IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hasegawa P-51D

+6
Azgaron
cas
Matt_Public
Sadolf
Stefan E
Tobias
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 09:56

Var har Du hittad de förresten? Och vad kostar de? Vi kan slå ihop kanske.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias tis dec 14 2021, 11:10

På Hannants, jag köper fortfarande därifrån då och då. 50/50 att man fastnar i tullen och får "böta"..

Här!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 12:06

Uh.. Det var inte specielt klok när de gick ut från EU...då kom tullen...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 12:08

Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias tis dec 14 2021, 13:24

ja det var trist.. köpte mycket från Hannants.. De har otroligt många dekaler till exempel.. Köpt från Ultracast med (Kanada?) men det blir ju samma sak.
Finsn en hel del inom Eu men sällan någon som har lika mycket som Hannants. Men kan ju bli billigare med dem och flera frakter än tullens skit från Hannannts.. Wink

Handlat från Superhobby ett par gånger.. Gillar det där med att jag kan få skiten i en låda på stan, vad de nu heter, och hämta när jag vill.. Litar inte på att de hör av sig till mig för hemleverans.. 8Har ingen portkod, bara låsbricka). Har hänt tidigare att de säger att jag itne var hemma och så får jag åka en jävla bit o hämta skiten..
Lådan är en promenad bort (1km typ) - ett stenkast från Karlbergs slott. Vackert. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 15:09

Det dåliga med superhobby är att det tar lång tid innan grejor kommer . Sen hu har de höjd gränsen från vilken man få fri frakt för typ 1200 spänn.
Å andra sidan storhandlar man så kan man lätt kommit i nivå med fri frakt. Har aldrig hunnit handla i UK innan de lämnade EU, men tullen skrämmer mig...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias tis dec 14 2021, 15:42

Mmm, fick precis en tilldeklaration till.. På 14kr - 125 kr i avgift.. WTF? Kom igen liksom. En bok.....
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Stefan E tis dec 14 2021, 15:49

Modellbaukönig i Tyskland har nästan lika stort utbud av dekaler och tillbehör.

Jag brukar kolla på Hannants, är det något jag vill ha skriver jag av artikelnummer och fabrikat, sen är det en enkel sak att leta upp den på MBK´s sida (som tyvärr inte är lika lättarbetad som Hannants).

MBK har oftast mycket bättre priser, men de har inte riktigt så mycket som H.

Framförallt så slipper man otrevliga överraskningar...   Laughing


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf tis dec 14 2021, 16:23

Jag köpte några gånger på superhobby.n Generellt nöjd. De har riktig bra sökverktyg så jag använder ofta deras sida som ett slags encyklopedia. Det som är bra de fotograferar ramar med delar så mak kan se hur bra de verkligen är och vad som är i boxen. De fotar ofta hela bruksanvisning osv. König känner jag till, bara det blev inga köp än. Kommer också tå mer från Arma de har hataka och numera eduard ( samarbete) Skulle det utveckla sig mer med Arma då skulle jkanske få avtal med hobby 2000 hataka och eduard... men det bara framtidsplaner. Ärligt talat det går lite seg med Arma ...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias tis dec 14 2021, 17:12

Jo, de har nästan lika bra.. Nästan.. Wink Men de är bra för modell. Schysst butik.

Just det - fotona av ramar på superhobby är najs.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf ons jan 05 2022, 20:44

På tal  om superhobby så poppade upp på deras hasegawa P47 i 48, även "din" musse finns fast i en USA variant... Fast det stopp för mig nu efter spenderat en del på färgsprutan...Även sen corsair från hasegawa finns där , billigt...180 spänn typ
Hasegawa P-51D - Sida 3 175_rd

https://www.super-hobby.se/products/P-51D-Mustang-174866.html

Hasegawa P-51D - Sida 3 175_rd
https://www.super-hobby.se/products/P-47D-25-Thunderbolt.html

Hasegawa P-51D - Sida 3 175_rd

https://www.super-hobby.se/products/F4U-4-Corsair.html


Senast ändrad av Sadolf den ons jan 05 2022, 20:48, ändrad totalt 1 gång
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf ons jan 05 2022, 20:46

Tobias skrev:Mmm, fick precis en tilldeklaration till.. På 14kr - 125 kr i avgift.. WTF? Kom igen liksom. En bok.....
Verkar Engelsmannen har gjort ett strålande drag att gå ut från EU- nu vill man inte köpa någonting där på grund av tullen-strullen.Suck
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias ons jan 05 2022, 21:12

Ah nice! Den jag fick av Stefan för ett gäng år sedan. Smile  Jag gillar modellen.. Den ligger bara och gottar sig, Beaufightern fick förtur naturligtvis.

Får väl testa en hasse-´bolt en dag med. Måste provas.. Samma med Corsair, men jag har aldrig byggt en tamiya (men väl slängt en misslyckad F4U-1D.:! Embarassed)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf fre jan 07 2022, 20:17

Den där corsairen är sen variant, tamiya täcker den tidigare ... Sen fanns det super corsair från special hobby men den är lite svårfunnen,...
Jag har den där tamiyan och den gick ihop smidig... Varmt rekommenderar.
Hasse har jag inte testad men ganska sugen.. bygga den sena cors från okinawa...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias fre jan 07 2022, 22:48

Ah, såklart.. F4U-4 typ?
Måste bygga en av Tamiayas.. -1A eller -D.. Skall se vad det finns för dekaler.. Gillar både trefärgs och helblå.. Smile

Finns ett bra podcastavsnitt på Warbirds, tales from Above - tror det är non-Patreon.. om två Corsairs på Iwo Jima som jagar en två-motorig historia.. De får slut på ammo.. Men ena piloten tuggar sönder skiten med propellern.. och klarar sig tillbaka. Det gör inte japanen..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Stefan E fre jan 07 2022, 22:56

De Amerikanska kärrorna var stabilt byggda, det var populärt att klippa av stabbar och stjärt på Fi om ammon tog slut.

Man kan hitta Hasegawas F4U-4/5/7 i blå Revellådor om man har tur.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf fre jan 07 2022, 22:59

Klart det kan vara problematisk komma tebax till Japan utan stjärten...
Tamiya har så länge jag vet: Birdcage, "normal" F4U-1 med 3 färgad cammo och en mörkblå F4U-1D sen den sista med moto-tug
Hasse har typ F4U-4 i olika varianter ( korea, fransk mm.) Sen en av de föreställer AM1.
Har byggd birdcage från tamiya och den som sagt är rekommenderad... En sak som var lite jobbigt var ejector pins i landningshjul -kammare- Man måste spackla de eller slippa bort...Annars syns de. Vingen är delat och klaffarna är i nere position. Men det väl Ok de ser häftig ut. De gick ändå ner när planet stod stilla och trycket i hydraulsystemet sjönk ned...
Hasse har inte provat men jag är sugen , där jag vill bygga den i 2VK färger
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias lör jan 08 2022, 13:38

Ja de byggde ordentliga damer Stefan.. Smile Vackra kurvor med lite kött på benen. inga skinny bicthes.. Wink

Aha! Finns de i Revellådor! Nice!
Hobbybokhandeln hade en second hand F4U-7 för ett tag sedan. var sugen men skippade.. Hitta dekaler o annat.. Tänkte jag kör en F4U-1A eller D från Tamiya om ett tag istället..

Am-1 är cool... Den hade de med.. Den ångrar jag lite mera att jag skippade.. Mj har den 1D med moto tug. Lite coolt faktiskt.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf lör jan 08 2022, 23:09

Den med moto tug det är nog en del komponenter som birdcage.. så den är definitivt najs... Den på hobbybokhandeln vad var det= special hobby eller hasse?
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias sön jan 09 2022, 20:01

Hasse. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf mån jan 10 2022, 00:28

Då hittar jag den inte mer... Det var den med "gul" bild på omslaget eller?
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias mån jan 10 2022, 11:38

Nej den försvann för någon månad sen, jag var nog oklar. Smile

Tror det var denna: Så var en F4U-4 kanske.. De hade en fransk Hellcat med så kanske blandade ihop grejorna. Var där häromdagen och fanns inte mycket spännande för mig.. men i början av december var det mängder av roliga grejor från Hasse..

Scalemates

Fanns en AM-1 för inte så länge sesan. Kan hoppas någon annan lämnar in fler? :/
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sadolf mån jan 10 2022, 12:09

De har nu på bokhandeln i beggat en hög med hasegawas Bf109--- men vem vill ha dessa om eduard är ute....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias ons aug 17 2022, 15:19

Städat halva dan.. Föräldrarna på väg.. Morsan är pedantisk.. Embarassed Fått plocka undan modellgrejorna, det är för litet här att ha dem framme med besök.. Men! För att påmonna mig själv när jag är tillbaka (snålskjuts till Varberg med dem sen) . så gräver vi upp denna:

Stoppade undan den för att bygga någon ´bolt tror jag? Revells N?
Men jag gjorde två ganska dåliga NMF - den Revell (den ligger och surnanr) och en Tamiya P-51D, 1/32.. Som jag faktiskt skrotade för delar. Den hade legat sen 2015 eller något? Jag tyckte cockpiten var super då! Och det var den, för mig, då.. men itne längre.. Den hamnade i en återvändsgränd..  Och nu på tippen (men sparat viktiga delar!)

Så jag blev nog lite osugen på NMF.. Men denna har en mycket bättre primer! Behöver bara lite förbättring med blanksvart (Gunze lackfärg, GX) - har putsat o fejat så jag tror denna har förutsättningar att lyckas! Till skillnad mot de andra två.. (Revell kan kanske räddas).




Hasegawa P-51D - Sida 3 52292378575_90aa1b88d7_h
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Tobias ons aug 17 2022, 15:22

Och det blir en av Ray Wetmore´s Daddy´s Girl. Har Fundekal´s lilla rk utan rundlar så plockar väl kanske Eduards ur en av lådorna..
Har även Daddy´s Girl i 1/32 men den lådan är en D/K Tamiya så blir en Iwo Jima.. Eller..? Wink

Hasegawa P-51D - Sida 3 52292135034_5a6804a26e_h

han flög ju två sådana.. Skall läsa på igen för de skiljer sig lite.. Stripes´en bland annat.. Kill markings´en flyttades etc.
Jag vet att jag har den gröna (Gunze) men osäker på om jag köpt den blå..
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa P-51D - Sida 3 Empty Sv: Hasegawa P-51D

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet