Canberra PR.9 Matchbox 1/72
+2
JOooCKE
Azgaron
6 posters
Sida 1 av 1
Canberra PR.9 Matchbox 1/72
Eftersom det både pågår ett CanberraGB och ett MatchboxGB och jag beövde nått att testa lite på så satte jag igång med den här!
Som vanligt med Matchbox är delarna gjutna i flera färger!
De transparanta delarna innehåller också ett tjusigt ställ som jag tänkt att använda!
Dekalerna!
Lite orolig då skyddspapperet verkar sitta fast, men tydligen ska det inte vara nån fara!
Instruktionerna säger grönt, men på alla bilder jag sett så är cockpit svart så svart fick det bli!
Målade lite instrument!
Och ett par piloter!
Så här blev de på plats! Vilket också är sista chansen att se den främre figuren!
Efter att cockpit kommit på plats gick resten ganska snabbt och eftersom jag ska använda stället kan hjulen vara infällda!
En av de saker jag ville testa var att använda mig av etylacetat för att ta bort överflödigt spackel då fogarna på den här var rätt fina!
Dock försökte piloten smita vid ett par tillfällen! Nu har jag limmat och låtit torka över natten, men det är inte helt lätt att limma en pilot som sitter på plats och inte går att lyfta ur helt!
Jag tycker att testet med spacklingen utföll väl, så jag ska väl våga prova på min Wildcat!
Lite spackling återstod på undersidan, men det är lätt åtgärdat och sen ska jag polera till den lite innan jag blåser på grundfärg!
Håkan
Som vanligt med Matchbox är delarna gjutna i flera färger!
De transparanta delarna innehåller också ett tjusigt ställ som jag tänkt att använda!
Dekalerna!
Lite orolig då skyddspapperet verkar sitta fast, men tydligen ska det inte vara nån fara!
Instruktionerna säger grönt, men på alla bilder jag sett så är cockpit svart så svart fick det bli!
Målade lite instrument!
Och ett par piloter!
Så här blev de på plats! Vilket också är sista chansen att se den främre figuren!
Efter att cockpit kommit på plats gick resten ganska snabbt och eftersom jag ska använda stället kan hjulen vara infällda!
En av de saker jag ville testa var att använda mig av etylacetat för att ta bort överflödigt spackel då fogarna på den här var rätt fina!
Dock försökte piloten smita vid ett par tillfällen! Nu har jag limmat och låtit torka över natten, men det är inte helt lätt att limma en pilot som sitter på plats och inte går att lyfta ur helt!
Jag tycker att testet med spacklingen utföll väl, så jag ska väl våga prova på min Wildcat!
Lite spackling återstod på undersidan, men det är lätt åtgärdat och sen ska jag polera till den lite innan jag blåser på grundfärg!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Canberra PR.9 Matchbox 1/72
Ser bra ut Håkan !
Även i dag lärde jag mig något nytt , att canberran är två sitsig
Jocke
Även i dag lärde jag mig något nytt , att canberran är två sitsig
Jocke
JOooCKE
Tack Jocke!
Tror tom att det finns tresitsiga versioner! Inte mycket man ser av den andra piloten dock!
Håkan
Tror tom att det finns tresitsiga versioner! Inte mycket man ser av den andra piloten dock!
Håkan
Ser snyggt ut Håkan,, lyckat till med bygget , men Can _berra så kan du sorry kunde inte låta bli ,,, bor för nära gbg
Gigabyte
Tack Giga och Mattias!
Snyggebyggsats ja det kan man kanske säga!
Är det Göteborgsskämtarandan som smittat av sig till Kungsbacka? Förresten är inte det en förort till Gbg?
Slängde i lite grå färg att ha som grundfärg/primer, men glömde att byta munstycke, så täckningen blev inte så bra! Får kanske köra på ett lager till!
Köpte ju maskeringsfilm tidigare, så jag tänkte se om jag kan göra mallar till kammot med den!
Håkan
Snyggebyggsats ja det kan man kanske säga!
Är det Göteborgsskämtarandan som smittat av sig till Kungsbacka? Förresten är inte det en förort till Gbg?
Slängde i lite grå färg att ha som grundfärg/primer, men glömde att byta munstycke, så täckningen blev inte så bra! Får kanske köra på ett lager till!
Köpte ju maskeringsfilm tidigare, så jag tänkte se om jag kan göra mallar till kammot med den!
Håkan
Se där, Håkan e nog den snabbaste byggaren av oss alla!
Ruktigt trevlig förebild......Canberran e fiiiiin!
Ruktigt trevlig förebild......Canberran e fiiiiin!
Janne.S- Moderator
Spännande, Håkan! En gammal Matchbox-kit från anno dazumal! Har också några sådana i stashen med liknande layout på boxart och den något mystiska vanan med olika färger på plasten. Tänkte bara höra med dig om passform var bra. Du skriver också om att ta bort överflödigt spackel med etylacetat; skulle vara kul om du kunde beskriva detta lite närmare! Om inte annat så låter det väldigt arbetsbesparande! Hur är det med vikt i nosen? Kan inte se på bilderna att du stoppat in något. Annars är ju det bara Janne som brukar glömma nosvikten (hehe). Kul i alla fall att se en äldre utgåva av Canberra komma upp på byggbordet. Skall bli kul att se fortsättningen!
merlin1953packard
Tack Janne och Merlin!
Hehe, ja här går det undan! Snabbast, tja vet inte men hyffsat snabbt går det ju med gott om tid att bygga på!
Till att börja med var passformen på den här ganska fin! Inga direkta glipor, men kanske inte heller nån Tamigawa!
Jag började med att tejpa längs fogarna, sen fyllde jag i med spackel. Ganska omgående så tog jag en tops doppad i etylacetat och strök med den av det överflödiga spacklet! Fick höra att man skulle använda Gripens lila till detta, men jag har inte koll på skillnaden just nu!
Etylacetaten är inte så vänlig mot plasten, men minimerar ändå slipandet! Provade även på min Wildcat och det blev rätt bra tycker jag!
Normalt sett så behöver Canberran en del vikt för att stå rätt, men då jag har hjulen infällda och har tänkt att använda det fina ledade stället som medföljde så räknar jag med att det inte behövs nån vikt! Faktum är att jag provade och stället sitter bakom hjulens balanspunkt så den blev nästan lite framtung istället!
Håkan
Hehe, ja här går det undan! Snabbast, tja vet inte men hyffsat snabbt går det ju med gott om tid att bygga på!
Till att börja med var passformen på den här ganska fin! Inga direkta glipor, men kanske inte heller nån Tamigawa!
Jag började med att tejpa längs fogarna, sen fyllde jag i med spackel. Ganska omgående så tog jag en tops doppad i etylacetat och strök med den av det överflödiga spacklet! Fick höra att man skulle använda Gripens lila till detta, men jag har inte koll på skillnaden just nu!
Etylacetaten är inte så vänlig mot plasten, men minimerar ändå slipandet! Provade även på min Wildcat och det blev rätt bra tycker jag!
Normalt sett så behöver Canberran en del vikt för att stå rätt, men då jag har hjulen infällda och har tänkt att använda det fina ledade stället som medföljde så räknar jag med att det inte behövs nån vikt! Faktum är att jag provade och stället sitter bakom hjulens balanspunkt så den blev nästan lite framtung istället!
Håkan
Aha, Håkan! Det blir infällda ställ och planflykt, förstår jag! Låter kul, för det är ju inte så vanligt att enskilda modellbyggare kör display på ställ! Vi väntar otåligt på den spännande fortsättningen!
merlin1953packard
Nä, det är ju inte så vanligt att folk har ställen, men när jag såg att det följde med ett sånt ledat ställ så kunde jag inte låta bli!
Jag har några till i hyllan som också står på ställ och ett bygge på g. med Spitfire som jagar V1-bomb!
Fick inte så mycket målat igår, då förlängningssladden till kompressorn behövdes till häckklippning istället, men jag hoppas få mer gjort idag istället!
Håkan
Jag har några till i hyllan som också står på ställ och ett bygge på g. med Spitfire som jagar V1-bomb!
Fick inte så mycket målat igår, då förlängningssladden till kompressorn behövdes till häckklippning istället, men jag hoppas få mer gjort idag istället!
Håkan
Senast ändrad av Azgaron den tis sep 22 2009, 07:02, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : stavfel)
Sådär, nu har jag äntligen fått nått gjort på den här!
Ska börja med undersidan så fort det torkat ordentligt!
Håkan
Ska börja med undersidan så fort det torkat ordentligt!
Håkan
Se där, det börjar röra på sig med snyggingen åxå
börjar nalkas målning ser jag ..... jag skulle nästan rekommendera att du sätter dit positionsljusen på vingspetsarna innan målningen. Går alltid att maska
börjar nalkas målning ser jag ..... jag skulle nästan rekommendera att du sätter dit positionsljusen på vingspetsarna innan målningen. Går alltid att maska
Janne.S- Moderator
Jo, jag funderade på det också. var inte riktigt säker på vilket som var bäst!
Positionsljusen har sjunkmärken dessvärre!
Håkan
Håkan
Azgaron skrev:Jo, jag funderade på det också. var inte riktigt säker på vilket som var bäst!
Håkan
Kan ju kanske göra egna? Det är bara att limma dit ett par bitar genomskinligplast och slipa och polera.
Måste ju få använda ditt micromesh
Janne.S- Moderator
Ska se om jag hittar nått lämpligt! Genomskinlig tandborste kanske!
Håkan
Håkan
Lite färg snart
Ser bra ut Håkan!
Jag hade också satt dit positionsljusen före , man kan ju behöva spackla mer när dem kommer på
Jocke
Ser bra ut Håkan!
Jag hade också satt dit positionsljusen före , man kan ju behöva spackla mer när dem kommer på
Jocke
JOooCKE
Tack Jocke!
Så sant! Får ta ett ryck, tar ju inte så lång tid!
Håkan
Så sant! Får ta ett ryck, tar ju inte så lång tid!
Håkan
Det ser ut som det börjar bli en canberra kärra, lite färg och en touch av högtflygande inpiration och härligheten
är fullbordad.
är fullbordad.
Caverö
Liknande ämnen
» Airfix 1/72 Canberra B(I) Mk 8
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Martin B-57G Canberra, Airfix 1/48
» Luftwaffe Canberra B.2 99+34 WTD 61 - Airfix 1/48
» Bristol Beaufighter Mk. X - Matchbox 1/72
» Classic Airframes Tp 52 Canberra
» Martin B-57G Canberra, Airfix 1/48
» Luftwaffe Canberra B.2 99+34 WTD 61 - Airfix 1/48