Dassault Mirage IIIC, Italeri 1/32
+8
Azgaron
Janne.S
Marlin
rsm.gbg
cas
Matt_Public
glimturen
Stefan E
12 posters
Sida 1 av 4
Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Dassault Mirage IIIC, Italeri 1/32
Hejsan!
Den här kärran tillhör mina top-10, nej, top-5 och den har alltid varit en favorit så länge jag kan minnas.
Jag brukar tänka på den lite som J-35 Drakens syster för den är samma andas barn, en höghöjds Interceptor, och liksom Draken led den av kort räckvidd och båda är mycket vackra flygplan.
Likheterna med Draken är många, byggda under samma period, samma uppdrag och väldigt lika vid en hastig titt.
När Italeri kom ut med en helt ny form för några år sedan gick jag nästan i taket, men tyvärr var den alldeles för dyr i mitt tycke.
Italeri försöker ta ut Tamiya-priser för sin Airfix/Heller kvalitet...
Inget ont om Airfix och Heller, men de spelar i en annan division och Italeri är inte i samma liga som Tammigawa ännu på ett bra tag.
Jag fick köpa en tämligen misshandlad låda av Xander till ett mycket bra pris för ett par år sedan.
Lådan med den riktigt snygga boxarten är lite luggsliten, men innehållet är helt perfekt och det är ju vad som räknas, lådan har ju gjort sitt när den är här!
OK, vad får vi i den enorma lådan?
Fyllt till två tredjedelar med grå gjutramar, en med klara delar, men i ena kanten finns en stor, vit låda.
Nej inget därunder, lite drygt 20 centimeter av lådan är bara luft(!), men ovanpå finns ett litet ark med etsade delar tejpat.
En tjock ritning i CAD-stil som är så populär nu, alla målningsalternativen (8 stycken!) visas i fullfärg, och två enorma, mycket vältryckta dekalark från Cartograf
En närmare presentation av delar och tillbehör kommer.
Stefan
Den här kärran tillhör mina top-10, nej, top-5 och den har alltid varit en favorit så länge jag kan minnas.
Jag brukar tänka på den lite som J-35 Drakens syster för den är samma andas barn, en höghöjds Interceptor, och liksom Draken led den av kort räckvidd och båda är mycket vackra flygplan.
Likheterna med Draken är många, byggda under samma period, samma uppdrag och väldigt lika vid en hastig titt.
När Italeri kom ut med en helt ny form för några år sedan gick jag nästan i taket, men tyvärr var den alldeles för dyr i mitt tycke.
Italeri försöker ta ut Tamiya-priser för sin Airfix/Heller kvalitet...
Inget ont om Airfix och Heller, men de spelar i en annan division och Italeri är inte i samma liga som Tammigawa ännu på ett bra tag.
Jag fick köpa en tämligen misshandlad låda av Xander till ett mycket bra pris för ett par år sedan.
Lådan med den riktigt snygga boxarten är lite luggsliten, men innehållet är helt perfekt och det är ju vad som räknas, lådan har ju gjort sitt när den är här!
OK, vad får vi i den enorma lådan?
Fyllt till två tredjedelar med grå gjutramar, en med klara delar, men i ena kanten finns en stor, vit låda.
Nej inget därunder, lite drygt 20 centimeter av lådan är bara luft(!), men ovanpå finns ett litet ark med etsade delar tejpat.
En tjock ritning i CAD-stil som är så populär nu, alla målningsalternativen (8 stycken!) visas i fullfärg, och två enorma, mycket vältryckta dekalark från Cartograf
En närmare presentation av delar och tillbehör kommer.
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons apr 01 2020, 12:48, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Dassault Mirage IIIC, Italeri 1/32
Fint kap och det blir kul att följa!
Det är säkrast för dig, det.Stefan skrev:En närmare presentation av delar och tillbehör kommer.
Matt_Public- Master of DNF
Nej men en läcker delta i storformat?
Jo jag tackar jag!
Jo jag tackar jag!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Va, du plockar fram ännu en läckerbit som jag åxå tänker bygga.
Först Aradon sen Miragen
Miragen var en av mina absoluta favoritplan när jag va liten.
Bänkad här med.
- Roland
Först Aradon sen Miragen
Miragen var en av mina absoluta favoritplan när jag va liten.
Bänkad här med.
- Roland
rsm.gbg
Mums.
Nu snackar vi flygporr på hög nivå.
Jag utgår från att den kommer bli Israelisk, för något annat finns väl inte.
/Bosse
Nu snackar vi flygporr på hög nivå.
Jag utgår från att den kommer bli Israelisk, för något annat finns väl inte.
/Bosse
Marlin
Great minds think alike, Roland!
Sorry Bosse, den kommer att bli så Fransk den kan bli!
Stefan
Sorry Bosse, den kommer att bli så Fransk den kan bli!
Stefan
Stefan E skrev:Sorry Bosse, den kommer att bli så Fransk den kan bli!
Stefan
Jaha, Men åtminstone Dijbouti då?
/Bosse
Marlin
Nä, inte det heller....
Du har en ledtråd i underrubriken....
Dijon-Longvic 1964...
Stefan
Du har en ledtråd i underrubriken....
Dijon-Longvic 1964...
Stefan
Åhå? Skall den bli plåtren alltså?
Coolt!
Coolt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Marlin skrev:Aha, Storken , jag den är ju hur cool som helst.
/Bosse
Precis!
Stefan
Blir det Tanguys eller Laverdures maskin?Stefan E skrev:Du har en ledtråd i underrubriken: Dijon-Longvic, 1964.
BINGO!
Nu börjar poletterna trilla ner!
Kommer ni ihåg serien ”Jaktfalkarna”, i original ”Les Chevalier du ciel” (Riddarna i skyn)?
Några gör uppenbarligen det, kul...
Nej, inte TV-serien utan den tecknade serien av inga mindre än Gozinny/D´Underzo.
De som kan sin Asterix vet att det var dom som blev kända för att ha skapat serien Asterix, men de skapade också ”Jaktfalkarna”.
Till skillnad från Asterix där figurerna ibland är lite åt karikatyr-hållet är ”Jaktfalkarna” en mycket realistiskt tecknad serie som jag rekommenderar varmt!
Serien håller än idag och de här fem albumen är några av mina högst skattade ägodelar;
Löjtnant Michele Tanguy är en av mina stora barndomsidoler (jämte Biggles…), jag tyckte alltid att Laverdure var lite för mycket av en clown, även om han var genomsnäll o supersmart.
Jag har bara hittat de här fem albumen, finns det någon som vet om det finns några fler?
Att bygga Tanguys klassiska metallrena Mirage IIIC med de röda fälten runt luftintag och motorer, naurligtvis med den lika klassiska Storken på fenan har alltid varit en dröm för mig.
För den oinsatte är andra divisionen på Dijon, EC1 (Escadron De Chasse 1/2 Cigognes (1. Jaktdivisionen, 2.a Flottiljen ( https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=43981 ).
Detta är samma Division som det stora Franska flygaresset Georges Guynemer (https://sv.wikipedia.org/wiki/Georges_Guynemer) tillhörde under första världskriget.
Minst sagt klassisk mark i Frankrike….
Revell hade ju en Mirage i 1/32 men det var fel version (-E istället för -C) och Airfix gamla ök i 1/72 gjorde ingen glad så Revellen kom närmast, men saknade de rätta dekalerna.
Men när Italeri kom ut med sin nya 32a så vaknade idén till liv igen, dekaler fick jag tag ifrån den franska firman Berna Decals så när Xander sålde sitt exemplar till mig för ett oemotståndligt pris slog jag till.
Ja, jag köpte dekalerna INNAN jag köpte modellen….
Blixten fräter ur färgerna, men det är den korrekta ljusblåa färgen som dekaltillverkarna verkar ha så svårt för att få till.
Maskinerna man kan bygga…
Jag är inte säker på vilken maskin Tanguy flög, men troligen hade de inga egna maskiner utan fick ta den de blev tilldelade.
Resten av byggsatsen kommer i en enorm låda med MYCKET luft i…
Jag har redan börjat bygga så jag har redan tömt en del av lådan, men så värst mycket mera plast än så här var det inte.
Delarna ser fina och välgjutna ut så det ska bli spännande att se hur den går ihop.
Ett litet ark med några etsade delar, bälten men ingen instrumentpanel!
Men dekalerna, OH la la….
TVÅ STORA ark, perfekt tryckta av Cartograf, ett med individ-märkningar….
…och ett lika stort, lika fint tryckt, ark med stenciler för flygplanet, alla balkar och alla vapen…
Här ser ni skillnaden i färgerna, de ljusare (korrekta) rundlarna från Berna Decals på blått papper, Cartografs på vitt.
Ett par andra små anmärkningar jag har på dekalarken är att den Sydafrikanska maskinen ska ha ”springbooken” i guld, inte orange som på arket och de Israeliska Davidsstjärnorna ser lite väl ljusa ut.
Men liljorna i skölden precis ovanför de Sydamerikanska märkena är tryckta i guld, DOH!
Ett par andra extra tillbehör har jag skaffat, Pitotrör från Master, Hjul från Eduard Brassin, stol från Isracast (använde den Franska och den Israeliska samma stol?)
De presenterar jag under byggets gång.
Stefan
Nu börjar poletterna trilla ner!
Kommer ni ihåg serien ”Jaktfalkarna”, i original ”Les Chevalier du ciel” (Riddarna i skyn)?
Några gör uppenbarligen det, kul...
Nej, inte TV-serien utan den tecknade serien av inga mindre än Gozinny/D´Underzo.
De som kan sin Asterix vet att det var dom som blev kända för att ha skapat serien Asterix, men de skapade också ”Jaktfalkarna”.
Till skillnad från Asterix där figurerna ibland är lite åt karikatyr-hållet är ”Jaktfalkarna” en mycket realistiskt tecknad serie som jag rekommenderar varmt!
Serien håller än idag och de här fem albumen är några av mina högst skattade ägodelar;
Löjtnant Michele Tanguy är en av mina stora barndomsidoler (jämte Biggles…), jag tyckte alltid att Laverdure var lite för mycket av en clown, även om han var genomsnäll o supersmart.
Jag har bara hittat de här fem albumen, finns det någon som vet om det finns några fler?
Att bygga Tanguys klassiska metallrena Mirage IIIC med de röda fälten runt luftintag och motorer, naurligtvis med den lika klassiska Storken på fenan har alltid varit en dröm för mig.
För den oinsatte är andra divisionen på Dijon, EC1 (Escadron De Chasse 1/2 Cigognes (1. Jaktdivisionen, 2.a Flottiljen ( https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=43981 ).
Detta är samma Division som det stora Franska flygaresset Georges Guynemer (https://sv.wikipedia.org/wiki/Georges_Guynemer) tillhörde under första världskriget.
Minst sagt klassisk mark i Frankrike….
Revell hade ju en Mirage i 1/32 men det var fel version (-E istället för -C) och Airfix gamla ök i 1/72 gjorde ingen glad så Revellen kom närmast, men saknade de rätta dekalerna.
Men när Italeri kom ut med sin nya 32a så vaknade idén till liv igen, dekaler fick jag tag ifrån den franska firman Berna Decals så när Xander sålde sitt exemplar till mig för ett oemotståndligt pris slog jag till.
Ja, jag köpte dekalerna INNAN jag köpte modellen….
Blixten fräter ur färgerna, men det är den korrekta ljusblåa färgen som dekaltillverkarna verkar ha så svårt för att få till.
Maskinerna man kan bygga…
Jag är inte säker på vilken maskin Tanguy flög, men troligen hade de inga egna maskiner utan fick ta den de blev tilldelade.
Resten av byggsatsen kommer i en enorm låda med MYCKET luft i…
Jag har redan börjat bygga så jag har redan tömt en del av lådan, men så värst mycket mera plast än så här var det inte.
Delarna ser fina och välgjutna ut så det ska bli spännande att se hur den går ihop.
Ett litet ark med några etsade delar, bälten men ingen instrumentpanel!
Men dekalerna, OH la la….
TVÅ STORA ark, perfekt tryckta av Cartograf, ett med individ-märkningar….
…och ett lika stort, lika fint tryckt, ark med stenciler för flygplanet, alla balkar och alla vapen…
Här ser ni skillnaden i färgerna, de ljusare (korrekta) rundlarna från Berna Decals på blått papper, Cartografs på vitt.
Ett par andra små anmärkningar jag har på dekalarken är att den Sydafrikanska maskinen ska ha ”springbooken” i guld, inte orange som på arket och de Israeliska Davidsstjärnorna ser lite väl ljusa ut.
Men liljorna i skölden precis ovanför de Sydamerikanska märkena är tryckta i guld, DOH!
Ett par andra extra tillbehör har jag skaffat, Pitotrör från Master, Hjul från Eduard Brassin, stol från Isracast (använde den Franska och den Israeliska samma stol?)
De presenterar jag under byggets gång.
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tor apr 02 2020, 15:14, ändrad totalt 2 gånger
Nu är du ju direkt ogin!Stefan skrev:Jag tyckte alltid att Laverdure var lite för mycket av en clown, även om han var genomsnäll och supersmart.
En man som, enbart beväpnad med cykel, anses vara värre en eskader Vautours bara måste respekteras.
Matt_Public skrev:Nu är du ju direkt ogin!Stefan skrev:Jag tyckte alltid att Laverdure var lite för mycket av en clown, även om han var genomsnäll och supersmart.
En man som, enbart beväpnad med cykel, anses vara värre en eskader Vautours bara måste respekteras.
Inte alls...
Men Laverdure är en vandrande katastrof, det är bara så....
Han är störtskön på sitt eget sätt o han menar alltid väl, men ve den som han får agg emot!
Egentligen är det omöjligt att välja mellan dem, de hör ihop, det bara är så.
Stefan
Visdom!Stefan E skrev:Egentligen är det omöjligt att välja mellan dem; de hör ihop, det bara är så.
åååå, Radarspioner, den hade jag en gång i tiden.
Minnen
Minnen
rsm.gbg
Alltså....jag måste erkänna att jag aldrig ens läst serien
Men jag håller tummarna för att Cobolt Förlag löser det problemet och gör mig nya fina utgåver, precis som dom gör med Gaston och Angel Wings just nu.
Men jag håller tummarna för att Cobolt Förlag löser det problemet och gör mig nya fina utgåver, precis som dom gör med Gaston och Angel Wings just nu.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Åhh.... De där seriealbumen, och min lilla handsmidda yxa, är något jag glömde bort att plocka hem från Mormor & Morfars sommarhus innan det försvann ur släkten. Och de ångrar jag fortfarande djupt fast det är mer än 15 år sedan.
Det kommer bli en fullständig nostalgitripp att se ditt bygge Stefan.
/Bosse
Det kommer bli en fullständig nostalgitripp att se ditt bygge Stefan.
/Bosse
Marlin
Trevligt med ett serietidningsinspirerat bygge!
Har nog inte läst mer än nåt enstaka album!
Håkan
Har nog inte läst mer än nåt enstaka album!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jag som trodde jag läst det mesta i serieväg, det var ju det mina föräldrar ondgjorde sig över....
Men detta har jag missat
Nåväl, kör hårt Stefan! Strålande lär det bli!
Men detta har jag missat
Nåväl, kör hårt Stefan! Strålande lär det bli!
Liknande ämnen
» Mirage IIIC (Eduard 1/48)
» Dassault Aviation Rafale C, Hobby Boss 1:48 Scale
» Mirage F.1C (Airfix 1/72)
» Mirage IIIE, Armée de l'Air (Italeri -pyttsan! Esci med andra dekaler...i 1/48)
» Sökes/köpes Dassault Falcon
» Dassault Aviation Rafale C, Hobby Boss 1:48 Scale
» Mirage F.1C (Airfix 1/72)
» Mirage IIIE, Armée de l'Air (Italeri -pyttsan! Esci med andra dekaler...i 1/48)
» Sökes/köpes Dassault Falcon
Sida 1 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet