Handley Page H.P.42 "Heracles", Airfix 1.144, FÄRDIG
+6
Azgaron
Gigabyte
Tobias
Matt_Public
rsm.gbg
Stefan E
10 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Handley Page H.P.42 "Heracles", Airfix 1.144, FÄRDIG
Snyggt byggt Stefan! Blev fint med vingarna på!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Jag tar anteckningar för glatta livet inför det egna bygget.Stefan E skrev:I efterhand borde jag ha limmat dit plasticardbitarna INNAN jag limmade på taket; det hade varit mycket enklare att slipa ner det då, men det är lätt att vara efterklok!
Matt_Public- Master of DNF
När limmet satt sig ordentligt (minst 24 timmar) kunde jag börja peta in resten av de små stagen.
Det var inte helt självklart vart de skulle gå och ritningen är inte speciellt klar, här hjälper det mycket om man har lite erfarenhet från att bygga dubbeldäckare.
Det som gav mig mest huvudbry var ”N”-stagen mellan nedre och övre motorn, delarna 33D och 34D.
Men så här ska det se ut när alla stag sitter på plats och motorfronterna är ditlimmade…
Det blir en bjässe, 28centimeter mellan vingspetsarna, tänk på att det är 1/144!
Cockpitglaset limmat med Gator Glue, det passade förvånansvärt bra…
Kommer mera snart!
Stefan
Det var inte helt självklart vart de skulle gå och ritningen är inte speciellt klar, här hjälper det mycket om man har lite erfarenhet från att bygga dubbeldäckare.
Det som gav mig mest huvudbry var ”N”-stagen mellan nedre och övre motorn, delarna 33D och 34D.
Men så här ska det se ut när alla stag sitter på plats och motorfronterna är ditlimmade…
Det blir en bjässe, 28centimeter mellan vingspetsarna, tänk på att det är 1/144!
Cockpitglaset limmat med Gator Glue, det passade förvånansvärt bra…
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron and Tobias like this post
Snyggt knåpat Stefan! Nog tur att den inte är i en större skala!
Håkan
Håkan
Tack, Håkan!
Ja, det hade blivit ett riktigt monster i 1/48, drygt 45cm (tänk en B-29!)
Nu tar vi ett par steg tillbaka, jag vill visa hur jag maskerade fönsterna.
För flera år sedan köpte jag de här maskeringsseten från Maketar;
Det till vänster, "Masking Circles", innehåller cirklar i de dimensioner som anges och massor av raka strips i flera olika bredder.
Setet till höger, "Canopy Survival Kit", innehåller en mängd små kurvor, trianglar, koncentriska cirklar och olika geometriska former för att kunna maskera huvar och annat.
Båda seten är i A-5 format och innehåller tre ark fullpackade med masker som är gjorda i samma material som Eduards masker (Kabuki-tejp).
Jag kan bara rekommendera de här otroligt användbara seten!
Cirklarna kom till användning för att maskera fönstren på Heracles;
Jag började med att använda cirklar i rätt dimension för att täcka fönsternas ändar…
Fönstrena är inte helt runda, det är en sektion på ca 1mm som är rak, men det funkar nog ändå.
Sedan gjorde jag samma sak i andra änden av varje fönster och slutligen lade jag en liten bit rak tejp mellan cirklarna eftersom de inte täckte hela vägen.
Jag behövde spackla några större sjunkmärken och skarven mellan taket och hytten så jag smälte lite gjutstam från modellen med etylacetat i en knäckform.
Det blev en gojsig massa som jag lade på på modellen, här syns hur jag lagt spacklet och maskerat cockpitglaset.
Absolut inga ramar markerade på glasbiten, så det et blev rena gissningar hur det skulle se ut och jag använde seriealbumet som referens, det har varit min främsta informationskälla under hela bygget!
Dags att rigga flygplanet…
Ja, detta är all riggning som behövs, två kors på yttersta stagen!
Smådelar monterade, modellen sandad, slipad, polerad, riggad och klar för primer!
Kommer mera snart!
Stefan
Ja, det hade blivit ett riktigt monster i 1/48, drygt 45cm (tänk en B-29!)
Nu tar vi ett par steg tillbaka, jag vill visa hur jag maskerade fönsterna.
För flera år sedan köpte jag de här maskeringsseten från Maketar;
Det till vänster, "Masking Circles", innehåller cirklar i de dimensioner som anges och massor av raka strips i flera olika bredder.
Setet till höger, "Canopy Survival Kit", innehåller en mängd små kurvor, trianglar, koncentriska cirklar och olika geometriska former för att kunna maskera huvar och annat.
Båda seten är i A-5 format och innehåller tre ark fullpackade med masker som är gjorda i samma material som Eduards masker (Kabuki-tejp).
Jag kan bara rekommendera de här otroligt användbara seten!
Cirklarna kom till användning för att maskera fönstren på Heracles;
Jag började med att använda cirklar i rätt dimension för att täcka fönsternas ändar…
Fönstrena är inte helt runda, det är en sektion på ca 1mm som är rak, men det funkar nog ändå.
Sedan gjorde jag samma sak i andra änden av varje fönster och slutligen lade jag en liten bit rak tejp mellan cirklarna eftersom de inte täckte hela vägen.
Jag behövde spackla några större sjunkmärken och skarven mellan taket och hytten så jag smälte lite gjutstam från modellen med etylacetat i en knäckform.
Det blev en gojsig massa som jag lade på på modellen, här syns hur jag lagt spacklet och maskerat cockpitglaset.
Absolut inga ramar markerade på glasbiten, så det et blev rena gissningar hur det skulle se ut och jag använde seriealbumet som referens, det har varit min främsta informationskälla under hela bygget!
Dags att rigga flygplanet…
Ja, detta är all riggning som behövs, två kors på yttersta stagen!
Smådelar monterade, modellen sandad, slipad, polerad, riggad och klar för primer!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Tobias like this post
Snyggt jobbat med maskering och riggning!
Verkar vettigt att skaffa såna maskeringsark!
Håkan
Verkar vettigt att skaffa såna maskeringsark!
Håkan
Föredömlig riggning! Ser framemot målningen av bjässen!
Draken
Mycket fint knåpat med den där saken.
Azgaron likes this post
Tjusigt! Blev ju blankt och fint!
Håkan
Håkan
Tack, Håkan!
Dags för dekalerna, arket var ganska litet, men fyllt med bokstäver som skulle appliceras en och en.
Det ser nästan ut som ett Alfapet-spel!
Man kan göra antingen G-AAXC "Heracles" eller G-AAXF "Helena", jag valde den förstnämnda, Heracles eller Herkules som vi säger på Svenska.
Alla åtta flygplanen hade namn från den Grekiska mytologin, så Helena är förstås Helena från Troja .
Dekalerna gick på helt perfekt, tunna, starka och vältryckta, men de sög fast lite väl bra när de kom på och var lite ovilliga att fösas runt.
Massor av vatten och lite Micro-set var allt som behövdes, absolut ingen -sol!
Dekalerna gick ner i minsta rilla med ett lätt tryck med en tops och de ser målade ut på modellen, dekalhinnan försvann helt!
Det här var den största dekalen och den sög fast direkt när den kom ner på modellen, jag ville justera läget lite men vågade inte bråka alltför mycket med dekalen.
Tack o lov hamnade den bara en aning snett och den sitter på undersidan.
Kommer mera snart!
Stefan
Dags för dekalerna, arket var ganska litet, men fyllt med bokstäver som skulle appliceras en och en.
Det ser nästan ut som ett Alfapet-spel!
Man kan göra antingen G-AAXC "Heracles" eller G-AAXF "Helena", jag valde den förstnämnda, Heracles eller Herkules som vi säger på Svenska.
Alla åtta flygplanen hade namn från den Grekiska mytologin, så Helena är förstås Helena från Troja .
Dekalerna gick på helt perfekt, tunna, starka och vältryckta, men de sög fast lite väl bra när de kom på och var lite ovilliga att fösas runt.
Massor av vatten och lite Micro-set var allt som behövdes, absolut ingen -sol!
Dekalerna gick ner i minsta rilla med ett lätt tryck med en tops och de ser målade ut på modellen, dekalhinnan försvann helt!
Det här var den största dekalen och den sög fast direkt när den kom ner på modellen, jag ville justera läget lite men vågade inte bråka alltför mycket med dekalen.
Tack o lov hamnade den bara en aning snett och den sitter på undersidan.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Herakles, snarare.Stefan E skrev:[...] Heracles, eller Herkules som vi säger på svenska.
Herakles hör hemma i grekisk mytologi. I romersk mytologi kallas samma hjälte Herkules. Ett snyggt parti Alfapet var det hursomhelst.
Mycket snyggt jobbat med dekalerna! Gott att de uppförde sig så väl med tanke på den korrugerade plåten!
Håkan
Håkan
Just! Där har vi ett regelrätt eldprov för vattendekaler.Azgaron skrev:Gott att de uppförde sig så väl med tanke på den korrugerade plåten!
Matt_Public skrev:Just! Där har vi ett regelrätt eldprov för vattendekaler.Azgaron skrev:Gott att de uppförde sig så väl med tanke på den korrugerade plåten!
Ja, jag blev förvånad själv hur enkelt de gick ner.
Priset man får betala är att dekalerna är riktigt tunna, de här påminner väldigt mycket om dekalerna i Eduards Mustang-låda som jag nyss byggt (Chattanooga), det är Cartograf i båda fallen.
Stefan
Matt_Public skrev:Herakles, snarare.Stefan E skrev:[...] Heracles, eller Herkules som vi säger på svenska.
Herakles hör hemma i grekisk mytologi. I romersk mytologi kallas samma hjälte Herkules. Ett snyggt parti Alfapet var det hursomhelst.
Jag blandar jämt ihop de Romerska och Grekiska gudarna!
Tack för rättelsen, Matt!
Stefan
Skrämmande lätt hänt.Stefan E skrev:Jag blandar jämt ihop de romerska och grekiska gudarna!
Ståtlig rackare den där Heraclesen! Toppjobb!
Draken
En liten bit knappnål blev perfekt som antenn och cockpiten har demaskerats…
Motorer, avgasrören, hjulen och propellrarna har kommit på.
Motorerna passade utan anmärkning, men avgasrören…
Det var något av det bökigaste jag varit med om och definitivt det svåraste på hela modellen att få dit snyggt!
Jag fick korta propelleraxlarna ca. 1mm och limma dem på plats och därmed är min H.P.42 Heracles färdig!
Det var mycket länge sedan jag hade så roligt med en modell som den här gamlingen från 1965!
Passformen var förvånansvärt god överlag, men alla delar måste justeras, torrpassas och slipas innan limning.
Särskilt vingstöttorna behövde slipas för att bli av med de bitvis kraftiga formdelningslinjerna.
Men när alla delar filats och slipats belönas man med en utmärkt till perfekt passform.
Mycket sparsam riggning och underbara dekaler gör den här modellen till ett nöje att bygga!
Ritningen är lite luddig på sina ställen så det är en fördel om man har lite vana att bygga dubbeldäckare, men inget måste på något vis.
Ett råd, bygg modellen som jag gjorde, INTE som Airfix visar i ritningen, då får man problem att få ihop taket snyggt.
Jag fick en liten glipa, men jag kunde välja var jag ville ha den, annars kan glipan hamna mitt på det korrugerade taket, och det kan bli mycket svårt att få bra.
Man bör nog ha lite vana och gärna från dubbeldäckare (och då inte för riggningen,,,) innan man bygger den här.
Varmt rekommenderad till vana byggare!
Mera bilder i bildrutan;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t6641-handley-page-h-p-42-heracles-airfix-1-144
Kommer mera snart!
Stefan
Motorer, avgasrören, hjulen och propellrarna har kommit på.
Motorerna passade utan anmärkning, men avgasrören…
Det var något av det bökigaste jag varit med om och definitivt det svåraste på hela modellen att få dit snyggt!
Jag fick korta propelleraxlarna ca. 1mm och limma dem på plats och därmed är min H.P.42 Heracles färdig!
Det var mycket länge sedan jag hade så roligt med en modell som den här gamlingen från 1965!
Passformen var förvånansvärt god överlag, men alla delar måste justeras, torrpassas och slipas innan limning.
Särskilt vingstöttorna behövde slipas för att bli av med de bitvis kraftiga formdelningslinjerna.
Men när alla delar filats och slipats belönas man med en utmärkt till perfekt passform.
Mycket sparsam riggning och underbara dekaler gör den här modellen till ett nöje att bygga!
Ritningen är lite luddig på sina ställen så det är en fördel om man har lite vana att bygga dubbeldäckare, men inget måste på något vis.
Ett råd, bygg modellen som jag gjorde, INTE som Airfix visar i ritningen, då får man problem att få ihop taket snyggt.
Jag fick en liten glipa, men jag kunde välja var jag ville ha den, annars kan glipan hamna mitt på det korrugerade taket, och det kan bli mycket svårt att få bra.
Man bör nog ha lite vana och gärna från dubbeldäckare (och då inte för riggningen,,,) innan man bygger den här.
Varmt rekommenderad till vana byggare!
Mera bilder i bildrutan;
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t6641-handley-page-h-p-42-heracles-airfix-1-144
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Avgasrören må ha varit bökiga, men de tillhör mina favoritdetaljer på bygget.
De ser liksom i det närmast orkiska ut där de sitter.
De ser liksom i det närmast orkiska ut där de sitter.
Mycket snyggt jobbat Stefan! Blev en läcker kärra!
Håkan
Håkan
Tack, Matt o Håkan!
@Matt; Visst ser det lite spretigt ut, men det är fullt förebildsenligt, det SKA se så spretigt ut!
Antar det är för att skydda duken från avgaserna...
@Håkan, Visst är hon skön?
Stefan
@Matt; Visst ser det lite spretigt ut, men det är fullt förebildsenligt, det SKA se så spretigt ut!
Antar det är för att skydda duken från avgaserna...
@Håkan, Visst är hon skön?
Stefan
Azgaron likes this post
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Reliant Bond Bug, Airfix 1/32, FÄRDIG
» SR-N1 Hovercraft, Airfix 1/72, FÄRDIG
» BAC Concorde, Airfix 1/144, FÄRDIG
» A-4P Skyhawk - Airfix 1/72 - Färdig!
» Ferret Scout Car Mk.2, Airfix 1/35, FÄRDIG
» SR-N1 Hovercraft, Airfix 1/72, FÄRDIG