IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hasegawa P-51D

+6
Azgaron
cas
Matt_Public
Sadolf
Stefan E
Tobias
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias lör dec 04 2021, 18:51

Den där hassen jag nämnde i min andra tråd - varför inte starta en tråd för den med? Wink

Min M-´bolt har äntligen fått sin fina pin-uppa fixad, dekalen har lagts sig nästan perfekt nu (nästan) - och jag är så färst vid bygget att jag inte vill testa mina olje-färger på den, om jag skulle fukka up. Så istälelt kör jag lite Musse..

Hasegawa P-51D 946661-18164-87-pristine

Plockade upp den på Hobbybokhandeln för 270 eller 275. Tveksamt om det är "värt" det men jag blev faktiskt lite pepp på att testa den modellen med - innan en Eduard - och sen jämföra med Tamiya och Airfix med. Kändes som ett kul projekt och man skall smida när järnet är varmt?

Klippt loss cockpit och limmat.. Körde i sidoväggarna i kroppshalvorna - får se om det straffar sig (de skall eg limmas i resten av cockpit-delarna). Sen blev det 50/50 Mr Surfacer Black 1500 och MLT... Tar lite bilder när det hänt mer spännande saker. Wink
Men det är en hasegawa, det är trevligt, fina detaljer.. Livbåt (?) och hängslen gjutna i stolen. Ser ok ut. Kommer inte köra någon AM - mer än dekaler (PMa mig din adress för säkerhets skull igen Matte!) - jag har Fûndekals Daddy´s Girl, flugen av Raymon Wetmore. Och köpte nyligen den gröna färgen 8Gunze RLM 82) för näbben så det blir fint!

Modellen ser trevlig ut som sagt - man kan dock inte bygga den med fällda klaffar - men då går det väl fortare..? cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Stefan E lör dec 04 2021, 19:18

Det här blir ett intressant bygge!  cheers

Så det var hos dig min gamla musse hamnade!   Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Matt_Public and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias lör dec 04 2021, 19:28

Japp. Känner mig faktiskt lite dum som inte byggde den.. men jag uppskattade den mycket fina gesten! Och jag fingrade på den. Vi låtsas att denna är din gamla? Wink
Men där din hamnade tror jag den uppskattades riktigt mycket - en liten kille som var, typ 7-8 år då? Fick dock hjälp av sin morfar.

Du vet ju hur Hasegawa är - den känns som en Hasegawa från den tiden. Kommer inte ihåg nu vad jag hade lite ont av när jag kikade på den och jämförde med Tamiya.. Kan ha vart cockpitväggarna..?
Spontant skulle jag ranka den unedr Tamiya men över Airfix - även om det eg är för tidigt. Och kanske orättvist - jag gillar inte Airfix plast men jag gillar verkligen känslan av Hasegawas! Delarna är hårda, tunna och mycket fina. Airfix är så mjuka och tjocka i jämförelse - även om de gjorde mycket bra bland en del detaljer.

Mått och korrekthet har jag eg ingen aning om.. Men hjulhuset är ju fel förstås.. Precis som Tamiyas.


Tack Stefan! bounce
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf lör dec 04 2021, 20:12

Visste inte att Schweiz hade mustangen..Det blir kul att se  Ska Du köra i Shhweiz eller kanske Svensk FV eller något annat?
Själv har 2 st b versionen en klar och en på hyllan. Skulle bli något från USAA i China men fick inte dekaler så det blev D day med stripes. Den andra kanske gör som C variant från 8 AF "Princess Elizabeth".. så igen avvikelse frå stilla havet huvudtema.P51 D väntar jag lite kanske blir det något från eduard i framtiden. Släng några foto blir kul att se.
MVH Sadolf
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias lör dec 04 2021, 20:45

Tack! Nej jag tror de använde nödlandade P-51:or. Smile Men jag kan ha fel..


Princess Elizabeth är fin! Gillar den som fasiken! Byggde nyligen en B men skulle kunna tänka mig en hyfsat snart igen.. De är ganska roliga!
Jag funderade på Jersey Jerk här - men har inte dekalerna. Dock sugen på att skaffa Airfix-lådan med dem. Så får kanske bygga en sån till ändå.. Wink
Denna blir Daddy´s Girl: Här! Finns en pdf där. Smile Dock inga rundlar så plockar från ett AMDG-ark. Raymond Wetmore var ganska framgångsrik men jag gillar också färgerna.



Hasegawa P-51D P-51d.64
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Stefan E lör dec 04 2021, 22:15

Daddy´s Girl är riktigt snygg, jag gillar den gröna nosen mot det blåa rodret!

Jag byggde en helt annan maskin av min Airfix-Musse "Mary Alyce" från ett Aero-Master ark, så jag har dekalerna till "Jersey Jerk" kvar, plus att jag har dekaler till en annan maskin från samma division i Eduards Royal-låda.

Hasegawa P-51D 49286366336_655d8fcd84_h

Vill du ha Airfix-dekalerna så skickar jag dom så snart jag hittat dem, stencilerna använde jag så det är bara individ-dekalerna, Cartograf naturligtvis.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias lör dec 04 2021, 23:00

Tack Stefan - men jag impulsbeställde den lådan från Airfix strax efter förra inlägget.. Wink (Max). Men väldigt snällt. Kan dock bli Jackie - Bill Crumps kärra för den modellen med, gillar hans prärievarg..
Snygg Musse! Funderat på den Mary Alyce, har den på något ark med.. Schysst pin-uppa.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias sön dec 05 2021, 09:30

Lite surt att man måste limma in avgasrören innan kroppshalvorna sluts. Där är man iaf bortskämd på Airfix och Eduards nya. Har nog ingen masking fluid hemma så beställde Mr Hobbys.

Ambitionsnivån är lite lagom. Kladda ihop något ok i cockpit, slabba ihop modellen och sen testa den där alternativa primern för Alclad (Ueno Black över Mr Surfacer 1500 Black). High Speed Silver, Aluminium och lite andra metalltoner. Sen leka lite med oljefärgerna.

Det är nog typ projektet. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Matt_Public sön dec 05 2021, 09:34

Tobias skrev:Har nog ingen masking fluid hemma så jag beställde Mr. Hobbys.
Vackert så! Mr. Masking Sol R är prima gluffa. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias sön dec 05 2021, 10:36

Den är det va? Känns som om Mr Hobby ligger i topp även här. Smile

Körde lite primer igen, här på morgonen och rensat lite plast. Hasses tunna, blanka fina plast har jag saknat.. Var ett tag sedan sist. ^^
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias sön dec 05 2021, 20:13

Rätt snyg stol för sin ålder (1991):

Hasegawa P-51D 51727309099_94e8d5bfc0_hIMG_0376 by Tobias Björkman, on Flickr

Var det vanligt med gjutna hängslen då? Gissar på "icke"? De ser faktiskt helt okut! Förhoppningsvis även efter målning..
Är bara ett-2 lager Gunze H58 nu. Har för mig att själva rumpdelen är Olive Drab i en del beskrivningar dock, även på denna variant av stol - får kolla..

Sidoväggarna ser schyssta ut också, håller måttet mot konkurrenten Tamiya iaf. Var tydligen lite utstötsmärken där dock, oops! Ganska mycket mindre i verkligheten och jag kollade inte så noga - men det är ok, kommer inte synas när den satts ihop.. Embarassed

Hasegawa P-51D 51726657751_14e9550832_hIMG_0377 by Tobias Björkman, on Flickr

Men blir det fler får jag nog fixa dem..

Tog en stash-bild med. Smile Saknas ett par Viggen, en A 32A, J 32B plus alla halvbyggda.. Men annars typ allt.. Köpstopp? Nja.. Snart, en Airfix-Musse till på gång och två P-47N när de nysläpps.. Men sen får jag nog bygga iaf ett halvdussin innan jag köper nytt. Men P-47:or räknas kanske inte? Cool

Hasegawa P-51D 51724973320_0d98f16e61_hIMG_0374 by Tobias Björkman, on Flickr


Ändrar nog individ med - kommer bli lite trist att maska näbben med inlimmade avgasrör. Det går, men onödigt jobbigt. Har 1/32-ark för Daddy´s Girl men kanske blir första Eduard den.. Skall luska ut vad det isf blir istället.. Just icke-Stillahavs, P-51D-5 "late"< har jag inte tokmånga dekalalternativ jag känner för.. Kanske blir en svensk då?
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Matt_Public sön dec 05 2021, 20:18

Tekniskt sett kan nog det där räknas som en stash, ja. Very Happy


Tror mig även kunna se en Draken nederst i bröten, minsann. Bra där!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf sön dec 05 2021, 20:23

Ser ut som Tobbe är T bolt mannen.... Jag svänger mera åt Dauntless hållet..
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf sön dec 05 2021, 20:29

Stefan E skrev:Daddy´s Girl är riktigt snygg, jag gillar den gröna nosen mot det blåa rodret!

Jag byggde en helt annan maskin av min Airfix-Musse "Mary Alyce" från ett Aero-Master ark, så jag har dekalerna till "Jersey Jerk" kvar, plus att jag har dekaler till en annan maskin från samma division i Eduards Royal-låda.

Hasegawa P-51D 49286366336_655d8fcd84_h

Vill du ha Airfix-dekalerna så skickar jag dom så snart jag hittat dem, stencilerna använde jag så det är bara individ-dekalerna, Cartograf naturligtvis.

Stefan  sunny
Oh riktig skönhet. Najs...
Sadolf
Sadolf


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias sön dec 05 2021, 20:35

´bolts och Viggen tävlar om vilka som är roligast.. Wink Båda är ´bolts, båda har, typ, en Pratt & Whitney.. Båda är mycket stora och manliga maskiner.. ;9
P-51:orna komemr strax bakom.
Dauntless är fina, men det är något med stora flygplan som är snabba.... Och brutala.

@ Matte - japp, en Draken, long overdue.. Lite synd. byggde en grå J jag gav bort, första kärran med Alclad. Vart riktigt nöjd. Sen en F (rödfenan) som farsan fick, så jag har ingen Draken själv.. Det är ju en trevlig modell med.

Hehe, inte impad av den lilla stashen? Wink Det är ok. De står på garderoberna och nu är det fullt! Men kan alltid slänga ut lite skit som ljusstakar och annat som finns där? Och lite kläder i? Köra med fem par filsingar som i FM (och sju dagar tilltvättbytet!!) Då får jag in några lådor ´bolts till.

Ja håller med, Stefans Musse där var fin! Funderade på den eller den med blå-gula ving- och fenspetsar och en Bushmaster från FSen från Iwo Jima-lådan. Mary Alyce pin-upa är grann dock!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf mån dec 06 2021, 01:13

Tobias skrev:´bolts och Viggen tävlar om vilka som är roligast.. Wink Båda är ´bolts, båda har, typ, en Pratt & Whitney.. Båda är mycket stora och manliga maskiner.. ;9
P-51:orna komemr strax bakom.
Dauntless är fina, men det är något med stora flygplan som är snabba.... Och brutala.

@ Matte - japp, en Draken, long overdue.. Lite synd. byggde en grå J jag gav bort, första kärran med Alclad. Vart riktigt nöjd. Sen en F (rödfenan) som farsan fick, så jag har ingen Draken själv.. Det är ju en trevlig modell med.

Hehe, inte impad av den lilla stashen? Wink Det är ok. De står på garderoberna och nu är det fullt! Men kan alltid slänga ut lite skit som ljusstakar och annat som finns där? Och lite kläder i? Köra med fem par filsingar som i FM (och sju dagar tilltvättbytet!!) Då får jag in några lådor ´bolts till.

Ja håller med, Stefans Musse där var fin! Funderade på den eller den med blå-gula ving- och fenspetsar och en Bushmaster från FSen från Iwo Jima-lådan. Mary Alyce pin-upa är grann dock!
SBD- Slow But Deadly....
På tal om musse. ville inte visa för att den är inte klar än... men..Vi pratade om B musse. Jag ville bygga en från Kina med hajkäft , men fick inte tag i dekaler...Så deb blev out of the box...
Hasegawa P-51D 264375876_10227183161145567_8439089629527540605_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=0debeb&_nc_ohc=2Ps5lWAdUooAX86FKLJ&_nc_ht=scontent-arn2-1
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av cas mån dec 06 2021, 06:46

Tobias skrev:
Hasegawa P-51D 51724973320_0d98f16e61_h
Det där är ingen stash. Det är på sin höjd en början till en!
Du kommer ju fortfarande fram runt den...

Grönt och fint i cockput blev det allt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Stefan E mån dec 06 2021, 09:08

...det är mindre än hälften av vad jag har på gång just nu...    What a Face


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Azgaron mån dec 06 2021, 09:43

Snyggt målat i cockpit så långt och trevlig stash! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias mån dec 06 2021, 10:19

Snygg Musse Sadolf! Skall du bygga en till finns George Preddys på två olika ark (och lite andra individer har jag för mig!) på bland annat Hannants. Smile

Hehe, jag får alltså köpa fler ´bolts om det inte duger? Wink Men det är ganska skönt att inte ha för mycket ( eller är det "surt sa räven?"). Cool Bygger färdigt ett par och fyller på med liite överskott. Men det blir liite platsbrist i min etta - och snart skall jag byta stammar så får flytta in köket i rummet.. Mad
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf mån dec 06 2021, 10:46

Tobias skrev:Snygg Musse Sadolf! Skall du bygga en till finns George Preddys på två olika ark (och lite andra individer har jag för mig!) på bland annat Hannants. Smile

Hehe, jag får alltså köpa fler ´bolts om det inte duger? Wink Men det är ganska skönt att inte ha för mycket ( eller är det "surt sa räven?"). Cool Bygger färdigt ett par och fyller på med liite överskott. Men det blir liite platsbrist i min etta - och snart skall jag byta stammar så får flytta in köket i rummet.. Mad
Tack!
Ville bygga numer 3 i dekalarken:
Hasegawa P-51D Ll48052_title
Men det blir kanske queen elizabeth vilken jag har dekaler till...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias mån dec 06 2021, 11:09

Jag hade tänkt beställa den där faktiskt! Bill Crump´s Musse med lilla Jeep på.. Nr 4 är fin med.. Jag kan säga till om jag skickar efter, då kan du ta de där med hajmunnen (den är grann!)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias mån dec 06 2021, 20:42

Ambitionsnivån är som sagt lite lagom.. Snabbygge-ish.. Penselmålade stolen och drybrushade Ip, radio och tankarna lite brutalt. Bara så det skall se ut som att det är lite färg där det skall vara, genom huven. Smile Men det är ok. Vill inte lägga för mycket tid på denna modell, även om det alltid tar emot lite att inte göra sitt bästa 8som itne är tokmycket mera avancerat iofs.. Wink )

Lite gamla halvtorkade Citadellfärger och en Agrax Earthshade på stolen. Hittade även en gammal Devlan Mud Was i de absolut sämsta burkarna! De som torkade värst.. Skall se om den är ok men såg lite tjock ut..

Hasegawa P-51D 51729344961_f4fd17763f_hIMG_0380 by Tobias Björkman, on Flickr

Blev ingen Airfix-Musse - den går inte att beställa, den första lådan (?) med Jersey Jerk - var eg de dekalerna jag ville åt.. Men beställer den ovan lite senare. Jersey Jerks blåa roder är fint men jag gillar Crumps med - och bilden av Jeep, den lilla prärievargen..

men denna Mussen.. Hmm.. Ogillar tanken att maska för Daddy´s Girl över utblåsen.. :/ Jag skjuter nog på den till första Eduard-Mussen. men det är ok.. Så vad blir denna då?
Dirty Dick antagligen..  Shocked What a Face Embarassed Det är spinnern som tar emot men på utsidan av denna kan jag väl anstränga mig lite om inte insidan blir superfin..? Wink

Glad o slippa en Airfix-Musse till! Cool Men fan, Jersey Jerk.. Fin.. har camot i War Thunder:

Hasegawa P-51D 51730249815_9f674ad621_hshot 2021.12.06 20.41.13 by Tobias Björkman, on Flickr

Lite tidigt att dra "slutsatser" om modellen ännu - men spontant har den en del fördelar över tamiyas - och några nackdelar. men just nu känns ingen sämre än den andra - men fan om jag inte föredrar bägge över Airfix..! Men vi får se.. Smile
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf mån dec 06 2021, 21:19

Jag väntar lite med senare versioner, det ser ut som bästa D varianten är från Eduard. Sen dora wings om jag minns eller modelsvit ska släppa ut twin mustang i 48
Näjer mig med B eventuellt den andra kommer göras som C
Sen var nära köpa på tradera tamiyas mk3 det vare najs göra en polsk musse...
Tobbe spelar Du också warthunder som jag ser...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias mån dec 06 2021, 21:48

ja det verkar som om Eduards är den "bästa"? Smile Vill gärna testa Mengs med faktiskt. har så många fina dekaler för olika Mussar så bara kul att göra lite testbyggen/snabbyggen o jämföra dem.
Mustang III är trevlig, Tamiyas. Enkel med i princip perfekt passform men går att göra fin trots de ganska få delarna. För purister är golvet fel har jag för mig - samt hjulhusen, men jag är inte så störd av det..

En dubbel-Musse låter trevligt! Det visste jag inte om! Very Happy

Jupp.. Eller, jag spelade mycket.. men jag har bränt ut mig ganska bra på det.. Men det händer.. Du med?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet