IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat...

5 posters

Gå ner

Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Empty Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat...

Inlägg av merlin1953packard ons sep 16 2009, 22:51

En av mina vänner, som för övrigt bara bygger pansar i 1/72, tittade in på fika häromdagen och överräckte en rysktillverkad modell av Mig-21 som han köpt då han besökt Modell Göteborg. Bästa Forumvänner - vi talar om boxart och gjutteknik - BEYOND IMAGINATION!!! I denna grovgjutna utgåva infinner sig känslan av att det är så här nära du kan fönimma det grå östblocket från sent 1960-tal. Inte undra på att jeans, nylonstrumpor och tuggummi var hårdvaluta när västerlänningar besökte det gamla Sovjet!

Detta är då en liten lådtitt på en plastmodell i skala 1/72. Fabrikatet torde vara av sovjetiskt ursprung, då byggbeskrivning och text på boxen är skriven med kyrilliska bokstäver, som jag dessvärre inte kan läsa.

Låt oss börja med att titta på själva boxen! Vi ser hur en Mig-21:a rusar fram på - vad som verkar vara - en natthimmel med enstaka stjärnor i bakgrunden. Attackrobotarna lyser polkagrisglada i vitt och rött under respektive vinge och man skymtar hjälm och visir på piloten. Uppe i vänstra hörnet sitter en figur som får mig att tänka på SVT, på den tiden under den tidiga delen av 1960-talet då det bara fanns en statsstyrd TV-kanal i Sverige och då det ofta förekom och sändes barnprogram som tjeckisk animerad dockteaterfilm i svartvitt. För övrigt förefaller det som om repropersonalen varit gravt berusade på dålig vodka då de tillverkade tryckplåten för boxarten. Inte minst blir detta påtagligt när man ser hur snett och vint motiv och ramar ligger.
Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb1

På baksidan av boxen ser vi ett färgschema för camot. Också här verkar färger och konturer hoppa runt lite som de vill! Jag kan se sifferbeteckningar och röda stjärnor som nationalitetsbeteckningar. Dessa skulle väl kunna vara anvisningar för applicering av dekalerna. Men dessa dekaler syns dessvärre inte till någonstans! Inte heller finns några anvisningar om dekaler i byggbeskrivningen! Ohaa!
Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb2

Nåja, efter att ha gråtit en skvätt över frånvaron av dekaler, ger vi oss raskt in i boxen och tar ut innehållet i dagsljuset! I översiktsbilden kan vi se samtliga ingående grovt gjutna delar/gjutramar.
Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb3

Ett par närbilder avslöjar att ryssarna varit synnerligen generösa med plast till denna modell!!!
Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb4

Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb6

Klarplast till huv verkar stabil! Ingen tunn och bräcklig gjutning här inte!
Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb5

Förutom robotar, verkar det finnas en uppsjö av olika bomber att hänga på denna modell! Samtliga är gjutna i ett stycke!
Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb7

Byggbeskrivningens illustrerade del verkar ganska lätt att följa i de olika sammansättningsstegen. Där finns också en skaladel i 1/72 med de tre vanliga vyerna. På andra sidan byggbeskrivningen är det bara text, dvs. kyrilliska bokstäver. Dock kan jag ändå uttolka att byggsatsen innehåller totalt 44 delar.
Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb8

Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Mig21webb9

Vad kan man då säga om denna modellutgåva från det gamla Sovjet? Skall man bygga den eller glömma bort den någonstans längst in i stashen? Jämförelsevis känns PM:s (numera turkiska) modeller som Hasegawa, jämfört med denna grovt "tillyxade" Mig-21:a. Kanske vore det kul att bygga den, bara för att se om den har någon likhet med originalet. Vad tycker ni, bästa forummedlemmar?
merlin1953packard
merlin1953packard

Till överst på sidan Gå ner

Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Empty Sv: Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat...

Inlägg av Matt_Public tis nov 24 2009, 10:55

Hjärtat skriker bygg! Bygg eller sälj den till mig. Den måste monteras ihop och målas i röd metallic.

De delar som funkar som de ska säger emellertid att du ska spara den i stashen som fulkuriosa. albino
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat... Empty Sv: Mig-21 i 1/72 av obestämbart fabrikat...

Inlägg av Janne.S tis nov 24 2009, 12:33

Helt fantastisk! Det är så mycket gjutskägg så det ser ut som en vacuformad modell Razz
De där bomberna såg faktiskt hyfsat användbara ut...det är ont om ryss-bomber i 1/72.

Bygg den !! Den ligger helt i linje med dina andra masochistiska projekt ju Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Gigabyte tis nov 24 2009, 13:22

Mamma vilket gutskäggs monster ,, men det finnes ju både kniv o sandpapper så det skall väl gå att fixa ,, Och tack för lock lyftet Merlin !!!
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Azgaron tis nov 24 2009, 14:35

Kul lådtitt! Tack för den Merlin!
Lagom mycket gjutskägg ju! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet