J21R och A21R, dual combo!
+7
Marlin
rsm.gbg
Matt_Public
glimturen
TommyKillander
Azgaron
cas
11 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Hmmm, jag har visst glömt att uppdatera lite här!
Det har varit kontorsjobb, med stora doser fusk inblandade.
Notera den lilla plastbiten vid skalpellspetsen. På den vill Special Hobby sätta 5 stycken bockade ets-reglage. Det kan dom faktiskt fetglömma! Det går inte att limma dit dom, finns inget att sikta på och det kommer inte att gå att se det heller.
Nä, här kommer latmasken i mig fram och så gör jag egna gasreglage i plast istället.
Det är ett fullt trevligt kontor i denna skalan, men det skall ju målas olivgrönt precis som utsidan, så fram med lite gunze på blås på.
Andreas Samuelsson i Helsingborg skickade dessutom över två bilder på en använd (ja, den har både flugits och skjutits ur en J21R) knallpall.
En hel del mer kanvastyg i den än vad Special Hobby skickar med. Kan bli lite klurigt att lösa det.
Den där stolen satt dessutom i J21R Gul Martin som en viss Bertil Bjäre flög när han behövde göra en utskjutning med den.
Det fungerade precis som det var tänkt för Bertil kom tillbaka till flygningen jättefort och stannade på F10 tillräckligt länge för att flyga allt dom hade i jaktplansväg. Han hann alltså gå från J22 till J21R, J28, J29 och J25 innan det blev skrivbordsflygning för hela slanten.
Men han har visst divisionschef också, och en av nyckelspelarna i bildandet av F10 Kamratförening och museet.
Tydligen gick han bort i måndags, 92 år gammal.
Gul Martin kunde ju vara kul att göra, men jag kommer nog ändå hålla kvar vid min plan om en J21R med vita yttervingar märkt som Blå David istället.
Det har varit kontorsjobb, med stora doser fusk inblandade.
Notera den lilla plastbiten vid skalpellspetsen. På den vill Special Hobby sätta 5 stycken bockade ets-reglage. Det kan dom faktiskt fetglömma! Det går inte att limma dit dom, finns inget att sikta på och det kommer inte att gå att se det heller.
Nä, här kommer latmasken i mig fram och så gör jag egna gasreglage i plast istället.
Det är ett fullt trevligt kontor i denna skalan, men det skall ju målas olivgrönt precis som utsidan, så fram med lite gunze på blås på.
Andreas Samuelsson i Helsingborg skickade dessutom över två bilder på en använd (ja, den har både flugits och skjutits ur en J21R) knallpall.
En hel del mer kanvastyg i den än vad Special Hobby skickar med. Kan bli lite klurigt att lösa det.
Den där stolen satt dessutom i J21R Gul Martin som en viss Bertil Bjäre flög när han behövde göra en utskjutning med den.
Det fungerade precis som det var tänkt för Bertil kom tillbaka till flygningen jättefort och stannade på F10 tillräckligt länge för att flyga allt dom hade i jaktplansväg. Han hann alltså gå från J22 till J21R, J28, J29 och J25 innan det blev skrivbordsflygning för hela slanten.
Men han har visst divisionschef också, och en av nyckelspelarna i bildandet av F10 Kamratförening och museet.
Tydligen gick han bort i måndags, 92 år gammal.
Gul Martin kunde ju vara kul att göra, men jag kommer nog ändå hålla kvar vid min plan om en J21R med vita yttervingar märkt som Blå David istället.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Snyggt jobbat Christer!
Pytteets på en pytteplatta låter som nåt man kan skippa!
Håkan
Pytteets på en pytteplatta låter som nåt man kan skippa!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: J21R och A21R, dual combo!
ja ets som inte syns verkar vara en dålig ide.
Kontoret artar sig fint.
- Roland
Kontoret artar sig fint.
- Roland
rsm.gbg
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Tack skall ni ha!
Bältena har nu limmats på plats så efter lunch blir det att måla dessa.
Bältena har nu limmats på plats så efter lunch blir det att måla dessa.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Fuskar han?
Jag trodde det var andra som skötte det.....
Men som bekant tar jag lite genvägar ibland med. Jag delar din bedömning i detta fall.
Nån liten kanvas klutt är väl lätt att karva till och sen lite färg på, sen blir det kalas.
Det fixar du säkert!
Jag trodde det var andra som skötte det.....
Men som bekant tar jag lite genvägar ibland med. Jag delar din bedömning i detta fall.
Nån liten kanvas klutt är väl lätt att karva till och sen lite färg på, sen blir det kalas.
Det fixar du säkert!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Jag fuskar så myckekt jag kan komma undan med, speciellt på kortseriemodeller...
För att bryta av lite med alla funderinga tänkte jag att jag börjar visa nåt enkelt, som nosstället. Heller och sansade tillverkare skulle ju försöka göra denna i ett stycke så långt som möjligt, men inte old school Special Hobby inte.
Nepp, den främre delen skall naturligtvis vara lös och limmas mot det stora benet. Passformen är ganska approximativ så det blev att fila till det en hel del för att få ett ben som ser solitt ut.
Turligt nog så biter ju TETC riktigt bra, och det är ju bara en 1/72-modell så det bör inte kollapsa under nosvikten. Tror jag.
Latmasken tog över och bestämde sig för att det vara roligare att sätta dit bälten än att fixa kanvas.
Så fick det blir helt enkelt.
Lika mycket som special Hobby ansträngde sig för att göra det coolaste kontoret, lika lite energi la dom ner på motor/luftintag.
Det där är allt plast som skall likna utblåset. Man får visserligen med en liten resinkon att sätta i mitten också, men det ser lite trist ut. I och för sig så ser ju inte originalet så fräsigt ut heller:
Jämfört med en BMW003 så är detta rent av en återvändsgränd...
Hursomhaver, så insåg jag ganska lätt att utblåset kommer att ramla in i kroppen så jag byggde upp ett litet stopp för att hindra såna fadäser.
Nackskydd/kroppspansar/bakre cockpit-skottet (ta bort det som inte passar) jålades på plats lite käckt.
Det skulle visa sig att det var bättre att göra sen.
Slafsade runt lite brun wash på inredningen, bara för att
Den kanske kan snyggas till, eller också inte, för det lär knappt synas annars!
Sen började jag limma dit inredningen för det börjar bli dags nu.
Enklaste sättet är nog att limma golvet först, och sen ge sig på resten, för noshjulsbrunnen är inte helt överenstämmande med plasten.
Men en lagom dos våld löser det.
Sen bara för att se hur det blir...
Som sagt, det syns inte mycket, och värre skall det bli för instrumentpanelen måste ju på plats också!
Apropå det:
Våldsamt överabetad historia med ets, film och plast, men filmen är så knepigt tryckt att man ändå inte ser några instrument. Bah!
Sen skall den kompletteras med ett kanonsikte också, men hur sjutton, var sjutton skall panelen sitta?
Det tål att tänkas på!
För att bryta av lite med alla funderinga tänkte jag att jag börjar visa nåt enkelt, som nosstället. Heller och sansade tillverkare skulle ju försöka göra denna i ett stycke så långt som möjligt, men inte old school Special Hobby inte.
Nepp, den främre delen skall naturligtvis vara lös och limmas mot det stora benet. Passformen är ganska approximativ så det blev att fila till det en hel del för att få ett ben som ser solitt ut.
Turligt nog så biter ju TETC riktigt bra, och det är ju bara en 1/72-modell så det bör inte kollapsa under nosvikten. Tror jag.
Latmasken tog över och bestämde sig för att det vara roligare att sätta dit bälten än att fixa kanvas.
Så fick det blir helt enkelt.
Lika mycket som special Hobby ansträngde sig för att göra det coolaste kontoret, lika lite energi la dom ner på motor/luftintag.
Det där är allt plast som skall likna utblåset. Man får visserligen med en liten resinkon att sätta i mitten också, men det ser lite trist ut. I och för sig så ser ju inte originalet så fräsigt ut heller:
Jämfört med en BMW003 så är detta rent av en återvändsgränd...
Hursomhaver, så insåg jag ganska lätt att utblåset kommer att ramla in i kroppen så jag byggde upp ett litet stopp för att hindra såna fadäser.
Nackskydd/kroppspansar/bakre cockpit-skottet (ta bort det som inte passar) jålades på plats lite käckt.
Det skulle visa sig att det var bättre att göra sen.
Slafsade runt lite brun wash på inredningen, bara för att
Den kanske kan snyggas till, eller också inte, för det lär knappt synas annars!
Sen började jag limma dit inredningen för det börjar bli dags nu.
Enklaste sättet är nog att limma golvet först, och sen ge sig på resten, för noshjulsbrunnen är inte helt överenstämmande med plasten.
Men en lagom dos våld löser det.
Sen bara för att se hur det blir...
Som sagt, det syns inte mycket, och värre skall det bli för instrumentpanelen måste ju på plats också!
Apropå det:
Våldsamt överabetad historia med ets, film och plast, men filmen är så knepigt tryckt att man ändå inte ser några instrument. Bah!
Sen skall den kompletteras med ett kanonsikte också, men hur sjutton, var sjutton skall panelen sitta?
Det tål att tänkas på!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Snyggt slöjdat Christer.
Trist att se att även dina J21:or har samma stuk på nos stället som in har.
/Bosse
Trist att se att även dina J21:or har samma stuk på nos stället som in har.
/Bosse
Marlin
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Tack Bosse och Roland!
Jaså, nosstället är så på PR också?
Förhoppningsvis är det lite bättre gjutet än vad dessa är, för det är lite vagt i detaljerna...
Jaså, nosstället är så på PR också?
Förhoppningsvis är det lite bättre gjutet än vad dessa är, för det är lite vagt i detaljerna...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Snyggt jobbat Christer! Blev ju fina stolar!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Jag är Håkans jazzhands-viftande eko. Rena utsmyckningen, det där.Azgaron skrev:Snyggt jobbat, Christer! Blev ju fina stolar!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Mycket pry(d)ligt!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Matt_Public skrev:Jag är Håkans jazzhands-viftande eko. Rena utsmyckningen, det där.Azgaron skrev:Snyggt jobbat, Christer! Blev ju fina stolar!
Tack tack!
Kulmåns!glimturen skrev:Mycket pry(d)ligt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Tack Stefan!
Att bråka in instrumentbrädan var ju inte helt enkelt.
Finns inget bra ställe att sikta på, inga markeringar i kroppssidorna eller nåt annat, så efter ett antal försök till att få till det så fuskade jag till nåt bara. Ett litet stöd bakom den där mojängen i golvet fick duga.
Som synes glömde jag inte heller nosvikt...
Sen tog jag mod till mig, och började limma ihop kroppsidorna. Efter att dom hade torkat så tryckte jag dit vingarna och vips börjar det se roligare ut!
Dagens tips! Följ inte byggbeskrivningen där dom tycker att man skall bygga vingen separat och sen få i den i kroppen. Nej, limma dit undervingen först, och sen ta övervinge efter övervinge. Då kan man justera in det så det passar bra, och man slipper spackla vid vingroten eller få negativ V-form.
Bommarna var ju ett eget kapitel.
Jag bestämde mig helt sonika för att limma dit dom i omgångar men började med skottet som sitter i landställsbrunnen.
På så vis har jag säkrat att jag får ett område där som inte behöver spacklas (snarare inte spacklas så mycket...)
Nackdelen är ju att det ser lite knepigt ut på ovansidan.
Men när skottet hade torkat lagom mycket så gick det att trycka ner bommarna och limma fast dom.
Det går ju som smort det här! Kan bero på att stormen Ciara skapade god byggstämning
För att säkra att bommarna och stabben blev helt symmetriska så använde jag ett riktigt hi-tesch verktyg
Det blev åtminstone så symmetriskt så att jag var nöjd med det!
Sen var det bara att börja spackla!
Nosen fick lite flytande gjutstam för det är alltid ett sorgebarn.
Så, nu får det torka ett tag.
Att bråka in instrumentbrädan var ju inte helt enkelt.
Finns inget bra ställe att sikta på, inga markeringar i kroppssidorna eller nåt annat, så efter ett antal försök till att få till det så fuskade jag till nåt bara. Ett litet stöd bakom den där mojängen i golvet fick duga.
Som synes glömde jag inte heller nosvikt...
Sen tog jag mod till mig, och började limma ihop kroppsidorna. Efter att dom hade torkat så tryckte jag dit vingarna och vips börjar det se roligare ut!
Dagens tips! Följ inte byggbeskrivningen där dom tycker att man skall bygga vingen separat och sen få i den i kroppen. Nej, limma dit undervingen först, och sen ta övervinge efter övervinge. Då kan man justera in det så det passar bra, och man slipper spackla vid vingroten eller få negativ V-form.
Bommarna var ju ett eget kapitel.
Jag bestämde mig helt sonika för att limma dit dom i omgångar men började med skottet som sitter i landställsbrunnen.
På så vis har jag säkrat att jag får ett område där som inte behöver spacklas (snarare inte spacklas så mycket...)
Nackdelen är ju att det ser lite knepigt ut på ovansidan.
Men när skottet hade torkat lagom mycket så gick det att trycka ner bommarna och limma fast dom.
Det går ju som smort det här! Kan bero på att stormen Ciara skapade god byggstämning
För att säkra att bommarna och stabben blev helt symmetriska så använde jag ett riktigt hi-tesch verktyg
Det blev åtminstone så symmetriskt så att jag var nöjd med det!
Sen var det bara att börja spackla!
Nosen fick lite flytande gjutstam för det är alltid ett sorgebarn.
Så, nu får det torka ett tag.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Dubbel i dubbel bom i storm! Inte illa cas!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Snyggt och snabbt jobbat Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Snyggt slöjdat Christer.
Nu vet jag vad som väntar mig under veckan.
/Bosse
Nu vet jag vad som väntar mig under veckan.
/Bosse
Marlin
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Tack skall ni ha!
Bosse, jag tror att du kan få det enklare för du har större delar att fippla med. Men det är en bra idé att sätta dit både bommar och stabbe på en gång så att man har en chans att ordna till symmetrin.
//C
Bosse, jag tror att du kan få det enklare för du har större delar att fippla med. Men det är en bra idé att sätta dit både bommar och stabbe på en gång så att man har en chans att ordna till symmetrin.
//C
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
cas skrev:Tack skall ni ha!
Bosse, jag tror att du kan få det enklare för du har större delar att fippla med. Men det är en bra idé att sätta dit både bommar och stabbe på en gång så att man har en chans att ordna till symmetrin.
//C
Tack för tipset.
Vi får se till kvällen hur det blir.
/Bosse
Marlin
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Tack Roland!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Tack!
Det råkade visst hända nåt märkligt...
Ja, en ny byggtråd kommer.
Det råkade visst hända nåt märkligt...
Ja, en ny byggtråd kommer.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J21R och A21R, dual combo!
Bara sådär! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sida 2 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet