Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"
+10
Azgaron
glimturen
Cdrengelin
rsm.gbg
Matt_Public
Gigabyte
Stefan E
TommyKillander
Marlin
cas
14 posters
Sida 5 av 6
Sida 5 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Modellhörna 2.0! eller "CAS bygger hus"
En lucka i taket (i hobbyrummet givetvis), sen har du hela vinden att ha stashen icas skrev:Däremot muttras det en hel del över stashens utrymmeskrav, så vart den hamnar är inte helt utrett eller färdigdebatterat ännu.
Men så här nära en permanent bygg och målningsplats har jag inte varit på åratal!
Det blir Timo storlek på utrymmet.
- Roland
rsm.gbg
Matt_Public and cas like this post
rsm.gbg skrev:En lucka i taket (i hobbyrummet givetvis), sen har du hela vinden att ha stashen icas skrev:Däremot muttras det en hel del över stashens utrymmeskrav, så vart den hamnar är inte helt utrett eller färdigdebatterat ännu.
Men så här nära en permanent bygg och målningsplats har jag inte varit på åratal!
Det blir Timo storlek på utrymmet.
- Roland
+1 på den.
/Bosse
Marlin
Och där fick man ett tips av Roland hur jag kan fördubbla mitt stashutrymme . . . .
Nu får vi bara hitta en lämplig dag att göra ett besök så att bygghörnan kan invigas.
Nu får vi bara hitta en lämplig dag att göra ett besök så att bygghörnan kan invigas.
Timo P
Jomän jag hänger påTimo P skrev:Nu får vi bara hitta en lämplig dag att göra ett besök så att bygghörnan kan invigas.
- Roland
rsm.gbg
Om vinden därtill inte vinterbonas så får modellerna automatiskt den intressanta doften av engelsk second hand utan onödiga mellanhänder.Timo P skrev:Och där fick man ett tips av Roland hur jag kan fördubbla mitt stashutrymme.
Matt_Public- Master of DNF
cas likes this post
En extra tacklucka!? Att jag inte tänkte på det...
Kan ju bli ganska spännande att såga upp med tanke på all lösulls-isolering som är frikostigt utspridd däruppe.
Engelsk second hand vill jag nog undvika trots allt.
Officiell invigning får nog vara på andra sidan nyår...
Kan ju bli ganska spännande att såga upp med tanke på all lösulls-isolering som är frikostigt utspridd däruppe.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Så skrev jag 21 September (sida 1)rsm.gbg skrev:Taklucka till vinden i hobbyrummet så har du mycket plats för stashen
Glöm inte platsen för ölkylen i Hobbyrummet.
- Roland
- Roland
rsm.gbg
cas skrev:En extra tacklucka!? Att jag inte tänkte på det...
Det gäller att såga innan inredningen är på plats, sen är det kört
- Roland
rsm.gbg
Ajdå, dfet missade jag att man skall såga först!
Nåja, i helgen blev det NÄSTAN klart med byggplats. Inte riktigt skulle det visa sig, men nu har jag ställt dit skärmattan, sprutboxen och lite verktyg så det är helt klart intecknat. Sen måste man ju så klart koppla in strömmen också, men var sak har sin tid...
Nåja, i helgen blev det NÄSTAN klart med byggplats. Inte riktigt skulle det visa sig, men nu har jag ställt dit skärmattan, sprutboxen och lite verktyg så det är helt klart intecknat. Sen måste man ju så klart koppla in strömmen också, men var sak har sin tid...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, Matt_Public and glimturen like this post
Nu är strömmen ansluten också, så nu har jag slut på ursäkter att inte använda hela baletten!
Så några bilder kan man ju uppbåda också.
Ena väggen kläddes med bokhylleskåp som så
Dom sväljer både mer och mindre än vad man tror!
Det lutar just nu åt att jag får använda en hylla efter eget huvud, eftersom i princip all media på skivor inte kommer packas upp...
Datorplats är ett måste, speciellt i dessa tider. Den där skärmen kostade mig också ett par glasögon som jag knäckte när den skulle hämtas ut. Håhåjaja.
Tur att man inte är lättdistraherad, för att ha sin arbetsplats 1 meter ifrån sina modeller kan ju vara vanskligt annars.
Så, hur ser då den permanenta bygghörnan ut just nu?
Ganska lagom med plats för en person. Läsglasögonen har en given plats, dubbla skärmattor och ett skåp strax utanför bild som innehåller några av alla pågående projekt, färg och sånt.
Tror jag behöver också minst en hylla till för att gömma mer saker på.
SWMBO har också bestämt att en tavla skall upp på väggen, men eftersm det är Vickers Wellington på den så går jag med på det.
Kostade på mig ett Sparmax sprutbås också, för att sätta lite lyx på tillvaron. Den kom i ett platt paket så man får mecka ihop det hela själv. Kanske inte helt så tyst som man önskar, utan har ett lätt brummande. En fungerande fläkt och ett slang som an kan leda ut genom fönstret är dock nte en helt dålig idé så familjen har gått med på allt. Puh!
Fläktens slang går ju att koppla lite som man vill i och med att hela fläkten går att slruva fast i olika riktningar. Praktiskt! Dock bygger hela härligheten ganska mycket på djupet, men det är smällar man får ta.
Sista stötestenen är nu stashen
5 Flyttlådor till fick inte plats på bilden, men allt det skall in i skrubben på nåt vänster.
Hur i hela friden det skall gå till vet jag inte, men förmodligen får väl ett och annat långtida projekt helt enkelt stryka på foten, för att göra plats åt lite mer moderna saker
Nu så är jag redo för julstrul 2021! Så snart min 3 veckor långa semester börjar då vill säga.
Så några bilder kan man ju uppbåda också.
Ena väggen kläddes med bokhylleskåp som så
Dom sväljer både mer och mindre än vad man tror!
Det lutar just nu åt att jag får använda en hylla efter eget huvud, eftersom i princip all media på skivor inte kommer packas upp...
Datorplats är ett måste, speciellt i dessa tider. Den där skärmen kostade mig också ett par glasögon som jag knäckte när den skulle hämtas ut. Håhåjaja.
Tur att man inte är lättdistraherad, för att ha sin arbetsplats 1 meter ifrån sina modeller kan ju vara vanskligt annars.
Så, hur ser då den permanenta bygghörnan ut just nu?
Ganska lagom med plats för en person. Läsglasögonen har en given plats, dubbla skärmattor och ett skåp strax utanför bild som innehåller några av alla pågående projekt, färg och sånt.
Tror jag behöver också minst en hylla till för att gömma mer saker på.
SWMBO har också bestämt att en tavla skall upp på väggen, men eftersm det är Vickers Wellington på den så går jag med på det.
Kostade på mig ett Sparmax sprutbås också, för att sätta lite lyx på tillvaron. Den kom i ett platt paket så man får mecka ihop det hela själv. Kanske inte helt så tyst som man önskar, utan har ett lätt brummande. En fungerande fläkt och ett slang som an kan leda ut genom fönstret är dock nte en helt dålig idé så familjen har gått med på allt. Puh!
Fläktens slang går ju att koppla lite som man vill i och med att hela fläkten går att slruva fast i olika riktningar. Praktiskt! Dock bygger hela härligheten ganska mycket på djupet, men det är smällar man får ta.
Sista stötestenen är nu stashen
5 Flyttlådor till fick inte plats på bilden, men allt det skall in i skrubben på nåt vänster.
Hur i hela friden det skall gå till vet jag inte, men förmodligen får väl ett och annat långtida projekt helt enkelt stryka på foten, för att göra plats åt lite mer moderna saker
Nu så är jag redo för julstrul 2021! Så snart min 3 veckor långa semester börjar då vill säga.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, Gigabyte and Marlin like this post
Så där ja, det börjar ju se riktigt bra ut Christer.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Jag tänkte kommentera på bilderna, men citatet ovan stal showen.cas skrev:SWMBO har också bestämt att en tavla ska upp på väggen; eftersom det är en Vickers Wellington på den går jag med på detta.
Rak och ren kvalitet blir alltmer sällsynt hos samtida kjoltyg. Ge människan blommor eller choklad.
cas, Marlin and Tobias like this post
Najs, där kommer du kunna färdigställa många fina modeller.
Nu finns det inga ursäkter för att inte göra det
När ska du såga hål i taket så du får upp stashen på vinden?
vindslucka
- Roland
Nu finns det inga ursäkter för att inte göra det
När ska du såga hål i taket så du får upp stashen på vinden?
vindslucka
- Roland
rsm.gbg
cas likes this post
Fin, men alldeles för ren arbetsplats!
Skönt med en egen arbetsplats.
En hylla eller avställningsplats för "pågående projekt" och nymålade grejer kan rekommenderas!
Stefan
Skönt med en egen arbetsplats.
En hylla eller avställningsplats för "pågående projekt" och nymålade grejer kan rekommenderas!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ser väldigt trevligt ut! Gott jobbat och grattis till egen bygghörna!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Ser riktigt schysst ut! Tycker det borde bli både blommor och choklad a la Mattes förslag?
Lite spännande saker i stashen med..
Lite spännande saker i stashen med..
Tobias
Toppen!
Då kanske vi snart få se den unge mannen att bygga lite?
Då kanske vi snart få se den unge mannen att bygga lite?
IPMS Mark funderar på byggträff 6 jan i Sätila. Så att CAS får komma ut och bygga lite. Och vi andra kan utbyta byggsatskartonger och virusvarianter.
Kul Att CAS bygghörna verkar ju bli klar före min i alla fall . . .
T
Kul Att CAS bygghörna verkar ju bli klar före min i alla fall . . .
T
Timo P
Sjysst projekt.
Förslag till färger: RLM 81/RLM82 på taket, väggarna RLM 76
Alternativt:
Väggarna botten Insignia White, Uppe Intermediate Blue, Taket: Dark Sea Blue
Lycka till!
Förslag till färger: RLM 81/RLM82 på taket, väggarna RLM 76
Alternativt:
Väggarna botten Insignia White, Uppe Intermediate Blue, Taket: Dark Sea Blue
Lycka till!
Sadolf
cas and Tobias like this post
Tjipp och välkommen till Hajk!
I avdelningen "Engineers do it in CAD first" (tihi) har vi nu kommit fram till en mur, men inte vilken mur som helst, utan en stapelvara som tar massa viktig modelltid på helgerna.
Lång historia kort så skall det byggas en stödmur för att kunna ha lite halvhöga buskar, träd och annan grönska på lite lagom höjd som vindskydd.
Eftersom jag är som hag är (se ovan) så ritade jag hel enkelt upp blocken i mitt vanliga CAD-program och satte igång med en liten layout.
Det var lättare att göra så för att räkna ut hur mycket stenar jag behövde beställa...
Efter en mindre kostnad av ca 23 Tamiya Phantom fick jag hem en faslig massa betong-stenar, säckar med grus och makadam i olika storlekar och lite annat.
Sen var det bara att börja gräva ur, fylla igen och hålla på som en tok.
Lång senare kom jag fram till detta.
Puh!
Man kunde ju tro att det bara skall fyllas ut bakom med jord, men nehej då! Närmast muren skall man ha ca 2dm makadam innan jorden, så det är inte bara att be en av de cirklande grävmaskinerna att dumpa en hög jord och sen är man klar
Mer grovarbete väntar...
I avdelningen "Engineers do it in CAD first" (tihi) har vi nu kommit fram till en mur, men inte vilken mur som helst, utan en stapelvara som tar massa viktig modelltid på helgerna.
Lång historia kort så skall det byggas en stödmur för att kunna ha lite halvhöga buskar, träd och annan grönska på lite lagom höjd som vindskydd.
Eftersom jag är som hag är (se ovan) så ritade jag hel enkelt upp blocken i mitt vanliga CAD-program och satte igång med en liten layout.
Det var lättare att göra så för att räkna ut hur mycket stenar jag behövde beställa...
Efter en mindre kostnad av ca 23 Tamiya Phantom fick jag hem en faslig massa betong-stenar, säckar med grus och makadam i olika storlekar och lite annat.
Sen var det bara att börja gräva ur, fylla igen och hålla på som en tok.
Lång senare kom jag fram till detta.
Puh!
Man kunde ju tro att det bara skall fyllas ut bakom med jord, men nehej då! Närmast muren skall man ha ca 2dm makadam innan jorden, så det är inte bara att be en av de cirklande grävmaskinerna att dumpa en hög jord och sen är man klar
Mer grovarbete väntar...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Marlin like this post
Gott jobbat! Ser bra ut!
Blir säkert ännu finare med omnämnda buskar!
Håkan
Blir säkert ännu finare med omnämnda buskar!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Likt den unge Gärdestad önskade sig en egen måne trängtar den gode CAS tydligen efter Vaxholms fästning.
Friskt framåt!
Friskt framåt!
Gigabyte and Marlin like this post
Matt_Public skrev:Likt den unge Gärdestad önskade sig en egen måne trängtar den gode CAS tydligen efter Vaxholms fästning.
Friskt framåt!
Åhå, en kanon ovanpå?
Repertoaren har nu utökats i Cas slip och spackel.
Finfint!
Liknande ämnen
» Paketpris eller kompispris eller nästintill gratispris (frakten står mottagaren för)
» Hur mycket bygger ni innan målning?
» Radiostyrt - Ingen som vet hur man bygger vingar?
» Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023 - 2026
» Bär eller Boremski?
» Hur mycket bygger ni innan målning?
» Radiostyrt - Ingen som vet hur man bygger vingar?
» Bosse bygger svenskt, och en ny "mancave" under 2023 - 2026
» Bär eller Boremski?
Sida 5 av 6
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet