Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm
+6
Gigabyte
Azgaron
cas
Stefan E
Matt_Public
Tobias
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2021
Sida 2 av 8
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm
Ja, men det var väldigt länge sedan nu, kanske dags för ännu ett Beau-bygge?
Den jag byggde var samma som du fick i julklappen och jag gjorde den i medelhavsschemat!
Jag har ett antal Tamiyor liggande i högen, så en Mk.X är definitivt på gång.
Vet bara inte när...
Stefan
Den jag byggde var samma som du fick i julklappen och jag gjorde den i medelhavsschemat!
Jag har ett antal Tamiyor liggande i högen, så en Mk.X är definitivt på gång.
Vet bara inte när...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Trevligt. Ett mysbygge när det behövs?
Medelhavscamot är nog min favorit.. Skall dra en beställning på de färger som behövs senare idag.
Medelhavscamot är nog min favorit.. Skall dra en beställning på de färger som behövs senare idag.
Tobias
Håll till godo Tobbe!
Det ser då ut att vara en rekorderlig modell på alla de sätt.
Jag har ju en TF.X i stashen med ett Paragon-set till som garanterat skall bli nåt från Maritime Strike Command!
Externa stashen har ju dessutom en Revell TF.X också ifall det skulle behövas. Den skall ju vara lite bättre detaljerad men kanske inte lika fin i passformen? Får väl sätta tänderna i den vad det lider.
Matt gjorde ju en snygg medelhavs-Beau för några år sen, ifall du behöver lite tips.
Det ser då ut att vara en rekorderlig modell på alla de sätt.
Jag har ju en TF.X i stashen med ett Paragon-set till som garanterat skall bli nåt från Maritime Strike Command!
Externa stashen har ju dessutom en Revell TF.X också ifall det skulle behövas. Den skall ju vara lite bättre detaljerad men kanske inte lika fin i passformen? Får väl sätta tänderna i den vad det lider.
Matt gjorde ju en snygg medelhavs-Beau för några år sen, ifall du behöver lite tips.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack cas.
Ja verkligen! Mycket bra val dessutom, väldigt generöst och en bra avkoppling från kärringarna på jobbet..
Någon YT-review sa att man fick bomber i TF. X-boxen? isf borde de petat in dem här med. Men det går utan.
Revell-Beau´n har jag bara hört lite smått om, måste poppat in när jag hade uppehåll. Men jag bygger nog hellre en Tamiya! Även om den är äldre. Men berätta gärna den dagen du bygger vad du tycker!
Skall kolla den! Tack.
Ja verkligen! Mycket bra val dessutom, väldigt generöst och en bra avkoppling från kärringarna på jobbet..
Någon YT-review sa att man fick bomber i TF. X-boxen? isf borde de petat in dem här med. Men det går utan.
Revell-Beau´n har jag bara hört lite smått om, måste poppat in när jag hade uppehåll. Men jag bygger nog hellre en Tamiya! Även om den är äldre. Men berätta gärna den dagen du bygger vad du tycker!
Skall kolla den! Tack.
Tobias
Valde Gunze till slut, Azure Blue i lacquer då den inte finns i Aqueous. Använt den Azure Blue på en Spitfire Vb för några år sedan, men burken hade torkat in. Färgen var det annars inget fel på.
Köpte faktiskt AMLs mask med då den fanns på Super-Hobby..
Satt ihop inredningen, tråkig bild med lite grå plast? Skall grunda fort och få på lite kul färg!
Edit: Eller vafan.. Cool, stor del ju.. Pilotens stol målar jag nog löst. Kunde gjort det med fler, men blir nog bra.. Vad är pisslangen/duschslangen tro? Värme till kanonerna och besättning? :/
IMG_0427 by Tobias Björkman, on Flickr
Köpte faktiskt AMLs mask med då den fanns på Super-Hobby..
Satt ihop inredningen, tråkig bild med lite grå plast? Skall grunda fort och få på lite kul färg!
Edit: Eller vafan.. Cool, stor del ju.. Pilotens stol målar jag nog löst. Kunde gjort det med fler, men blir nog bra.. Vad är pisslangen/duschslangen tro? Värme till kanonerna och besättning? :/
IMG_0427 by Tobias Björkman, on Flickr
Tobias
Azgaron and Gigabyte like this post
Jag vill minnas att röret är just ett värmerör..
Det är nog så att Tamiyas Beau är en smula mer lättbyggd än Revells nya.
Det är nog så att Tamiyas Beau är en smula mer lättbyggd än Revells nya.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja jag kan inte tänka mig något annat, inte för att jag kan sånt dock.. Men känns vettigt.
Delarna är fina, det är liite "flash", bara en aning. Men inget man borde nämna ens, det är bara att Tamiya brukar aldrig ha det i mina lådor. Men liksom på några enstaka ställen har det var lite mer att skrapa än vanligt. Röret hade ganska tydliga gjutlinjer men det är ju svårt att undvika, var enkelt att ta bort och kommer inte att synas ändå!
Gillar modellen..Skall dock kolla någon review på Revellen. Men skaffar jag en TF. X skaffar jag nog Tamiya!
Jag köpte inte ets, tyckte den hundringen som det kostade inte var "värd" det nu. vill inte heller vänta på leverans.. (Men det blev en Eduard-stol och mask till F-16..)
Delarna är fina, det är liite "flash", bara en aning. Men inget man borde nämna ens, det är bara att Tamiya brukar aldrig ha det i mina lådor. Men liksom på några enstaka ställen har det var lite mer att skrapa än vanligt. Röret hade ganska tydliga gjutlinjer men det är ju svårt att undvika, var enkelt att ta bort och kommer inte att synas ändå!
Gillar modellen..Skall dock kolla någon review på Revellen. Men skaffar jag en TF. X skaffar jag nog Tamiya!
Jag köpte inte ets, tyckte den hundringen som det kostade inte var "värd" det nu. vill inte heller vänta på leverans.. (Men det blev en Eduard-stol och mask till F-16..)
Tobias
Tror inte du behöver några stora mängder ets egentligen, men lite fegsnören hade ju passat bra.
Skrapa lite delningslinjer är ju inte så farligt
Det är nog inte så att dom hindrar en från att montera ihop det mesta på korrekt sätt, som man lätt kan råka ut för med Airfix...
Skrapa lite delningslinjer är ju inte så farligt
Det är nog inte så att dom hindrar en från att montera ihop det mesta på korrekt sätt, som man lätt kan råka ut för med Airfix...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Bra start på bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
@ cas, ja, fegsnören hade vart bra. Men alla Beau-specifika-set jag hittade på super-hobby kostade 100-200.. Ibland köper jag sånt för det men.. Blev inte så.
Men skall använda dekalerna, på något sätt.. Rätt-upp-och-ner eller på tejp? Borde se ok ut där inne..
Nej det är inte så farligt alls. Trevligt att på putsa lite. Förberett kroppshalvorna nu så jag kan prima hela innanmätet. Snart tillbaka i vardagen med mera tid.. ^^
Tack Håkan!
Men skall använda dekalerna, på något sätt.. Rätt-upp-och-ner eller på tejp? Borde se ok ut där inne..
Nej det är inte så farligt alls. Trevligt att på putsa lite. Förberett kroppshalvorna nu så jag kan prima hela innanmätet. Snart tillbaka i vardagen med mera tid.. ^^
Tack Håkan!
Tobias
Målbilden (minus fisken)
shot 2022.01.02 10.36.36 by Tobias Björkman, on Flickr
Kan se mig ett gäng av dessa gå ut tillsammans med Beauforts (med torpeder). Beaufighterna tystar luftvärn och jobbiga småbåtar med sina kanoner..
Kört Mr Surfacer 1500 svart på all inredning. Körde stora nålen (0,4mm), brukar faktiskt itne det.. Och det åts färg.. Någon gång läckte det (dåligt åtskruvad nål?) och såg ut att ha blivit tjockt i vänster kroppshalva. Men det var lugnt efter det torkat. MLT är fantastisk.
Skall putsa lite med mindre nålen - sen tror jag jag hade både MRP och Gunze Interior Green - eller vad britternas heter. Interior cockpit green, grey green? Nånting.
shot 2022.01.02 10.36.36 by Tobias Björkman, on Flickr
Kan se mig ett gäng av dessa gå ut tillsammans med Beauforts (med torpeder). Beaufighterna tystar luftvärn och jobbiga småbåtar med sina kanoner..
Kört Mr Surfacer 1500 svart på all inredning. Körde stora nålen (0,4mm), brukar faktiskt itne det.. Och det åts färg.. Någon gång läckte det (dåligt åtskruvad nål?) och såg ut att ha blivit tjockt i vänster kroppshalva. Men det var lugnt efter det torkat. MLT är fantastisk.
Skall putsa lite med mindre nålen - sen tror jag jag hade både MRP och Gunze Interior Green - eller vad britternas heter. Interior cockpit green, grey green? Nånting.
Tobias
Azgaron and cas like this post
En god start och målbilden verkar lovande!
Eller hur? Får se hur nära det blir..
Fick avisering om färgerna.. Inget hämta i låda på stan.. Vart Schenker. Fast det är närmare..
MEN - jag är dum i huvudet.. Hade ingen Interior Green, RAF.. Tror jag använt Humbrol akryl innan? Länge sedan.. Slängde dem nyligen, de flesta var skit så..
Har dock två av de tre Tamiya-färgerna. Så plockar nog upp den tredje på Hobbybokhandeln och blandar... Alt knatar till Rebellen och köper MRP. Får se.
Skall ändå till HB..
Fick avisering om färgerna.. Inget hämta i låda på stan.. Vart Schenker. Fast det är närmare..
MEN - jag är dum i huvudet.. Hade ingen Interior Green, RAF.. Tror jag använt Humbrol akryl innan? Länge sedan.. Slängde dem nyligen, de flesta var skit så..
Har dock två av de tre Tamiya-färgerna. Så plockar nog upp den tredje på Hobbybokhandeln och blandar... Alt knatar till Rebellen och köper MRP. Får se.
Skall ändå till HB..
Tobias
Kom nog olägligt till Hobbybokhandeln i måndags, dörren var låst så trodde det var stängt.. Men idag fick jag den tredje färgen så vi kan göra häxblandning!
XF-65 var den jag saknade, Field Grey. Skall bli spännande att se hur denna cockpit-kulört blir.
En del XF-5, en del XF-65 och tre delar XF-21. Säger man så? 1:1::3
XF-65 var den jag saknade, Field Grey. Skall bli spännande att se hur denna cockpit-kulört blir.
En del XF-5, en del XF-65 och tre delar XF-21. Säger man så? 1:1::3
Tobias
Azgaron likes this post
Ser helt ok ut? Blandade ganska mycket häxbrygd.. Första, med 50% Unicorn Tears/Mr Levelling Thinner var blaskig, så i med 0,3ml + 0,3ml + 0,9ml till..
Kikar på resultatet imorgon i dagsljus men inne, bakom klarplast, tror jag det blir bra!
IMG_0435 by Tobias Björkman, on Flickr
IMG_0436 by Tobias Björkman, on Flickr
Brukar ha handske på den näven, men glömde.. Så fick gröna fingrar.. Skulle gett blomkrukorna lite kärlek då kanske?
Kikar på resultatet imorgon i dagsljus men inne, bakom klarplast, tror jag det blir bra!
IMG_0435 by Tobias Björkman, on Flickr
IMG_0436 by Tobias Björkman, on Flickr
Brukar ha handske på den näven, men glömde.. Så fick gröna fingrar.. Skulle gett blomkrukorna lite kärlek då kanske?
Tobias
Azgaron and Gigabyte like this post
Jag behöver göra samma häxbrygd... Vad körde du för färgmängder?
1.3 ml av XF-5 & XF-65 och 3.9 ml XF-21 med 50% MLT?
1.3 ml av XF-5 & XF-65 och 3.9 ml XF-21 med 50% MLT?
LasseThid
Jag började med 0,6ml plus 0,6ml plus 1,8ml. Ganska mycket men ville inte blanda igen och det var mycket att måla.. Lika mycket MLT på det, vilket blev väldigt blaskigt (min Sky/XF-21 var dock dåligt skakad och när jag grisade runt med min lilla "stirrer" var det kläggigt i botten så inte optimalt. De andra var bra. Lite slarv där..
Fyllde på den blandningen med 0,3ml plus 0,3ml plus 0,9ml - utan med MLT. Blev bra.
Tror att problemet var att XF-21/Sky vart blaskig. Men kanske inte så aggressivt med MLT ändå? Se om lite mindre blir bra?
Jag hade 2ml sprutor så kunde köra ganska exakt 8om jag inte kladdade ner markeringarna)
Fyllde på den blandningen med 0,3ml plus 0,3ml plus 0,9ml - utan med MLT. Blev bra.
Tror att problemet var att XF-21/Sky vart blaskig. Men kanske inte så aggressivt med MLT ändå? Se om lite mindre blir bra?
Jag hade 2ml sprutor så kunde köra ganska exakt 8om jag inte kladdade ner markeringarna)
Tobias
Just det, du har en beau du med. Jag körde kroppshalvorna och allt innanmäte. Dock inte hjulhusen etc. Får bli sen.
Blev fortfarande liite mycket färg, men körde två lager - borde räcka på min svarta Mr Surfacer 1500.. Ser bra ut.
Blev fortfarande liite mycket färg, men körde två lager - borde räcka på min svarta Mr Surfacer 1500.. Ser bra ut.
Tobias
OK, då kan jag köra på 1, 1 resp 3 ml och 4.5 ml MLT.
Jag har precis monterat etsdetaljerna i hjulhusen, så jag kommer nog att köra allt som ska ha den färgen samtidigt.
Jag har precis monterat etsdetaljerna i hjulhusen, så jag kommer nog att köra allt som ska ha den färgen samtidigt.
LasseThid
Tobias likes this post
Här är förklaringen till att jag inte kör vare sig Tamiya eller Revell, dessa #"&/?¤" färgblandningar, en dutt av A, en dutt av B och en halv dutt C, kanske blir det rätt.
Nä, jag är bekväm och vill ha ett nummer på locket till en färdigblandad färg i rätt kulör...
Det måste vara omöjligt att bättra om man inte får färg över, alternativt måste man ju spara alla färgslattar.
Alla klagar på Revell och alla färgblandningar, varför klagar ingen på Tamiya, dom är ju precis lika illa?
Jag beundrar er som håller på med detta slabbande och får så bra resultat ändå!
Stefan
Nä, jag är bekväm och vill ha ett nummer på locket till en färdigblandad färg i rätt kulör...
Det måste vara omöjligt att bättra om man inte får färg över, alternativt måste man ju spara alla färgslattar.
Alla klagar på Revell och alla färgblandningar, varför klagar ingen på Tamiya, dom är ju precis lika illa?
Jag beundrar er som håller på med detta slabbande och får så bra resultat ändå!
Stefan
Jo jag håller egentligen med. Brukar byta ut de man får blanda, men nu vart jag lite sugen på att se hur det blir.
Gunze hade inte heller, inte i Aqueous iaf. Hade jag vetat att jag inte hade denna färgen hade jag beställt den med de andra.. Men jag använde nog fan Humbrol.. Som jag sen slängt.
Får kanske skaffa MRp när jag kör en Spitfire igen.
Men mellan Tamiya och Gunze finns nästan allt och jag hanterar dem likadant så det är ok.
Jasså är Revell likadana? Är en del som kör med deras färger ja - de är ok elelr? Ser ju deras Enamels ibland..
Men nyansen ser ok ut i blandat tillstånd va?
Gunze hade inte heller, inte i Aqueous iaf. Hade jag vetat att jag inte hade denna färgen hade jag beställt den med de andra.. Men jag använde nog fan Humbrol.. Som jag sen slängt.
Får kanske skaffa MRp när jag kör en Spitfire igen.
Men mellan Tamiya och Gunze finns nästan allt och jag hanterar dem likadant så det är ok.
Jasså är Revell likadana? Är en del som kör med deras färger ja - de är ok elelr? Ser ju deras Enamels ibland..
Men nyansen ser ok ut i blandat tillstånd va?
Tobias
Titta på vilken Revellinstruktion som helst så ser du att färgen ska blandas i många fall.
Hur nära vekligheten färblandningarna kommer vet jag inte och det är ett elände att gissa var det hamnar.
Revells enamelfärger är kanonbra, ungefär som "gamla" Humbrol för ca 10år sedan, synd bara att de har ett så begränsat sortiment.
Stefan
Hur nära vekligheten färblandningarna kommer vet jag inte och det är ett elände att gissa var det hamnar.
Revells enamelfärger är kanonbra, ungefär som "gamla" Humbrol för ca 10år sedan, synd bara att de har ett så begränsat sortiment.
Stefan
Perfekt British Interior Green!
Stefan
Stefan
Tobias likes this post
Sida 2 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Vilka modeller kommer ni att ta med er till IPMS 08 2011 i Stockholm?
» Från T-50 till SU-57
» Från museer till atomvapen
» Mina blandade alster från då till just nu
» Samåkning från Göteborg till C4-Open?
» Från T-50 till SU-57
» Från museer till atomvapen
» Mina blandade alster från då till just nu
» Samåkning från Göteborg till C4-Open?
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Temabyggen :: Julstrul :: Julstrul 2021
Sida 2 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet