IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-47M

+8
cas
Stefan E
glimturen
Azgaron
Matt_Public
Gigabyte
rsm.gbg
Tobias
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

P-47M Empty P-47M

Inlägg av Tobias ons okt 13 2021, 20:20

Har egentligen redan gjort en tråd om denna låda men hittar inte min gamla tråd. Men det är ok, en del har ändrats.. Smile

P-47M 51585428023_5a082f1a5d_b

P-47M 51586092425_7f3ddcc691

Det gamla bygget stannade av då jag fick reda på att cockpiten skall vara Dark Dull Green. Hade inte den då och sen blev det bara att jag alltid glömde köpa den. Men nu har jag MRPs! Mina gamla dekaler (Dave Schilling) och lådans med alla stenciler har jag dessutom slarvat bort.. Så letade runt lite och fastnade för "Josephine My Flying Machine"

Jag vet faktiskt inget om just denna maskin eller piloten, ännu. Men jag gillar RAF-färger på Dunderbultar. Smile Och pin-upor skall det ju vara! Dock saknar Kits-Worlds dekalark, som jag har, texten som skall vara på höger sida.. Får ta reda på mer om det och eventuellt skaffa fler dekaler..

P-47M 51586090415_581657d714_z

Börjat lite smått med cockpiten men även motorn. Skall försöka ta det lite lugnare och testa lite, för mig, nya tekniker.. Var hemma hos "Mal" för några år sedan och han visade oljefärger. Handlade då ett par tuber och Becker´s odourless. Men faktiskt aldrig testat riktigt, bara Tamiya´s panel Line Wash - som jag tror är lite samma? Men det är dags nu! Kikar en hel del YT-videor och är nyfiken att försöka komma vidare lite.

Har beställt ett Zoom-ark och masker med, hade redan börjat lite smått med cockpit så ett LööK skulle bli trixigare. Men det kommer hängslen och en IP på fredag! Smile
Även inhandlat aktuella färger i MRP men har dem även i Tamiay- och gunze-burkar så får se vad jag använder..

Dar Dull Green var en konstig färg, inte lärt mig gilla den ännu. Dåligt ljus på bilden och min primer kanske var ljus - men den känns.. Konstig. Får se hur den blir efter lite washer och med annat runt!

Senast ändrad av Tobias den ons okt 13 2021, 20:54, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tobias

Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47M Empty Sv: P-47M

Inlägg av Tobias ons okt 13 2021, 20:28

Ingen Bosse-mat men.. Var förbi Bolaget - och de hade Shepherd Neames "Spitfire - The Bottle of Britain" Laughing i tillfälliga sortimentet! Var väldigt länge sedan jag drack den och jag gillar ju ale.. (Den går att köpa i 12-kollin har jag för mig)

P-47M 51585250621_42e98413e0_b[url=https://www.flickr.com/gp/184822879@N02/en036a]

Så ett par sådana fick det bli! Finns, eller fanns iaf en ganska god lager i internationell stil med en P-38 på. Kanske borde blivit den, men Spitfire funkar!
Tyvärr sprack mitt Eduard-glas från Royal Class-boxen i somras - men Spiegelau är utmärkt! Wink

Inget mer målande ikväll dock..
Tobias
Tobias

Gigabyte likes this post

Inlägg av Tobias tor okt 14 2021, 13:16

Jag hade prajmat med UMPs Grey (Stynylrez?) - trodde det skulle vara mörkt nog men även efter tre (tunna) lager MRP-229 Interior Dark Dull Green tyckte jag att det såg ut som ett tunnt lager på ljus plast..
Kanske svårt att se på mina usla bilder dock.. Wink Min lampa gör det lite flashigare men det var nästan fluoroscerande.

P-47M 51588542085_326e4996f4_b

Så jag drog på Tamiyas XF-1! Hyfsat tunnt men täckande.

P-47M 51586804412_1d9971c975_b

Och sen ett par lager med MRP-229 igen. Här under lampan. Inte riktigt så ljust i "verkligheten". Lite bättre skugga under dock.

P-47M 51588542695_35169d9f3f_b

Tog ett par bilder vid fönstret med. Känns som en bättre bas att jobba med! 

P-47M 51586823662_5f3e16e404_b
P-47M 51588561865_603b1d6ba7_b

Lite detaljmålning och sen skal jag leka lite med de där oljefärgerna jag har (502 Abt.Black och Wash Brown. Får nog skaffa lite fler.. Behöver bara öva lite och kika några fler YT-vidoer.. Becker´s Odourless är nog köpt för detta har jag för mig? Laughing
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av rsm.gbg tor okt 14 2021, 13:47

Snyggt målat Very Happy

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg

Inlägg av Gigabyte tor okt 14 2021, 16:07

Snyggt Very Happy  

//Kent  sunny
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Matt_Public tor okt 14 2021, 16:56

Jämfört med kymiga små Spitfire-kontor har den där kärran rena dansgolvet, ju. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Azgaron tor okt 14 2021, 18:12

Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias tor okt 14 2021, 18:24

Tack. Smile

@ Matte - ja de skojade ju om att ducka för kulorna så, springa runt i cokpit.. Wink
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av Tobias tor okt 14 2021, 21:48

Kom på att jag klippt bort en del delar och lagt i min "bits box". En lite öppen - ja vad fan heter det på svenska? Cowling flaps. Hade den stängde kvar i boxen. Kändes tråkigt.
Så letade upp den andra. Denna kärran har ju omålade, eller iaf metallic.  Gillar dessutom Zinc Chromate som färg så kanske komemr lite synas.. Smile

Hittade även D-modellens cokpit - perfekt att testmåla lite på!

P-47M 51589344998_d0ebbe017f_b

Penselmålat lite i cockpit men tar det när jag kommit lite längre.. Very Happy
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av Tobias sön okt 17 2021, 09:53

Målade upp D-cockpiten för lite tester senare.. Sprejade med Citadels Chaos Black (!). Ytan både känns och kanske ser liite "rough" ut. Men det är ok här. Tycker dock att en svart primer kändes mycket bättre under den färgen (3 lager typ)

P-47M 51597482207_e93964e0de_b

Jobbar helg (kvällar) men fått lite gjort igår förmiddag och idag.. Smile Saknar som sagt alla dekaler så inga stenciler (köper nog Thundercals till nästa). Så bullshittade lite och försökte måla något med vitt som skulle likna en "placard".. Ah.. Allt är inte heller korrekt men ser ok ut.. fotoetsbältet hamnade lite fel men rädd att sabba mer om jag pillar.. Hyfsat nöjd ändå.
Fotoetset för den svarta lådan på den lösa väggen var inte så snygg tyckte jag så skippade den (och resten).

P-47M 51598521748_ef01f2fb5e_b

Ganska rent o fint men det är ok.. Wink

P-47M 51599201875_85aec00dcf_b
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av glimturen sön okt 17 2021, 13:48

Stiligt kontor! cyclops

cheers

Inlägg av Stefan E sön okt 17 2021, 14:58

Jättesnygg cocckpit!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Azgaron sön okt 17 2021, 20:04

Tjusig cockpit! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Tobias sön okt 17 2021, 21:43

Tack. Det syns inte, att ena sidan sitter lite fel - men jag vet om det.. Wink
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias tis okt 19 2021, 19:22

Målat en massa Zinc Chromate i helgen.. insidan av landställ o annat.. Jag gillar färgen, nyansen, men lagom kul att visa.. Wink Körde med MRPs. Inte bästa täckningen över svart.. Skulle nog kört en annan häxblandning på svart - elelr primat vitt.

Glömde ta kort på motorn.. Oops! Men kroppen small ihop!

P-47M 51607897934_11da2727bc_b

Fann lite olika bilder på R 2800 C. De tre "knopparna" ovanpå fronten.. Ibland är de ytre två gråa, ibland svarta och den i mitten svart elelr grå.. Målade de yttre grå. Men de syns mer och skulle kanske gjort tvärtom.. Whatever..

Kroppen satt så fint när jag torrpassade utan cockpit att jag knappt fick isär den! Vingbalkarna.. Behöver spackla lite på buken, men det är nog mitt fel..

P-47M 51607462393_f89dfb5f96_b

Valde faktiskt stängda "cowlflaps" till slut.. Det kommer knappt att stynas ZC under de öppna men jobbigt att maska.. Så sket i den öppna. Kanske om jag har i resin med bättre detaljer, nästa gång.  Limmat lite smådelar.. Eller små o små.. Smile

Ett misstag att limma balkarna på vingarna, skulle satt dem på fälltankarna.. Det skall dit små "stag", ser ömtåliga ut.. Kanske kan limma dem på tankarna nu ist dock. Men nästa gång..
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av Azgaron tis okt 19 2021, 19:45

Snyggt jobbat! Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Tobias likes this post

Inlägg av Matt_Public tis okt 19 2021, 21:13

Kroppsihopsmällardag! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias ons okt 20 2021, 16:04

Eller hur? Smile

Tack!

Skall putsa lite, maska och sen måla hjulhusen och vidare till hullet! Får se om buktanken får vara med.. Kanske räcker med vingtankarna..

P-47M 51611119489_3fcd342a96_h[url=https://flic.kr/p/2mCGtHK]
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av Matt_Public ons okt 20 2021, 18:44

Buktanken liknar mest en tidig takbox (fast undertill, då). Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Marlin and Tobias like this post

Inlägg av Tobias ons okt 20 2021, 21:49

Haha, ja precis. Tyvärr åker den nog inte på.. Hittar liksom inte att de flög med den i Europa tillsammans med de stora under vingarna.. Men jag sparar den och kör en sån under varje vinge på någon annan Dunderbult! Very Happy
Tobias
Tobias

Matt_Public likes this post

Inlägg av Azgaron tor okt 21 2021, 08:14

Snyggt jobbat Tobias! Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av cas mån okt 25 2021, 09:57

Ojojoj vilket jobb du gör!
Måste verkligen säga att cockpit-jobbet blev kalasfint!

Alla "magnetos" som sitter på R2800 är ett halvt helsicke att reda ut. Dom skiftar mycket beroende på vilken modell av R2800 det handlar om. Tror att på M-modellerna så bör det vara en R2800-59 om man kan lita på wikipedia.
Roade mig jättemycket med såna efterforskningar när jag gick loss på en P-61 för några år sen
Hög tid att göra klart den egentligen!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Matt_Public and Tobias like this post

Inlägg av Tobias mån okt 25 2021, 10:07

Tack grabbz. Wink

Ja jag kikade mest på bilder - läste mindre.. Men det stämmer med motor-modellen - även kallad "C". M fick ju en ny och större/effektivare Turbosupercharger och den kraftigare motorn har jag för mig (samma som N och lite annat krafs ja Smile ). Det blir lite problematiskt med min N Revell och Academy. De behöver nya eftersom den ser ju annorlunda ut. Lite..
Resinmotorer eller fler Tamiya M som byggs som de (ger ju spinnfenan så..) - har för mig det går. Då kan jag kanske "grafta" den fronten?

Men jag kommer nog köpa någon Vector med.. Jag hade ets från en gammal Eduard Hellcat till... "Spindelnätet".. Smile Tusan vad heter det.. Antar att det är för insprutning av bränsle till varje cylinder? Jag klippte loss men tyckte det knappt syntes och skippade.. Men Borde kanske testa på nästa? Eller ta det på en 32a? :/
SKall dock läsa lite om motorerna med. Jag är ganska nollställd på sånt - kan vara kul att försöka lära sig lite..

Ja! Klart du skall! Har jag sett den tro? Black Widiws är ju riktigt coola..
Tobias
Tobias

Inlägg av cas mån okt 25 2021, 16:48

Alla kompressorer och sånt som skiljer mellan M och N bör sitta nån annanstans än på motorn, för bland de där 18 cylindrarna får de inte plats.
Kompressorn sitter faktiskt under och bakom piloten och har ett litet utlopp undertill. Det där utloppet är på de alldra flesta modeller ett helvete att spackla.
För en oinitierad så kan du ta vilken som helst resin R2800 av B-serien om du vill ha lite finare detaljer, det borde vara nära nog.

Spindelnätet är inte bränslerör, utan tändningskablar till tändstiften. Dubbla tändstift per cylinder så det blir ju lite sladdar.

P-61an fanns här:
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5827-gwh-p-61a-5-1-48-let-s-paint-it-black
Säkert nerpackad med gondolen ihoplimmad men sen skulle jag göra "annat" och den fick vila.
Helt klart värd att ta fram igen efter Tomcaten, och efter att jag åtminstone har fixat en arbetsyta i hobbyrummet..

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Tobias mån okt 25 2021, 17:24

Ah, jag menade den där frontdelen ser annorlunda ut än de man får med i både Revell och Academy. Tamiya´s ärr rätt för M dock.
Resten av skroten har jag ingen aning om hur det ser ut - mer än att M fick en bättre turbosupercharger.. Wink

Aha. Var nog mest hur jag lossade det som gjorde en del av dem lite sköra. Har en chans till - elelr får slkaffa mer ets - elelr resin.. Till enn annan kärra.. Wink Det ser onekligen snyggt ut - men kanske roligare på en 32a?

Kul tråd! Riktigt fina bilder i början - gillar de i grönt med..

Tändspolen hette något ovanpå ja.. De fanns i både svart och grått på de bilder jag kikade på. Du har dessutom en av de bilderna i din tråd. Smile

Hoppas få se den kärran på byggbordet igen snarT! cheers
Tobias
Tobias

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum: