IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

+11
MagnusE
T-34
JOooCKE
Stefan Karlsson
Gigabyte
Caverö
Azgaron
Warsawpact
Janne.S
johan r
MiniStuff
15 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av MiniStuff sön sep 20 2009, 22:13

Halloj gubbar o grabbar!

Har suttit många gånger och tänkt att jag skulle göra en lite av en "how-to" tråd av en figur nån gång så att jag kanske kan dela med mig lite av mina tricks och kunskaper vad gäller figurmålning.

Så utan en massa krussiduller börjar jag i nästa inlägg då jag nu måste byta dator... frugan skall sova Razz

/Ma.K.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av johan r sön sep 20 2009, 22:21

Härligt initiativ Markus!

Om figurer kan jag inget och jag är nu ivrig att lära mig mer Very Happy

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Janne.S sön sep 20 2009, 22:26

Jag är också lite tappad bakom en vagn när det kommer till figurer.
Ska bli lärorikt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Warsawpact sön sep 20 2009, 22:34

Hmmm...det här skall bli intressant.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av MiniStuff sön sep 20 2009, 23:24

Tackar för förtroendet allahopa!

Figuren, eller figurerna jag har gett mig på, är den högra av detta set från tillverkaren Legend (Korea). Detta är ett resinset och resinfigurer har både ett plus och minus kan man väl säga. Resinfigurer håller, som oftast, väldigt hög kvalité på vad gäller sånt som detaljer och inte speciellt mycket gjutlinjer när de är bra gjutna. Dock kan de vara bräckliga när det kommer till små detaljer, smala vapen etc. och de kan vara böjda när man har köpt dem beroende på gjutare, samt att det gäller att vara försiktig när man skall avlägsna gjutklossar etc.

Detta misstänker jag att en del av redan vet allt om då det förekommer en hel del resin-detaljsset i era byggen.

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Con_QMokcv


Först ut för mig när jag preppar en ny figur är att skrapa, fila bort ALLA gjutlinjer, gjuttappar etc. för det finns inget som tar ner ett bra målningsresultat när man hittar en fet gjutlinje på en färdigmålad gubbes öra eller sko mm.

Nästa steg är att pinna gubbens fötter/fot och sen fästa den på något lämpligt att hålla i, alltid viktigt att ha ett bra grepp om en figur utan att hålla i själva figuren. JAg brukar använda lite av varje, tex. en pin vise, en träkloss, locket på sprayburkar är alldeles utmärkta. I detta fallet är det en av mina tomma medicinburkar, kan ju inte slänga en burk som kanske går att använda till något modellrelaterat Wink
Burken har jag proppat full med spackel för att ge den tyngd, inge roligt när gubben trillar på ända och man får göra om saker.

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web

Nu när jag har ett bättre grepp så kan jag börja jobba lite mer med gubben, i detta fallet hade den forna ägaren (Traderafynd) - skulle jag tro - varit lite slarvig eller oförsiktig när han tagit av gjuttappen från gubbens överdel, varpå en del av axeln följde med. Inte hela världen då det finns green stuff. Very Happy Reparation av axel samt lite glappfyllning följde, på en i övrigt helt perfekt gjuten figur.

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
inte helt färdigt...

Här har vi kropp och huvud färdiga för grundspray.

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web

Samma radarpar efter en liten dust av världens (enligt mig och många andra) bästa grundspray, Citadel Skull White. När man grundar en figur skall man inte dränka figuren i färg, lätt att tappa detaljer, utan ett par lätta duster över delarna. Behöver inte täcka helt bara man har en bra fästgrund, ett trick jag lärde mig av en äckligt duktig Spansk figurmålare.

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


Nu blir det inte mer idag, även om jag har många fler bilder färdiga att visas. Måste hålla spänningen uppe och så får man väl erkänna att gubben bakom tangentbordet/datorn är en aning trött i ögat och behöver sin skönhetssömn. tongue

Ös på med frågor om såna dyker upp för det är alltid något man glömmer att nämna/skriva om.

/Markus aka Ma.K.


Senast ändrad av MiniStuff den tis feb 07 2012, 21:40, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : fixat bildlänkarna)

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Janne.S mån sep 21 2009, 00:09

Jag är med så här långt Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Azgaron mån sep 21 2009, 00:18

Trevligt Markus! Smile

Ja du Janne, så här långt hänger nog alla med! Wink

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Caverö mån sep 21 2009, 10:51

Härligt att se!!! Fortsätt så då blir vi nöjda och glada, framförallt blir vi duktigare. Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Gigabyte mån sep 21 2009, 10:53

Tack för denna tråd Markus ,skall bli intressant att följa Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Stefan Karlsson mån sep 21 2009, 11:33

Bänkar mig meds chips och dryck och inväntar nästa uppdatering!
Skall bli spännande att följa detta.

/Stefan

Stefan Karlsson


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av JOooCKE mån sep 21 2009, 15:37

Ska bli kul att få en lektion i figurmålning , för det behöver jag ! Very Happy
Håller på med en rysk prickskytt Razz

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av MiniStuff mån sep 21 2009, 17:06

Halloj gubbar och grabbar! Huka er i bänkera för nu ladder han om! Dags för del 2.


... kommer strax tongue


... så tillbaka! Very Happy (blev litet avbrott med familj och matlagande)

Ska säga ett par ord om ordningsföljden. Jag brukar försöka att alltid börja med alla huddelar dvs. ansikte, händer, eventuella magar och fötter. Detta för att lägga tyngdpunkten på min figur i ansiktet. Ett taskigt ansikte kan förta en i övrigt bra målad figur och ansiktet är är fokuspunkten på figurer, det är oftast det första man tittar på. Sedan så är det lättare att måla runt ett ansikte/händer än tvärtom, imho.

Har man möjligheten, pengarna så byt ut huvud på mediokra figurhuvuden från tex. Tamiya och andra "färdiga" plastfigurer. Hornet är en tillverkare som gör mängder av strålande huvuden till alla möjliga tidsåldrar och länder samt neutrala huvuden. Men det finns även andra att gå på. I den boxen jag har köpt var huvudena av redan så bra kvalité att jag bytte inte ut det.

När det kommer till färger så föredrar jag vattenbaserade färger framför olje/alkoholbaserade och jag jobbar främst med Vallejo Model Color och Citadel (Games Workshop). Dessa funkar utmärkt var för sig och att blanda.
Mina övriga verktyg består av en god selektion av penslar av varierande märken, den stora gemensamma nämnaren är att de är alla av kolinsky-hår eller mård, en palett (funkar med en plasttallrik eller kakelplatta å), vatten och min egen saliv Razz

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


Detta är de färger jag har jobbat med när det kommer till skinn, de är alla av märket Citadel.

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


Man skulle kunna använda Vallejo eller annat märke om man så föredrar det här är de jag har vant mig vid bara. De färger som står nedtill är de färger jag har använt för att göra de 3 övre, alla är blandade med en 50:50 ratio. Jag brukar använda alla dessa 7 för hud, dock gjorde jag en lite enklare variant denna gång och använde de övre 3 samt den yttersta till höger som en sista high light. Alla färger jag använder är i något skede utblandade till "mjölkkonsistens", detta för att succesivt "blenda" färgövergångarna. För tjock färg så går detta inte då vattenbaserade färger torkar fortare än oljebaserade tex. Dessutom så kan för tjock färg dölja fina detaljer. Mitt motto är "måla aldrig direkt ut burken/flaskan", såvida färgen inte redan är utblandad i burken. Nu följer lite bilder i steg-för-steg form.

En grund av den mittenblandningen (nr2):
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


en första skuggning med den mörkaste blandningen (nr1):
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


i nästa steg går jag tillbaka med mittenblandningen igen (nr2):
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


här har jag börjat blanda i sista blandningen (nr3) i mittenblandningen (nr2) för att gradvis gå mot ljusare toner:
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


här har jag lagt på ett par lager av sk. filter (eller wash som man också kan kalla det), väldigt utspädd färg, i detta fallet Citadel Flesh Wash + en blandning av den och Citadels Leviathan Purple wash:
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


Sen går jag tillbaka och använder färgblandning nr 3 bara och även en del småkorrigeringar med Elf Flesh. Sen lägger jag i ögonvitorna och i detta fallet målar tänderna. Inne i munnen lägger jag i Citadels Baal Red wash:
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


Sen går jag över figuren igen med div high lights varvat med sk. filter, filtret hjälper till att "smälta" ihop färgerna på ett subtilt sätt. Har även gjort håret med hjälp av diverse bruna, gula toner samt washes/filter, i detta fallet Citadel Bestial brown och Golden Yellow och lite bruna washes:
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


Här har jag lagt grundfärgen på byxorna, görs med ca 3-4 lager återigen "mjölktunn" färg, färgen är Vallejo MC German Uniform (nr 70920):
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


nästa grupp bilder visar olika vinklar efter att jag har skuggat alla rätt ställen att skugga, färgen är först en blandning av föregående färg och Vallejo MC German Cam. Dark Green (nr 70979) och sen endast den senare i de mörkaste områdena:
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web


... det var allt jag hade hittills men mer är på väg. Så fråga på om det är något ni undrar på eller om jag har missat något. Smile

/Ma.K.


Senast ändrad av MiniStuff den tis feb 07 2012, 21:56, ändrad totalt 3 gånger (Orsak för redigering : fixat bildlänkarna)

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av T-34 mån sep 21 2009, 18:47

Härligt Marcus. Har också en mycket svag punkt i figurmålning. Denna artikelserie kommer jag att suga i mej med hull och hår. Kanoninitiativ.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av MiniStuff mån sep 21 2009, 21:02

Så nu är tråden uppdaterad... Smile

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av JOooCKE mån sep 21 2009, 21:09

Perfekt !
Snyggt målat , min ryska prickskytt blir nog bli bra om jag följer den här instruktionen Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Janne.S mån sep 21 2009, 21:37

Härligt Very Happy

Jag antecknar ....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Gigabyte mån sep 21 2009, 22:29

Tack för den fina och bra pedagogiska upplägget Markus ,, skall försöka att ta åt mig infon och få den till praktik,,,,
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Azgaron tis sep 22 2009, 07:12

Mycket givande Markus! Ser dessutom fb bra ut! Smile

Nu får man ju nästan plocka fram en figur ur högen (eller ett par) och öva på!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av MagnusE tis sep 22 2009, 20:08

Det här var klockren instruktion. Lätt att förstå och bra blir det. Nu skall man bara göra samma sak själv...

Magnus
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av MiniStuff tis sep 22 2009, 20:20

Tackar tackar allahopa! Kul att höra att det uppskattas... Very Happy

Nu blir det dock ingen mer uppdatering förens på fredag då jag skall iväg till Götet på årsstämma med Bokia och efterföljande konferens.

/Mrks

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Janne.S tis sep 22 2009, 23:09

Mutmiddag alltså? Razz

Kul att ha dig tillbaks till Göteborg Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Gigabyte mån okt 05 2009, 21:33

Har testat lite nu med dina färger o råd och ,,ja det går framåt ,,från clownen bebo,,,, till exorcisten ,,,, lite väl röd om ögonen,, så en klar fram gång för mig i alla fall ,,,,,va, visa ,,,,, aldrig ,,,,,,, Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av MiniStuff mån okt 05 2009, 22:00

Härligt! Very Happy Ja det är ju övning som behövs och den kan man aldrig få för mycket av.

Själv har jag inte hunnit så himla mycket mer på min figur/figurtråd men en liten uppdatering kommer snart. Ska bort till Gävle på en kurs i ca 4 dagar med start imorgon, och innan dess har det varit den lokala höstmarknaden (Mârten - utalas ung Maaaaaatähn) och sjuhelvetes mycket att göra på jobbet. Längtar så till alla mina bygg-/målarprojekt. Har ung ca5-6 stycken i luften just nu, varav det är iaf 2-3st jag inte har visat något av här på forumet, än. Razz

Måla på! Och till er alla andra, kom igen och följ Gigas exempel och sätt igång med en figur. Och visa gärna upp en bild eller 2 i den här tråden, så kanske jag kan ge ett råd eller två.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Azgaron tis okt 06 2009, 00:25

Låter som du har fullt upp Markus!

Tja, jag har ju tre, snart fyra piloter som ska målas, så då har jag lite att öva på! Wink
Har dock bara en eller kanske två hudfärger (om den gamla citadelburken funkar) och två washfärger!
Ska samla ihop till en beställning av lite diverse inom kort! Wink

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av MiniStuff ons nov 25 2009, 20:48

Dags för lite bilduppdatering! Gjorde detta för ung 1 månad sen men har som sagt inte kunnat ladda upp bilderna då jag slarvade bort min kortläsare - men nu har jag investerat i en ny.

efter byxor kommer överdelen av kroppen, grundfärgen är German Camouflage Beige nr 821 (fortfarande Vallejo MC) med en touch av vitt, sedan skuggad med sig "själv", en andra skuggning med en uns lila wash (är lite osäker här om jag gjorde det eller inte men om inte annat så är det något jag skulle ha gjort, funkar kanon).

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger WebFigurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web

Därefter kommer första kammofärgen: German Camouflage Medium Brown nr 826
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web

Andra kammofärgen: Luftwaffe Camouflage Green nr 823, high-lightad med German Camouflage Bright Green nr 833
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger WebFigurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web
Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger WebFigurmålning 101 - German Fallschirmjäger Web

Passade även på att måla hjälm och skjortkragen som syns under stridsjackan med Luftwaffe Uniform WWII nr 816

Får se när det dags för nästa uppdatering då julhandeln närmar sig med stormsteg och då är det arbete dag o natt.

/M


Senast ändrad av MiniStuff den tis feb 07 2012, 22:01, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : fixat bildlänkarna)

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger Empty Sv: Figurmålning 101 - German Fallschirmjäger

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet