J 26 Mustang
+5
Stefan E
cas
Matt_Public
Azgaron
Tobias
9 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: J 26 Mustang
Stefan E skrev:Ja, olika tillverkare gjorde på sitt eget sätt, så variationen är enorm.
Jag avsåg Mustangen, inget annat, men det kan säkert ha förekommit variationer där med.
I ett avsnitt ur TV-serien "Wings" så ser man att de använde ZC i hjulhusen (gammal färgfilm), och alla mina referenser säger detta.
Antibländpanelen var målad i "Olive Drab" och DET kaninhålet ger jag mig inte ner i!
Alla har olika uppfattningar, man får helt enkelt leta upp så mycket fakta man kan och sedan göra en rimlig gissning.
Stefan
Nej jag lyssnar. Var också helt inne på ZC (därför jag undvek det med) - och lite osäker på silver/omålat. Det dök upp när jag kikade runt.
Skulle tro att omålat är mera korrekt här eg.. Men jag kan inte så mycket om individen före Sverige. Den är med största sannolikhet en P-51D-20 NA - men när den är byggd, vet ej. Går säkert att klura ut. Det trixiga blir att gissa vad som målades om mer när den testmålades (kanske finns info?).
Men det var FV snabbast Mustang står det... (Antar att Hot Pants inte flög då - de, B/C var ju något snabbare än D generellt)
Fan, hade gärna hört med om anti-glare-panelen. Den är ju svart senare (på vissa?). Men WW2 har jag alltid målat OD (fin färg med).
Tack Håkan.
Tobias
Sv: J 26 Mustang
Hejsan Tobbe!
Ursäkta att jag lät lite tvär, det var inte meningen, jag var trött när jag skrev inlägget....
Jag är så inkörd på dom Amerikanska och Engelska varianterna, kan inte mycket om dom Svenska (ännu...)
Hur dom svenska Mustangerna såg ut vet väl bara dom som jobbade med dem med säkerhet, men du kan lita (..nåja...) på uppgifterna i Mustangboken.
Dom Svenska Mussarna hade väl svart bländpanel?
Hot Pants var en P-51B-5-NA (block 5, tillverkad av North American) och hade serienumret (4)36461, alltså tillverkad under 1943 (Fiscal Year).
Du ser tillverkningsåret så här;
De första två siffrorna i serienumret anger alltid tillverkningsåret (här -43) men första siffran skrivs inte ut, den andra siffran (3) visar tillverkningsåret, resten av siffrorna är individens tillverkningsnummer (6461).
Alla flygplan numrerades löpande efter räkenskapsår (oftast samma som tillverkningsår, men inte alltid) oavsett vapenslag, fabrikat eller typ, så det går alltid att datera ett amerikanskt flygplan med hjälp av serienumret.
Samma system används fortfarande i dag.
Stefan
Ursäkta att jag lät lite tvär, det var inte meningen, jag var trött när jag skrev inlägget....
Jag är så inkörd på dom Amerikanska och Engelska varianterna, kan inte mycket om dom Svenska (ännu...)
Hur dom svenska Mustangerna såg ut vet väl bara dom som jobbade med dem med säkerhet, men du kan lita (..nåja...) på uppgifterna i Mustangboken.
Dom Svenska Mussarna hade väl svart bländpanel?
Hot Pants var en P-51B-5-NA (block 5, tillverkad av North American) och hade serienumret (4)36461, alltså tillverkad under 1943 (Fiscal Year).
Du ser tillverkningsåret så här;
De första två siffrorna i serienumret anger alltid tillverkningsåret (här -43) men första siffran skrivs inte ut, den andra siffran (3) visar tillverkningsåret, resten av siffrorna är individens tillverkningsnummer (6461).
Alla flygplan numrerades löpande efter räkenskapsår (oftast samma som tillverkningsår, men inte alltid) oavsett vapenslag, fabrikat eller typ, så det går alltid att datera ett amerikanskt flygplan med hjälp av serienumret.
Samma system används fortfarande i dag.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tobias likes this post
Sv: J 26 Mustang
Ingen fara.
Lite blandat med grönt och svart. inte kikat ordentligt på om det nämnts. men ser att Robban har lite olika på sina bilder.
Ah tack. Hot pants är spännande men jag var lite otydligt. Boken säger att Blå Niklas var den snabbatse Mustangen (efter målningen!) - vilket gjorde mig fundersam eftersom Hot Pants var ju en B och de var nåågot snabbare (mindre "drag"?). Men eftersom den inte flög (troligtvis) så kanske den itne räknades.
Blå Niklas hastighetstestades efter målningen mot omålade och "vann" då. Så en bra målning, med den extra vikten, verkade vinna mot omålad (oklart hur putsad) i detta fallet.
Men jag skrev snurrigt.
Ja det är kul att man kan följa dem. Komemr kapitel längre bak om just de svenska - skall bli kul att läsa om dem i sin senare tjänst!
Lite blandat med grönt och svart. inte kikat ordentligt på om det nämnts. men ser att Robban har lite olika på sina bilder.
Ah tack. Hot pants är spännande men jag var lite otydligt. Boken säger att Blå Niklas var den snabbatse Mustangen (efter målningen!) - vilket gjorde mig fundersam eftersom Hot Pants var ju en B och de var nåågot snabbare (mindre "drag"?). Men eftersom den inte flög (troligtvis) så kanske den itne räknades.
Blå Niklas hastighetstestades efter målningen mot omålade och "vann" då. Så en bra målning, med den extra vikten, verkade vinna mot omålad (oklart hur putsad) i detta fallet.
Men jag skrev snurrigt.
Ja det är kul att man kan följa dem. Komemr kapitel längre bak om just de svenska - skall bli kul att läsa om dem i sin senare tjänst!
Tobias
Sv: J 26 Mustang
HAde egentligen inte tänkt grotta ner mig i just denna - snabbygget.. Men svårt att låta bli..
Men det komemr fler Mussar.. Har ett antal i stashen nu.. Kika på Eduards nya väckte det gamla Musse-intresset ganska.. Hårt.
Men det komemr fler Mussar.. Har ett antal i stashen nu.. Kika på Eduards nya väckte det gamla Musse-intresset ganska.. Hårt.
Tobias
Sv: J 26 Mustang
Mustangen är ett intressant flygplan och väl värt att "grotta ner" sig i!
Eduards Mussar är fantastiska, du kommer inte att vilja bygga någon annan sen du byggt en!
Stefan
Nu är jag också sugen på fler Mustanger.....
Eduards Mussar är fantastiska, du kommer inte att vilja bygga någon annan sen du byggt en!
Stefan
Nu är jag också sugen på fler Mustanger.....
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: J 26 Mustang
Det är de.. Har ganska mycket dekaler till individer jag gilllar - i 1/48 och 1/32.. Ray Wetmores "Daddy´s Girl" och William Saks "The Enchantress". Men det finns så galet många fina individer så svårt att låta bli Mussarna.
Eduards ser ju riktigt, riktigt trevlig ut. Ångrar dock inte att känna på Airfix - lite grov men det blir en Musse och då uppskattar man detaljerna på Eduards sen?
Kommer nog bli ett besök till Flygvapenmuseum snart-ish med. Är 26020 färdig förresten?
Eduards ser ju riktigt, riktigt trevlig ut. Ångrar dock inte att känna på Airfix - lite grov men det blir en Musse och då uppskattar man detaljerna på Eduards sen?
Kommer nog bli ett besök till Flygvapenmuseum snart-ish med. Är 26020 färdig förresten?
Tobias
Sv: J 26 Mustang
Airfix modell är en väldigt trevlig modell och inte på något sätt sämre än Eduards, möjligen lite mera "byggvänlig"!
Bättre dekaler numera i alla fall....
Jag hoppas du tittar in på en fika om du har vägarna förbi!
Vet inte om den är färdig ännu...
Stefan
Bättre dekaler numera i alla fall....
Jag hoppas du tittar in på en fika om du har vägarna förbi!
Vet inte om den är färdig ännu...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: J 26 Mustang
Jag tyckte stjärten var, kanske itne krånglig men.. Kanske inte en perfekt lösning heller? Men den är trevlig!
ja vad är det med Eduards dekaler, kom ihåg att de kom med någon "ny teknik", eller något jag läst.. Hade inga av de då så brydde mig itne riktigt. Är de så illa att man inte skall köpa boxarna om de har en spännande individ - utan skaffa sina egna, annorstädes?
Ah ok!
ja vad är det med Eduards dekaler, kom ihåg att de kom med någon "ny teknik", eller något jag läst.. Hade inga av de då så brydde mig itne riktigt. Är de så illa att man inte skall köpa boxarna om de har en spännande individ - utan skaffa sina egna, annorstädes?
Ah ok!
Tobias
Sv: J 26 Mustang
Fixat cockpit mycket rudimentärt.. Har lite fokus på framtida byggen jag längtar till. Det och att få måla utsidan. Så la ner ganska minimalt med jobb.. :/ (Inget svart golv heller)
Dock var dekalen för instrumenten förvånantsvärt enkel att använda!
Skall putsa upp det lite mera, kanske, sen sluta den imorgon.
Dock var dekalen för instrumenten förvånantsvärt enkel att använda!
Skall putsa upp det lite mera, kanske, sen sluta den imorgon.
Tobias
Azgaron and Gigabyte like this post
Sv: J 26 Mustang
Det rör på sig!
Kör med stängd huv så är det ingen som kommer ens bry sig om att golvet inte är svart
Kör med stängd huv så är det ingen som kommer ens bry sig om att golvet inte är svart
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J 26 Mustang
Jag är CAS bedrövligt lata eko.cas skrev:Kör med stängd huv så är det ingen som ens kommer att bry sig om att golvet inte är svart.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: J 26 Mustang
Ja, när det blev gjutna bälten blev det nog så.
Det här med huvarna - blir ju lite som Finn Fem Fel ibland.. Vet att öppningen för handtaget(-n) ändras men.. kan itne säga att jag ser tokstor skillnad på modellernas form.. Gör ni?
Klicky!
Ok, Dallas är lite bulligare.. Men mellan de olika inglewood? :/
Det här med huvarna - blir ju lite som Finn Fem Fel ibland.. Vet att öppningen för handtaget(-n) ändras men.. kan itne säga att jag ser tokstor skillnad på modellernas form.. Gör ni?
Klicky!
Ok, Dallas är lite bulligare.. Men mellan de olika inglewood? :/
Tobias
Sv: J 26 Mustang
Texas = Dallas
California = Inglewood (Los Angeles)
Jag hämtade bilden från LSP.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: J 26 Mustang
Snyggt knåpat med cockpit!
Bra info om huvarna!
Håkan
Bra info om huvarna!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: J 26 Mustang
Snygg Musse-samling!
Kan rekommendera Eduard (PLATZ) lilla Musse i 1/144, finns både -B och -D!
Stefan
Kan rekommendera Eduard (PLATZ) lilla Musse i 1/144, finns både -B och -D!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: J 26 Mustang
Tack!
Haha, det måste jag ju ha bredvid!
Sid 43 - läste inte Info Eduard när Mussen kom (glömde?). Kollar dem nu. Där har de målat bakre hjulset i interior green. Undrar vad IPMS Stockholm hade sin info ifrån. Verkar vara fler som använt den färgen i åtminstone det bakre hjulhuset..
Haha, det måste jag ju ha bredvid!
Sid 43 - läste inte Info Eduard när Mussen kom (glömde?). Kollar dem nu. Där har de målat bakre hjulset i interior green. Undrar vad IPMS Stockholm hade sin info ifrån. Verkar vara fler som använt den färgen i åtminstone det bakre hjulhuset..
Tobias
Sv: J 26 Mustang
Trevligt med Mussar i olika skalor!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: J 26 Mustang
Tack Håkan.
Mustang-boken nämner bländskydds-målningen (eller vad det nu kallades) på de svenska. Olive Drab - en del ommålade i en grön, en del i svart etc..
Mustang-boken nämner bländskydds-målningen (eller vad det nu kallades) på de svenska. Olive Drab - en del ommålade i en grön, en del i svart etc..
Tobias
Azgaron likes this post
Sv: J 26 Mustang
Vips blev det en trippel-ponny!
Stabilt jobb så långt.
Stabilt jobb så långt.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: J 26 Mustang
Tobias skrev:Tack!
Haha, det måste jag ju ha bredvid!
Sid 43 - läste inte Info Eduard när Mussen kom (glömde?). Kollar dem nu. Där har de målat bakre hjulset i interior green. Undrar vad IPMS Stockholm hade sin info ifrån. Verkar vara fler som använt den färgen i åtminstone det bakre hjulhuset..
Ja, det ser onekligen skumt ut!
Men om du tittar i byggbeskrivningen så ser du att Eduard anger YZC/Silver och det gäller alla Mustanglådor (som jag har), Amerikanska som Brittiska!
Möjligen kan det vara en renoverad Warbird dom tittat på.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» P 51 Mustang ICM 1:48
» P-51D Mustang "Lou IV"
» P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
» P-51 Mustang
» N.A. P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
» P-51D Mustang "Lou IV"
» P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
» P-51 Mustang
» N.A. P-51B Mustang, Trumpeter 1/32
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet