UH-34D, HobbyBoss 1/72
+6
rsm.gbg
cas
Gigabyte
TommyKillander
Stefan E
LudvigN
10 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: UH-34D, HobbyBoss 1/72
Snyggt jobbat med slip o spackling ,,
ser förbövalt bra ut när primen kom på !
ser förbövalt bra ut när primen kom på !
Gigabyte
rsm.gbg skrev:Snygga nitar, vilket verktyg har du?
- Roland
Använder Rosie the riveter modell 1/72. Lätt att använda faktiskt. Jag sket i att primea delen med nitarna för att vara säker och visst syns nitarna genom färgen!
Den delen av hobbyn jag är mest ringrostig i är helt klart sprutmålningen. Tycker det är otroligt svårt att hitta rätt fortfarande, så jag är hyfsat nöjd.
Post-shadeade lite och klarlackade efter bilderna togs. Ha det bäst!
LudvigN
Azgaron likes this post
Trots ringrostigheten ås blev det prydligt målat i slutändan!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sedärja! Det blev snajsigt!
Har försökt öka takten lite med bygget. Har riktigt hög "mojo" för tillfället. Satte tänderna i dekalerna. Hobbyboss och trumpeters dekaler har jag lite svårt för måste jag säga, dessa var stenhårda och ville inte jobba med Micro Set & Sol särskilt bra. Dekalerna var tunna tack o lov, så ingen katastrof, men de inkluderade dekalerna till rotorbladen var ingen höjdare. De är designade för att "böja" sig runt rotorbladen för att täcka båda sidorna. Helt omöjligt visade det sig, som ni ser på bilden nedan. Hade jag vetat detta tidigare hade det varit lättare att måla dit. Nu blev det så att jag blev tvungen att måla vitt och gult över svart istället Favorit eller hur?
Nåväl, det blir nog en hel del silverfläckar bakom dekalerna, men det är nog mest mitt fel eftersom mitt jobb med målningen var lite "grov".
Ovanligt många dekaler för en helikopter ändå. Nu är majoriteten av målarjobbet gjort. Ska slänga på lite smådekaler på rotorbladen, annars är den delen avklarad. Jag gjorde en medveten söm på nosen av helikoptern efter att jag studerat bilder. Nosdelen kan öppna sig i två halvor, vilket betyder att det självklart finns en söm där. Postshadeade nosen lite extra.
Dekalerna är väldigt färgglada och orörda, till skillnad från resten av kroppen. Funderar på att antingen lägga ett väldigt tunt brunt filter över hela kroppen eller bara dekalerna. Eller så gör jag det hela med oljevädring och brunar till dem lite. Någon som har några andra tips att dela med sig av när det gäller detta?
Ser väldigt mycket fram emot vädringen nu. Ha det bäst!
Nåväl, det blir nog en hel del silverfläckar bakom dekalerna, men det är nog mest mitt fel eftersom mitt jobb med målningen var lite "grov".
Ovanligt många dekaler för en helikopter ändå. Nu är majoriteten av målarjobbet gjort. Ska slänga på lite smådekaler på rotorbladen, annars är den delen avklarad. Jag gjorde en medveten söm på nosen av helikoptern efter att jag studerat bilder. Nosdelen kan öppna sig i två halvor, vilket betyder att det självklart finns en söm där. Postshadeade nosen lite extra.
Dekalerna är väldigt färgglada och orörda, till skillnad från resten av kroppen. Funderar på att antingen lägga ett väldigt tunt brunt filter över hela kroppen eller bara dekalerna. Eller så gör jag det hela med oljevädring och brunar till dem lite. Någon som har några andra tips att dela med sig av när det gäller detta?
Ser väldigt mycket fram emot vädringen nu. Ha det bäst!
LudvigN
Snyggt!
Ett tunt filter i basfärgen gör susen med dekalerna!
Stefan
Ett tunt filter i basfärgen gör susen med dekalerna!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Visdom (lätt modifierad)!Stefan E skrev:Ett tunt filter i samma kulör som basfärgen gör susen med dekalerna!
Matt_Public- Master of DNF
Använde Stefans tips om ett tunt filter för att få dekalerna att se lite äldre ut. Är nöjd med resultatet.
Har också börjat vädra lite smått med metall-highligts och tamya panel line wash. Försöker att skapa en 3d-effekt med alla grillerna runt omkring helikoptern men jag tycker tamiyawashen är lite för transparent. Skall försöka med oljefärg imorgon när allt är lite torrt. Vi får besök av min Frus kompisar och barn, vilket frigör mig de kommande dagarna, skall försöka ro hem detta under den tiden. Undrar vad man skall bygga sen???
Upptäckte också hur dammig modellen är
Oljevädrings-frenzy imorgon alltså! Ha det bäst!
Har också börjat vädra lite smått med metall-highligts och tamya panel line wash. Försöker att skapa en 3d-effekt med alla grillerna runt omkring helikoptern men jag tycker tamiyawashen är lite för transparent. Skall försöka med oljefärg imorgon när allt är lite torrt. Vi får besök av min Frus kompisar och barn, vilket frigör mig de kommande dagarna, skall försöka ro hem detta under den tiden. Undrar vad man skall bygga sen???
Upptäckte också hur dammig modellen är
Oljevädrings-frenzy imorgon alltså! Ha det bäst!
LudvigN
Azgaron likes this post
Du, det där filtret du fick på blev ju alla tiders!
Bra vädrat så långt!
Bra vädrat så långt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Prexis, väldans va bra det blev, ser så där lagom slitet ut.cas skrev:Du, det där filtret du fick på blev ju alla tiders!
- Roland
rsm.gbg
Det där ser riktigt snyggt ut - läckert med slitna dekaler
Tommy
Tommy
TommyKillander
Snyggt!
Pilsner och vädring, vilken lysande kombination
Kalasers vilket bra resultat.
- Roland
Kalasers vilket bra resultat.
- Roland
rsm.gbg
Det blev ju kanonsnyggt!
Kanske du lade en aningens aning för mycket filter, det vita ska ju fortfarande vara vitt, men dämpat.
Kanske du hade lite för mycket färg i filtret?
Men jag vet hur jäkla svårt det är att se när man ska sluta, man ska ju känna effekten mer än den syns.
Jag brukar köra med att när jag tänker "bara ett varv till", då är det dags att lägga av, det brukar bli bra.
För att vara första gången blev det riktigt, riktigt bra, mycket bättre än min första....
Stefan
Kanske du lade en aningens aning för mycket filter, det vita ska ju fortfarande vara vitt, men dämpat.
Men jag vet hur jäkla svårt det är att se när man ska sluta, man ska ju känna effekten mer än den syns.
Jag brukar köra med att när jag tänker "bara ett varv till", då är det dags att lägga av, det brukar bli bra.
För att vara första gången blev det riktigt, riktigt bra, mycket bättre än min första....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack! Faktum är att jag är nöjd med filtret eftersom det passar modellens narrativ, vilket kommer bli tydligare när basen är klar och allt.Stefan E skrev:Det blev ju kanonsnyggt!
Stefan
Det var ett jäkla pill med rotorbladen och jag önskar lite att jag skitit i att ha dem bakåtfällda eftersom modellen är ruggigt ömtålig nu. Såhär gick det till i alla fall.
Fick scratchbygga rotorhållarna. De påminner endast vagt om de riktiga eftersom jag är riktigt dålig på att scratcha och det finns få och dåliga referensbilder. Det är något jag verkligen vill utveckla.
Bestämde mig för att borra hål och använda knappnål som plugg.
Efter mycket pill och nervositet, blev det mer stabilt än jag trodde. Oroa er inte, jag vädrade ner den röda grejen rejält.
De andra rotorbladen är endast ditlimmade med superlim. Något jag ångrar i efterhand, att jag inte borrade dem också för ökad stabilitet. Blev för ivrig antar jag.
Avmaskerad. Riktigt go disto i huven alltså Ett jäkla förstoringsglas som zoomar in på mitt spartanska arbete i cockpiten
Modellen får nu anses som färdig! Bilder kommer i bildrutan senare. Men det är en sak till jag måste göra först!
Under tiden började jag yxa till en liten bas till den här modellen. Fortsättning följer!
Fortsätter att visa arbetet med basen i den här tråden. Kommer också tillbax med ett utlåtande om byggsatsen. Tack för alla glada tillrop såhär långt! Ha det bäst!
LudvigN
Azgaron likes this post
LudvigN skrev:Blev för ivrig, antar jag.
Du är inte ensam.
Det mest tidskrävande inom hobbyn för mig är att återställa den oreda som orsakas av mina snabblösningar. Att kunna sakta in på slutrakan istället för att kontraproduktivt skynda sig vore således en förnämlig utveckling.
Resultatet blev ju hursomhelst fasen så fränt och bladhållarmojängen skänker både färg och dynamik åt bygget.
Matt_Public- Master of DNF
Jodu, det där har du fått till snyggt!
Skall bli spännande att se vad du hittar på med plattan sen.
Skall bli spännande att se vad du hittar på med plattan sen.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Hobbyboss P38 1/48
» F-86F-30 Sabre HobbyBoss 1/72
» ZBD 04 IFV, HobbyBoss 1/35
» F/A-18D Hornet HobbyBoss 1/48
» Zero type 52, 1/72 Hobbyboss
» F-86F-30 Sabre HobbyBoss 1/72
» ZBD 04 IFV, HobbyBoss 1/35
» F/A-18D Hornet HobbyBoss 1/48