Dassault Mirage IIIC, Italeri 1/32
+8
Azgaron
Janne.S
Marlin
rsm.gbg
cas
Matt_Public
glimturen
Stefan E
12 posters
Sida 3 av 4
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Dassault Mirage IIIC, Italeri 1/32
Cockpiten torrborstad med en mörkt grå (Hu.27)….
Sidostyckena torrborstade och monterade….
En rejäl wash med en blandning av oljefärger (lamp black/Burnt umber) och nafta…
Instrumentpanelen målad med ABMF…
…och klarlackad med lite Alclad Clear Kote gloss….
Man får inte ens med några instrumentdekaler i byggsatsen, (DÅÅÅLIGT; Italeri!) så jag använder dessa från Mike Grant….
Alla de små klockorna måste klippas ut individuellt, dekalarket har en sammanhängande dekalhinna och de är oerhört tunna och ömtåliga!
Det är ett pyssel, men snyggt blir det.
Till sist mattlackade jag hela instrumentpanelen.
Instrumentpanelen monterad i cockpiten….
Kommer mera snart….
Stefan
Sidostyckena torrborstade och monterade….
En rejäl wash med en blandning av oljefärger (lamp black/Burnt umber) och nafta…
Instrumentpanelen målad med ABMF…
…och klarlackad med lite Alclad Clear Kote gloss….
Man får inte ens med några instrumentdekaler i byggsatsen, (DÅÅÅLIGT; Italeri!) så jag använder dessa från Mike Grant….
Alla de små klockorna måste klippas ut individuellt, dekalarket har en sammanhängande dekalhinna och de är oerhört tunna och ömtåliga!
Det är ett pyssel, men snyggt blir det.
Till sist mattlackade jag hela instrumentpanelen.
Instrumentpanelen monterad i cockpiten….
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Rätt snyggt rakt ur lådan, och direkt snofsigt med klibbisar på.
Matt_Public- Master of DNF
Kalasers va snyggt
Var hitta du det dar dekalarket?
- Roland
Var hitta du det dar dekalarket?
- Roland
rsm.gbg
Inga dekaler till instrumentbrädan och Italeri har mage att ta ut ett sånt överpris?
Pffff
Nå, det redde ju ut sig till det bäst ändå Stefan!
Pffff
Nå, det redde ju ut sig till det bäst ändå Stefan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack skall ni ha grabbar!
@Roland;
Dekalerna skaffade jag för många år sedan, de finns tyvärr inte att köpa längre.
Jag skaffade minst två ex av varje ark, modern jet och WWII propeller, i både 1/48 och 1/32, det är väldigt många instrument på varje ark så jag är välförsedd.
Jag har haft väldigt stor nytta av de här dekalerna, men jag har för mig att det finns liknande att köpa, tror de heter Airscale.
@CAS; Ja, hade jag köpt byggsatsen till ordinarie pris så hade jag varit mycket besviken på Italeri.
Vill man spela med de stora grabbarna får man erbjuda lite mera, en instrumentpanel i dekalform är ju nästan standard idag i 1/32.
Byggsatsen är trevlig och går ihop fint, men det är inte Tamigawa-klass, inte ens Revell eller Airfix, till o med Kitty Hawk har gått om, de är fortfarande ett lag i allsvenskan.
Men de har ambitioner och vill upp bland de stora pojkarna och ansatsen kan man inte slå ner på, men de behöver tid.
Stefan
@Roland;
Dekalerna skaffade jag för många år sedan, de finns tyvärr inte att köpa längre.
Jag skaffade minst två ex av varje ark, modern jet och WWII propeller, i både 1/48 och 1/32, det är väldigt många instrument på varje ark så jag är välförsedd.
Jag har haft väldigt stor nytta av de här dekalerna, men jag har för mig att det finns liknande att köpa, tror de heter Airscale.
@CAS; Ja, hade jag köpt byggsatsen till ordinarie pris så hade jag varit mycket besviken på Italeri.
Vill man spela med de stora grabbarna får man erbjuda lite mera, en instrumentpanel i dekalform är ju nästan standard idag i 1/32.
Byggsatsen är trevlig och går ihop fint, men det är inte Tamigawa-klass, inte ens Revell eller Airfix, till o med Kitty Hawk har gått om, de är fortfarande ett lag i allsvenskan.
Men de har ambitioner och vill upp bland de stora pojkarna och ansatsen kan man inte slå ner på, men de behöver tid.
Stefan
Just! Deras tyskklibbisar av VK2-snitt är exempelvis mäkta trevliga.Stefan skrev: Jag har haft mycket stor nytta av de här dekalerna, men jag har för mig att det finns liknande att köpa. Jag tror att de heter Airscale.
Tjusigt jobb med IP !
också ,,,gött att ha lite material i lagret så som dekaler
också ,,,gött att ha lite material i lagret så som dekaler
Gigabyte
Det där blev rackarns snyggt Stefan!
Luftintagen målade och ihoplimmade…
Kroppshalvorna ihoplimmade och luftintagen monterade, exemplarisk passform…
Cockpit och hjulhus limmade till bottenplattan….
Jag lämnar denna skarv olimmad tills vidare så jag kan få en bra passning mot radomen….
Utstötsmärken i luftintagen!
Som tur är så kommer de inte att synas utifrån i normala vinklar (hoppas jag…)…
Men jag slipade ner det värsta i alla fall, för säkerhets skull, jag kan inte bara lämna sådant här…
Fenan limmad till ryggen, utmärkt passning, men lite väl lite material att fästa den i, hade varit bättre med en rejäl försänkning så hade det blivit stadigare och mycket enklare att få dit.
Kommer mera snart….
Stefan
Kroppshalvorna ihoplimmade och luftintagen monterade, exemplarisk passform…
Cockpit och hjulhus limmade till bottenplattan….
Jag lämnar denna skarv olimmad tills vidare så jag kan få en bra passning mot radomen….
Utstötsmärken i luftintagen!
Som tur är så kommer de inte att synas utifrån i normala vinklar (hoppas jag…)…
Men jag slipade ner det värsta i alla fall, för säkerhets skull, jag kan inte bara lämna sådant här…
Fenan limmad till ryggen, utmärkt passning, men lite väl lite material att fästa den i, hade varit bättre med en rejäl försänkning så hade det blivit stadigare och mycket enklare att få dit.
Kommer mera snart….
Stefan
Träligt med utstötarmärkena, men det fixar du som ett nix!
Nä, kulstötarmärken vill vi inte ha på en modell.
Dom där luftintagen blev ju riktigt bra
- Roland
Dom där luftintagen blev ju riktigt bra
- Roland
rsm.gbg
Trist med utstötsmärken i intagen, Stefan.
Men resten av bygget ser ju kalas ut.
/Bosse
Men resten av bygget ser ju kalas ut.
/Bosse
Marlin
Underlig delning på flygkroppen med den där undre panelen, men det klart då får man ju vingarna som lösa bitar istället för en enorm plastbalalajka.
Finns inte en chans att dom där utstötarmärkena kommer att synas.
Finns inte en chans att dom där utstötarmärkena kommer att synas.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Att ta bort lite märken som inte syns är terapi för själen!
Gott jobbat Stefan!
Gott jobbat Stefan!
Dags att ta sig an vingarna…
De små blåa ID-ljusen målades med en klar blå och sedan en bit aluminiumfolie på baksidan.
Vingarna har Italeri gjort på konventionellt sätt, två halvor på vardera högra och vänstra sidan.
Det känns väldigt gammalt idag, då nästan alla gör hela understycket i en enda del för att undvika skarvar.
Dessutom får man en lång ”extra” skarv som inte finns på planet under vingen, onödigt mycket extra jobb!
Delarna passar dock exemplariskt bra, måste sägas!
Kommer mera snart….
Stefan
De små blåa ID-ljusen målades med en klar blå och sedan en bit aluminiumfolie på baksidan.
Vingarna har Italeri gjort på konventionellt sätt, två halvor på vardera högra och vänstra sidan.
Det känns väldigt gammalt idag, då nästan alla gör hela understycket i en enda del för att undvika skarvar.
Dessutom får man en lång ”extra” skarv som inte finns på planet under vingen, onödigt mycket extra jobb!
Delarna passar dock exemplariskt bra, måste sägas!
Kommer mera snart….
Stefan
Snyggt jobbat Stefan! Du är en modigare man än jag, själv tar stora omvägar runt kartonger det står Italeri på...
linusorn
Snyggt jobbat Stefan.
Men den där onödiga vingskarven i framkant tar en stund att få bort.
Eduards Mirage III har den ju också, och den sinkande mig rätt mycket när jag byggde mina fyra israeliska spanings Mirage.
Usch vilka Mirage cravings jag får, måste motstå....
För många avstannade byggen just nu för att börja på något nytt än.
/Bosse
Men den där onödiga vingskarven i framkant tar en stund att få bort.
Eduards Mirage III har den ju också, och den sinkande mig rätt mycket när jag byggde mina fyra israeliska spanings Mirage.
Usch vilka Mirage cravings jag får, måste motstå....
För många avstannade byggen just nu för att börja på något nytt än.
/Bosse
Marlin
Ser ju bra ut!
Gott att få lite inblick i den är att bygga då jag har en jag tänkt bygga vid tillfälle!
Håkan
Gott att få lite inblick i den är att bygga då jag har en jag tänkt bygga vid tillfälle!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Vinglimmardag är najs!
Snyggt jobbat med besten!
+1 × 2!glimturen skrev:Vinglimmardag är najs!
Det tar sig i Miarge-fabriken!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack skall ni ha, allihopa!
Jag måste säga att det är faktiskt den bästa ( och roligaste ) Italeri-byggsats jag gett mig på, någonsin.
Passformen pendlar mellan bra och strålande, formdelningslinjerna är helt OK och allt går ihop som det är tänkt.
Det känns som Italeri har tittat på och inspirerats ordentligt av Eduards 48a, men inte kopierat rakt av.
Bygget flyter på bra nu....
Stefan
Jag måste säga att det är faktiskt den bästa ( och roligaste ) Italeri-byggsats jag gett mig på, någonsin.
Passformen pendlar mellan bra och strålande, formdelningslinjerna är helt OK och allt går ihop som det är tänkt.
Det känns som Italeri har tittat på och inspirerats ordentligt av Eduards 48a, men inte kopierat rakt av.
Bygget flyter på bra nu....
Stefan
Inget ont om modellen och så, den verkar nog så tjusig.Stefan E skrev:Jag måste säga att detta är faktiskt den bästa (och roligaste) Italeri-byggsats jag någonsin gett mig på.
Att vara Italeris bästa byggsats tycks mig dock kunna likställas med att vara den tuffaste i Pet Shop Boys fanclub.
Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Mirage IIIC (Eduard 1/48)
» Dassault Aviation Rafale C, Hobby Boss 1:48 Scale
» Eduard 1/48 Mirage III CJ
» Mirage IIIE, Armée de l'Air (Italeri -pyttsan! Esci med andra dekaler...i 1/48)
» Hellers Mirage IVA i 1/48
» Dassault Aviation Rafale C, Hobby Boss 1:48 Scale
» Eduard 1/48 Mirage III CJ
» Mirage IIIE, Armée de l'Air (Italeri -pyttsan! Esci med andra dekaler...i 1/48)
» Hellers Mirage IVA i 1/48
Sida 3 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet