IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-47N..Revell 1/48

+4
Sadolf
Matt_Public
cas
Tobias
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf tis apr 05 2022, 19:52

Tjusig! Fin pinup!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias tis apr 05 2022, 20:47

Tack. Smile ja det är en rolig individ med lite unika grejor. Pin-upan är riktigt bra! Stor och schysst kvalitét.

Försökte mig på med de gula strecken på 500-pundarna.. Gick åt helvete.. Får maska istället.

Hur går det för dig, med Knugskobror och annat löst folk? Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Azgaron ons apr 06 2022, 00:37

Ser tjusigt ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf ons apr 06 2022, 12:35

Tobias skrev:Tack. Smile ja det är en rolig individ med lite unika grejor. Pin-upan är riktigt bra! Stor och schysst kvalitét.

Försökte mig på med de gula strecken på 500-pundarna.. Gick åt helvete.. Får maska istället.

Hur går det för dig, med Knugskobror och annat löst folk? Wink
Jag kanske kommer lite igång med min post på forum, messerschmitt är nära klar så jag kan publicera nästa- Aichi Val.
Den har jag gjort typ klar med... Pilar lite med Tbolten. Kingsobra har avstannat lite, den ligger för lite spackel men vinge är monterat och förarhytt typ klar...
Grävde fram hellcaten som var lite halvfärdig och måste fixa landningsstallet, hjul, antenner å annat...
Tänkte resa till Stockholm i helgen till C6an , men det blir nog inte... Orkar liksom inte hade mycket jobb med resor och måndag ska till kund till GBG.
Kanske hinner kolla på Alfahobby då....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias tor apr 07 2022, 11:21

Tack Håkan. Smile

Hoppas du kommer tillbaka i´t Sadolf. Är ju nyfiken på din Knug, länge sedan man såg en sådan. Min brorsa byggde en P-63, eller möjligen P-39 (så länge sedan) när vi var små.. Gillade bildörren och landstället kommer jag ihåg. Men ingen aning vilket fabrikat (1/72 dock).

Ah, Hellcat med?
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf tor apr 07 2022, 12:36

Ja Hellcat är en gammal historia det bara jag hade problem med varnishen och den hamnade på hyllan för att torka ordentligt... Har gjort lite med t bolten igår...
Lite upptagen med jobbgrejor så det går segt.. planerade att vara på Copen i Stockholm men det blir nog inget... kanske malmö i höst.
Fic mustangen chattanooga så det börjar klia i fingrarna att göra den med....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias tor apr 07 2022, 13:31

Hellcaten måste du visa up med!

Ah, det kommer fler ja.. Men hade kanske vart kul?

Ah! Chattanooga, trevligt! Börjat lite smått med min första Eduard. Härligt pilliga delar i kroppshalvorna och cockpit.. Smile Den lär du få kul med!

Och när jag ändå skulle Alclad-prima och vanligt-prima lite delar till denna Razorback så.... Råkade jag öppna en bubbeltop och tyckte det var lika bra att prima ockpit och motor till den samtidigt.. Wink

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 51988448879_44734aaf44_bCol_David_Schilling_of_the_56th_Fighter_Group_on_board_his_P-47_Thunderbolt

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 51988448649_5fece1e945_cmedia-377446

Han var en helfestlig karaktär, partajade med sina mannar och hittade på en massa upptåg och blev ju senare C 56th FG, 22,5 kills och en Ace in the Day (bara jaktplan). Hans Hairless Joe är ju ganska känd men det är ok.. Wink Passar bra, inte helt sugen på en NMF just nu..
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf tor apr 07 2022, 15:13

Minns jag så han och Gabresky tävlade mot varann... Även häftig automatiskt pistol- är det en beretta eller?? Eller mer som en colt  "nian" med förlängd magasin och autofire??
Vågar inte testa Alclad på grund av lukten hemma- kanske en gång när jag skaffar en utsug med filter.
Orkar inte göra allt på en gång men kanske bygger om min arbetsplats med en ordentlig bordsskiva... och då fixar en målar-box...
HAr dock inte testad allt med vallejo metallics- kommit på en teknik att få en fin glans men jag inte testade den ordentlig- Det blir nog nmär kinkobran ska målas. Fick också deras metallic-varnish.
Han vara intressant att testa hur den funkar...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias tor apr 07 2022, 16:05

Japp, han byggde om en M1911..! Det snickrades en del i verkstäderna, de hade med sig ganska duktiga mekz..
Schilling var med och testade M8 rokkitz med, plus lite höghöjdsbombning. Massa bra idéer, inte riktigt alla som eg var bra. (Wolfpack Warriors, i den där gröna bokserien med mjuk pärm som jag inte kommer ihåg namnet på nu,  tar upp det där en del)

Jo den stinker en del..
Är det den där med lacken och det där? På svart primer? Jag har kört lite Mr Surfacer 1500 och sen deras blanksvarta från GX-serien på det. Men inte jämfört ännu.. Tänkte göra det på Mussen..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf tor apr 07 2022, 17:33

Om det gäller alclad så det jag fick veta man ska köra deras egen svart blank primer, polera den , lägga på silver och sen deras egen klarlack
Vallejo har mettalicks i tunnliknande burkar de är typ spritbaserade . Jag provade de på svart primer som var polerad lite grann.
Resultat OK.
Sen så fick nu deras "metallic varnish" som ska vara till dessa . Hur den funkar vet inte , men det akryl utan poly så den går inte slippa eller blöta med dekalvätskor... tror ...
Måste kolla.
Förresten Du kan kolla de sista bilder jag lagt, man kan se svartblank p 47 innan silver och den efter
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias tor apr 07 2022, 20:06

Jupp, den mår bra av att poleras.. Men ogilalr det. Eller inte det - men systemet.. Går ju inte att polera överallt.. Stör mig som fan på det.

Skall kolla!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf fre apr 08 2022, 11:10

Polering är naaaajjjssss- Ha man jobbat på recond så vet man...!
Man tar en trasa och polerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerarpolerar
Tills önskad resultat.... eller blank plast under....
:-)
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre apr 08 2022, 12:01

Får bygga en M snart igen (63rd FS), framsida vinge och stabbe plus undersidan är lagom mycket.. Wink Har dock många, coola dekaler som kräver NMF så måste bli bättre påd et där. Men jag gillar inte Alclads egna primer (svart-blanka skiten). Kanske iofs sprejar den fel, fan vet..

Just nu stinker det lite Alclad här, sprutade mina .50 cal-porrpipor Stainless Steel och lite annan skit Aluminium.. Lite dålig vädring så får sitta med amsk ett tag - annars blir jag snart som feminazis´en på jobbet.. Man blir ju inte slug av ångorna.. Wink Känns bra att kunna äta med både kniv och gaffel - samtidigt.. Twisted Evil Är man inte den skarpaste indianen som skäller i stallet från början får man vara försiktig med de celler man har? What a Face Laughing

men snyggt blir det, om man gör rätt.. Kör sällan deras gråa för metall, kör nästan alltid den blanksvarta om jag använder någon form av Alclad-metall. Men det är iaf najs att slippa blanda färg, körde lite MRP med.. Dra upp färg och spruta, inget slabbande. Kanske skall skaffa mer av dessa trots allt.. Blir man korkad så vet man ju itne om det själv så har själv inte ont av det?? bounce
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf fre apr 08 2022, 12:27

Ja det är som i vitsen om gubben som kör motorvägen i fel hål...
Själv så vill jag inte köra något som luktar stark , jag bor inte själv...Så jag vet hur alclad funkar i teorin.
Jag kör nu vallejo polyurethane- den när torkat väl går att slippa försiktig. En sak som jag vill prova men hade inte tillfälle är tamiyas compound för polering.
Det som jag kommit på med vallejo metalics är att de är delvis beroende av svart under, men mer om den ytan man sprejar den på är blank.
Sen den nya tekniken att lägga väldigt tunn dimmigt lager i flera skikt. Den kommer jag prova snart på kingcobran...
Sadolf
Sadolf


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre apr 08 2022, 15:43

Ja det måste du visa!
Gillar polyurethane-primerna.. Men var ett tag sedan jag körde.. Nästan glömt.. Vallejos brukar jag vänta en vecka innan jag slipar men då går det utmärkt! Badgers, lite kortare tid, 2 dagar? Bara de är ordentligt torkade ja..
Vet att en del sagt att det inte går men det verkar vara temperaturskadade flaskor (kanske) då.. Lägger man på dem fint och låter dem torka går det utmärkt. Aldrig fått att det rullar upp sig utom när jag testade för att se om jag kunde, någon timma efter jag lagt det på en testbit..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre apr 08 2022, 19:07

Satte dit tänderna, Master-pipor med Alclad Stainless Steel. Sen avmaskade jag huven med. Inte limmat dit den bakre delen ännu dock. Antannen skall dit först. Jobbar med ställen och bomberna och en papperstank.

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 51989640962_aed4aa60d8_hIMG_0562
Tobias
Tobias


Azgaron and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Matt_Public fre apr 08 2022, 19:55

Åhoj! Ännu en topless-tant. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre apr 08 2022, 20:36

Almost mandatory.. Wink

Känns lite som björnligans bandit-sak över ögonen att måla huven svart? Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Azgaron lör apr 09 2022, 15:49

Tjusigt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias sön apr 10 2022, 13:36

Hafsade ihop lite till nästa bubbeltop.. Lite ansträngd i ögonen så blev inte det bästa, hade faktiskt svårt att se.. Hehe..

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 51994623469_8796c1c828_h

Men det duger därinne tror jag. Första gången jag använt Steel plus resin-IP. Nu när 3D-dekaler finns.. Embarassed Men jag gillar dem.

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 51994411438_d595e4e31c_h

Kroppsihoplimning, vingarna på G..

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 51993351107_3b4dbeb81c_h

Räzerbacken är på G med. Inte limmat tank eller bomber (eller landställ!) - de skall snyggas till lite. Propp´en är på G etc..

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 51993351432_926cf58509_h

Hälsar på syrrorna lite.. M saknar fortfarande pitot-rör och lyktor, tänkte ta det samtidigt.. Elelr med bubeltoppen som är på G? Embarassed Wink

Fick evakuera IKEA-glasskåpet.. De spränger utanför och en del modeler har flyttat sig oroande mycket.. En RB 71 trillade av Jaktviggen.. Evil or Very Mad Berget huset står på spränger de, snart klara förhoppningsvis - annars skall de få smaka på sprängning själv.. Twisted Evil  Wink
Tobias
Tobias


Azgaron and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias sön apr 10 2022, 14:27

Roderpedalerna.. Den lilla biten var helt plötsligt spårlöst borta!  Hittade den innuti en dammråtta på golvet.. Minus ena pedalen.. Som jag hittade strax efter dock.. Hamnade efter lite i målningen så gjorde inte lika nogrannt med den, svart sprej (rattle can!) och två lager grönt.. ingen wash.. Men glad att jag hittade den och kunde limma ihop eländet.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf sön apr 10 2022, 15:01

Riktig läckert Tobbe.
Du få ta lite mer blider.
Kollade på Din razorback, rikting najs med preshading också.
Måste skaffa en t bolt från Tamiya någon gång, gillar verkligen deras detaljer och linjer.
Vetefaen kanske ska jag lägga upp en tråd om min revell t bolt- har gjort massa bilder där man ser alla dessa fina gjutfel...
Trots allt blev den ganska OK men inte så snyggt som Din... Har nu stenciler kvar kanske lägger de upp idag .
Lite ont om tid då ska på en arbetsresa imorgon- sen blir det påsk, sen ska möblera om hemma...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias sön apr 10 2022, 17:25

Tack. Smile
Klart du skall lägga upp din D! Vill gärna se!
lite osäker på mins öde.. Hade behövt fylla in lite med plasticard trots all, vid vä kulsprutepanel.. Pallar inte nu.. Bajsmodell. Hade pushat på om inte det krånglade dock.

En Tamiya-´bolt eller fem skall du absolut skaffa!
Tobias
Tobias


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av cas mån apr 11 2022, 08:18

Sabla snygga dunderbultar alltså.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Stefan E mån apr 11 2022, 08:54

cas skrev:Sabla snygga dunderbultar alltså.

+1 på det!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 6 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet