IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-47M

+8
cas
Stefan E
glimturen
Azgaron
Matt_Public
Gigabyte
rsm.gbg
Tobias
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

P-47M - Sida 3 Empty Sv: P-47M

Inlägg av cas mån nov 08 2021, 06:49

Färgmatchning är ju en ren vetenskap utan några enkla svar. Tamiyas RAF färger matchar inte så bra med någon annans, men hur exakta dom är det är en helt annan fråga. Med Levelling thinner blir dock resultatet fenomenalt!
Passa på att preshada lite fler färger också, så får du ännu ett annat djup i färgen.
Alltid retar det nån...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Tobias mån nov 08 2021, 12:22

Jo jag hade tänkt det. Smile Kikat på lite videor vad de kör - tog fram några väldigt ljust gråa och en vit 8att blanda med)(har bl a Light Gray 338, Gunze) - det är ju grönt och grått på, kanske skall våga mig på lite svagt gult med?
Kul att du nämnde det - jag har aldrig testat men sett det och tänkte jag skulle prova nu men vågade itne nämna det.. Wink
Haha, ja.. Jag är nog itne förbi pre-shejdstadiet ännu.. Får väl testa annat med en dag men resultatet kan bli bra (tycker jag). Kan förstå en del "kritik" men sånt som: "Det blir smutsigt utifrån, itne innifrån". Jo.. Men det är en modell och jag är mera intresserad av resultatet..

Men som sagt, jag lärde mig det här, tycker det är enkelt och funkar - testar gärna "modernare" tekniker med.. (Denna skall få oljefärger)

Aha - deras RAF-färger är lite annorlunda? Skaffar dem nog. Testar.. Jämför. Ingen tokbrådska.
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias mån nov 08 2021, 12:55

Kits World och Zotz är inte helt överens om kamot.. Wink
Litar mera på Zotz men skall kika på de befintliga bilderna lite ordentligare.. Men först skall det målas lite under ja..

P-47M - Sida 3 51662154913_fcd5804fc7_hIMG_0338 by Tobias Björkman, on Flickr

P-47M - Sida 3 51662155288_72c546e1a8_hIMG_0339 by Tobias Björkman, on Flickr
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av cas mån nov 08 2021, 16:27

Ehhh, det är ju inte ett färgfält som var överens där.
Dags att tråla på nätet efter referenser?

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Tobias likes this post

Inlägg av Matt_Public mån nov 08 2021, 16:31

cas skrev:Ehhh, det är ju inte ett färgfält som var överens där.
Jag skulle nog lita på Zotz sett till färgerna, men överlåta tutt-Majorna åt det andra gänget. What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias mån nov 08 2021, 17:48

Haha, ja!
Jo Zotz har nog rätt, det finns ltie bilder på AS AF Museum Britain. Kommer ihåg att runt stjärten var Zotz korrekt, litar mera på dem..

Vad tror ni jag vågar kludda för färger på panelerna? Lite grönt, gult, grått?

Åker till MJ Hobby imorgon och fixar tamiya-färgerna. Det är ok om de inte stämemr överrens helt. Tamiya brukar dock ha ganska bra? Men framförallt är det en "one off" och har bara en Day Fighter Scheme Spitfire att jämföra med. men fan vet vad 45th gjorde med sina färger?
Kommer väl att testa dem på nån skit först - men nyfiken..
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias mån nov 08 2021, 17:49

American Air Museum Britain

Man ser itne allt, framförallt inte vingarna. Men under stabben har Zotz fått det rätt? Bl a......
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias mån nov 08 2021, 18:13

Borde fasiken bygga Wild Bill´s P-47a någon gång.. Hans coyote deltog i ett antal markattackuppdrag.. Gillade tydligen att flyga, sov gärna annars framme i cockpiten..

1
2
[url=http://www.mhas.org.uk/Wild Bill Crump.pdf]3[/url]
4

P-47M - Sida 3 Media-29385

Efter min Bazrilianska P-47a?
Tobias
Tobias

Azgaron and Matt_Public like this post

Inlägg av Tobias tis nov 09 2021, 13:07

Och hans P-51D med lilla Jeep målad på finns.. Lilla Jeep. Den lille blev överkörd.. Men iaf målad på Mussen.. Fick en militär begravning, salut med 45:or.. Neutral

P-47M - Sida 3 51665558742_290c0375df_cmedia-388129 by Tobias Björkman, on Flickr
P-47M - Sida 3 51667050789_f1119f15ff_bLL32021_3 by Tobias Björkman, on Flickr

Får nog skaffa de dekalerna..

Men var på MJHobby idag - "råkade" få med mig en Dunderbult till.. Embarassed 299, ett kap! Och genomsur och kall fick det bli kaffe och... TVÅ sliskiga donuts.. Undrar om de donutsen man kunde handla på basen var lika sliskiga..? Wink

P-47M - Sida 3 51665492857_66a272b84a_hIMG_0344 by Tobias Björkman, on Flickr

Tog lite snabba bilder på deras grejor.. Funderade på att skicka den till Stefan..

P-47M - Sida 3 51666618028_d69b9aa193_hIMG_0341 by Tobias Björkman, on Flickr

Riktigt cool VIIC..

P-47M - Sida 3 51667265185_b132130302_hIMG_0342 by Tobias Björkman, on Flickr

P-47M - Sida 3 51665582412_448adf73b8_hIMG_0343 by Tobias Björkman, on Flickr

Härlig butik och killarna är trevliga. Buss, Grön T-bana - Röd T-bana, knata i regnet 10 min - och tillbaka. Inte så farligt om man får kaffe sen..

Skall välja lite färger och spritsa på panelerna på modellen sen med.. Very Happy
Tobias
Tobias

Azgaron likes this post

Inlägg av Matt_Public tis nov 09 2021, 14:08

Tobias skrev:Fick en militär begravning, salut med 45:or.
Här i Norrland kör vi med 75:or. What a Face

Hobbybutiker och munkar tillhör för övrigt det goda livet. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias tis nov 09 2021, 19:29

Haha, klart det är manligare i Norrland! Wink

Det gör det.. Kaffet var gött med.. Snart blir det folköl... What a Face Hade tänkt måla men då Bankomaten åt upp mitt kort igen (samma!) och jag fick sitta i telefonkö i 45 min igen.. Pallade jag inte sen.. :/ Fick ha mitt nya kort en dag.. Får se om man får ett nytt på fredag, annars blir det tisdag.... Bra jobbat Swebank.. Varför fixa sina mjukvaruproblem när man kan fucka upp livet för folk?
Tobias
Tobias

Inlägg av Matt_Public tis nov 09 2021, 20:32

Tobias skrev:Varför fixa sina mjukvaruproblem när man kan fucka upp livet för folk?
Är det deras officiella motto? scratch

Folkis på en tisdagkväll är hursomhelst rätt schysst (helst med en korvmacka och en näve chips till).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias tis nov 09 2021, 20:42

Det lät rätt nice.. Smile Ren-korv från mörkaste Jämtland? Wink

Inte vå¨gat mig på färger mellan preshejden ännu.. Blir i dagsljus imorgon. grönt, brunt och lite annt.. Får se hur jag får till det där..

Har det talats om Tamiya-färgerna, eller bristen av dessa tro? Hört från MJ och Hobbybokhandeln att det är leveransprobelm.. COVID-relaterat elelr anant tro? Tamiya borde skicka en rejäl båt fylld med färger 8och Dunderbultar?)
Tobias
Tobias

Inlägg av Matt_Public tis nov 09 2021, 21:03

Tobias skrev: Tamiya borde skicka en rejäl båt fylld med färger och Dunderbultar.
Ja, typ en supertanker. Laughing

Också: Pre-shade är prima liv: Länk!

Det övergripande sammanhanget.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias tis nov 09 2021, 21:33

Ena killen på MJ sa att han fyller på ofta och mycket så de hade bra läge men nu börjar även de få ont om det.. Jag hade knappt vitt kvar så plockade upp en Gunze hos Rebellen idag. kostar lite mera bara.
Typiskt, när jag börjar använda Tamiya mera igen, då blir det brist.. Wink

Ah tack! Perfekt! Kikade en del Yt men de videorna som jag tyckte gav mest slarvade jag bort..

Tänkte att det värsta som kan hända är att jag tvingas måla över.. Men skall leka lite med 0.2mm-nålen på ett test-offer.. Funderade på en eller ett par färger under det gråa och andra under det gröna.. Men kanske köra samma överallt. Det måste inte vara tokvädrat i form av sliten färg, kärrorna, M, kom i början av -45 och flög inte tokmycket. men jag vill öva.
Dock var det oljefärgerna som jag framförallt ville föra in på denna modellen. Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av Matt_Public tis nov 09 2021, 22:09

Tobias skrev:Dock var det oljefärgerna som jag framförallt ville föra in på denna modell. Smile
Ytterligare en hel värld av skoj. Very Happy

Om du planerar en så kallad wash rekommenderas att späda oljefärgen med Zippo-vätska. Flödar snabbt i fördjupningar, flyter ut fint på plana ytor och dunstar därtill snabbt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias tis nov 09 2021, 23:02

Aha.. Tror jag har Beckers odourless? Mal som tipsade om när jag köpte grejorna för ett gäng år sedan.. Embarassed

Funkar det eller skall jag skaffa denna? Lite synd på en oanvänd Beckers? :9
Tobias
Tobias

Inlägg av cas ons nov 10 2021, 06:11

Just den Zippo är det du skall ha!
Funkar klockers till många grejer...

Ännu en dunderbult, gofika och mer därtill?
Vissa lever livet!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Matt_Public ons nov 10 2021, 07:10

cas skrev:Just den Zippo är det du ska ha!
Just! Just! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias ons nov 10 2021, 11:42

Ok, skaffar den. Smile  Äter ingen färg? Av de jag använder iaf..

Haha, fan... Nu upptäcker jag.. Jag köpte Ocean Grey och Medium Sea Grey - men vad hände med Dark Green?? Shocked Och eftersom Bankomaten åt kortet, igen...  Får jag vänta.. Sad Eller köra MRP.
Men skulle tro att det blir en tripp till MJ på tisdag igen - om inte Posten levererar kortet på fredag.. Får se om jag kan hålla mig.

Fasen i helvete vad duyra Kjell är på IPA nu.. Gav mindre än en hundrig för 1 l sist jag köpte (2014-ish). Men Swedol har halva Kjells pris typ.. Tips..
Tobias
Tobias

Inlägg av Matt_Public ons nov 10 2021, 12:33

Tobias skrev:Äter ingen färg?
Det beror på handhavandet.  Laughing

Större mängder eller ihärdigt gnuggande kommer att få konsekvenser, huruvida dessa är önskade eller inte är starkt situationsavhängigt. Trial and error med sannolik betoning på "error" i inledningsskedet, således, men själva vätskan är den bästa tillgängliga.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Tobias ons nov 10 2021, 18:27

Hmm.. Låter farligt med mig inblandad.. Wink Men jag skaffar den och jämför med den där Beckers.. Skall leka lite på min test-Draken..

Stackars M får vänta lite tills jag fixat rätt Tamiya-färg.. "Rätt".. Många felköp det senaste.. Wink Behövde inte Medium Sea Grey men den fan lyckades jag handla! Very Happy
Funderar på att skaffa en 0.15mm nål (gamla i min Silverline är - död..) Och nya packningar till min Silverline, Evolution.. Kan lika gärna vänta isf på det för att göra camot.

Öva oljefärger under tiden? Och måla den där stora 32-Mussen.... Fan dags nu. Den liggre dammskyddad, helt blanksvart och väntar..
Tobias
Tobias

Inlägg av glimturen ons nov 10 2021, 20:37

Trist på uppätna kort och surt kaffe! Sad

Goda munkar och fint bygge får kompensera! Very Happy

cheers

Tobias likes this post

Inlägg av Tobias ons nov 10 2021, 22:15

Haha, tack. Mest irriterad över att jag köper fel grejor igen! Wink Men behövde ändå åka tillbaka då de fick in den där Tamiya-mallen med runda hål idag!

Får penselmåla P-47N cockpit, måla stor Musse (maskat ikväll) och öva.. Smile Och sluta köpa fel grejor! Fel färger, fel skala på dekaler..! Mad Laughing
Tobias
Tobias

Inlägg av Tobias tor nov 11 2021, 19:04

Hmm..

Körde lite krumelurer med XF-18, XF-62 och XF-68 med 40-50% X-20A. Den gröna blev lite för utspädd så fick vara försiktig (kompresson lät inte så bra så ville göra klart fort och stänga av - inte hämta mer färg.. :/ )

Utmaningen blir väl att få balans mellan den svarta pre-shejden och de andra ytorna - och inte måla över dem? Resultatet har iaf potential att bli bättre utan de tre senaste färgerna?
Tog ingen hänsyn till vart Dark Green och vart Ocean grey skall gå men det hade man ju kunnat göra? Wink

P-47M - Sida 3 51671631397_4c316a508f_hIMG_0347 by Tobias Björkman, on Flickr
P-47M - Sida 3 51673304270_f3ab3bf8a8_hIMG_0348 by Tobias Björkman, on Flickr
P-47M - Sida 3 51673113174_62cb66f48b_hIMG_0349 by Tobias Björkman, on Flickr

Tips? Åsikter?
Tobias
Tobias

Azgaron and Gigabyte like this post

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content