Big and British: Avro Shackleton MR3
+8
Marlin
Tobias
Sadolf
Matt_Public
Azgaron
rsm.gbg
Stefan E
cas
12 posters
Sida 3 av 5
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Big and British: Avro Shackleton MR3
Och nästan bedövande brittisk.Stefan E skrev:Shacken ÄR jäkligt stor!
Matt_Public- Master of DNF
Snyggt jobbat Christer! Får hoppas du kan hålla alla utskjutande delar i styr!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
ja, hazardous model, kan peta ut ögon o annat! Men vackert blir det! Mästerligt byggt med.
Tobias
Tack skall ni ha!
Det har ju varit helg, och det betyder att man har fått litet gjort i modellhörnan
Vädret inbjuder ju visserligen till utearbete men då behövs det grus, jord, mursten etc som vi inte har ännu så man klarar sig från grovarbetet en stund till.
Istället målade jag klart bombrummet!
Provpassningen visar att det inte behöver spacklas på plats, så det får man ju vara nöjd med.
I veckan som gick fick jag dessutom hem nödsändningen från Alfa så nu har jag ett ministämjärn.
Det går ju ganska så bra ett skrapa bort utstötarna, men det tenderar till att repa plasten mer än vad man tänkt så det är lite pöligt att få till bra. Får ta och plocka fram ett litet special-slipverktyg för vertikal slipning om det skall hålla på så här.
Till slut hade jag iallafall fäst allt ets som jag tänker använda i hjulhusen
Det måste naturligtvis läggas till lite mer kablar och grejer, bara för sakens skull
Man kan ju hålla på hur länge som helst och dra blytråd i dom där brunnarna, för det är då rör och slangar överallt!
Men jag tror det får bli bra såhär, det är ju inte direkt så att det är område som syns...
Efter det så grundades det hela med min vanliga primer, och det målades lite vitt på att halvtäckande vis.
På ena sidan om hjulbrunnarna (förmodligen yttersidan) så ser man på walkaround-bilderna att det är gröna tankar som syns genom ribborna. Sånt måste manju ha med tänkte jag och halada fram en burk Tamiya X-5 och började penselmåla. Utan retarder. Resultatet ser ju ut som skam....
Men för att roa sig lite började jag måla insidan
Cockpit skall vara svart, besättningsutrymmet i mitten där det riktiga spaningsjobbet görs har ljuddämpande väggar och skall vara lite ljusbrunt och baktill så går det över till Interior Grey /green.
Till på köpet så är det många luckor och grejjer målade mörkbruna så Tamiyas Linoleum fick komma fram och leka lite.
Resultatet ser ju hemskt ut enligt Feng-shui eller god smak men brittiskt 50-60 tal är det allt!
Det har ju varit helg, och det betyder att man har fått litet gjort i modellhörnan
Vädret inbjuder ju visserligen till utearbete men då behövs det grus, jord, mursten etc som vi inte har ännu så man klarar sig från grovarbetet en stund till.
Istället målade jag klart bombrummet!
Provpassningen visar att det inte behöver spacklas på plats, så det får man ju vara nöjd med.
I veckan som gick fick jag dessutom hem nödsändningen från Alfa så nu har jag ett ministämjärn.
Det går ju ganska så bra ett skrapa bort utstötarna, men det tenderar till att repa plasten mer än vad man tänkt så det är lite pöligt att få till bra. Får ta och plocka fram ett litet special-slipverktyg för vertikal slipning om det skall hålla på så här.
Till slut hade jag iallafall fäst allt ets som jag tänker använda i hjulhusen
Det måste naturligtvis läggas till lite mer kablar och grejer, bara för sakens skull
Man kan ju hålla på hur länge som helst och dra blytråd i dom där brunnarna, för det är då rör och slangar överallt!
Men jag tror det får bli bra såhär, det är ju inte direkt så att det är område som syns...
Efter det så grundades det hela med min vanliga primer, och det målades lite vitt på att halvtäckande vis.
På ena sidan om hjulbrunnarna (förmodligen yttersidan) så ser man på walkaround-bilderna att det är gröna tankar som syns genom ribborna. Sånt måste manju ha med tänkte jag och halada fram en burk Tamiya X-5 och började penselmåla. Utan retarder. Resultatet ser ju ut som skam....
Men för att roa sig lite började jag måla insidan
Cockpit skall vara svart, besättningsutrymmet i mitten där det riktiga spaningsjobbet görs har ljuddämpande väggar och skall vara lite ljusbrunt och baktill så går det över till Interior Grey /green.
Till på köpet så är det många luckor och grejjer målade mörkbruna så Tamiyas Linoleum fick komma fram och leka lite.
Resultatet ser ju hemskt ut enligt Feng-shui eller god smak men brittiskt 50-60 tal är det allt!
Senast ändrad av cas den ons mar 23 2022, 05:56, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron, Gigabyte and Mårten Fredrik like this post
Vilket gediget och vackert ets-jobb! Och målat vackert har karl´n gjort med!
Tobias
Tack Tobbe!
Det är en hel del pille-ets att roa sig med i cockpit. Bl.a trottelkontrollerna. Dom är nog inte att leka med!
Det är en hel del pille-ets att roa sig med i cockpit. Bl.a trottelkontrollerna. Dom är nog inte att leka med!
Senast ändrad av cas den ons mar 23 2022, 05:55, ändrad totalt 1 gång
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tobias likes this post
Snygg Matchbox-look på insidan, rent färgmässigt.
De uppetsade ytorna blev därtill riktigt piffiga.
De uppetsade ytorna blev därtill riktigt piffiga.
Snyggt jobbat Christer! Blir himla fint!
Håkan
Håkan
En sagolik blandning av färger som inte riktigt matchar varandra, men vackert blir det...
LasseThid
Fint jobbat med all inredning cas!
Snyggt målat i vedervärdiga kombinationer!
Snyggt målat i vedervärdiga kombinationer!
Äntligen har jag börjat bygget på riktigt!
Det har alltså spacklats...
Huvuddelen av målningsarbetet i kajutan är klart. Nu behöer det bara kompletters med lite fåtöljer, en bar och lite crockett-klubbor.
Väldigt lite av det kommer ju att ses, eftersom det inte är nåt glastak på den.
Airfix skickar ju med hel inredning, men den blir ju helt instängd efteråt så lite av vitsen försvinner ju. Inte för att det nånsin har hindrat mig eller någon annan men det känns ändå bättre att välja nitar framför inredning.
Arbetet med själva cockpiten har också börjat.
Lite värre än meckigt faktiskt att böja till trottelreglagen. Eduard vill ju att man skär bort dom helt och hållet för att ersätta med ets, men jag tänkte att det kanske är enklare att behålla lite stöd bakom.
Blobben bakom throtteln är ett trimreglage, som Lasse målade så vackert rött på sin Lanc. Den skall ju vara rund, men se det gick inte för sig.
Fortfarande en hel del kvar att pyssla med innan flygkroppen kan stängas!
Det har alltså spacklats...
Huvuddelen av målningsarbetet i kajutan är klart. Nu behöer det bara kompletters med lite fåtöljer, en bar och lite crockett-klubbor.
Väldigt lite av det kommer ju att ses, eftersom det inte är nåt glastak på den.
Airfix skickar ju med hel inredning, men den blir ju helt instängd efteråt så lite av vitsen försvinner ju. Inte för att det nånsin har hindrat mig eller någon annan men det känns ändå bättre att välja nitar framför inredning.
Arbetet med själva cockpiten har också börjat.
Lite värre än meckigt faktiskt att böja till trottelreglagen. Eduard vill ju att man skär bort dom helt och hållet för att ersätta med ets, men jag tänkte att det kanske är enklare att behålla lite stöd bakom.
Blobben bakom throtteln är ett trimreglage, som Lasse målade så vackert rött på sin Lanc. Den skall ju vara rund, men se det gick inte för sig.
Fortfarande en hel del kvar att pyssla med innan flygkroppen kan stängas!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Gigabyte like this post
Den där baren och fåtöljerna, det måste se ut som en riktigt anrik, engelsk gentlemanna-klubb!
Ser snyggt ut, mästerligt till och med. Vad är de två stora kapslarna?
Ser snyggt ut, mästerligt till och med. Vad är de två stora kapslarna?
Tobias
Skinnfåtöljer, konjak och piptobak är tanken.
De två stora kapslarna är vingspetsbränsletankar.
Kommer målas vackert röda, och dessutom har dom stora navigationsljus i nosen, för lite extra bling
De två stora kapslarna är vingspetsbränsletankar.
Kommer målas vackert röda, och dessutom har dom stora navigationsljus i nosen, för lite extra bling
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Det tycker jag låter utmärkt.
Aha, ljusen gjorde att de såg lite extra spännande ut, trodde det var någon form av kapsel. Men pösar behövs ju det med.
Aha, ljusen gjorde att de såg lite extra spännande ut, trodde det var någon form av kapsel. Men pösar behövs ju det med.
Tobias
Extra soppa behövs garanterat! Dom var ju ute över 10 timmar i stöten, och 4 Griffons drar ju en hel del.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Å ena sidan lät det som en seg arbetsdag, å den andra slapp de ju vara i England en stund.cas skrev:De var ju ute i över 10 timmar i stöten [...]
cas likes this post
Tjusigt knåpat Christer! Ser snyggt ut!
Håkan¨
Håkan¨
cas likes this post
Matt_Public skrev:Å ena sidan lät det som en seg arbetsdag, å den andra slapp de ju vara i England en stund.cas skrev:De var ju ute i över 10 timmar i stöten [...]
Men.. Där finns ale...
Tobias
Matt_Public and cas like this post
Visst är det märkligt att en sådan simpel grej som ett trimhjul misslyckas de helt med.
Inte ens Eduard brydde sig om att göra ett trimhjul i ets trots att det syns genom cockpitglaset, men en lite jävla radio som sitter där ingen ser den lyckas de göra i ets... Go figure...
Inte ens Eduard brydde sig om att göra ett trimhjul i ets trots att det syns genom cockpitglaset, men en lite jävla radio som sitter där ingen ser den lyckas de göra i ets... Go figure...
LasseThid
Tobias likes this post
Trimhjulet är lite för stort för ets, både i diameter och tjocklek. Men det hade varit nice ifall dom gjort det i resin och skickat med!
Dagens fundering:
Skall man ha sänkta flaps eller inte?
Jag veeet att man alltid hissade upp dom så fort kärran har landat, för så står det i RAF-handboken och dom som glömmer måste bjuda en runda i mässen osv, men ändå?
Detaljerna är ju ganska fina...
Dagens fundering:
Skall man ha sänkta flaps eller inte?
Jag veeet att man alltid hissade upp dom så fort kärran har landat, för så står det i RAF-handboken och dom som glömmer måste bjuda en runda i mässen osv, men ändå?
Detaljerna är ju ganska fina...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sänkta flaps!
Det ser alltid mera intressant ut, särskilt på stora flygplan!
Stefan
Det ser alltid mera intressant ut, särskilt på stora flygplan!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
cas skrev:..... och dom som glömmer måste bjuda en runda i mässen osv, men ändå?
Du kan ju alltid lägga till en besättningsman som kånkar i väg med en back lämplig dryck på axeln.
/Bosse
Marlin
cas likes this post
Jag brukar höja dem där de skall vara höjda.. Men håller med här, de har så fina detaljer och gör det intressant. Skulle nog sänka dem.
De sänks ju vid inspektion med?
De sänks ju vid inspektion med?
Tobias
Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Avro Vulcan B.2, GWH 1/144
» Airfix 1:72 Avro Anson
» GWH 1/144 Avro Vulcan K.2 Tanker
» Avro 671 Rota Mk.1 RAF, Miniart 1/35
» Avro RJ85 & Beong 777-200
» Airfix 1:72 Avro Anson
» GWH 1/144 Avro Vulcan K.2 Tanker