IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Big and British: Avro Shackleton MR3

+8
Marlin
Tobias
Sadolf
Matt_Public
Azgaron
rsm.gbg
Stefan E
cas
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 Empty Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3

Inlägg av Tobias tis mar 08 2022, 21:37

ja just det ja, vad heter det nu? I Skrea iaf. Käkat julbord där. Kom knappt hem.. Trevlig strand.. De har en Fisn´nChips servering på stranden på somrarna där, i en gammal dubbeldäckare.. Saknar Västkusten nu..

Låter trevligt. Måste kolla vad det är!
Tobias
Tobias

Till överst på sidan Gå ner

Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 Empty Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3

Inlägg av cas ons mar 09 2022, 06:24

Host host...
För att komma tillbaka en smula till ämnet så lägger jag upp en bild på flygkroppen.
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 51922513624_5cdd40b836_k
Revell har ju även en AEW-kärra som ser ganska så mycket annorlunda ut i nosen så därför är den delen en lös bit.
Torrpassning visade att det krävs en smula slipande och skrapande för att få en fin skarv, men det kan gå!
Inte klockren Tamiya-passning, men inte heller Mach2.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron likes this post

Inlägg av Tobias ons mar 09 2022, 11:39

Ser ju najs ut. Måste in o kolla Scalemates lite, det där med AEW-kärra låter lite annorlunda o spännande.
Bara de löser det bra med sådana där alternativ så är det ju lugnt. Smile

Och har de ett pentry a la Sunderland? Wink Viktiga frågor..
Tobias
Tobias

Matt_Public and cas like this post

Inlägg av Sadolf ons mar 09 2022, 16:18

Så den är så stor att de delade på fronten!
Tobbe; kollade...hotellet heter Ocean...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av cas tor mar 10 2022, 06:04

Tyvärr skickar Airfix inte med varken pentry eller badrummet på sin AEW.
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235044616-avro-shackleton-aew2/

Dom har dock med mycket mer än Revell, men man kan inte se nåt ändå....

Sadolf, den är inte delad för att den är för stor, den är delad för att AEW-carianten har sporrställ och en rätt stor radarpung under nosen.
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 38-HN-Ac-Kits-Airfix-Avro-Shackleton-AEW.2-1.72
Inte snyggt nånstans.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron likes this post

Inlägg av Sadolf tor mar 10 2022, 09:12

Ah , då har de delat så långt bak för att göra radarbubblan på den andra fronte...nu hajar jag...
Sadolf
Sadolf

Inlägg av cas tor mar 10 2022, 09:45

ja, plus att bombrummet är kortare på AEW, så man måste anpassa för det också Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 1f60e

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Sadolf tor mar 10 2022, 11:13

Hoppas de passar bra i skarven- gillar inte sånt- typ hasegawas p 40
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Tobias tor mar 10 2022, 12:09

Typ alla Hasegawa.. Wink Lite knepigare men funakr oftast bra? Smile
Tobias
Tobias

Inlägg av cas fre mar 11 2022, 05:30

Hasegawa har ju en tendens att ha ganska bra passform. Revell får man alltid jobba lite med, men det kan ändå bli ganska bra i slutändan.

Hittade en bra sida med mycket Shack info
https://www.thegrowler.org.uk/index.htm
Snart kommer man slänga sig med fraser som Phase III, Viper etc och fatta vad det betyder!

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Inlägg av Matt_Public fre mar 11 2022, 06:40

cas skrev:Snart kommer man att slänga sig med fraser som Phase III, Viper etcetera och fatta vad dessa betyder!

Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 B1Kr3miIgAAGtvm
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

cas, Tobias and Sadolf like this post

Inlägg av Sadolf fre mar 11 2022, 11:14

Ja specielt med revell som är hasegawa... Det bästa med revell att de kommit på i 2000 talet att de kan packa någon annans bättre byggsats ihop med cartograf dekaler...
Därför jag gillar revell...
Val-hasegawa-
Me 262, horten- dragon
Fw190D eduard,
He 111, mustang B-ICM
B25-academy/accurate
mm.
Tyvärr min thunderbolt N var revell revell- och det var deras katastrofiska försök att efterlikna hasegawa/tamiya plus de har gjort en ofattbar beslut att implementera en ny system att koppla delarna till gjutstammen- Jag kommer nog snart beskriva det lite i min hörna på forumet i "In the works"- för att deras fuckup till byggsats är verkligen värd att beskriva. Jag håller på fila och såga nu senaste dagarna- har kommit fram med byggandet efter jag tappade lusten helt för en månad sen typ.
Den var från typ 1999
Däremot jag var positivt överraskad av deras nyare beaufighter. Har inte byggt den än men döma på delarna så ser den mycket lovande ut!
Också deras Mosquito verkar vara från samma "bra serie"
( Och hudson/ ventura , om det är deras plast)
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Stefan E fre mar 11 2022, 12:20

Venturan (1/48) har jag för mig är Revells egen, men det är en superfin byggsats och något av det bästa Revell gjort!

Jag hade Mossien men sålde av den då jag inte gillade vad jag såg i lådan, tidningarna och de byggresencioner jag läste.
Det kan vara jag men jag gillar den inte, jag håller mig till Tamiyas.

Likadant med Beaufightern, jag har Beaus så det räcker (+3 i stashen) och jag tycker inte Revell har höjt ribban med sin modell. 

En annan kanonmodell som faktiskt är Revells egen, Junkers Ju52/3m, "Alte Tante Ju" rekommenderas å det varmaste.
Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias fre mar 11 2022, 12:40

Det är väl om man vill ha klaffarna nere och motorerna öppna på Beau´n? Men jag håller med! Mossien med - Tamiya alla dagar i veckan. Kanske Revell på måndag morgon dock? Wink

Dela med dig av ditt nya språk cas! Very Happy Annars tänker jag mest på pentryt och vad för käk man har med (mackor?) och vilken ale man tar efter hemkomst.. WadWorth´s Swordfish?? Wink
Tobias
Tobias

cas likes this post

Inlägg av Sadolf fre mar 11 2022, 12:59

Jag har inte haft mosquito varken tamiya eller revell, min uppfattning är bygt på vad jag sett i instruktionsmanualerna på scalemates...
Just nu så planerar inte öka på min stash, snarare skaffa något slags möbel att bevara modellerna i--- jag har inte glasdörr till min billy och det finns inte att köpa!
Det dammas på modellerna vilket gör mig förbannat...
Om det gäller beau; Jag har revells TF X och för mig den ser lovande ut...Har aldrig haft nöje med tamiyas... Det jag vet att tamiya måste gå ihop väldigt bra, rent mekaniskt.
Vet inte än hur revell går ihop, men tyda på detalj är mycket bra.

Venturan har jag jagat länge, planerar köpa den från Tyskland. Planerar för att som sagt jag gör en stopp i inköp nu.
Blir jag någon gång frisk så kanske dags att se över mina riktiga bilar-för att jag samlade på en hög också...
Sadolf
Sadolf

Tobias likes this post

Inlägg av glimturen sön mar 13 2022, 21:03

Ser ju ut att vara fina detaljer på den där cas! Very Happy

cheers

Inlägg av cas mån mar 14 2022, 08:25

Ytdetaljeringen är helfin! Visserligen inte lika distinkt runt alla runda ytor som vad de bästa klarar av, men helt ok ändå.
Det är ju en Revell, så man får ju ta och torrpassa MYCKET för att få det att passa. Började med att få ihop nosen med bakkroppen först, och det tog sin lilla stund.
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 51936879465_79b71fc1b2_k
Vänstersidan blev hyffsad, med en liten glipa under vingen. Det kommer dock vara såpass väl gömd att det inte blir några större problem att spackla snyggt.
Högersidan kräver lite mer pyssel och papp!
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 51936585379_db988b3275_k
En liten tandpetare för att spänna in det behövdes. Detta märket jag efter att jag hade fått ihop alltihop och det hade fått torka några dagar...men mer TETC i skarven så gick det att bända isär och fixa till.

Inte helt övertygad om att Eduards stora ets-set är såvärst bra.
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 51936271991_a0f452e6ac_k
I hjulhusen tycker Eduard att man skall byta ut plasten mot deras ets, men den är ju helt platt!
Den övre biten (som är framåt i schaktet) saknar hål för landstället, och är inte bättre detaljerad än nåt annat.
Den bakre har visserligen lite mer nitar, men det ser inte roligare ut för det.
Kommer nog hoppa över dessa.

Senast ändrad av cas den mån mar 14 2022, 08:42, ändrad totalt 2 gånger

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron and Tobias like this post

Inlägg av Azgaron mån mar 14 2022, 08:37

Snyggt knåpat Christer! Smile

Nä, ibland blir det inte bättre med ets! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Stefan E mån mar 14 2022, 09:20

Ets är inte alltid bättre, kör på plastbitarna med mera relief, det ser bättre ut.   Very Happy

Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Tobias mån mar 14 2022, 11:36

Håller med!
Tobias
Tobias

Inlägg av cas mån mar 14 2022, 15:28

Det bakre skottet ser ju dessutom ut på detta viset:
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 Shackleton_087_of_137
Här är Revells plast bra mycket bättre än en platt ets-bit!
Nej, den här etsen får stanna i påsen.

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron likes this post

Inlägg av Matt_Public mån mar 14 2022, 20:32

Snyggt fnulat med tandstickan och klämman. king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF

Inlägg av Gigabyte mån mar 14 2022, 21:48

Snyggt jobb så långt !
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av cas ons mar 16 2022, 09:48

Tack skall ni ha. För nöjes skull så har jag börjat pilla på vingarna. Planen är att behålla dom separata från flygkroppen så länge som möjligt för det kan ju bli lite stort...
Här har vi ursprungsmaterialet:
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 51936342863_f39894b1d6_k
Vingarna är riktigt fint gjutna, med utsökta nitar precis överallt. Nästan mer nitar än plåt, men så skall det ju vara på en Shack!
Däremot visar Revell sin vanliga ovana att lägga till massa ömtåliga saker, direkt gjutna i stora delar. Crying or Very sad
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 51936272071_2b5d1f47a3_k
Bränsledumpröret på övervingen, och på undervignen så är det en tunn tunn remsa som skverodret och klaffen skall sitta. Gissa om jag har brutit av några av dessa?

Nästa favorit är antennerna på undervingen.
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 51936272081_1355334ca4_k
De måste monteras från insidan redan nu eftersom dom sitter på en liten gaffel för att säkra riktningen.
Bra tanke, men 3 ömtåliga fyrkantspinnar som skall sättas redan nu är ju en härlig utmaning.
Det klart, stabila gentlemen som Roland och gamle Tommy som har superkoll på hela sin omgivning och minutiöst städat hela tiden kan ju säkra såna här saker på nåt vis. En annan får liksom hoppas...

Men sen måste man ju göra en riktig torrpassning. Hur blir det här?
Big and British: Avro Shackleton MR3 - Sida 2 51936585489_8dc3dcd96c_k
I sanning är det både stort, och Brittiskt!
Bara att hålla tummarna att passformen mellan vingar och flygkropp är god...

I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas
cas
Vicesheriff

Azgaron likes this post

Inlägg av Stefan E ons mar 16 2022, 09:52

Shacken ÄR jäkligt stor!   Shocked

Den kommer att bli mäktig!   sunny

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 2 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet