
3D printern är ju ett litet äventyr i sig själv och den kommer vara till stor nytta i framtida byggen också, det kan jag lova!
Bilder i bildrutan:
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5805-tarangus-1-72-saab-ja37-viggen#154432
PS. En anekdot från fotograferingen; när jag hade två bilder kvar med Viggen "med magen i vädret" så råkade jag slå loss en RB71. Snabbt ned till bänken och limma fast den och i villervallan så slog jag loss pitot röret i noskonen för 4'e eller 5'e gången
Den pingade iväg någonstans och är förmodligen förlorad för alltid....
Så jag får fixa till det, men just nu så får det vänta....
Tommy
TommyKillander
Där har du en Viggen att vara stolt över! Måste få ut min från SOD.
linusorn
linusorn skrev:Där har du en Viggen att vara stolt över! Måste få ut min från SOD.
Tack Linus - lycka till med ditt exemplar
Järven skrev:Snyggt, ett fint bygge.
Tack så mycket!
Okey... Här kommer sista episoden av min Viggen byggserie:
Tommy
TommyKillander
Sida 11 av 11 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Liknande ämnen
» Tarangus 1/72 SAAB JA37 Viggen
» JA37 Viggen Jetmads 1/32
» JA37 Viggen Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 JA37 Viggen