Bombkapsel MW-1 i 1/48 önskas
+6
Marlin
Stefan E
rsm.gbg
glimturen
TommyKillander
cas
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 5 av 7
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Bombkapsel MW-1 i 1/48 önskas
2 x 1/48 till mig tack
/Bosse
Edit: Nu har jag fått en idé, så lägg till en till i 1/144 åt mig, tack.
/Bosse
/Bosse
Edit: Nu har jag fått en idé, så lägg till en till i 1/144 åt mig, tack.
/Bosse
Senast ändrad av Marlin den ons jun 17 2020, 18:06, ändrad totalt 1 gång
Marlin
OK!
2 stycken i 1/48 och 2 stycken i 1/144 till mig, Tack!
Jag skippar 1/32...
PM sänt!
Stefan
2 stycken i 1/48 och 2 stycken i 1/144 till mig, Tack!
Jag skippar 1/32...
PM sänt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Hehe, 1/48 verkar vara poppis...
Så då passar det väl bra med en bild på hur den ter sig i CAD?
Den kommer att splittas i 4 delar som så, varav de två mittersta är samma, men vända åt olika håll.
Största skillnaden detaljmässigt är att vi har nu en snyggare värmesköld och förhoppningsvis mer detaljerade bombshackel etc.
Går det inte att få till i Tommys printer så får vi hålla tummarna för Alistair Macleans manick, för han printar med en lite dyrare leksak =)
Så då passar det väl bra med en bild på hur den ter sig i CAD?
Den kommer att splittas i 4 delar som så, varav de två mittersta är samma, men vända åt olika håll.
Största skillnaden detaljmässigt är att vi har nu en snyggare värmesköld och förhoppningsvis mer detaljerade bombshackel etc.
Går det inte att få till i Tommys printer så får vi hålla tummarna för Alistair Macleans manick, för han printar med en lite dyrare leksak =)
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Snyggt CAD:at Christer.
Ska bli kul att se vad som komma skall.
/Bosse
Ska bli kul att se vad som komma skall.
/Bosse
Marlin
Ojojoj... nu har man hamnat på efterkälken rejält - jag håller fortfarande på med den förbättrade 1/72an
Nåja, jag borde kunna göra ett provskott på 1/48-versionen i helgen som kommer
Tommy
Nåja, jag borde kunna göra ett provskott på 1/48-versionen i helgen som kommer
Tommy
TommyKillander
Åkey!
Den nya förbättrade versionen 1/72 printade under natten och jag har provbyggt ett exemplar
Den består av en front och bakdel precis som förrut, men det är dessutom tillagt två st "lös-plugg" för att foga ihop delarna.
Idén med löspluggen är att man skall kunna planslipa de två mötande ytorna innan man sammanfogar delarna
Detta gör att man monterar delarna i två steg; först pluggen och sedan front och bakdel. Det är ett litet glapp så det är en fördel att använda två plana ytor som anhåll när man limmar
Glipan blev lite mindre än förra gången
Dock verkar det som min LCD display sjunger på sista versen. Pixelfel !
Tekniken med MSLA (masking SLA) har en nackdel; LCDerna som man använder är inte gjorda för att belysas med kraftigt UV-ljus, vilket har till följd att panelerna skadas efter ett tag. Då displayerna som används kommer från mobiltelefon-industrin kostar dom som tur är inte så mycket, så man får se dom som förbrukningsmaterial...
Det börjar komma ut nya Monokroma displayer som påstås tåla UV-ljus bättre, men dom finns inte till Photon.
Jag fortsätter med det som den här byggtråden handlar om - nämligen 1/48an
Tommy
Den nya förbättrade versionen 1/72 printade under natten och jag har provbyggt ett exemplar
Den består av en front och bakdel precis som förrut, men det är dessutom tillagt två st "lös-plugg" för att foga ihop delarna.
Idén med löspluggen är att man skall kunna planslipa de två mötande ytorna innan man sammanfogar delarna
Detta gör att man monterar delarna i två steg; först pluggen och sedan front och bakdel. Det är ett litet glapp så det är en fördel att använda två plana ytor som anhåll när man limmar
Glipan blev lite mindre än förra gången
Dock verkar det som min LCD display sjunger på sista versen. Pixelfel !
Tekniken med MSLA (masking SLA) har en nackdel; LCDerna som man använder är inte gjorda för att belysas med kraftigt UV-ljus, vilket har till följd att panelerna skadas efter ett tag. Då displayerna som används kommer från mobiltelefon-industrin kostar dom som tur är inte så mycket, så man får se dom som förbrukningsmaterial...
Det börjar komma ut nya Monokroma displayer som påstås tåla UV-ljus bättre, men dom finns inte till Photon.
Jag fortsätter med det som den här byggtråden handlar om - nämligen 1/48an
Tommy
TommyKillander
Jaså, det var ju inte kul att LCD:n börjar ge upp. Har vi redan slitit ut den för dig?
Helt plötsligt gick produktionskostnaden upp ett snäpp.
Men är verkligen panellinjerna på undersidan helt linjerade?
Det ser ut som det är lite skillnad?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Jaså, det var ju inte kul att LCD:n börjar ge upp. Har vi redan slitit ut den för dig?
Livstiden skall ligga runt 500 timmar, och det har jag kanske kommit upp till redan.
Googlar man lite så finns det folk som printar mycket och förbrukar 4-5 skärmar om året (!)
Det är inte jättestor skillnad om man jämför med det tidigare modellen, men det är skillnad. Det syns nog tydligare när man får på lite primer.
Tommy
TommyKillander
Ok, då har du hittat ett litet fel dom jag bör fixa till...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hola!
Nu så.... Jag har ägnat midsommardagen åt häck- och gräs-klippning, trakasserier av ett myrbo samt åt att bygga ihop MW-1an i 1/48
4 detaljer med tillhörande plugg
Vår gode chefskonstruktör Christer har ju inte bara nöjt sig med att bara skala upp 1/48 - det finns fler och snyggare detaljer
Okey, vi börjar med att doppa resindetaljerna i hett vatten så vi kan bryta loss stöden
Slipning av ytorna, det gick faktiskt lättare med 1/48an jämfört med 1/72, kanske för att det var lite mer att hålla i
Rengöring - airbrush med vatten @40psi samt torkning
Montering av lösplugg; hålen på 1/48an var något längre så jag fick fylla i med plasticard. Jag kommer fixa lägre plugg till kommande versioner
Montering av segmenten. Det är fortfarande en bra ide att limma mot anhåll så det inte blir snett/sidförskjutet.
1/48 och 1/72 sida vid sida....
Primer på - samma procedur med slipning och penselbättring av skarvarna som jag gjorde på 1/72an
Men de längsgående linjerna på dom rundande ytorna trilskas...
Och kollar man på det i slicern så är dom ju rätt tunna faktiskt....
Jag tycker det blev en riktigt läcker pjäs
...kanske måste bygga en 1/48 Tonka åxå...
Tommy
Nu så.... Jag har ägnat midsommardagen åt häck- och gräs-klippning, trakasserier av ett myrbo samt åt att bygga ihop MW-1an i 1/48
4 detaljer med tillhörande plugg
Vår gode chefskonstruktör Christer har ju inte bara nöjt sig med att bara skala upp 1/48 - det finns fler och snyggare detaljer
Okey, vi börjar med att doppa resindetaljerna i hett vatten så vi kan bryta loss stöden
Slipning av ytorna, det gick faktiskt lättare med 1/48an jämfört med 1/72, kanske för att det var lite mer att hålla i
Rengöring - airbrush med vatten @40psi samt torkning
Montering av lösplugg; hålen på 1/48an var något längre så jag fick fylla i med plasticard. Jag kommer fixa lägre plugg till kommande versioner
Montering av segmenten. Det är fortfarande en bra ide att limma mot anhåll så det inte blir snett/sidförskjutet.
1/48 och 1/72 sida vid sida....
Primer på - samma procedur med slipning och penselbättring av skarvarna som jag gjorde på 1/72an
Men de längsgående linjerna på dom rundande ytorna trilskas...
Och kollar man på det i slicern så är dom ju rätt tunna faktiskt....
Jag tycker det blev en riktigt läcker pjäs
...kanske måste bygga en 1/48 Tonka åxå...
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den lör jun 20 2020, 18:52, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Fler bilder)
TommyKillander
Ojojojojoj, det där blev ju liksom rätt bra alltså.
Så klart att det blev fler detaljer på den här, det är ju i 1/48 liksom! Finns fortfarande mer detaljer som skall in på 1/32an om nu någon är hugad åt det hållet.
Lite märkligt att panellinjerna försvinner på fram och bakdel bara. Dom skall ha samma djup och bredd som de på mittdelarna.
Jag behöver se över samtliga modeller en gång till tror jag...och inte samtidigt som jag åker tåg!
Alistair var på gång att starta sin printing i den något dyrare apparaten när han frågade om jag var 100% färdig och nöjd med dom. Jag blev så nervös av den frågan som jag blev tvungen att be honom vänta en gång till.
Men den gossen är verkligen mån om att det skall bli nåt av detta. Skall bli mycket intressant att se den utvecklingen också!
Så klart att det blev fler detaljer på den här, det är ju i 1/48 liksom! Finns fortfarande mer detaljer som skall in på 1/32an om nu någon är hugad åt det hållet.
Lite märkligt att panellinjerna försvinner på fram och bakdel bara. Dom skall ha samma djup och bredd som de på mittdelarna.
Jag behöver se över samtliga modeller en gång till tror jag...och inte samtidigt som jag åker tåg!
Alistair var på gång att starta sin printing i den något dyrare apparaten när han frågade om jag var 100% färdig och nöjd med dom. Jag blev så nervös av den frågan som jag blev tvungen att be honom vänta en gång till.
Men den gossen är verkligen mån om att det skall bli nåt av detta. Skall bli mycket intressant att se den utvecklingen också!
Senast ändrad av cas den mån jun 22 2020, 08:25, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Nu börjar det verkligen bli något av detta!
Det ser superläckert ut och det blir en rejäl pjäs att hänga under buken på flygplanet!
Jag tror definitivt att det finns en marknad för denna, vänta bara tills vi byggt några Tonkor utrustade med MW-1 kapslar och visat upp!
Bara att lycka till och se nu till att få lite provision på arbetet också!
Stefan
Det ser superläckert ut och det blir en rejäl pjäs att hänga under buken på flygplanet!
Jag tror definitivt att det finns en marknad för denna, vänta bara tills vi byggt några Tonkor utrustade med MW-1 kapslar och visat upp!
Bara att lycka till och se nu till att få lite provision på arbetet också!
Stefan
cas skrev:Ojojojojoj, det där blev ju liksom rätt bra alltså.
Jag är imponerad att du lyckats CADa ihop det här med en track-pad kuskande runt på ett tåg. Personligen har jag problem att göra svårare saker än att logga in på datorn med en dylik
Det tror jag det... det är inte varje dag någon knackar på dörren och erbjuder ett modell-tillbehör som inte finns på marknaden - i alla relevanta skalor samtidigt
Tommy
TommyKillander
Christer Cad-kludd och Tommys ful-mekaninska firar stora triumfer!
Bra jobbat gossar!!
Skall bli spännande att se vilka framtida produkter som utvecklas.
Bra jobbat gossar!!
Skall bli spännande att se vilka framtida produkter som utvecklas.
Så himla snyggt gjort killar.
Jag ser verkligen fram emot att få hänga en sån pjäs på en Tonka.
Man kan nog bygga ett stort plan till innan evakueringen.
/Bosse
Jag ser verkligen fram emot att få hänga en sån pjäs på en Tonka.
Man kan nog bygga ett stort plan till innan evakueringen.
/Bosse
Marlin
Så vilken Tornado skall den här på då?
Jag har:
Tornado IDS, Italieri 1/48
Tornado ECR, Italieri 1/48
Tornado GR4/4A, Airfix 1/48
- Roland
Jag har:
Tornado IDS, Italieri 1/48
Tornado ECR, Italieri 1/48
Tornado GR4/4A, Airfix 1/48
- Roland
rsm.gbg
Du kan sätta den på en Tysk IDS, alternativt även på ECR, och på en Italiensk IDS.
De brittiska GR-versionena kunde inte bära den.
Britterna hade JP233 på sina maskiner.
/Bosse
De brittiska GR-versionena kunde inte bära den.
Britterna hade JP233 på sina maskiner.
/Bosse
Marlin
Italiensk Tornado IDS, Italieri 1/48 får det bli då
Tackar för info
- Roland
Tackar för info
- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg skrev:Italiensk Tornado IDS, Italieri 1/48 får det bli då
Tackar för info
- Roland
Glöm inte att kolla när den "förbjöds" så du inte väljer fel färg på planet.
/Bosse
https://en.wikipedia.org/wiki/Convention_on_Cluster_Munitions
Allt fram till december 2008 kan nog vara lugnt.
/Bosse
Marlin
Italien köpte bara 100 kapslar påstår tyska Wikipedia, men ingen verkar ha sett dom i Italien...
Det kan också ha nåt att göra med att det inte fanns några övningskapslar eller liknande så det har ju inte gått så lätt att prova dom / visa upp för allmänheten.
Men en skarpladdad Italiensk IDS från mitten av 90-talet är helt realistiskt!
Det kan också ha nåt att göra med att det inte fanns några övningskapslar eller liknande så det har ju inte gått så lätt att prova dom / visa upp för allmänheten.
Men en skarpladdad Italiensk IDS från mitten av 90-talet är helt realistiskt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Då skall vi se: på fix-listan över saker som åtgärdats ifrån mitt håll
1/144
Panellinjer längsgående tillfixade så att de syns och har samma utförande.
Nos- och rumpkåpan fick lite större gap, så att det blir mer av en panellinjeskarv där.
Frågan är, känns det som att panellinjerna i längsled och runt själva nos och rump ger något?
Oavsett så blir det en panellinje mellan de fyra huvudsegmenten!
Fixade också så att djupet för utskjutartuberna är samma.
1/72
Längsgående panellinjer fixade i form och läge.
1/48
Nu tror jag äntligen att jag är nöjd med modellerna så att Alistair kan sätta igång...
Han skall bara få dom
Nästa fråga är: skall vi fixa till våra modeller som Tommy får printa också, eller är det tillräckligt bra?
1/144
Panellinjer längsgående tillfixade så att de syns och har samma utförande.
Nos- och rumpkåpan fick lite större gap, så att det blir mer av en panellinjeskarv där.
Frågan är, känns det som att panellinjerna i längsled och runt själva nos och rump ger något?
Oavsett så blir det en panellinje mellan de fyra huvudsegmenten!
Fixade också så att djupet för utskjutartuberna är samma.
1/72
1/48
Nu tror jag äntligen att jag är nöjd med modellerna så att Alistair kan sätta igång...
Han skall bara få dom
Nästa fråga är: skall vi fixa till våra modeller som Tommy får printa också, eller är det tillräckligt bra?
Senast ändrad av cas den mån jun 22 2020, 21:42, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:
Det överlåter jag åt er att avgöra...
Stefan
Stefan E skrev:cas skrev:
Det överlåter jag åt er att avgöra...
Stefan
Det är inga problem att printa en ny uppsättning om så önskas - det rör sig om så små volymer ändå
Tommy
TommyKillander
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Önskas: MB Mk.5 i 1/48
» Önskas köpa: T-72 1/35
» Nybörjartips önskas.
» Lite hjälp önskas från pansarentusiaster.
» Tau-sept. Åsikter önskas.
» Önskas köpa: T-72 1/35
» Nybörjartips önskas.
» Lite hjälp önskas från pansarentusiaster.
» Tau-sept. Åsikter önskas.
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 5 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet