Airfix Bf109G
+7
MiniStuff
merlin1953packard
Janne.S
Gigabyte
Azgaron
JOooCKE
dm4
11 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Airfix Bf109G
Målat klart det gula samt lagt på lite rött och rättat med pensel det som blev fel (lär mig på det hårda sättet..)
Närbild..
Vet inte riktigt vad nästa steg blir, skall fundera..
Närbild..
Vet inte riktigt vad nästa steg blir, skall fundera..
dm4
Nästan klar för emblem, klarlack kvar..
Spinnern är målad på frihand, har lärt mig att detta INtE fungerar när jag gör det, får försöka skapa någon mall nästa gång.
Har lärt mig en hel del. tex. att att man skall spackla mycket mer än vad man tror (iaf jag..)
Återkommer när emblemen är på..
Not. Hur gör ni, klarlackar ni hela modellen eller bara där emblemen skall sitta?
Spinnern är målad på frihand, har lärt mig att detta INtE fungerar när jag gör det, får försöka skapa någon mall nästa gång.
Har lärt mig en hel del. tex. att att man skall spackla mycket mer än vad man tror (iaf jag..)
Återkommer när emblemen är på..
Not. Hur gör ni, klarlackar ni hela modellen eller bara där emblemen skall sitta?
dm4
Jag tycker att du har fått till spinnern bra !
När jag klar lackar så brukar jag lacka hela modellen, dels för att skydda modellen bättre när jag vädra mm
Jocke
När jag klar lackar så brukar jag lacka hela modellen, dels för att skydda modellen bättre när jag vädra mm
Jocke
JOooCKE
Ser snyggt ut Dm4!
Att måla spinnern så för hand är nog inte det lättaste!
Målar liksom Jocke också hela modellen med Pledge!
Håkan
Att måla spinnern så för hand är nog inte det lättaste!
Målar liksom Jocke också hela modellen med Pledge!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
för att vara ditt första bygge på länge så ser den mycket fin ut , gillar din spinner propp läckert
Gigabyte
Håller med övriga...det där blev väl inte så dumt!
Och jhag lackar åxå hela modellen i klarlack innan dekaliserandet....
Ett tips för att göra spinnern är att först måla den helt vit...sedan skär du en tunn tunn tejpremsa som du maskar själva spiralen med och sedan blåser du svart eller vad det ska vara på.
Bra jobbat!
Och jhag lackar åxå hela modellen i klarlack innan dekaliserandet....
Ett tips för att göra spinnern är att först måla den helt vit...sedan skär du en tunn tunn tejpremsa som du maskar själva spiralen med och sedan blåser du svart eller vad det ska vara på.
Bra jobbat!
Janne.S- Moderator
Blåste på Micro Gloss nu ikväll, brukar ni tunna något eller kör ni oblandat?
Mvh
Mvh
dm4
Vad e micro gloss? Själv använder jag bara Johnson golvpolish och Alclad Honeyprimer
Janne.S- Moderator
Uppdatering..
Okey, nu har jag försökt med dekalerna, gick väl inte jättesmidigt, blev för det mesta så här (luft bakom samt glansigt runt)
Det jag gjort är att först pensla Micro Set på platsen där dekalen skall sitta. Sedan dekalen i varmt vatten och montering på avsedd plats. Efter det lade jag på Micro Sol. Har ni några tips tages dessa emot tacksamt!
Här en bild på nästan färdig skapelse, dvs min första modell på ca 30 år..
Förutom det har jag lyckats bryta av landningsställ och kladda lite med aluminium för avlsag på vingarna och huven..
Återkommer..
Okey, nu har jag försökt med dekalerna, gick väl inte jättesmidigt, blev för det mesta så här (luft bakom samt glansigt runt)
Det jag gjort är att först pensla Micro Set på platsen där dekalen skall sitta. Sedan dekalen i varmt vatten och montering på avsedd plats. Efter det lade jag på Micro Sol. Har ni några tips tages dessa emot tacksamt!
Här en bild på nästan färdig skapelse, dvs min första modell på ca 30 år..
Förutom det har jag lyckats bryta av landningsställ och kladda lite med aluminium för avlsag på vingarna och huven..
Återkommer..
dm4
Du kan ju alltid köra Caverös Topz -trick, doppa en topz i vatten och värm den med en tändare eller över ett ljus, sedan rullar du topzen över det besvärliga stället...
Caverö har beskrivit metoden mer utförligt i sitt Spittfire bygge om du letar lite
Caverö har beskrivit metoden mer utförligt i sitt Spittfire bygge om du letar lite
Janne.S- Moderator
Tackar, har provat och vissa dekaler blev bättre andra ingen förändring. Skall se om jag kan försöka punktera luften och på med Micro Sol.
Sytråd som antenn, antar att den skalamässigt är som en 5cm grov stålkabel
Här syns luften under dekal..
Återkommer..
Sytråd som antenn, antar att den skalamässigt är som en 5cm grov stålkabel
Här syns luften under dekal..
Återkommer..
dm4
Det verkar som du har läget under kontroll
Jag skulle använda varmdragen gjutstam till antennen, du värmer en bit gjutstam över en tändare eller ljus och drar isär ganska häftigt....då får du hårtunna plast trådar som är bra att göra antenner av.
eller väldigt tunn fisklina funkar åxå....
Men det är detaljer...det gör mycket att det sitter något där överhuvudtaget. det är en sådan detalj som lyfter en modell.
Jag ser fram emot fortsättningen
Jag skulle använda varmdragen gjutstam till antennen, du värmer en bit gjutstam över en tändare eller ljus och drar isär ganska häftigt....då får du hårtunna plast trådar som är bra att göra antenner av.
eller väldigt tunn fisklina funkar åxå....
Men det är detaljer...det gör mycket att det sitter något där överhuvudtaget. det är en sådan detalj som lyfter en modell.
Jag ser fram emot fortsättningen
Janne.S- Moderator
Ser snyggt ut Dm4!
Hoppas du får ordning på dekalen!
Håkan
Hoppas du får ordning på dekalen!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Fantastiskt resultat för en återfallsbyggare
Riktigt roligt att följa hur du experimenterar med olika tekniker för att komma vidare.
Kan man hoppas att du vill ställa den på forumbordet på Modell Göteborg?
mvh
Johan
Riktigt roligt att följa hur du experimenterar med olika tekniker för att komma vidare.
mvh
Johan
johan r
Johan R skrev:Fantastiskt resultat för en återfallsbyggare
mvh
Johan
Tackar, men utställningar får vänta då jag är mil ifrån detta forums byggkunskap, dessutom bortbjuden denna helg.
För övrigt kan jag säga att det ni bygger och presenterar på detta forum är enligt min bedömning mycket bra för att inte säga elit. Det är en ren fröjd för ögat och alltid lika roligt samt spännande att komma in på forumet varje morgon för att se vad som hänt sedan sist.
Mvh
dm4
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Bf109G-6 "Pik As" JG53 - Airfix 1/72
» FUJIMI 1/48 BF109G-6/W.Gr21 + BF109G-10/R2 samt resin cocpit till BF109E-4 säljes eller bytes
» BF109G-4 to BF109G-6 early frågor.
» Bf109G-6 Ilmavoimat (Hasegawa 1/32)
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
» FUJIMI 1/48 BF109G-6/W.Gr21 + BF109G-10/R2 samt resin cocpit till BF109E-4 säljes eller bytes
» BF109G-4 to BF109G-6 early frågor.
» Bf109G-6 Ilmavoimat (Hasegawa 1/32)
» HMS Nelson 1/600 Airfix,HMS Belfast 1/600 Airfix, Sdkfz 2/2 Kettenrad med signalkabel 1/35
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet