Kitty Hawk 1/48 Suchoj Su-17 m4 UAF
+5
cas
Stefan E
Matt_Public
Azgaron
linusorn
9 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Kitty Hawk 1/48 Suchoj Su-17 m4 UAF
Har haft den här på hyllan ett tag, först i väntan på lite AM prylar och sedan kände jag mig inte så sugen efter Rysslands invasion. Men jag funderade lite på saken och kom på att jag har ju aldrig byggt något från Ukraina, och Su-17 måste väl ha tjänstgjort i ukrainas flygvapen? Bläddrade lite i manualen och mycket riktigt där fanns en ukrainsk maskin . Vet inte om Su-17 tjänstgör längre i UAF, men det är världslig sak som Karlsson sa.
Iaf, beställde en hel hoper eftermarknadsprylar både från Max på Rebellen och 48:ers på Cypern. Kunde inte bestämma mig för CWS nos eller HADs utifrån foton så beställde båda samt lite ets och masker från Eduard, ett pitotrör från Master landade även i brevlådan. Max drog ut lite på tiden med leveransen och efter ett påminnelsemail kom det en dubbel leverans med HADs nos och Eduard ets, så jag får väl köpa en till Su-17 och lite andra dekaler för Ukraina.
Bygget började efter att noggrant ha studerat Stefans bygge här på forumet, samt lite andra sidor. (Ja, även Doogs). Först på dagordningen stod att ordna utstötsmärken i nosen samt förstärka fogarna i kroppen.
Gjuttorn måste även tas bort en masse....
När man väl fått ordning på det får man rätt bra fogar.
Fenan å andra sidan passade ihop som en Tamiya.
Så även noshjulbrunnen.
Cockpit har börjat förberedas för ets, och lite har även landat däruti.
Intrycket så långt är en underlig blandning av kortserie och Tamiyapassform. Undrar om Trumpeters A- och b-team jobbade extra för Kitty Hawk
Iaf, beställde en hel hoper eftermarknadsprylar både från Max på Rebellen och 48:ers på Cypern. Kunde inte bestämma mig för CWS nos eller HADs utifrån foton så beställde båda samt lite ets och masker från Eduard, ett pitotrör från Master landade även i brevlådan. Max drog ut lite på tiden med leveransen och efter ett påminnelsemail kom det en dubbel leverans med HADs nos och Eduard ets, så jag får väl köpa en till Su-17 och lite andra dekaler för Ukraina.
Bygget började efter att noggrant ha studerat Stefans bygge här på forumet, samt lite andra sidor. (Ja, även Doogs). Först på dagordningen stod att ordna utstötsmärken i nosen samt förstärka fogarna i kroppen.
Gjuttorn måste även tas bort en masse....
När man väl fått ordning på det får man rätt bra fogar.
Fenan å andra sidan passade ihop som en Tamiya.
Så även noshjulbrunnen.
Cockpit har börjat förberedas för ets, och lite har även landat däruti.
Intrycket så långt är en underlig blandning av kortserie och Tamiyapassform. Undrar om Trumpeters A- och b-team jobbade extra för Kitty Hawk
linusorn
Azgaron, Gigabyte, Marlin and Tobias like this post
Sv: Kitty Hawk 1/48 Suchoj Su-17 m4 UAF
Ser trevligt ut! Snyggt jobbat så långt, Linus!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Konstigare saker har ju hänt, rent samverkansmässigt.linusorn skrev:Undrar om Trumpeters A- och B-team jobbade extra för Kitty Hawk?
Också: Fint start på en fläskig best!
Matt_Public- Master of DNF
Tobias likes this post
Ja, det verkar ha varit två team och de har inte snackat med varandra!
Men på det stora hela är det en mycket fin byggsats, det är manualen/Byggbeskrivningen som är det största problemet!
Glöm inte den lilla remsfällaren som sitter i ryggåsen som jag gjorde, den finns inte med i instruktionsboken!
Jag kommer att följa det här bygget!
Stefan
Men på det stora hela är det en mycket fin byggsats, det är manualen/Byggbeskrivningen som är det största problemet!
Glöm inte den lilla remsfällaren som sitter i ryggåsen som jag gjorde, den finns inte med i instruktionsboken!
Jag kommer att följa det här bygget!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön sep 25 2022, 22:07, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron and Tobias like this post
Tack ska ni ha, och tack för de härliga bilderna Stefan! Remsfällaren ligger och gnager i bakhuvudet. Är alltid skönt när någon har gått före, så man slipper gå i fällorna själv.
linusorn
linusorn skrev:Tack ska ni ha, och tack för de härliga bilderna Stefan! Remsfällaren ligger och gnager i bakhuvudet. Är alltid skönt när någon har gått före, så man slipper gå i fällorna själv.
Bilderna är från flygmuseet i Kbley (uttalas Kebely) strax utanför Prag (vid flygplatsen) när vi var där 2014.
Du ser remsfällaren på första bilden, den lilla rektangeln på ryggåsen bakom cockpit.
Det som slog mig när jag såg de Ryska planen (MiG-21/23, Su-17/22/25) var att det är definitivt inget finlir, mera grovt gjutjärnssmide!
Stefan
Su-17 är då en brutal och tung best!
Det är nåt visst med att försöka betvinga en obyggbar modell. Lycka till, men ja har fullt förtroende för att du fixar't!
Var det inte så att Kittyhawk skapades med hjälp av en avhoppad Trumpeter-verktygsmakare?
Har för mig att den där "mr Song" har förekommit för båda firmorna
Nu kanske inte Mr Song är ett så ovanligt namn egentligen men...
Det är nåt visst med att försöka betvinga en obyggbar modell. Lycka till, men ja har fullt förtroende för att du fixar't!
Var det inte så att Kittyhawk skapades med hjälp av en avhoppad Trumpeter-verktygsmakare?
Har för mig att den där "mr Song" har förekommit för båda firmorna
Nu kanske inte Mr Song är ett så ovanligt namn egentligen men...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Kul! Extra kul med ukrainisk - Får se om du håller med Doog då men tror nog du får till det fint, ser fram emot att följa.
Komemr inte ihåg skillnaden på 17 och 22, och postade denna i Stefans va? Men gillar videon.. Finns de kvar i tjänst kanske det finns ukrainska piloter som kan dem fortfarande och kan använda dem......?
Härligt mycket godis du har!
Komemr inte ihåg skillnaden på 17 och 22, och postade denna i Stefans va? Men gillar videon.. Finns de kvar i tjänst kanske det finns ukrainska piloter som kan dem fortfarande och kan använda dem......?
Härligt mycket godis du har!
Tobias
Tack ska ni ha! Su-22 var nog främst exportversionen om jag förstått det hela rätt. Hade även en annan motor, vilket gör bakkroppen lite fetare. Kitty Hawk har inte ändrat det till sin modell av Su-22 så den är fel. Klippet ovan hade jag sett, men det tåls definitivt att ses igen . Har sett en byggtråd av den maskinen någonstans, riktigt duktig modellbyggare var det som var i farten.
Pillat idag igen på modellen, bygge av motor stod på programmet. Har tyvärr inte tillgång till någon PC så kan inte ladda upp bilderna från Flickr. Men nu börjar jag förstå varför Doog beklagade sig. En hel del infantila versioner av Kitty Hawks namn hördes runt byggplatsen...
Pillat idag igen på modellen, bygge av motor stod på programmet. Har tyvärr inte tillgång till någon PC så kan inte ladda upp bilderna från Flickr. Men nu börjar jag förstå varför Doog beklagade sig. En hel del infantila versioner av Kitty Hawks namn hördes runt byggplatsen...
linusorn
Tobias likes this post
Just! Ren och skär erotik, ju.linusorn skrev:Klippet ovan hade jag sett, men det tål definitivt att ses igen.
Tobias likes this post
Det är coolt med musiken - HD och lite smällare.. Gör nästan mig sugen med..
Så Doog hade rätt då?
Så Doog hade rätt då?
Tobias
Doog har nog både rätt och fel.
En sak som illustrera Doogs poäng är detta.
Kunde de inte ha kollat att de nr som delarna har i ritningen är desamma som gjutstammarna?
Även detta
Nu råkar just dessa gjuttorn inte vara i vägen förutom de två yttersta på varje del.
Men detta är rent kriminellt!
Vad FAN! Gjuttorn på anläggningsytorna, förutom gjuttapparna! Vem i h-e har gjort gjutformarna?
Till slut gick motorn ihop förvånansvärt smidigt, men eftersom den är för lång så måste den kapas ca 4 mm. Håller på och jobbar med det så bilder kommer.
En sak som illustrera Doogs poäng är detta.
Kunde de inte ha kollat att de nr som delarna har i ritningen är desamma som gjutstammarna?
Även detta
Nu råkar just dessa gjuttorn inte vara i vägen förutom de två yttersta på varje del.
Men detta är rent kriminellt!
Vad FAN! Gjuttorn på anläggningsytorna, förutom gjuttapparna! Vem i h-e har gjort gjutformarna?
Till slut gick motorn ihop förvånansvärt smidigt, men eftersom den är för lång så måste den kapas ca 4 mm. Håller på och jobbar med det så bilder kommer.
linusorn
Heh, om man smälter ner alla de där gjut-tornen torde plasten räcka till en Spitfire i 1/72.
Heja på!
Heja på!
Tänkte just säga att motorn var lite för lång, men det hade du redan fångat upp!
Ingen ide att lägga ner jobb på motorn, det enda som kommer att synas är fläktarna och lite av insidan bak!
Snyggt jobbat så här långt!
Stefan
Ingen ide att lägga ner jobb på motorn, det enda som kommer att synas är fläktarna och lite av insidan bak!
Snyggt jobbat så här långt!
Stefan
Tack ska ni ha. Jag följer din byggtråd noga Stefan så, tack för att du har berett vägen .
Jag började med ungefär samma angreppssätt som du Stefan för att lösa längden, men ville inte korta efterbrännkammaren, eftersom det är den enda del jag behöver. Började därför kapa mitt på motorn för att därefter sätta ihop delarna igen. Problemet är att jag förmodligen inte skulle kunna såga rakt även om mitt liv hängde på det. Följaktligen pekade utblåset åt alla håll, detta hjälptes heller inte upp av att det enda som håller motorn på plats är två små tappar som låter motorn dansa omkring hur den vill. Detta blev lösningen.
Efterbrännkammaren hade en kant som gick att såga rakt efter och det gav mig delen jag behövde. Fram med plasticard och mäta ut en cirkel som passar i kroppen, limma, klart.
Mer plasticard att sätta som distanser i kroppen i detta fall kunde jag använda mig luftbromsarna för att få det rakt.
Torrpassning efter tag, perfekt detta kan jag få spikrakt när jag limmar allt.
Det som dock är kul när det gäller denna modell är att allt är som små modeller i sig, så man kan nästan alltid gå vidare med något annat medan saker torkar. Med Stefans varning i huvudet så byggde jag ihop ryggåsen och såg till att remsfällaren kom på plats. Ett par sjunkmärken fylldes med plastgegga.
Ryggåsen är uppdelad i tre delar och samtliga ska fästas vid modeller med små rektangulära tappar som passar i slitsar. Jag har läst i olika byggtrådar på nätet att detta inte är en optimal lösning (surprise). Mycket riktigt syns slitsarna på modellen efter att man fäst ryggåsens delar. Så bort med tapparna och slitsarna fick smaka på plastgegga.
Jag började med ungefär samma angreppssätt som du Stefan för att lösa längden, men ville inte korta efterbrännkammaren, eftersom det är den enda del jag behöver. Började därför kapa mitt på motorn för att därefter sätta ihop delarna igen. Problemet är att jag förmodligen inte skulle kunna såga rakt även om mitt liv hängde på det. Följaktligen pekade utblåset åt alla håll, detta hjälptes heller inte upp av att det enda som håller motorn på plats är två små tappar som låter motorn dansa omkring hur den vill. Detta blev lösningen.
Efterbrännkammaren hade en kant som gick att såga rakt efter och det gav mig delen jag behövde. Fram med plasticard och mäta ut en cirkel som passar i kroppen, limma, klart.
Mer plasticard att sätta som distanser i kroppen i detta fall kunde jag använda mig luftbromsarna för att få det rakt.
Torrpassning efter tag, perfekt detta kan jag få spikrakt när jag limmar allt.
Det som dock är kul när det gäller denna modell är att allt är som små modeller i sig, så man kan nästan alltid gå vidare med något annat medan saker torkar. Med Stefans varning i huvudet så byggde jag ihop ryggåsen och såg till att remsfällaren kom på plats. Ett par sjunkmärken fylldes med plastgegga.
Ryggåsen är uppdelad i tre delar och samtliga ska fästas vid modeller med små rektangulära tappar som passar i slitsar. Jag har läst i olika byggtrådar på nätet att detta inte är en optimal lösning (surprise). Mycket riktigt syns slitsarna på modellen efter att man fäst ryggåsens delar. Så bort med tapparna och slitsarna fick smaka på plastgegga.
linusorn
Friskt kapat och knåpat, bra sås reder sig själv!
Du klarar alla fällor bra och det går friskt framåt!
Elegant lösning på motorinfästningen!
Man får betrakta den som en Short-run, det gäller alla Kitty Hawks modeller för övrigt.
Stefan
Elegant lösning på motorinfästningen!
Man får betrakta den som en Short-run, det gäller alla Kitty Hawks modeller för övrigt.
Stefan
Tack ska ni ha. Att det är short run approach som gäller har börjat sjunka in. Det som väl är riktigt tråkigt med Kitty Hawks fall är att de valde riktigt roliga förebilder och att detaljeringen är riktigt fin. Det finns delar i den här modellen som visar att de var på rätt spår. Hade de fått fortsätta några år så hade de kunnat bli riktigt vassa. Men nu får vi inte veta.
linusorn
Låter lite meckigt, 4mm för lång motor?? Det är ganska mycket ju.. WTF?
Tobias
Huuva.
Denna ger mig rysningar längs med ryggen.
Tur att jag tyckte de två KP/Eduard kärrorna jag har kvar i stashen var tillräckligt många Su-22.
Inte för att de är lätta att bygga, men jag tror de är enklare än denna....
Frisk jobbat Linus.
/Bosse
Denna ger mig rysningar längs med ryggen.
Tur att jag tyckte de två KP/Eduard kärrorna jag har kvar i stashen var tillräckligt många Su-22.
Inte för att de är lätta att bygga, men jag tror de är enklare än denna....
Frisk jobbat Linus.
/Bosse
Marlin
Snyggt knåpat Linus! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Det är ändå en viss tjusning att betvinga en obyggbar modell
Du har allt kopplat ett bra grepp på'n!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Är Cas rungande ekocas skrev:Det är ändå en viss tjusning att betvinga en obyggbar modell
Snyggt jobbat med plasten
Gigabyte
Det går undan! Bra jobbat!
Då fortsätter sagan, hade glömt rätt färg till cockpit hemma så blev inte en full kroppshoplimmning men kroppshalvorna är hela iaf. Passade på att bygga ihop vingarna också. Här har Kitty Hawks A-lag haft ansvaret och allt passade som LEGO. Passade på att torrpassa vingen mot kroppen också.
linusorn
Azgaron likes this post
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Kitty Hawk Su-34 1/48
» Kitty Hawk?
» Sepecat Jaguar A, Kitty Hawk, 1/48
» Börjat med Jas 39 A/C Kitty Hawk
» Kitty Hawk´s JAS 39 Gripen C
» Kitty Hawk?
» Sepecat Jaguar A, Kitty Hawk, 1/48
» Börjat med Jas 39 A/C Kitty Hawk