Skapa en plats för nystart
+6
TommyKillander
cas
Marlin
rsm.gbg
Stefan E
LudvigN
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 1
Skapa en plats för nystart
Tjo!
Jag har väntat länge, alltför länge! Nu har jag för första gången möjlighet att skapa ett utrymme helt tillägnat modellbygge. Mitt första utrymme var i en klädkammare på dryga 1 kvadrat. När vi sedan flyttade till en större lägenhet fick min hobby inte plats längre och jag blev tvungen att göra ett fyra år långt uppehåll. I höstas flyttade vi till ett hus med ett (någorlunda) isolerat förråd på källarplan där förre ägaren haft sin snickarverkstad. Nu är det så att förrådet skall vara förråd också, och inte bara min hobbyhörna, men som alla i det här forumet vet: Tar man alla initiativ och gör allt jobb och står för utgifterna, blir det svårt att klaga, eller hur?
Tanken är att jag skall få ordning på förrådsdelen härnäst med stabila hyllor för förvaring. Här kommer lite bildbevis på hur det faktiskt ser ut.
Det var lite stökigt som ni ser på bilderna med kartonger och byggdamm överallt.
Hela grejen med förrådet är lite av ett tveeggat svärd. Å ena sidan har jag en plats där jag kan inreda bäst jag vill. Samtidigt har jag en halvjobbig spindelfobi. Det var inga roliga besök nere i förrådet i höstas kan jag meddela med husspindlar som levt ostörda i flera månader och var tillräckligt stora för att hålla mössen borta. Har haft ihjäl en hel del och gör mitt bästa för att "isolera" och stänga ute monstren. Skall byta dörr nu i sommar också, så om det är någon som besitter erfarenhet av att sätta dörrkarm i betong/puts-fasad får ni gärna hojta till eftersom jag har noll koll där. Mina metoder är inte vackra, men jag hoppas de är effektiva.
När jag rensat lite hafsade jag ihop en färghylla av billigt trä. Kommer att skaffa ett spraybås med extraktor till höger med rör ut ur rummet tänkte jag. Antingen köper jag en, eller så bygger jag ett om jag orkar.
Fixat i ordning lite. Känner mig nöjd, mest för att det finns gott om plats för ytterligare färgburkar. Nästa projekt blir större förvaringshyllor på andra sidan rummet för att förvara kartonger och annat. Tanken är att jag skall modifiera bänken lite så den där "utbuktningen" i bänken försvinner och jag får en hörnplats där. På bänken kan man skymta 3 modeller som jag överväger som mitt återkomstbygge. Modellen som står på bänken är ett bygge som inte överlevde flytten så bra. Håller på att förvandla den till ett övergivet flyg och experimentera lite med oljevädring. Kul!
'
Tar tacksamt emot olika tips, oavsett om det gäller spindelslakt eller inredningstips. Kommer uppdatera tråden efter hand tänker jag. Jag undrar om det finns en samlingstråd där man kan kika på andras arbetsplatser för att hämta inspiration? Länka gärna isåfall!
Ha det bäst!
Jag har väntat länge, alltför länge! Nu har jag för första gången möjlighet att skapa ett utrymme helt tillägnat modellbygge. Mitt första utrymme var i en klädkammare på dryga 1 kvadrat. När vi sedan flyttade till en större lägenhet fick min hobby inte plats längre och jag blev tvungen att göra ett fyra år långt uppehåll. I höstas flyttade vi till ett hus med ett (någorlunda) isolerat förråd på källarplan där förre ägaren haft sin snickarverkstad. Nu är det så att förrådet skall vara förråd också, och inte bara min hobbyhörna, men som alla i det här forumet vet: Tar man alla initiativ och gör allt jobb och står för utgifterna, blir det svårt att klaga, eller hur?
Tanken är att jag skall få ordning på förrådsdelen härnäst med stabila hyllor för förvaring. Här kommer lite bildbevis på hur det faktiskt ser ut.
Det var lite stökigt som ni ser på bilderna med kartonger och byggdamm överallt.
Hela grejen med förrådet är lite av ett tveeggat svärd. Å ena sidan har jag en plats där jag kan inreda bäst jag vill. Samtidigt har jag en halvjobbig spindelfobi. Det var inga roliga besök nere i förrådet i höstas kan jag meddela med husspindlar som levt ostörda i flera månader och var tillräckligt stora för att hålla mössen borta. Har haft ihjäl en hel del och gör mitt bästa för att "isolera" och stänga ute monstren. Skall byta dörr nu i sommar också, så om det är någon som besitter erfarenhet av att sätta dörrkarm i betong/puts-fasad får ni gärna hojta till eftersom jag har noll koll där. Mina metoder är inte vackra, men jag hoppas de är effektiva.
När jag rensat lite hafsade jag ihop en färghylla av billigt trä. Kommer att skaffa ett spraybås med extraktor till höger med rör ut ur rummet tänkte jag. Antingen köper jag en, eller så bygger jag ett om jag orkar.
Fixat i ordning lite. Känner mig nöjd, mest för att det finns gott om plats för ytterligare färgburkar. Nästa projekt blir större förvaringshyllor på andra sidan rummet för att förvara kartonger och annat. Tanken är att jag skall modifiera bänken lite så den där "utbuktningen" i bänken försvinner och jag får en hörnplats där. På bänken kan man skymta 3 modeller som jag överväger som mitt återkomstbygge. Modellen som står på bänken är ett bygge som inte överlevde flytten så bra. Håller på att förvandla den till ett övergivet flyg och experimentera lite med oljevädring. Kul!
'
Tar tacksamt emot olika tips, oavsett om det gäller spindelslakt eller inredningstips. Kommer uppdatera tråden efter hand tänker jag. Jag undrar om det finns en samlingstråd där man kan kika på andras arbetsplatser för att hämta inspiration? Länka gärna isåfall!
Ha det bäst!
LudvigN
Sv: Skapa en plats för nystart
Blir kanonbra när det blir färdigt!
En egen hörna är guld värt!
Tänk på att husspindlar är dina bästa vänner, de håller bygghörnan flug- och insektsfri.
Dessutom gillar inte spindlar fukt, så har du spindlar har du inga problem med fukt i källaren!
Du får inte grejerna ligga för länge bara.....
Stefan
En egen hörna är guld värt!
Tänk på att husspindlar är dina bästa vänner, de håller bygghörnan flug- och insektsfri.
Dessutom gillar inte spindlar fukt, så har du spindlar har du inga problem med fukt i källaren!
Du får inte grejerna ligga för länge bara.....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Lysande, mega mycke plats för all plast.
Ser ett litet ventilations hål ovanför din arbetsplats, där skulle jag ha ett sprutbås.
Alla sprutboxar jag sett tycker jag är för små, jag gjorde en egen av en stor papplåda. (70x50 cm)
Den klär jag på insidan med vitt papper som jag jag har på rulle, funkar kanon, (då kan jag enkelt byta)
Helst skulle jag vilja fixa en hemmagjord fläkt som utsug men jag måste då borra hål igenom väggen
Såg nån som tog en gammal köksfläkt och byggde om, du skulle ju kunna använda det där ventilations hålet.
Annars är det ju mycket bordsyta man vill ha, min är för liten...
Lycka till.
ps. spindlar är bra, dom äter allt man inte vill ha där nere
- Roland
Ser ett litet ventilations hål ovanför din arbetsplats, där skulle jag ha ett sprutbås.
Alla sprutboxar jag sett tycker jag är för små, jag gjorde en egen av en stor papplåda. (70x50 cm)
Den klär jag på insidan med vitt papper som jag jag har på rulle, funkar kanon, (då kan jag enkelt byta)
Helst skulle jag vilja fixa en hemmagjord fläkt som utsug men jag måste då borra hål igenom väggen
Såg nån som tog en gammal köksfläkt och byggde om, du skulle ju kunna använda det där ventilations hålet.
Annars är det ju mycket bordsyta man vill ha, min är för liten...
Lycka till.
ps. spindlar är bra, dom äter allt man inte vill ha där nere
- Roland
rsm.gbg
Det där ser ju ut att kunna bli en riktig man-cave, även om den del av ytan även ska vara förråd.
Spindelfobin har jag full förståelse för, jag gillar dem inte heller.
Men som redan har sagts, de gillar inte fukt. Så då har du ett torrt utrymme vilket är bra för dina modellprylar.
Och även annat som ska vara i förrådsdelen.
Det syns inte på bilderna om du har fönster på utrymmet, om så är fallet skulle jag ha byggbordet vid fönstret.
Dagsljus är den bästa bygg belysningen tycker jag.
Fortsätt gärna att lägga ut bilder på din bygghörna så vi får se hur den växer fram.
/Bosse
Spindelfobin har jag full förståelse för, jag gillar dem inte heller.
Men som redan har sagts, de gillar inte fukt. Så då har du ett torrt utrymme vilket är bra för dina modellprylar.
Och även annat som ska vara i förrådsdelen.
Det syns inte på bilderna om du har fönster på utrymmet, om så är fallet skulle jag ha byggbordet vid fönstret.
Fortsätt gärna att lägga ut bilder på din bygghörna så vi får se hur den växer fram.
/Bosse
Marlin
Vill du få prestationsångest så letar du upp Tommys byggrumstråd, så har du nåt att sträva efter
Annars kan jag bara tillägga att belysning är jätteviktigt. Du har ju dessutom såpass mycket plats att du kan göra en liten lightbox också, för ännu bättre fotande.
En annan som flyttade till lägenhet kan ju bara titta avundsjukt på det hela...
Annars kan jag bara tillägga att belysning är jätteviktigt. Du har ju dessutom såpass mycket plats att du kan göra en liten lightbox också, för ännu bättre fotande.
En annan som flyttade till lägenhet kan ju bara titta avundsjukt på det hela...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jasså? Jag har läst på och de flesta säger att de gillar fuktiga utrymmen, men framförallt följer de värme och mat på hösten. Torrt var det inte i höstas i alla fall!Stefan E skrev:
Har planerat hela upplägget efter platsen för spraybås, men det låter oroväckande om båsen är för små? Jag hoppades att det finns några som är 70cm+ i alla fall? Jag får undersöka saken. Jag bygger nästan uteslutande 1/72, så storleken är inte ett problem i de flesta fall, men finns platsen, tackar man ju inte nej direkt!rsm.gbg skrev:Ser ett litet ventilations hål ovanför din arbetsplats, där skulle jag ha ett sprutbås.
Som jag skrev ovan, har jag läst mig till att de trivs bra i fuktiga(inte blöta då)skrymslen. Det var minsann inget torrt utrymme i höstas/vintras i alla fall! Det finns tyvärr inga fönster, dock har jag en idé om att hänga en ordentlig LED-lampa(har en LED-bygglampa) från taket ner ovanför sprayboxen som extraljus vid behov.Marlin skrev:Men som redan har sagts, de gillar inte fukt. Så då har du ett torrt utrymme vilket är bra för dina modellprylar.
Jag planerar att hänga en Bygg-LED ner från taket ovanför bänken som skall fungera som extraljus när det behövs, kanske man ska slänga upp någon form av ljusdiffusor då också?cas skrev:Annars kan jag bara tillägga att belysning är jätteviktigt. Du har ju dessutom såpass mycket plats att du kan göra en liten lightbox också, för ännu bättre fotande.
Tack alla för input! Allt är nytt för mig som sagt och det är givande med idéer utifrån. Tyvärr visade sig min sprillans nya kompressor vara defekt, så den måste jag skicka tillbaka Får vänta med primer o annat med andra ord!
LudvigN
Detta kommer blir kalasbra när det är klart!
Jag har beskådat det IRL och det är ett utrymme som får mig att känna ett styng av avundsjuka
Hoppas det löser sig med kompressorn.
Belysnings tips gott om lysrörs/LED armaturer över bänkarna och en Clas Ohlson förstoringslampa rekommenderas.
Tommy
Jag har beskådat det IRL och det är ett utrymme som får mig att känna ett styng av avundsjuka
Hoppas det löser sig med kompressorn.
Belysnings tips gott om lysrörs/LED armaturer över bänkarna och en Clas Ohlson förstoringslampa rekommenderas.
Tommy
TommyKillander
Där får du en fin kvart att bygga o ta ut svängarna utan att stöta på patrull o gnäll att det luktar
Du sätt in en avfuktare ,,, så får du både bättre klimat för hobbyn o samtligt så lämnar spiderman lokalen
Du sätt in en avfuktare ,,, så får du både bättre klimat för hobbyn o samtligt så lämnar spiderman lokalen
Gigabyte
Ser ut som ett bra utrymme att fixa bygghörna på! Ser ut som en bra start!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Bara lite avundsjuk.....
Önskar att jag hade ett sånt utrymme (utan spindlar.... ) att få husera i.
Snyggt jobbat så långt!
Önskar att jag hade ett sånt utrymme (utan spindlar.... ) att få husera i.
Snyggt jobbat så långt!
Precis min plan! Ska bara byta ytterdörr först, annars avfuktar jag nog mest Kungsbacka!Gigabyte skrev: Du sätt in en avfuktare ,,, så får du både bättre klimat för hobbyn o samtligt så lämnar spiderman lokalen
LudvigN
Lite uppdateringar i modellgrottan:
Har tänkt ta bort den där konstiga vinkeln ett bra tag nu och fick äntligen tummen ur.
Fick lite bra verktyg i julklapp av farsan som verkligen kommit till användning
Kommer bli 3 olika stationer: Bygg, målning och sprutmålning i spraybåset när jag väl fått det på plats.
Stashen skall givetvis organiseras på ett tillfredsställande vis när det är möjligt. Än så länge är det svårt för frun att få en uppfattning om stor stashen är.
Ha det bäst!
Har tänkt ta bort den där konstiga vinkeln ett bra tag nu och fick äntligen tummen ur.
Fick lite bra verktyg i julklapp av farsan som verkligen kommit till användning
Kommer bli 3 olika stationer: Bygg, målning och sprutmålning i spraybåset när jag väl fått det på plats.
Stashen skall givetvis organiseras på ett tillfredsställande vis när det är möjligt. Än så länge är det svårt för frun att få en uppfattning om stor stashen är.
Ha det bäst!
LudvigN
Azgaron likes this post
Snyggt,
Alltid trevligt att göra förbättringar.
Du kommer få att kalasbra litet tillhåll där
Glöm inte soffan och ölkylen
- Roland
Alltid trevligt att göra förbättringar.
Du kommer få att kalasbra litet tillhåll där
Glöm inte soffan och ölkylen
- Roland
rsm.gbg
Just! Besökare kan ju vilja beskåda stashen.rsm.gbg skrev:Glöm inte soffan och ölkylen.
Matt_Public- Master of DNF
Artar sig riktigt fint! Blir en bra byggplats med stora ytor!
Håkan
Håkan
Azgaron skrev:Artar sig riktigt fint! Blir en bra byggplats med stora ytor!
Håkan
Håller med!
Men det har en tendens hos mig att bli väldigt lite yta, väldigt fort....
Härligt med svängrum!
...men trots att jag har gott om yta på bordet har jag ändå bara byggmattan fri....
Det fylls snabbt upp med "bra-att-ha" grejjer!
Stefan
...men trots att jag har gott om yta på bordet har jag ändå bara byggmattan fri....
Det fylls snabbt upp med "bra-att-ha" grejjer!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ja, det är ju märkligt hur fort det blir så.....
Det tog bara typ 3 år, men nu har dörren jag köpte äntligen kommit på plats. Med min svågers hjälp kunde vi få väck det gamla aset som knappt kan räknas som dörr pga dålig isolering.
Den gamla dörren hade ganska "bra ventilationsegenskaper". Blir nyfiken på vad en riktig dörr gör för ventilationen i förrådet.
Karmen fick plats med minsta möjliga marginal. Bra mätt Ludvig-för-3-år-sen.
Jag är verkligen ingen händig typ så jag är jättenöjd med resultatet. Lite fogskum och murbruk så blir det kanon. Som sagt nyfiken på hur detta påverkar luften inuti. eventuellt får jag lösa nån form av ventil i dörren alternativt mekanisk lösning.
Den gamla dörren hade ganska "bra ventilationsegenskaper". Blir nyfiken på vad en riktig dörr gör för ventilationen i förrådet.
Karmen fick plats med minsta möjliga marginal. Bra mätt Ludvig-för-3-år-sen.
Jag är verkligen ingen händig typ så jag är jättenöjd med resultatet. Lite fogskum och murbruk så blir det kanon. Som sagt nyfiken på hur detta påverkar luften inuti. eventuellt får jag lösa nån form av ventil i dörren alternativt mekanisk lösning.
LudvigN
Azgaron and Marlin like this post
Ser intressant ut! Alltid bra att ha en dedikerad plats att plåta modellerna på!
Håkan
Håkan
Liknande ämnen
» Stashrensning inför nystart SÅLD
» Skapa din egen bildrubrik!
» Skapa Flytande plast
» Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,
» Först på plats
» Skapa din egen bildrubrik!
» Skapa Flytande plast
» Ljuva 50-tal (och 60-tal): Convair B-58 Hustler,