IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P-47N..Revell 1/48

+4
Sadolf
Matt_Public
cas
Tobias
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Stefan E tor mar 17 2022, 22:25

Snygg cockpit, Tobbe!   cheers

Glöm nu inte att montera den I modellen också!  What a Face

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias tor mar 17 2022, 22:59

Tack Stefan! Lade lite arbete på det men inte samma som om det vart en Tamiya..

Haha! Nädå! Det är lite av ett bekymmer just nu... Ingen guiding alls.. Får smacka in greenstuff och superlim? :/

Glömde inte heller smådelarna.. Men jag fick faktiskt rycka bort den stora spaken på ena väggen, nere vid golvet. Ont om plats.. men sysn ändå inte.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf fre mar 18 2022, 01:12

Kalas jobbet på cockpiten Tobbe! Rent å fint, jag kan inte själv hålla så rent när jag bygger- det blir lite mesig hos mig...
Visst är det konstig med de sidopanellerna ligger så nära... Också finfina säkerhetsbälten... Vilka är de? är det de tjeckiska från tyg?
Själv så hade jag använt lite aluminiumfolie från jogurt. Blev inte så fint men jag har inga etsade eller dy. Måste någon gång beställa de extra grejor i en hel drös-
Jag kommer nog köra en tråd om den, vill bara avsluta den om Me 109 ...och avsluta Me 109 såklart... det börjar närma sig.
Har gjort lite annorlunda med cockpiten då har jag klipp den i bitar och limmade sidopaneller först till flyygkroppens sidor inuti. Sen monterade jag golvet med instrumentpanelen och pilotstolen.
Min t-bolt är i läget med slutspackling innan jag börjar måla. Men nu hoppade jag lite över och började en kingcobra...
Faen, jag har 4 stycken--- eller 5  på gång samtidigt i olika stadie av finish.
NÄSTAN klar Gekko ( en del måla, vädring kvar...) NÄSTAN klar Me 109... Alla dekaler på, lite retouch på dessa, klarlack, vädering, smådelar.. Aichi Val mitt i målararbeten och masking av glas...
P 47 - spackel, polering innan lack... samt den påbörjade P63 Kingcobra- innan cockpit målning och montering med de mesta plastdelarna rensade och passade ihop innan limning...
Så det blir en del ... Jag som skulle göra en i taget....
Och ja, jag kan polska...man glömmer inte ...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 10:21

Tack Sadolf. Smile
Ah - det är en mycket märklig cockpit! Och synnerligen inkorrekt, speciellt ihopsatt.. Men det är något där nere i hålet. Här är det utsidan som räknas mera! Wink
Det är från Eduard, bältena, ett ark generiska US Air Force och US Navy-bälten. På beskriviningen är det en hellcat.. Två av denna färg och två som är gröna.Vet inte om den produkten finns kvar dock. 49001 heter den.
Det bästa är att köpa från Eduard direkt, en hög grejor. De har bra priser.

Jag har sen Montex masker.

Aha, spännande! Jag var för feg för att klippa! Very Happy Men kan nog bli mycket bättre. Den GIGANTISKA fotpedaldelen och lilla instrumentpanelen skulle man vilja ordna..

Kingcobra låter kul! Inte ofta man ser, var det Dora? (Ukrainska va? :/ )

haha, du kommer få klart en hög samtidigt och sen starta lika många nya? Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 12:25

Var inget roligt att jobba med cockpiten in i kroppen.... Ingen som helst guidning. Fick hålla fast skiten i ryggstödet och först fösöka smaska in green stuff runt.. Men knäckte loss en sidovägg.. Så limmade två bitar gjutram under. Dränkte det i plastlim.. Får se hur det blir men kan funka..
Tappade lite lusten när det är så otroligt uselt genomtänkt. Men funkar detta så kör jag på.

Tamiyas P-47:or kom inte lång tid efter men det är generationer mellan dem. Jubelidioter som designat denna..

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 51945784519_159f444eb0_h

Den lilla motorn är på plats iaf..

Körde Zin Chromate helt och hållet på insidan. inte värt att anstränga sig mera..

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 51945784819_94cb596c8c_h
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Matt_Public fre mar 18 2022, 12:37

Tobias skrev:Fick hålla fast skiten i ryggstödet och först försöka smaska in greenstuff runt.
Inga frökenfasoner här inte! Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 12:50

Nä fan, det var på väg att våldas in.. Men då lossnade väggen.. Wink Är jag på halvbra humör tappar jag intresset fort och blir bara irriterad över skitmodeller. Men borde då inte bygga.. Wink
Bättre när man har tålamod. Pro-tip, tänk inte på småchefer i regionen innan du bygger modeller! Tänk på något som inte fuskade evolutionen och trots 100% skitgener och noll nyttig använding i naturen, klarade sig undan det naturliga urvalet.
Jag är int bitter.. Wink

Just det.. Modellen.. Hehe
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf fre mar 18 2022, 14:03

För att muntra lite upp: Det går limma den på plats... Inredningen menar....
Det de ha gjort fel mot tamiyas sats ( vilket jag aldrig haft men vet hur den funkar...)- Det finns inga balkar som håller vingarna med rätt dihedral ( vinkel)
Samtidigt trycker man ryggstödet så riskerar man att hela inredning åker in...
Jag limmade inredningen bakom ryggstödet från utsida, sen har lagt lim på insida på "torpedväggen"
Hoppas den håller....

Ja instrumentpanellen ÄR för liten- Inte mycket att göra såvida man inte ha en ets från eduard till hasegawa/tamiya
De ha gjort den mindre för att den passar i de ihopptryckta sidorna.
Överallt i den byggsatsen ser man idiotiska konstuktions val.
Vetefan vem ha designat den men har varken tagit hänsyn till hur man bygger eller till hur det blir i gjutningen.
Pryo? Ingenjör som jobbade tidigare med gräsklippare?
Detaljen är fin, men först den försvinner i den dåliga fyllningen av gjutform, andra steg den försvinner på grund av dålig plast, och sist den måste vara bortslipad av modellbyggaren för att skiten passar inte ihop.
Ah jag kör över den byggsatsen med extrem skadeglädje!!!!
Men jag låter mig inte vara besegrad av revell nissarna! Jag kommer bygga den till lagom fin bolt, det är planer....
Jag kommer köra ALLA rivets utan rivetthjul - jag ska köra med tygnål alltihop för hand i en 16 timmars rivetting orgie tills mina fingrar svullnar upp , ögonen blöder ....och ku...en faller bort!!!
Eller hur!?
Hehe
Om vi nu tänker lite positivt- för tjugo -någonting år sen hade jag kul att bygga en Monogram P 51 B. Den hade rivets- och panellinjer som stack ut... Rivets var så stora som Du i verkliga livet satt såna metall hundskålar på planets vinge i råd. Fin detalj tänkte jag då.

Och den där badkaret med golvet- den klippte jag inte---jag tog en eltång modell större och BRÖT isär skiten. ÖÖÖHHH vad det gjorde mig gott....
Sedan limmade ihop det jag behövde ....
Nu om Kingcobran- JA det dora wings , Ukraina, Den är najs. En sak bara- vissa delar hade man inte haft hänsyn till att det behövs lite spel för att det ska passa ihop. Den är dator-ritad. Och visa delar ha man gjort lite större som gångjärn till landningsstallets luckor och vissa delar till själva landningsstallet. Det skulle tjäna bättre göra dessa som ets. Så det rätt mycket torrpassning och justering men i övrigt det fin modell med mycket trevlig detalj. Det känns ambitionen var hög men de mött begränsningen i möjlighet till gjutning av små detaljer.
Inte Eduard men mycket fint ändå,
Jag fotar rätt ofta så kanske skriver en tråd om denna , om man ha orken...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 14:21

Haha, precis.. Men den kan nog bli en ok N, på utsidan.. Hoppas jag. Gillar idén med rivetting med, men det orkar jag inte själv. Ser dock gärna din! Vart är din byggtråd!! Very Happy Du postar knappt.. Wink  Kom igen nu!

Lite rädd för Dora Wings J 9. När man kikar så känns det verkligen CAD ja, superfint - men är det anpassat för att bygga lätt? Så förstår vad du menar med Knugs-kobran.. (Ser gärna den med!)

Droppade lite av mitt överdrivna lim genom skiten och hamnade på utsidan, där vindrutan sakll vara.. opps. Men kunde vart värre. Kan nog fixa det. Men skiten får torka till imorgon..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av cas fre mar 18 2022, 15:43

Mellanchefer och projektledare har en viss tendens att verka som dom har undvikit det naturliga urvalet...

Men 'bulten blir ju bara bättre och bättre, trots allt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 16:14

Jupp, speciellt inom det offentliga. Går ju inte att bli av med dem så ohyran tolereras, trots enorm inkompetens.. Wink Det är ju inte inkompetens som gäller, bara rövslickeri och man sparkar inkopetenta snett uppåt. De får försöra någon annan verksahmet. Vettigt folk pallar inte att hantera eländet antar jag. Jaja..

tack! Kan kanske bli en modell ändå. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Azgaron fre mar 18 2022, 21:06

Snyggt jobbat Tobias! Blev ju en snygg cockpit! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Matt_Public fre mar 18 2022, 21:16

Tobias skrev:Pro-tip: Tänk inte på småchefer i regionen innan du bygger modeller! Tänk på något som inte fuskade evolutionen och trots 100 % skitgener, samt noll nyttig använding i naturen, klarade sig undan det naturliga urvalet.
*garvade så jag fes*

Därefter blev jag dyster över att igenkänningsfaktorn var så enorm. Neutral
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias fre mar 18 2022, 21:30

Tack Håkan. Smile

Haha, tack Matte, då lipade och bölade jag inte i onödan. Vi får väl skratta åt id.. Dem. Wink
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Matt_Public lör mar 19 2022, 07:16

Tobias skrev:Vi får väl skratta åt id... Dem. Wink
Ja, låtom oss. Laughing

Därtill kunde vi utbyta skräckhistorier över ett glas ond saft, minnas miltals med missöden.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias lör mar 19 2022, 13:15

Sånt är bra ihop med öl o dyl ja.. Wink Det värsta är att man inte behöver krydda rävarhistorierna, de är illa nog ändå. Wink

Tvättade översprejningen runt hjulhusen lite smått.. Hjulhusen är lackade och lite panellinje-washashad men syns dåligt. Skall kludda dit lite metall på ett par detaljer. Försöka anstränga mig lite iaf.

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 51947525333_a6740449d5_h

Fick måla om lite DDG fram. Lim ahde droppat.. :/ Fick slipa och DDG täcker dåligt.. men det blir nog k där under huven (som fick DDG också)

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 51947767704_2258b84b39_h

Torrpassade med vingen. Ganska perfekt! behöver bara lägga lite tryck på vingarna uppåt, så att glipan försvinner. men annars är det klockrent! Alltid något. Smile
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Matt_Public lör mar 19 2022, 13:23

Hurra för samarbetsvilliga vingar! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias lör mar 19 2022, 13:46

Ja sånt gillar vi. Smile Jag blev nästan glad igen.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Azgaron lör mar 19 2022, 14:29

Snyggt jobbat! Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf lör mar 19 2022, 14:35

Najs! Min vinge passade inte alls bra, glapp uppe var ok , men hela rubbet undertill passade inte riktig till flygkroppen... Och ena vinge var typ med en annan vinkel som den andra..
Tydligen gjutningar skiljer från sats till sats... men jag fick det ihop slutligen...

Förresten- hade Din plast svackor på klaffarna och generellt ett "steg" på kanterna av vinge ( menar att det saknades lite plast precis på kanten)?
Som jag ser på bilden den ser bättre ut än den jag har...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias lör mar 19 2022, 15:59

Tack grabbar. Smile

Ja vad skumt.. Trist att du fick ett sånt måndagsexemplar av en måndagsmodell.. Wink Men det ordnade sig hyfsat?
Nej, inte vad jag kan se, själva gjutningen ser faktiskt bra ut. Men min låda var äldre om jag kommer ihåg rätt?

Inte köpt någon Academy ännu? Sugen på mina.. Blir kul att jämföra iaf!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf lör mar 19 2022, 17:45

Den som sagt var den senaste boxen. Men jag antar plast var gammal. På varje kant av större del typ vingar  osv. så var det en bit material som saknades...Som plasten inte fyllde i formen till 100.
Så jag använde ton av spackel och fortfarande slipar å spacklar nu när jag skriver. De plastbitar med hål till kulsprutepippor- de typ ramlade in i hål i vingarna så mycket fattades- jag ser på Din bild att det 2 hål i vingens framkant ser normalt ut, mina var typ deformerade...Så kanske byggsatsen ifs. var inte så dålig men den plasten jag fick i min- Formen måste vara OK men de fyllde inte ordentlig....Det konstiga på en av vingarna satt ett klistermärke från någon fabrik från Illinois med serienummer- kanske någon slags provgjutning som jag fått??
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias lör mar 19 2022, 20:30

Låter fan riktigt illa.. :/ Var köpte du den? Du hade kommit långt va? jag hade skippat annars, skaffat en Academy...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Tobias sön mar 20 2022, 18:40

Satt o slöglodde på min favvo-serie, bonuspoäng till de som vet vilken det är.. Wink

Plötsligt hade kroppen trillat in ovanpå vingen som en katt i maj! Eller något sånt.. Embarassed

Målade insidan på landställsluckorna i helgen  med.

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 51949244027_d06d7b5d31_hIMG_0495

Ser ok ut med dihedralen, så bra denna kan bli tror jag.

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 51950301768_d87746611d_hIMG_0496

Och den ser glad ut! Very Happy
Tobias
Tobias


Azgaron and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sadolf sön mar 20 2022, 19:15

Bosch==??
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P-47N..Revell 1/48 - Sida 2 Empty Sv: P-47N..Revell 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet