Air Baltic Boeing 737-500
+4
cas
Stefan E
Marlin
Draken
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 1
Air Baltic Boeing 737-500
Hejsan hoppsan!
Nu är det dags igen, efter en 7-årig frånvaro från styrenplast! Sedan sist har jag växt ganska många centimeter i höjdled, tjänat konungen i gröna kläder, och nu om några veckor är jag färdigutbildad trafikflygare!
I vilket fall är det dags att fylla lägenheten med plastdamm och akrylångor, och förhoppningsvis få fram en vacker 737-500 i Air Baltics gamla färger. Lat som jag är blir det lådans dekaler som gäller, med en blå dansande dam på vertikala stabben!
Vi börjar äventyret med en liten lådtitt, byggsatsen kommer från DACO, definitivt den mest korrekta 737-classic i 1:144. Unnade mig ett litet ark med ets också, VHF/DME-antenner och pitotrör gör sig sällan bra i plast i denna skala, så det var ett givet val.
Detta bygge lär gå i snigelfart men så får det vara! Välkomna ombord!
Nu är det dags igen, efter en 7-årig frånvaro från styrenplast! Sedan sist har jag växt ganska många centimeter i höjdled, tjänat konungen i gröna kläder, och nu om några veckor är jag färdigutbildad trafikflygare!
I vilket fall är det dags att fylla lägenheten med plastdamm och akrylångor, och förhoppningsvis få fram en vacker 737-500 i Air Baltics gamla färger. Lat som jag är blir det lådans dekaler som gäller, med en blå dansande dam på vertikala stabben!
Vi börjar äventyret med en liten lådtitt, byggsatsen kommer från DACO, definitivt den mest korrekta 737-classic i 1:144. Unnade mig ett litet ark med ets också, VHF/DME-antenner och pitotrör gör sig sällan bra i plast i denna skala, så det var ett givet val.
Detta bygge lär gå i snigelfart men så får det vara! Välkomna ombord!
Draken
Azgaron, Marlin and Tobias like this post
Sv: Air Baltic Boeing 737-500
Välkommen tillbaka.
Och trafikflyg ser vi allt för sällan här så det ska bli kul att följa.
/Bosse
Och trafikflyg ser vi allt för sällan här så det ska bli kul att följa.
/Bosse
Marlin
Hejsan igen och välkommen tillbaka!
Vad kul att se en annan civil-byggare här!
Det är en riktigt spännande byggsats du skaffat, just -300 och -500modellerna saknas i min samling och DACOs produkter brukar hålla mycket hög kvalitet.
Vad skiljer en -300/-400/-500 från en -200, vad jag kan se så ser det ut som motorerna, är det en -200 "Classic" med nya motorer?
Jag har köpt dekaler och framförallt böcker från DACO i många år, men aldrig någon hel modell.
Just den här serien med 737or har jag tittat på, men aldrig köpt någon, 737 är en stor favorit inom trafikflyget för mig.
Stefan
Vad kul att se en annan civil-byggare här!
Det är en riktigt spännande byggsats du skaffat, just -300 och -500modellerna saknas i min samling och DACOs produkter brukar hålla mycket hög kvalitet.
Vad skiljer en -300/-400/-500 från en -200, vad jag kan se så ser det ut som motorerna, är det en -200 "Classic" med nya motorer?
Jag har köpt dekaler och framförallt böcker från DACO i många år, men aldrig någon hel modell.
Just den här serien med 737or har jag tittat på, men aldrig köpt någon, 737 är en stor favorit inom trafikflyget för mig.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Du har då sannerligen gjort en rejäl resa!
Grattis till de kommande vingarna
Kul att du vill fira med en liten Boing också
Grattis till de kommande vingarna
Kul att du vill fira med en liten Boing också
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Trevligt! Välkommen tillbaka!
Kan inget om civila kärror, tror jag, men ser snyggt ut! Alltid kul med "pin-upor" med..
Kan inget om civila kärror, tror jag, men ser snyggt ut! Alltid kul med "pin-upor" med..
Tobias
That's the spirit, soldier!Draken skrev:Detta bygge lär gå i snigelfart, men så får det vara!
Matt_Public- Master of DNF
Tobias likes this post
Tackar och bockar för välkomnandet!
@Stefan E Det stämmer delvis! Det går att nörda in sig enormt på varje typ, men generellt finns 737:an i 4 varianter, och sedan i delvarianter! De 4 är Original (-100, -200), Classic (-300, -400, -500), NG (-600, -700, -800, -900) och sist den beryktade MAX:en (MAX7, MAX8, MAX9 och MAX10). Utvändigt är det främst motorerna som man ändrat på, och sen ändrat vinge/landningsställ efter storleken på den nya powerplanten! :-) Invändigt har det hänt en hel del också såklart, från klockor till skärmar. Däremot är stolen med sina 9 förbannade reglage kvar, den tar ett tag att bli kompis med och har sett likadan ut sen 50-talet! Av cirka 20h i 737NG sim har jag nog lagt minst en timme på svordomar och våld med sätet. Bekväm är den iallafall
Hur som helst så har jag börjat knåpa lite med skrovet!
Hjulbrunnarna åkte i samt någon stackars överbliven ikea-metallbit vars öde blev nosvikt! Sen var det dags att limma ihop allt! Det går fort i hockey!
Undersidan gav tyvärr lite glapp, men det är lätt åtgärdat med lite spackel! Som tur var är ovansidan hyfsat jämn, och det är ändå det som syns mest! :-)
Ovansidan fick en liten dos med Mr.Surfacer 500 och botten lite tamiya-white.
@Stefan E Det stämmer delvis! Det går att nörda in sig enormt på varje typ, men generellt finns 737:an i 4 varianter, och sedan i delvarianter! De 4 är Original (-100, -200), Classic (-300, -400, -500), NG (-600, -700, -800, -900) och sist den beryktade MAX:en (MAX7, MAX8, MAX9 och MAX10). Utvändigt är det främst motorerna som man ändrat på, och sen ändrat vinge/landningsställ efter storleken på den nya powerplanten! :-) Invändigt har det hänt en hel del också såklart, från klockor till skärmar. Däremot är stolen med sina 9 förbannade reglage kvar, den tar ett tag att bli kompis med och har sett likadan ut sen 50-talet! Av cirka 20h i 737NG sim har jag nog lagt minst en timme på svordomar och våld med sätet. Bekväm är den iallafall
Hur som helst så har jag börjat knåpa lite med skrovet!
Hjulbrunnarna åkte i samt någon stackars överbliven ikea-metallbit vars öde blev nosvikt! Sen var det dags att limma ihop allt! Det går fort i hockey!
Undersidan gav tyvärr lite glapp, men det är lätt åtgärdat med lite spackel! Som tur var är ovansidan hyfsat jämn, och det är ändå det som syns mest! :-)
Ovansidan fick en liten dos med Mr.Surfacer 500 och botten lite tamiya-white.
Draken
Azgaron and Marlin like this post
Trafikflygplan brukar vara ganska snabbyggda, om man väljer rätt fabrikat vill säga!
Ja, det har ju blivit en enormt stor familj under åren sen den introducerades.
Jag tycker bäst om de lite knubbiga original-versionerna, de är rätt söta!
Bygget ser bra ut så här långt!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Klassiker med IKEA-skrot som nosvikt.. Mina Viggen är fulla.. har en stor pöse med skit jag plockar ur, hehe..
Snygg start!
Snygg start!
Tobias
Helt enig i knubbsälarna, de har sin charm minsann!Stefan E skrev:Trafikflygplan brukar vara ganska snabbyggda, om man väljer rätt fabrikat vill säga!
Stefan
Tackar och bockar! IKEA-narkoman som man är finns en välfylld låda även härTobias skrev:Klassiker med IKEA-skrot som nosvikt.. Mina Viggen är fulla.. har en stor pöse med skit jag plockar ur, hehe..
Snygg start!
Draken
Tobias likes this post
Hej och välkommen tillbaka!
Bra start på bygget!
Håkan
Bra start på bygget!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Välkommen åter och det låter som en väl investerad "bortavarotid".
Kul med civilkärror. Jag har inte byggt en sedan hedenhös.....
Det finns dock något gammalt ök i stashen, men det kan j vara läge att köpa nåt nytt.....
Fin start på bygget!
Kul med civilkärror. Jag har inte byggt en sedan hedenhös.....
Det finns dock något gammalt ök i stashen, men det kan j vara läge att köpa nåt nytt.....
Fin start på bygget!
» Boeing 727-235 Pan am 1/144
» Boeing 707 USF VC-137C Air force one
» Boeing 727-235 N4734 Pan am 1/144
» Boeing 737-100 Air France
» Boeing B-17G, Monogram 1/48
» Boeing 707 USF VC-137C Air force one
» Boeing 727-235 N4734 Pan am 1/144
» Boeing 737-100 Air France
» Boeing B-17G, Monogram 1/48
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 1