J 26 Mustang
+5
Stefan E
cas
Matt_Public
Azgaron
Tobias
9 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
J 26 Mustang
Ja, jag behövde ett enkelt bygge att "komma iform" med. Vart alldeles för inaktiv på byggfronten ganska länge.
Men det Nordiska Gruppbygget på Britmodeller fick mig att vakna!
Skall skaffa ett par Eduard med men detta känns lite "softare".. Robbans dekaler kommer en dag, han postade i morse, två olika generationer av dekaler lät det som (Tack!).
Den här blir det, den gröna damen:
Skaffade ju Eduards seatbelts STEEL men kommer nog inte använda dem.. Komemr nog att måla de gjutna här. Ser helt ok ut! Sparar bältena till något som behöver det emra (en Eduard elelr Tamiya?)
Annars bara klippt loss och putsat lite.. Försökt planera vad jag kan bygga med tanke på målning etc.
Ja just det, den där J 26 Mustang-boken hittade jag med.. Kommer väl snart hoppas jag..
Men det Nordiska Gruppbygget på Britmodeller fick mig att vakna!
Skall skaffa ett par Eduard med men detta känns lite "softare".. Robbans dekaler kommer en dag, han postade i morse, två olika generationer av dekaler lät det som (Tack!).
Den här blir det, den gröna damen:
Skaffade ju Eduards seatbelts STEEL men kommer nog inte använda dem.. Komemr nog att måla de gjutna här. Ser helt ok ut! Sparar bältena till något som behöver det emra (en Eduard elelr Tamiya?)
Annars bara klippt loss och putsat lite.. Försökt planera vad jag kan bygga med tanke på målning etc.
Ja just det, den där J 26 Mustang-boken hittade jag med.. Kommer väl snart hoppas jag..
Tobias
Azgaron likes this post
Sv: J 26 Mustang
Lovande upplägg!
Också: Mitt liv är inte komplett innan jag har hunnit bygga "Hot Pants".
Också: Mitt liv är inte komplett innan jag har hunnit bygga "Hot Pants".
Matt_Public- Master of DNF
@ Håkan, ja tror jag behöver lite övning med färgerna igen så kan bli bra.. Alltid kul med unika individer med.
Haha! Den är fasiken cool, Hot pants! Blev ltie sugen med.. Tamiya´s B/C är ju galet lättbyggd..
Haha! Den är fasiken cool, Hot pants! Blev ltie sugen med.. Tamiya´s B/C är ju galet lättbyggd..
Tobias
Azgaron likes this post
Hurra för Blå Niklas!
Det är en självklar individ om man vill undvika NMF
Det är en självklar individ om man vill undvika NMF
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Den stora blir det dock..
Men har ju en del med 325M på gång, kändes bra med en hyfsat billig modell att testa/öva lite..
Men har ju en del med 325M på gång, kändes bra med en hyfsat billig modell att testa/öva lite..
Tobias
Det har jag haft en gång.cas skrev:Hurra för Blå Niklas!
Sprang rakt in en utstickande bjälke i beckmörkret.
Tack!
Byggt lite.. Inte målat ännu.. Men fick J 26 Mustang-boken idag 8väntade lite på den) och hoppas få Robbans dekaler imorgon..
Byggt lite.. Inte målat ännu.. Men fick J 26 Mustang-boken idag 8väntade lite på den) och hoppas få Robbans dekaler imorgon..
Tobias
Som sagt,, ser ut som ett trevligt objekt att få i gång byggandet med
//Kent
//Kent
Gigabyte
Oh ja, det är på G..
Fastnat i böcker bara.. Men det har pillats lite - postar när jag faktiskt målat med!
Så sugen på en Eduard med, en NMF också.. Men vilken spinner? Jag tycker en gul är fin.. Åsikter?
Fastnat i böcker bara.. Men det har pillats lite - postar när jag faktiskt målat med!
Så sugen på en Eduard med, en NMF också.. Men vilken spinner? Jag tycker en gul är fin.. Åsikter?
Tobias
Tobias skrev:Så sugen på en Eduard med, en NMF också. Men vilken spinner? Jag tycker en gul är fin. Åsikter?
Azgaron and cas like this post
Ja den är cool.. Men tror jag föredrar en från F 4, borde tilltala dig? (Coolare gul färg med!)
Kikade på dekalerna, Airfix överst, Robban´s under.
Föredrar Robbans.
Insidan på klaffarna, mellan vinge och klaffen när den är fälld.. Färg? Metallic? Zink chromate? Interior green??? Sett ltie olika, verkar vara omålat som gäller? Eller är det målat silver?
Annars finns det en del med grönt som på den amerikanska gröna kärran som hade det (Olive drab?).
Kikade på dekalerna, Airfix överst, Robban´s under.
Föredrar Robbans.
Insidan på klaffarna, mellan vinge och klaffen när den är fälld.. Färg? Metallic? Zink chromate? Interior green??? Sett ltie olika, verkar vara omålat som gäller? Eller är det målat silver?
Annars finns det en del med grönt som på den amerikanska gröna kärran som hade det (Olive drab?).
Tobias
Azgaron likes this post
Aha! Bra o se dekalerna med, såg dem i beskrivningen men hade lätt kunnat glömma.. Vad är det för färg då? :/
Snygg Musse!
Snygg Musse!
Tobias
Vad är det för färg då? :/
På flapsen?
Alclad aluminium....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Ah, tack!
Visst är det den där markeringen, dekalen, som visar vilken vinkel klaffen står i? Din dekal+
Visst är det den där markeringen, dekalen, som visar vilken vinkel klaffen står i? Din dekal+
Tobias
Ser ut att bli en cool modell och en bra start!
Tack!
Hann inte måla förrän nu, hade brorsan sovandes här i min lilla etta.. Men fick lite primer på ett senare testoffer och sen ett lager interior green (heter den va? Gunze) och zink chromate (Tamiya mix).. Men sen är det lite knepigt med hjulhuset.. Skall officiellt vara interior green, som jag förstor det - emn var ofta zink chromate (blandingar ibland) och ibland omålat - kanske till och med silvermålat..
Jaja..
Men nu är det på G! Ett par tunna lager eller två till sen penselmålning..
Hann inte måla förrän nu, hade brorsan sovandes här i min lilla etta.. Men fick lite primer på ett senare testoffer och sen ett lager interior green (heter den va? Gunze) och zink chromate (Tamiya mix).. Men sen är det lite knepigt med hjulhuset.. Skall officiellt vara interior green, som jag förstor det - emn var ofta zink chromate (blandingar ibland) och ibland omålat - kanske till och med silvermålat..
Jaja..
Men nu är det på G! Ett par tunna lager eller två till sen penselmålning..
Tobias
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and cas like this post
Ju längre kriget höll på, desto mindre färg i hjulhusen Zinc chromate eller aluminium, interior green var en färg som användes i cockpit, inte i hjulhusen.
Den bakre vingbalken var alltid målad med zinc chromate, resten av hjulhuset kan ha ZC eller klarlackerad aluminium.
Stefan
Den bakre vingbalken var alltid målad med zinc chromate, resten av hjulhuset kan ha ZC eller klarlackerad aluminium.
Stefan
IPMS Stockholm
De kan ju ha fel. Får kika lite mera, men finns liknande på LSP. Får läsa lite till.
Det verkar vara mycket som officiellt skulle målas på ett sätt men sen användes de färger som fanns vid fabrikerna. Generellt. Lite oklart hur det är just med P-51D. Men det verkar inte ha efterlevts särskilt väl. Anti-glare-panelen är ett exempel.
De kan ju ha fel. Får kika lite mera, men finns liknande på LSP. Får läsa lite till.
Det verkar vara mycket som officiellt skulle målas på ett sätt men sen användes de färger som fanns vid fabrikerna. Generellt. Lite oklart hur det är just med P-51D. Men det verkar inte ha efterlevts särskilt väl. Anti-glare-panelen är ett exempel.
Tobias
Ja, olika tillverkare gjorde på sitt eget sätt, så variationen är enorm.
Jag avsåg Mustangen, inget annat, men det kan säkert ha förekommit variationer där med.
I ett avsnitt ur TV-serien "Wings" så ser man att de använde ZC i hjulhusen (gammal färgfilm), och alla mina referenser säger detta.
Antibländpanelen var målad i "Olive Drab" och DET kaninhålet ger jag mig inte ner i!
Alla har olika uppfattningar, man får helt enkelt leta upp så mycket fakta man kan och sedan göra en rimlig gissning.
Stefan
Jag avsåg Mustangen, inget annat, men det kan säkert ha förekommit variationer där med.
I ett avsnitt ur TV-serien "Wings" så ser man att de använde ZC i hjulhusen (gammal färgfilm), och alla mina referenser säger detta.
Antibländpanelen var målad i "Olive Drab" och DET kaninhålet ger jag mig inte ner i!
Alla har olika uppfattningar, man får helt enkelt leta upp så mycket fakta man kan och sedan göra en rimlig gissning.
Stefan
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» P 51 Mustang ICM 1:48
» P-51D Mustang "Lou IV"
» P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
» P-51 Mustang
» N.A. P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
» P-51D Mustang "Lou IV"
» P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
» P-51 Mustang