IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hjälp! Airbrush läcker färg redan vid 0.5 bar!

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hjälp! Airbrush läcker färg redan vid 0.5 bar! Empty Hjälp! Airbrush läcker färg redan vid 0.5 bar!

Inlägg av Alteredslate tor jun 30 2022, 19:47

Halloj! 

Jag är ny här på forumet och kliar mig i huvudet rejält, gällande följande problem:
Helt plötsligt läcker min double-action färg, redan när man bara trycker för luft. Inte mycket, men fullt tillräckligt. Jag inser ju att nålen förmodligen inte ligger dikt an, inne i munstycket och därmed släpper igenom färg. Redan vid så lågt tryck som 0.5 bar.
Men vad kan jag göra åt det? Vad beror det på?
Jag är riktigt noga med rengöring. Plockar isär, etc. Hela klabbet. Rengör dock med starka prylar: Biltema-thinner. Sprutan kanske inte tål det? 
Det är dock en budgetvariant som jag köpte som nybörjare för ett tag sen. Har funkat helt okej fram tills nu. 
Känns felet igen? Vad göra, frågas. 

Mvh Mats
Ps! Jag finns på IG under kontot stamstal_plastic_modelbuilt

Alteredslate

Till överst på sidan Gå ner

Hjälp! Airbrush läcker färg redan vid 0.5 bar! Empty Sv: Hjälp! Airbrush läcker färg redan vid 0.5 bar!

Inlägg av Stefan E tor jun 30 2022, 22:11

Hejsan och välkommen till forumet!

Vad har du för AB, Biltema, Claes Olsson, Jula eller något annat, är den gammal?

Är den sliten?, kolla att packningarna sitter där de ska och är hela, är sprutan gammal, byt.

Är gängorna OK, det är himla lätt att dra sönder gängorna, Been there, done that...

Vilken typ av färg kör du, enamel, akryl?

En sak är säker, lösningsmedlet är det förmodligen inte, jag kör själv med Biltemas standardförtunning och har gjorts så i många år med mycket gott resultat.

Det kan sitta färgflagor/rester i munstycket som gör att nålen inte tätar.
Många fabrikat har en liten nål som man kan rensa munstycket med, men det måste vara en som är avsedd för just din spruta!
Ett sådant litet verktyg är ovärderligt att ha!

Har du bytt packningarna någon gång?

Några tips;

Om du skruvar åt munstycket varje gång och alltid har det åtskruvat så mattas nos-packningen och kan bli otät.
Skruva loss nosen på sprutan några varv, så packningen får vila upp sig tills nästa gång.
Dra alltid ut nålen framåt och sätt i den igen framifrån (innan du skruvar på nosen), så du inte får in färgrester eller skräp i själva avtryckarhuset.

Skruva isär sprutan så mycket du kan, låt alla delarna ligga i ett bad med förtunningen i ett par dagar, gör ren allt igen och försök igen.
Ge avtryckarventilen/packningen och nålen mycket(!)lite symaskinsolja.
Jodå, packningarna tål det!

Att rengöra sprutan ordentligt efter varje gång man använt den är ju självklart.

Det är otroligt vad med gunk det blir i en färgspruta även om man är noga.

Hoppas det hjälpte annars får vi ta det ett varv till!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Alteredslate likes this post

Hjälp! Airbrush läcker färg redan vid 0.5 bar! Empty Sv: Hjälp! Airbrush läcker färg redan vid 0.5 bar!

Inlägg av Alteredslate fre jul 01 2022, 06:44

Tack för utförligt svar.
Sprutan är (som sagt) en budgetmodell, i köpt på Conrad för tio år sen. Den har legat nedpackad och oanvänd hela tiden sedan dess i princip, fram till för åtta-nio månader sen. Jag har en hyffsad kompressor så sprutan har gjort sitt jobb. Har inte behövt köra nåt finlir än så det har funkat bra.
Nåväl, jag använder Tamiya acryl, Vallejo och AK. Är så pass noga att jag faktiskt använder respektive tillverkares egna förtunningar också, när jag blandar färg.

Har tagit till mig dina tips och känner att det borde hjälpa. Prylarna ligger i bad i detta nu och får göra det tills ikväll. Noga rengöring på schemat. Om inget hjälper så är det ändå dags att lämna instegsmodellen och avancera. 😁

Alteredslate

cas likes this post

Inlägg av Alteredslate fre jul 01 2022, 06:47

Hjälp! Airbrush läcker färg redan vid 0.5 bar! 20220712

Alteredslate

Inlägg av Sadolf fre aug 26 2022, 17:20

Håller med om med Stefan.
Från min egen erfarenhet:
Om färgen kommer över från kupan till avtryckare område så har man läckage kring nålen
Om den rinner i fronten eller bubblar i färgkupan när man kör luften så kan det vara packningen runt färg munstycke
Har kört denna typen från typ online handeln och den har haft problem med i princip samtliga packninger.
Det om gäller nålen så om man rensar ordentligt i nålkanalen så blir det bättre.
Färgen samlas där och gummipackningar som de använder blir täckta av gammal färg och släpper förbi.
Om det där så behöver man ingen tryck alls- det bara rinner förbi.
Om det kopplat med trycket så skulle jag tänka oringen under munstycket.
Sadolf
Sadolf

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet