Big and British: Avro Shackleton MR3
+8
Marlin
Tobias
Sadolf
Matt_Public
Azgaron
rsm.gbg
Stefan E
cas
12 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
ja just det ja, vad heter det nu? I Skrea iaf. Käkat julbord där. Kom knappt hem.. Trevlig strand.. De har en Fisn´nChips servering på stranden på somrarna där, i en gammal dubbeldäckare.. Saknar Västkusten nu..
Låter trevligt. Måste kolla vad det är!
Låter trevligt. Måste kolla vad det är!
Tobias
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Host host...
För att komma tillbaka en smula till ämnet så lägger jag upp en bild på flygkroppen.
Revell har ju även en AEW-kärra som ser ganska så mycket annorlunda ut i nosen så därför är den delen en lös bit.
Torrpassning visade att det krävs en smula slipande och skrapande för att få en fin skarv, men det kan gå!
Inte klockren Tamiya-passning, men inte heller Mach2.
För att komma tillbaka en smula till ämnet så lägger jag upp en bild på flygkroppen.
Revell har ju även en AEW-kärra som ser ganska så mycket annorlunda ut i nosen så därför är den delen en lös bit.
Torrpassning visade att det krävs en smula slipande och skrapande för att få en fin skarv, men det kan gå!
Inte klockren Tamiya-passning, men inte heller Mach2.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Ser ju najs ut. Måste in o kolla Scalemates lite, det där med AEW-kärra låter lite annorlunda o spännande.
Bara de löser det bra med sådana där alternativ så är det ju lugnt.
Och har de ett pentry a la Sunderland? Viktiga frågor..
Bara de löser det bra med sådana där alternativ så är det ju lugnt.
Och har de ett pentry a la Sunderland? Viktiga frågor..
Tobias
Matt_Public and cas like this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Så den är så stor att de delade på fronten!
Tobbe; kollade...hotellet heter Ocean...
Tobbe; kollade...hotellet heter Ocean...
Sadolf
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Tyvärr skickar Airfix inte med varken pentry eller badrummet på sin AEW.
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235044616-avro-shackleton-aew2/
Dom har dock med mycket mer än Revell, men man kan inte se nåt ändå....
Sadolf, den är inte delad för att den är för stor, den är delad för att AEW-carianten har sporrställ och en rätt stor radarpung under nosen.
Inte snyggt nånstans.
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235044616-avro-shackleton-aew2/
Dom har dock med mycket mer än Revell, men man kan inte se nåt ändå....
Sadolf, den är inte delad för att den är för stor, den är delad för att AEW-carianten har sporrställ och en rätt stor radarpung under nosen.
Inte snyggt nånstans.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Ah , då har de delat så långt bak för att göra radarbubblan på den andra fronte...nu hajar jag...
Sadolf
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
ja, plus att bombrummet är kortare på AEW, så man måste anpassa för det också
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Hoppas de passar bra i skarven- gillar inte sånt- typ hasegawas p 40
Sadolf
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Typ alla Hasegawa.. Lite knepigare men funakr oftast bra?
Tobias
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Hasegawa har ju en tendens att ha ganska bra passform. Revell får man alltid jobba lite med, men det kan ändå bli ganska bra i slutändan.
Hittade en bra sida med mycket Shack info
https://www.thegrowler.org.uk/index.htm
Snart kommer man slänga sig med fraser som Phase III, Viper etc och fatta vad det betyder!
Hittade en bra sida med mycket Shack info
https://www.thegrowler.org.uk/index.htm
Snart kommer man slänga sig med fraser som Phase III, Viper etc och fatta vad det betyder!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
cas skrev:Snart kommer man att slänga sig med fraser som Phase III, Viper etcetera och fatta vad dessa betyder!
Matt_Public- Master of DNF
cas, Tobias and Sadolf like this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Ja specielt med revell som är hasegawa... Det bästa med revell att de kommit på i 2000 talet att de kan packa någon annans bättre byggsats ihop med cartograf dekaler...
Därför jag gillar revell...
Val-hasegawa-
Me 262, horten- dragon
Fw190D eduard,
He 111, mustang B-ICM
B25-academy/accurate
mm.
Tyvärr min thunderbolt N var revell revell- och det var deras katastrofiska försök att efterlikna hasegawa/tamiya plus de har gjort en ofattbar beslut att implementera en ny system att koppla delarna till gjutstammen- Jag kommer nog snart beskriva det lite i min hörna på forumet i "In the works"- för att deras fuckup till byggsats är verkligen värd att beskriva. Jag håller på fila och såga nu senaste dagarna- har kommit fram med byggandet efter jag tappade lusten helt för en månad sen typ.
Den var från typ 1999
Däremot jag var positivt överraskad av deras nyare beaufighter. Har inte byggt den än men döma på delarna så ser den mycket lovande ut!
Också deras Mosquito verkar vara från samma "bra serie"
( Och hudson/ ventura , om det är deras plast)
Därför jag gillar revell...
Val-hasegawa-
Me 262, horten- dragon
Fw190D eduard,
He 111, mustang B-ICM
B25-academy/accurate
mm.
Tyvärr min thunderbolt N var revell revell- och det var deras katastrofiska försök att efterlikna hasegawa/tamiya plus de har gjort en ofattbar beslut att implementera en ny system att koppla delarna till gjutstammen- Jag kommer nog snart beskriva det lite i min hörna på forumet i "In the works"- för att deras fuckup till byggsats är verkligen värd att beskriva. Jag håller på fila och såga nu senaste dagarna- har kommit fram med byggandet efter jag tappade lusten helt för en månad sen typ.
Den var från typ 1999
Däremot jag var positivt överraskad av deras nyare beaufighter. Har inte byggt den än men döma på delarna så ser den mycket lovande ut!
Också deras Mosquito verkar vara från samma "bra serie"
( Och hudson/ ventura , om det är deras plast)
Sadolf
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Venturan (1/48) har jag för mig är Revells egen, men det är en superfin byggsats och något av det bästa Revell gjort!
Jag hade Mossien men sålde av den då jag inte gillade vad jag såg i lådan, tidningarna och de byggresencioner jag läste.
Det kan vara jag men jag gillar den inte, jag håller mig till Tamiyas.
Likadant med Beaufightern, jag har Beaus så det räcker (+3 i stashen) och jag tycker inte Revell har höjt ribban med sin modell.
En annan kanonmodell som faktiskt är Revells egen, Junkers Ju52/3m, "Alte Tante Ju" rekommenderas å det varmaste.
Stefan
Jag hade Mossien men sålde av den då jag inte gillade vad jag såg i lådan, tidningarna och de byggresencioner jag läste.
Det kan vara jag men jag gillar den inte, jag håller mig till Tamiyas.
Likadant med Beaufightern, jag har Beaus så det räcker (+3 i stashen) och jag tycker inte Revell har höjt ribban med sin modell.
En annan kanonmodell som faktiskt är Revells egen, Junkers Ju52/3m, "Alte Tante Ju" rekommenderas å det varmaste.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Det är väl om man vill ha klaffarna nere och motorerna öppna på Beau´n? Men jag håller med! Mossien med - Tamiya alla dagar i veckan. Kanske Revell på måndag morgon dock?
Dela med dig av ditt nya språk cas! Annars tänker jag mest på pentryt och vad för käk man har med (mackor?) och vilken ale man tar efter hemkomst.. WadWorth´s Swordfish??
Dela med dig av ditt nya språk cas! Annars tänker jag mest på pentryt och vad för käk man har med (mackor?) och vilken ale man tar efter hemkomst.. WadWorth´s Swordfish??
Tobias
cas likes this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Jag har inte haft mosquito varken tamiya eller revell, min uppfattning är bygt på vad jag sett i instruktionsmanualerna på scalemates...
Just nu så planerar inte öka på min stash, snarare skaffa något slags möbel att bevara modellerna i--- jag har inte glasdörr till min billy och det finns inte att köpa!
Det dammas på modellerna vilket gör mig förbannat...
Om det gäller beau; Jag har revells TF X och för mig den ser lovande ut...Har aldrig haft nöje med tamiyas... Det jag vet att tamiya måste gå ihop väldigt bra, rent mekaniskt.
Vet inte än hur revell går ihop, men tyda på detalj är mycket bra.
Venturan har jag jagat länge, planerar köpa den från Tyskland. Planerar för att som sagt jag gör en stopp i inköp nu.
Blir jag någon gång frisk så kanske dags att se över mina riktiga bilar-för att jag samlade på en hög också...
Just nu så planerar inte öka på min stash, snarare skaffa något slags möbel att bevara modellerna i--- jag har inte glasdörr till min billy och det finns inte att köpa!
Det dammas på modellerna vilket gör mig förbannat...
Om det gäller beau; Jag har revells TF X och för mig den ser lovande ut...Har aldrig haft nöje med tamiyas... Det jag vet att tamiya måste gå ihop väldigt bra, rent mekaniskt.
Vet inte än hur revell går ihop, men tyda på detalj är mycket bra.
Venturan har jag jagat länge, planerar köpa den från Tyskland. Planerar för att som sagt jag gör en stopp i inköp nu.
Blir jag någon gång frisk så kanske dags att se över mina riktiga bilar-för att jag samlade på en hög också...
Sadolf
Tobias likes this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Ser ju ut att vara fina detaljer på den där cas!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Ytdetaljeringen är helfin! Visserligen inte lika distinkt runt alla runda ytor som vad de bästa klarar av, men helt ok ändå.
Det är ju en Revell, så man får ju ta och torrpassa MYCKET för att få det att passa. Började med att få ihop nosen med bakkroppen först, och det tog sin lilla stund.
Vänstersidan blev hyffsad, med en liten glipa under vingen. Det kommer dock vara såpass väl gömd att det inte blir några större problem att spackla snyggt.
Högersidan kräver lite mer pyssel och papp!
En liten tandpetare för att spänna in det behövdes. Detta märket jag efter att jag hade fått ihop alltihop och det hade fått torka några dagar...men mer TETC i skarven så gick det att bända isär och fixa till.
Inte helt övertygad om att Eduards stora ets-set är såvärst bra.
I hjulhusen tycker Eduard att man skall byta ut plasten mot deras ets, men den är ju helt platt!
Den övre biten (som är framåt i schaktet) saknar hål för landstället, och är inte bättre detaljerad än nåt annat.
Den bakre har visserligen lite mer nitar, men det ser inte roligare ut för det.
Kommer nog hoppa över dessa.
Det är ju en Revell, så man får ju ta och torrpassa MYCKET för att få det att passa. Började med att få ihop nosen med bakkroppen först, och det tog sin lilla stund.
Vänstersidan blev hyffsad, med en liten glipa under vingen. Det kommer dock vara såpass väl gömd att det inte blir några större problem att spackla snyggt.
Högersidan kräver lite mer pyssel och papp!
En liten tandpetare för att spänna in det behövdes. Detta märket jag efter att jag hade fått ihop alltihop och det hade fått torka några dagar...men mer TETC i skarven så gick det att bända isär och fixa till.
Inte helt övertygad om att Eduards stora ets-set är såvärst bra.
I hjulhusen tycker Eduard att man skall byta ut plasten mot deras ets, men den är ju helt platt!
Den övre biten (som är framåt i schaktet) saknar hål för landstället, och är inte bättre detaljerad än nåt annat.
Den bakre har visserligen lite mer nitar, men det ser inte roligare ut för det.
Kommer nog hoppa över dessa.
Senast ändrad av cas den mån mar 14 2022, 08:42, ändrad totalt 2 gånger
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Tobias like this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Snyggt knåpat Christer!
Nä, ibland blir det inte bättre med ets!
Håkan
Nä, ibland blir det inte bättre med ets!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Ets är inte alltid bättre, kör på plastbitarna med mera relief, det ser bättre ut.
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Det bakre skottet ser ju dessutom ut på detta viset:
Här är Revells plast bra mycket bättre än en platt ets-bit!
Nej, den här etsen får stanna i påsen.
Här är Revells plast bra mycket bättre än en platt ets-bit!
Nej, den här etsen får stanna i påsen.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Snyggt fnulat med tandstickan och klämman.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Tack skall ni ha. För nöjes skull så har jag börjat pilla på vingarna. Planen är att behålla dom separata från flygkroppen så länge som möjligt för det kan ju bli lite stort...
Här har vi ursprungsmaterialet:
Vingarna är riktigt fint gjutna, med utsökta nitar precis överallt. Nästan mer nitar än plåt, men så skall det ju vara på en Shack!
Däremot visar Revell sin vanliga ovana att lägga till massa ömtåliga saker, direkt gjutna i stora delar.
Bränsledumpröret på övervingen, och på undervignen så är det en tunn tunn remsa som skverodret och klaffen skall sitta. Gissa om jag har brutit av några av dessa?
Nästa favorit är antennerna på undervingen.
De måste monteras från insidan redan nu eftersom dom sitter på en liten gaffel för att säkra riktningen.
Bra tanke, men 3 ömtåliga fyrkantspinnar som skall sättas redan nu är ju en härlig utmaning.
Det klart, stabila gentlemen som Roland och gamle Tommy som har superkoll på hela sin omgivning och minutiöst städat hela tiden kan ju säkra såna här saker på nåt vis. En annan får liksom hoppas...
Men sen måste man ju göra en riktig torrpassning. Hur blir det här?
I sanning är det både stort, och Brittiskt!
Bara att hålla tummarna att passformen mellan vingar och flygkropp är god...
Här har vi ursprungsmaterialet:
Vingarna är riktigt fint gjutna, med utsökta nitar precis överallt. Nästan mer nitar än plåt, men så skall det ju vara på en Shack!
Däremot visar Revell sin vanliga ovana att lägga till massa ömtåliga saker, direkt gjutna i stora delar.
Bränsledumpröret på övervingen, och på undervignen så är det en tunn tunn remsa som skverodret och klaffen skall sitta. Gissa om jag har brutit av några av dessa?
Nästa favorit är antennerna på undervingen.
De måste monteras från insidan redan nu eftersom dom sitter på en liten gaffel för att säkra riktningen.
Bra tanke, men 3 ömtåliga fyrkantspinnar som skall sättas redan nu är ju en härlig utmaning.
Det klart, stabila gentlemen som Roland och gamle Tommy som har superkoll på hela sin omgivning och minutiöst städat hela tiden kan ju säkra såna här saker på nåt vis. En annan får liksom hoppas...
Men sen måste man ju göra en riktig torrpassning. Hur blir det här?
I sanning är det både stort, och Brittiskt!
Bara att hålla tummarna att passformen mellan vingar och flygkropp är god...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Shacken ÄR jäkligt stor!
Den kommer att bli mäktig!
Stefan
Den kommer att bli mäktig!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Avro Vulcan B.2, GWH 1/144
» Airfix 1:72 Avro Anson
» GWH 1/144 Avro Vulcan K.2 Tanker
» Avro 671 Rota Mk.1 RAF, Miniart 1/35
» Avro RJ85 & Beong 777-200
» Airfix 1:72 Avro Anson
» GWH 1/144 Avro Vulcan K.2 Tanker
» Avro 671 Rota Mk.1 RAF, Miniart 1/35
» Avro RJ85 & Beong 777-200
Sida 2 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet