IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av LasseThid fre aug 26 2022, 06:34

Är det någon som använt denna lack tidigare?

Enligt flaskan ska den torka på en timme, men de delar som jag lackade vid 17-tiden igår är fortfarande klibbiga, vissa något mindre än andra.
Jag har försökt att googla, men hittar bara riktigt gamla trådar, så jag vet inte om det är samma lack eller en äldre version de handlar om.

Antagligen har jag lagt på för mycket lack, men det borde väl torka i alla fall, även om det tar längre tid? 13 timmar känns som att det borde ha räckt om normal torktid är en timme?

T-Röd verkar bita på lacken, så där har jag ett alternativ i värsta fall då det handlar om sex delar och jag enbart primat, målat med White Aluminium samt lackat.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av Stefan E fre aug 26 2022, 08:57

Jag har använt Alclad Clear Cote Gloss, satin och matt under rätt många år nu, jag använder inget annat.

Den klara lacken ska ju inte skakas (undvik bubblor) innan man använder den, men jag brukar vända flaskan lite försiktigt flera gånger innan jag målar med den.

Trots det kan det hända att lacken tar tid att torka, jag brukar ge den minst ett dygn, då SKA den ha torkat.

Anledningen?
För tjockt med färg/temperatur/luftfuktighet, allt kan spela in....

Det kommer att torka, du får ge lacken den tid den behöver, men normalt behövs ett par timmar för den blanka att torka, längre för att den ska bli genomhärdad.


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av LasseThid fre aug 26 2022, 12:22

Ok. Tack Stefan.

Jag skakade den litegrann, men det är som sagt några få delar som är lackade. Jag får väl tagga ner lite och vänta på att den ska torka. Förhoppningsvis är jag klar med de delarna till nästa helg så att jag kommer vidare med bygget.. Laughing

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av Sadolf fre aug 26 2022, 15:59

Vad som ska användas som rengöring till sprutan*? T sprit eller alclads egen?
Jag har en flaska Glass Cote men jag vågade inte köra med den ....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av Stefan E fre aug 26 2022, 17:11

Jag har alltid kört med Biltemas standardförtunning som jag tycker funkar bra.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av Sadolf fre aug 26 2022, 17:24

Är det typ lacknafta?
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av Stefan E fre aug 26 2022, 18:54

Nej, det är starkare doningar!   Very Happy drunken

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av LasseThid lör aug 27 2022, 11:49

Jag har använt T-Röd och det har funkat för mig.
Jag har förvisso bara sprayat några få delar, men rent verkar det ha blivit i alla fall.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av Sadolf lör aug 27 2022, 14:29

Den där lacknafta heter på engelska White Spirit ellr?
Jag få nog vänta tills jag köper deras Alclad grund och mettalizer... tänkte köra på kingcobran och polera ...Ett bygge som jag ha avstannat för att det är prototypplan och enligt bilderna så var den högpolerat--Fortfarande alluminiumlack på vinge som mustangen och roder i silverdope...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60) Empty Sv: Alclad II Klear Kote Gloss (ALC 310-60)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet