IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

+4
LasseThid
cas
Stefan E
Marlin
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Marlin tor nov 24 2022, 08:45

Hejsan. Very Happy

Jag har ett lite dilemma.
Jag hade tänkt att köpa på mig AK 3rd Gen akryl och börja spraya med den.
Men efter ha läst lite om den så verkar det inte vara världens bästa färg.
Geggig och svår att spruta med.

Så jag är nu inne på kanske Hataka eller Real Color akryl.
Laquer tror jag inte familjen kommer gilla att jag sprayar med.
Jag är lite inne på att köpa ett Real Color set till min Marine Tornado Norm87 och testa, och har läst mig till att till den ska Mr Levelling Thinner funka att späda med.

Så vad använder ni alla där ute?
Kom gärna med tips och trix.
Vilket färgsystem jag ska satsa på kommer även påverka vilka färgställ jag ska köpa till mitt nya byggbord.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Stefan E tor nov 24 2022, 08:58

Humbrol, Xtracolor, White Ensign (numera Soverign colors), Revell, alla enamels.

Alclad för metallicfärger och jag går över till MRP (Akryl/Laquer) allt mera för allt annat.


Tyvärr är vare sig Alclad eller MRP luktfria....


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av cas tor nov 24 2022, 09:15

För nybörjare så finns det inget enklare än Tamiya och deras kompisar Gunze och RealColor.
Enkla att blanda, enkla att spruta och enkla att rengöra.
Leveling thinner är relativt luktande, men det finns luktfria alternativ:
https://ak-interactive.com/product/real-colors-thinner-200ml/
Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing RC701-450x450
Nästan lika bra som Levelling thinner men ingen i familjen lär gnälla på lukten!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron, Gigabyte and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Marlin tor nov 24 2022, 09:28

Tackar, Very Happy
Använder man thinner flaska både till att späda färgen, samt rengöring av puffran Question scratch

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av LasseThid tor nov 24 2022, 12:11

Jag kör T-dojja för rengöring av puffran och det funkar fint.
Till Ammo Migs f'rg har jag kört deras Cleaner, men T-Dojjan funkar fint till dem också...

LasseThid


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av rsm.gbg tor nov 24 2022, 12:55

cas skrev:För nybörjare så finns det inget enklare än Tamiya och deras kompisar Gunze och RealColor.
Enkla att blanda, enkla att spruta och enkla att rengöra.
Håller med fullständigt.
Efter att ha försökt några år med luktfria akryler av alla sorters märken så är det Tamiya och deras kompisar Gunze och RealColor som FUNKAR.
Visst Vallejo och Mig och några andra funkar ypperligt, ibland...

T-röd för rengöring till allt utom enamels.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Marlin tor nov 24 2022, 13:04

Tackar mina Herrar. Very Happy
Låter som om det blir en liten testbeställning på några lämpliga Real Color kulörer efter lön.

Och så får jag rita om mitt framtida färgställ en aning. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


cas and LasseThid like this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av rsm.gbg tor nov 24 2022, 16:24

Marlin skrev:Tackar mina Herrar. Very Happy
Låter som om det blir en liten testbeställning på några lämpliga Real Color kulörer efter lön.

Och så får jag rita om mitt framtida färgställ en aning. Razz

/Bosse
Tamiya och deras kompisar Gunze och RealColor är exakt samma storlek åxå Very Happy

En sån här kanske skulle smaka?
RealColors Wooden BOX

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Marlin tor nov 24 2022, 18:15

Den lådan har jag på allvar kollat på. Men färg är ju numera en färskvara så det känns lite onödigt även om jag kan motivera kostnaden och på sikt ha alla burkarna. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av linusorn tor nov 24 2022, 18:16

Gunze blandat med isopropanol från Kjell o co. Funkar riktigt bra. AK real colors är riktigt bra också, torkar lite snabbare än Gunze. Gunze skulle jag säga är bättre än Tamiya. Finare pigment och fler nyanser. Går också att köpa direkt i Rebells lagershop när han har öppet.

linusorn


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Tobias tor nov 24 2022, 21:54

Tamiya och gunze med deras thinner, eller MLT eller IPA och Tamiya-retarder..

Men jag har en hel del MRP och Alclad me. Man behöver bara lite bättre utsug och mask när man kör dem. Smile Men jag började med Gunze o Tamiya i sprutan och det är de jag gillar att jobba med mest. MRP har bara en hel del riktigt fina färger men stanken är jobbig..
Tobias
Tobias


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Matt_Public lör nov 26 2022, 07:37

Nästan uteslutande Gunze för egen del.

White Ensign, Humbrol eller Tamiya i annat fall.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Marlin fre dec 02 2022, 09:02

Ursäkta, men nu kommer kanske en dum följdfråga gällande Real Color.
Jag kommer ju med säkerhet även att penselmåla mindre saker med dessa färger, och då undrar novisen vad som ska användas för penselrengöring? scratch
Funkar Real Colors egen thinner även som rengöring av penslar, eller ska man ha något annat?

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av rsm.gbg fre dec 02 2022, 09:37

Rödsprit för penslar
RC torkar väldigt snabbt så det lämpar sig inte riktigt bra för penselmålning av större ytor
Jag penselmålar detaljer men aldrig större ytor.
Men blandar man i tamiyas eller gunzes retarders borde även större ytor kunna penselmålas
En nackdel som tamiya gunze och RC har är att dom ”löser upp” primern
Man får ofta måla tunt och flera gånger.

Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Marlin fre dec 02 2022, 10:09

Tack för snabbt svar Roland. Very Happy
Rödsprit till det med alltså.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av rsm.gbg fre dec 02 2022, 10:57

Kanske skulle tillägga att ”löser upp” endast gäller när man penslar inte med airbrush.
Du kommer förstå vad jag menar
rsm.gbg
rsm.gbg


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Tobias fre dec 02 2022, 14:49

jag rekommenderar nog ändå bra penselbara färger.. Jag kör mina gamla (och en el nyköpta) Citadell/Games Workshop plus Vallejo. Helt separat från mina AB-färger liksom.  Har ganska mycket men beroene på vad man målar behövs det eg inte tokmycket burkar för det man penselmålar.. Lite svart, brunt.. Det är ju mest detaljer i cockpit jag penselmålar. Men jag bygger ganska begränsat (amerikanskt, svenskt, något brittiskt) så funkar för mig.

Föredrar dock helt klart de bättre penselfärgerna. GW har ofta mer pigment och torkar snabbara. Kräver färre lager men är dyrare. Vallejo har ju galet mycket. Räcker för alltid, deras flaskor.. Wink
Tobias
Tobias


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Marlin fre dec 02 2022, 14:52

Jag har en hel del Akan färger kvar och de kommer jag använda tills de tar slut.
Sen har jag köpt på mig ett gäng från Hataka också, samma sak med dem de används till det tar slut.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av rsm.gbg fre dec 02 2022, 16:42

Jo så är det här med.
Jag penselmålar med det jag har i rätt kulör.
Jag har massor av vallejo och MIG jag penselmålar med.

Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


cas and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing Empty Sv: Färg? - Vilka fabrikat är bra för Airbrushing

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet