Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
+6
Sadolf
Marlin
rsm.gbg
Azgaron
Stefan E
cas
10 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Nånting står inte helt rätt till med herr Andersson.
Sen C4 i princip (alltid kul att dela in året efter tävlingarna och modelltillställningarna) har jag känt av stora mängder press och stress.
Trots 3 veckor julledighet så blev det inte speciellt bättre av det så jag masade iväg till vårdcentralen för att göra lite hälsokontroller.
Alla skojiga prov och tester visade ju att hjärtat slår som det skall, det är starkt och fin, med låg vilopuls och alla andra blodvärden, urinprov etc är fullt inom det rätta intervallet förutom blodtrycket.
Det har en elak tendens till att ligga högt, och högre blir det när jag tar det på VC...
Uppenbarligen lider jag av svår fobi mot vita rockar på nåt omedvetet plan.
Däremot pendlar blodtrycket krafit mellan högt och lågt så läkaren har varken sjukskrivit mig eller ignorerat mig, utan han vill bara att jag mäter och loggar blodtrycket två gånger dagligen en tid.
Nå, det kan han väl få då.
Kastade ett getöga på mitt byggbord också och det så väl ut ungefär som mitt blodtryc antar jag.
Ca 58 pågående projekt, staplade på varandra i olika högar av färdigställande gör ju ingen gladare direkt.
Alltså bestämde jag mig i lördags för att röja upp lite så jag kan se byggbordet igen.
Det gick över förväntan snabbt och lätt och då tänkte jag att det borde jag fira på något vis.
Så varför inte fira med en fin modell?
Jag har ju ändå ett rykte att upprätthålla...
Fram kom den här gynnaren!
Åhh, det är allt en mumsig sak!
Såna här upphöjda och nedsänkta nitar har jag inte sett på den här sidan Airfix 1/24 Typhoon! Här är dom igen, fast mycket mindre. Det som inte finns här, är ju den där plåtbucklingen som Airfix gjorde. Nå, man kan inte få allt.
Vad man däremot får, är en härlig passform!
Det mesta bara klickar fast och lämnar minimala glipor, om ens några.
Efter att ha lekt med plasten en stund åkte avbitaren fram, och vips hade man satt igång!
För att följa min nya vana började jag med hjulhusen.
Det är ungefär 12 delar per sida, som klickar ihop på ett mycket övertygande sätt.
Lika bra att blåsa på färg också, när man ändå hade ångan uppe:
Kroppen fick en omgång den med, när färgen ändå var skakad, spädd och airbrushredo liksom.
Det finns mer dokumentation om hur Tempest var målad invändigt framför Typhoon och dessutom blev bevarade exemplar, så jag känner mig ganska så trygg i hur Eduard har angivit alla färger etc.
Släktskapet till Typhoon är hursomhelst jättetydligt vilket inte är så konstigt alls, då den från början hette Typhoon mk II.
Nå, då rullar vi igång ett bygge till, och lyssnar på ASMR för att uppnå perfekt mindfullness!
Eller kanske bara slipar lite spackel på en Firebrand. Kan ju också duga tänker jag.
Sen C4 i princip (alltid kul att dela in året efter tävlingarna och modelltillställningarna) har jag känt av stora mängder press och stress.
Trots 3 veckor julledighet så blev det inte speciellt bättre av det så jag masade iväg till vårdcentralen för att göra lite hälsokontroller.
Alla skojiga prov och tester visade ju att hjärtat slår som det skall, det är starkt och fin, med låg vilopuls och alla andra blodvärden, urinprov etc är fullt inom det rätta intervallet förutom blodtrycket.
Det har en elak tendens till att ligga högt, och högre blir det när jag tar det på VC...
Uppenbarligen lider jag av svår fobi mot vita rockar på nåt omedvetet plan.
Däremot pendlar blodtrycket krafit mellan högt och lågt så läkaren har varken sjukskrivit mig eller ignorerat mig, utan han vill bara att jag mäter och loggar blodtrycket två gånger dagligen en tid.
Nå, det kan han väl få då.
Kastade ett getöga på mitt byggbord också och det så väl ut ungefär som mitt blodtryc antar jag.
Ca 58 pågående projekt, staplade på varandra i olika högar av färdigställande gör ju ingen gladare direkt.
Alltså bestämde jag mig i lördags för att röja upp lite så jag kan se byggbordet igen.
Det gick över förväntan snabbt och lätt och då tänkte jag att det borde jag fira på något vis.
Så varför inte fira med en fin modell?
Jag har ju ändå ett rykte att upprätthålla...
Fram kom den här gynnaren!
Åhh, det är allt en mumsig sak!
Såna här upphöjda och nedsänkta nitar har jag inte sett på den här sidan Airfix 1/24 Typhoon! Här är dom igen, fast mycket mindre. Det som inte finns här, är ju den där plåtbucklingen som Airfix gjorde. Nå, man kan inte få allt.
Vad man däremot får, är en härlig passform!
Det mesta bara klickar fast och lämnar minimala glipor, om ens några.
Efter att ha lekt med plasten en stund åkte avbitaren fram, och vips hade man satt igång!
För att följa min nya vana började jag med hjulhusen.
Det är ungefär 12 delar per sida, som klickar ihop på ett mycket övertygande sätt.
Lika bra att blåsa på färg också, när man ändå hade ångan uppe:
Kroppen fick en omgång den med, när färgen ändå var skakad, spädd och airbrushredo liksom.
Det finns mer dokumentation om hur Tempest var målad invändigt framför Typhoon och dessutom blev bevarade exemplar, så jag känner mig ganska så trygg i hur Eduard har angivit alla färger etc.
Släktskapet till Typhoon är hursomhelst jättetydligt vilket inte är så konstigt alls, då den från början hette Typhoon mk II.
Nå, då rullar vi igång ett bygge till, och lyssnar på ASMR för att uppnå perfekt mindfullness!
Eller kanske bara slipar lite spackel på en Firebrand. Kan ju också duga tänker jag.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron and Asuraswe like this post
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Kul, det är en fin modell och en superb låda!
Jag hade redan köpt ett antal av både Profipacks och Overtrees innan RC-lådan kom, så denna skippade jag.
Det finns inte så många olika målningsalternativ ändå på Tempesten.
Jag måste ta tag i min stora Tempest....
Färgerna kan jag bara instämma med, Eduard har gjort hemläxan!
Har du sett att det finns en Fairey Albacore 1/48 från Special Hobby i Rolands lista?
Det är en fin modell, hade jag inte haft den själv så hade jag nog knipit den redan.
Något för dig?
Stefan
Jag hade redan köpt ett antal av både Profipacks och Overtrees innan RC-lådan kom, så denna skippade jag.
Det finns inte så många olika målningsalternativ ändå på Tempesten.
Jag måste ta tag i min stora Tempest....
Färgerna kan jag bara instämma med, Eduard har gjort hemläxan!
Har du sett att det finns en Fairey Albacore 1/48 från Special Hobby i Rolands lista?
Det är en fin modell, hade jag inte haft den själv så hade jag nog knipit den redan.
Något för dig?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Nej, Tempest har ju förtvivlat få målningsalternativ, särskilt Mk V.
Visserligen finns det ju lite Måldragare med i den här lådan, men så himla roliga är dom ju inte.
Förr eller senare skall jag slå till på en Mk II också tänkte jag. Den är inte så dum den heller.
Det slog mig just att det finns gott om RP-3 , ifall Håkan vill ha ett gäng.
Visserligen finns det ju lite Måldragare med i den här lådan, men så himla roliga är dom ju inte.
Förr eller senare skall jag slå till på en Mk II också tänkte jag. Den är inte så dum den heller.
Det slog mig just att det finns gott om RP-3 , ifall Håkan vill ha ett gäng.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Trevligt tilltag och bra start på bygget!
Trevligt med modeller som går ihop fint!
RP-3's vore iofs inte fel. Frågan är bara hur mycket extra jobb som behövs på Hellcaten?
Håkan
Trevligt med modeller som går ihop fint!
RP-3's vore iofs inte fel. Frågan är bara hur mycket extra jobb som behövs på Hellcaten?
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
God passform bara MÅSTE vara blodtryckssänkande, kör hårt.
- Roland
- Roland
rsm.gbg
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Har inte hittat minsta bild som visar hur den där skyddsplåten som RP3-skenorna sitter på för en Hellcat, så det kanske kan vara lite marigt att ge sig på det projektet...
Men apropå marigt:
Tempest har ju mer eller mindre samma uppbyggnad som Typhoon i cockpit vilket egentligen inte skiljer sig så mycket från Hurricane och hela vägen tillbaka till deras gamla dubbeldäckare.
Det är alltså en rörkonstruktion i stål som dom sen sätter upp plåtar på.
Inget sånt där modernt bjäfs med självbärande kaross (eller monocoque-struktur) här inte!
Visserligen är allt bakom cockpit av det stuket men låt inte det störa.
Men jag lyckades kapa loss dessa delar utan att de gick av, och inte var dom sönder från fabrik heller.
Alltid något!
Roderpedaler i ets är inte min favorit, speciellt inte när det är lite oklart hur i hela friden som skall vikas ihop, och limytorna är minimala.
Nej, jag tar nog och kör vidare med dom i plast istället!
Siktet är däremot riktigt föredömligt gjort! Man får med både tidiga och sena varianter, och dom byggs upp i det övre locket som bildar cockpit-sargen. Himla praktiskt, för då får man till en riktigt stabil konstruktion.
Men de två extra lamporna som man skall sätta lite snett? Små jäkla flugskitar som flyger i väg bara man tittar på dom.
Sen fick kylaren och cockpit lite färg också.
Dags för en hel drös med detaljmålning, och lite ets!
Men apropå marigt:
Tempest har ju mer eller mindre samma uppbyggnad som Typhoon i cockpit vilket egentligen inte skiljer sig så mycket från Hurricane och hela vägen tillbaka till deras gamla dubbeldäckare.
Det är alltså en rörkonstruktion i stål som dom sen sätter upp plåtar på.
Inget sånt där modernt bjäfs med självbärande kaross (eller monocoque-struktur) här inte!
Visserligen är allt bakom cockpit av det stuket men låt inte det störa.
Men jag lyckades kapa loss dessa delar utan att de gick av, och inte var dom sönder från fabrik heller.
Alltid något!
Roderpedaler i ets är inte min favorit, speciellt inte när det är lite oklart hur i hela friden som skall vikas ihop, och limytorna är minimala.
Nej, jag tar nog och kör vidare med dom i plast istället!
Siktet är däremot riktigt föredömligt gjort! Man får med både tidiga och sena varianter, och dom byggs upp i det övre locket som bildar cockpit-sargen. Himla praktiskt, för då får man till en riktigt stabil konstruktion.
Men de två extra lamporna som man skall sätta lite snett? Små jäkla flugskitar som flyger i väg bara man tittar på dom.
Sen fick kylaren och cockpit lite färg också.
Dags för en hel drös med detaljmålning, och lite ets!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Snyggt jobbat Christer.
Blir kul att följa denna.
/Bosse
Blir kul att följa denna.
/Bosse
Marlin
cas likes this post
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Jo, jag tittade på den , men dubbeldäckare och jag är inte riktigt överens...Stefan E skrev:
Har du sett att det finns en Fairey Albacore 1/48 från Special Hobby i Rolands lista?
Det är en fin modell, hade jag inte haft den själv så hade jag nog knipit den redan.
Något för dig?
Stefan
Hade det varit en Skua, Fulmar, Roc, Barracuda så hade jag nog slagit till!
Special Hobby har en hel del fina FAA-kärror i 1/48, det är då säkert.
Edit: Tack Bosse!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Tjusigt knåpat, Christer! Ser ut att bli en fin cockpit!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Mycket fin detalj, ser ut som Eduard hade gjort tempest tidigare, men den här är nyare plast och fantastisk detalj!
Om blodtrycket: Läkare har sagt att många patienter har " sjukvårdstryck".
Så fort man kommer till vårdcentralen blir man nervös och det påverkar resultat.
Bäst nog mäta hemma... Hade förhöjd tryck i vårdcentralen , hemma är det super OK....
Men klart man få inte mäta trycket direkt när man har haft en Eduards box i händerna....
Om blodtrycket: Läkare har sagt att många patienter har " sjukvårdstryck".
Så fort man kommer till vårdcentralen blir man nervös och det påverkar resultat.
Bäst nog mäta hemma... Hade förhöjd tryck i vårdcentralen , hemma är det super OK....
Men klart man få inte mäta trycket direkt när man har haft en Eduards box i händerna....
Sadolf
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Sjukvårdstryck är nåt jag verkligen lider av! Fattar inte riktigt varför heller, men förmodligen är det mitt undermedvetna som spökar.
Nåväl, vi bränner vidare med den här helfina modellen istället.
Eduard har tänkt till ordentligt på massa saker. Ta det här med instrumentbrädan.
Man kan välja mellan detaljerad plast, slät plast för dekaler eller bygga upp en sandwich-variant av förmålad ets rätt ur lådan...sen säljer ju Eduard också sina egna 3D dekaler, det finns en förmålad Löök-panel och säkert nåt mumsigt i Brassin -serien också. Ett underbart vansinne!
Jag tog etsalternativet, och här har dom tänkt till på rätt sätt.
Det är visserligen flera bitar som skall limmas på varandra och allt sånt, men det är också en stomme av plast som dom skall sitta på! det betyder ju att man får en rejäl bit att limma fast i, men tack vare en smart konstruktion så tar det inte massa plats (som ets-panelerna gör i Spitfire VIII/IX/XVI). Inte heller är det en tunn ets-bit som inte går att sätta fast alls, så det här gillade jag skarpt!
Dessutom är alla urtavlorna försedda med en liten dutt klarlack som skall simulera glaset. Smutt!
Tillsammans med lite etsade spakar, vred och annat så sattes det ihop i cockpit och fick sig både lite detaljmålning och en wash.
Såhär blev det:
Det kommer säkerligen inte att gå att se ett dugg när cockpit sargen är på plats, men det var iallafall roligt att fixa!
Apropå cockpiten, så verkar ju öppningen ganska trång för att komma i och ur. Undrar dom dom smorde sig med konsistensfett för att kunna klara en eventuell nöduthoppning?
Nå, dom verkar ju ha löst det genom att bli undvika nedskjutna...
Alltså är det ju bara läge att slå ihop kroppssidorna.
Utmaningen blir nu att skrapa rätt alla kanter utan av bli av med nitarna.
Sen har vi den här modellens Akilleshäl:
Eduard prioriterade att få skalariktig tjocklek på vingarnas bakkanter. Det brukar gå dåligt om man skall limma ihop två bitar, för det bli ofelbart för tjockt. Däremot la man delningen en bit in på flapsen och inte där flapsen möter vingen.
Det leder ofelbart till en skarv som måste hanteras.
Bah! Nåja, vad är lite spackel vänner emellan?
Det är ju ändå på undersidan, så det kanske går att återställa nitarna lite snyggt.
I andra ämnen så kan jag nu nämna att jag inte tänker klaga på högt blodtryck.
Igårkväll fick jag megaont i magen, som strålade ner mot ljumsken och det ville sig inte bättre än att jag åkte till akuten...
Njursten!
Kul!
Så hela natten spenderades där, med lite lagom övervakning och sånt. Nu har det värsta gått över och jag 'r hemma igen sedan morgonkvisten med order att ta det lugnt och trycka upp suppar där solen inte lyser under resten av dagen.
Samt hålla tummarna för att jag kan kissa ut lite gråsten.
Nån som vill ha en bättre begagnad kropp?
Levern, hjärtat, lungor och mjälten är ok...
Nåväl, vi bränner vidare med den här helfina modellen istället.
Eduard har tänkt till ordentligt på massa saker. Ta det här med instrumentbrädan.
Man kan välja mellan detaljerad plast, slät plast för dekaler eller bygga upp en sandwich-variant av förmålad ets rätt ur lådan...sen säljer ju Eduard också sina egna 3D dekaler, det finns en förmålad Löök-panel och säkert nåt mumsigt i Brassin -serien också. Ett underbart vansinne!
Jag tog etsalternativet, och här har dom tänkt till på rätt sätt.
Det är visserligen flera bitar som skall limmas på varandra och allt sånt, men det är också en stomme av plast som dom skall sitta på! det betyder ju att man får en rejäl bit att limma fast i, men tack vare en smart konstruktion så tar det inte massa plats (som ets-panelerna gör i Spitfire VIII/IX/XVI). Inte heller är det en tunn ets-bit som inte går att sätta fast alls, så det här gillade jag skarpt!
Dessutom är alla urtavlorna försedda med en liten dutt klarlack som skall simulera glaset. Smutt!
Tillsammans med lite etsade spakar, vred och annat så sattes det ihop i cockpit och fick sig både lite detaljmålning och en wash.
Såhär blev det:
Det kommer säkerligen inte att gå att se ett dugg när cockpit sargen är på plats, men det var iallafall roligt att fixa!
Apropå cockpiten, så verkar ju öppningen ganska trång för att komma i och ur. Undrar dom dom smorde sig med konsistensfett för att kunna klara en eventuell nöduthoppning?
Nå, dom verkar ju ha löst det genom att bli undvika nedskjutna...
Alltså är det ju bara läge att slå ihop kroppssidorna.
Utmaningen blir nu att skrapa rätt alla kanter utan av bli av med nitarna.
Sen har vi den här modellens Akilleshäl:
Eduard prioriterade att få skalariktig tjocklek på vingarnas bakkanter. Det brukar gå dåligt om man skall limma ihop två bitar, för det bli ofelbart för tjockt. Däremot la man delningen en bit in på flapsen och inte där flapsen möter vingen.
Det leder ofelbart till en skarv som måste hanteras.
Bah! Nåja, vad är lite spackel vänner emellan?
Det är ju ändå på undersidan, så det kanske går att återställa nitarna lite snyggt.
I andra ämnen så kan jag nu nämna att jag inte tänker klaga på högt blodtryck.
Igårkväll fick jag megaont i magen, som strålade ner mot ljumsken och det ville sig inte bättre än att jag åkte till akuten...
Njursten!
Kul!
Så hela natten spenderades där, med lite lagom övervakning och sånt. Nu har det värsta gått över och jag 'r hemma igen sedan morgonkvisten med order att ta det lugnt och trycka upp suppar där solen inte lyser under resten av dagen.
Samt hålla tummarna för att jag kan kissa ut lite gråsten.
Nån som vill ha en bättre begagnad kropp?
Levern, hjärtat, lungor och mjälten är ok...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Det var tråkig att höra om stenarna... Förhoppningsvis kan man bli av med de med medicinering... Annars den moderna medicinen kan klara det mycket bättre än för några år sedan. Mycket öl hjälper .....
Om det gäller tempest från Eduard- ja den är helt fantastisk.
Cockpiten Du har gjort är supermums..
Hälsn.
Om det gäller tempest från Eduard- ja den är helt fantastisk.
Cockpiten Du har gjort är supermums..
Hälsn.
Sadolf
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Mycket snyggt jobbat med IP och cockpit! Blev snyggt!
Fint jobbat i övrigt också!
Mindre kul med njursten dock! Krya på dig!
Håkan
Fint jobbat i övrigt också!
Mindre kul med njursten dock! Krya på dig!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Mycket snygg o välbyggd cockpit!
Att Eduard lägger skarven några millimeter in och inte vid flaps skarven (som man tycker vore det mest logiska) är att dom vill minimera risken för sjunkmärken.
Högt blodtryck har jag haft länge, det kommer med ålder och vällevnad, men njursten har jag tack o lov sluppit!
Krya på dig, en bamsig Whisky hjälper mot allt!
Stefan
Att Eduard lägger skarven några millimeter in och inte vid flaps skarven (som man tycker vore det mest logiska) är att dom vill minimera risken för sjunkmärken.
Högt blodtryck har jag haft länge, det kommer med ålder och vällevnad, men njursten har jag tack o lov sluppit!
Krya på dig, en bamsig Whisky hjälper mot allt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sadolf likes this post
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Väl sagt Stefan. Jag tycker man ha varit friskare när en single malt var i köksskåpet.
Tyvärr min Käresta gillar inte jag tar sådant medicin.
Kollade lite Tempest från Eduard och det ser ut som de har också gjort en klaff kit med 3 d printade hela klaffen och etsad inre del i vingen.
Ja de har mycket lull men det går ju spackla och köra med " nitverktyg"
Tyvärr min Käresta gillar inte jag tar sådant medicin.
Kollade lite Tempest från Eduard och det ser ut som de har också gjort en klaff kit med 3 d printade hela klaffen och etsad inre del i vingen.
Ja de har mycket lull men det går ju spackla och köra med " nitverktyg"
Sadolf
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Det här bygget är ju nästan omoraliskt tilltalande.
Förhoppningsvis är den receptbelagda medicinen lika schysst som den självordinerade.
Förhoppningsvis är den receptbelagda medicinen lika schysst som den självordinerade.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Eduards Mk II har flyttat splitten på vingbakkanten till ett mer traditionellt sätt. Kan vara värt att tänka på om man vill sätta tänderna i den (å det vill nog jag).
Men vi börjar med en hälsorapport!
Njurstensanfallet från den där natten har inte upprepats och för det mesta så känner jag inte av nånting av det.
Ibland kan det dock dra på lite och då får man helt enkelt stoppa upp Voltaren där solen inte skiner och så är det problemet löst.
Meeeen det visar sig att jag får lite biverkningar av dom , i stil med skojiga blåmärken, irriterat arsle och gaser som man kan tro att jag har ätit ärtsoppa i vecka. Som väl är behöver jag dom ju inte jämnt, utan nu så här nästan 1,5 veckor senare så är det sporadiskt när det händer och inte.
Testade ett träningspass när jag gick på det hela och det kändes så bra så man nästan blev rädd. MAn var hur stark som helst och kände inget motstånd mot nånting.
Jättebra doping helt enkelt!
Kanske inte att rekommendera...
Nåväl, om ytterligare 1,5 vecka skall jag skitröntgas så då får man förhoppningsvis reda på var och hur stor den där stenjäveln är. Hoppas jag!
Blodtryck?
Pfff, det är ju inget att gnälla över alls...
Men nu, en Tempest!
Kroppen har satts ihop utan större bekymmer, så länge man är noggrann med att tejpa in nitarna för att skydda dom när man slipar rent.
Här och var i modellen hittar man lösningar som verkligen tyder på att Eduard inte ville ta några genvägar, utan kostade på ganska så exklusiva formar.
Som här:
Sidrodret är i ett stycke, med en lagom stor skjutare i mitten för att förhindra sjunkning i plasten. Snyggt!
Sen bar det sig inte bättre än att jag limmade ihop allt:
Höll man bara i propellern ordentligt så var swoshabilityn hög!
Inte så dumt alls det.
Konstigt nog känns plasten väldigt fet och oljig, så man behöver med säkerhet tvätta av den ganska ordentligt innan målning, om man inte gillar konstiga problem
Det finns dock några skarvar som drar ner totalintrycket en smula.
Kylarens undersida är mycket känslig för att allt sitter exakt rätt i kroppen, och har man målat lite i förväg så har man förmodligen problem med det.
Inte helt svårt att lösa med spackel och slip!
Nästa del att bråka med är kanonbiten. Den är lite för låg som den är, och lite fippligt att få till bra. Man får nästan välja om man vill ha glipa på ovansidan eller undersidan.
Spontant känns det som jag valde fel. Skall se om jag kan bryta loss den lite försiktigt och göra om. Det kan gå?
Men det ständiga sorgebarnet är ändå klaffarna och vingarnas bakkant.
Jag har spacklat, och slipat och rullat nya nitar och hållt på men det blir inte bra nog nån gång
Snart säger jag att det får vara på detta viset och ägnar mig åt att bygga MkII istälket som har en mycket mer konventionell lösning!
Men lite mer svart primer på hela kärran och en stunds spackel till så kanske det kan bli dags för färg snart?
Den som äter lever får se!
Men vi börjar med en hälsorapport!
Njurstensanfallet från den där natten har inte upprepats och för det mesta så känner jag inte av nånting av det.
Ibland kan det dock dra på lite och då får man helt enkelt stoppa upp Voltaren där solen inte skiner och så är det problemet löst.
Meeeen det visar sig att jag får lite biverkningar av dom , i stil med skojiga blåmärken, irriterat arsle och gaser som man kan tro att jag har ätit ärtsoppa i vecka. Som väl är behöver jag dom ju inte jämnt, utan nu så här nästan 1,5 veckor senare så är det sporadiskt när det händer och inte.
Testade ett träningspass när jag gick på det hela och det kändes så bra så man nästan blev rädd. MAn var hur stark som helst och kände inget motstånd mot nånting.
Jättebra doping helt enkelt!
Kanske inte att rekommendera...
Nåväl, om ytterligare 1,5 vecka skall jag skitröntgas så då får man förhoppningsvis reda på var och hur stor den där stenjäveln är. Hoppas jag!
Blodtryck?
Pfff, det är ju inget att gnälla över alls...
Men nu, en Tempest!
Kroppen har satts ihop utan större bekymmer, så länge man är noggrann med att tejpa in nitarna för att skydda dom när man slipar rent.
Här och var i modellen hittar man lösningar som verkligen tyder på att Eduard inte ville ta några genvägar, utan kostade på ganska så exklusiva formar.
Som här:
Sidrodret är i ett stycke, med en lagom stor skjutare i mitten för att förhindra sjunkning i plasten. Snyggt!
Sen bar det sig inte bättre än att jag limmade ihop allt:
Höll man bara i propellern ordentligt så var swoshabilityn hög!
Inte så dumt alls det.
Konstigt nog känns plasten väldigt fet och oljig, så man behöver med säkerhet tvätta av den ganska ordentligt innan målning, om man inte gillar konstiga problem
Det finns dock några skarvar som drar ner totalintrycket en smula.
Kylarens undersida är mycket känslig för att allt sitter exakt rätt i kroppen, och har man målat lite i förväg så har man förmodligen problem med det.
Inte helt svårt att lösa med spackel och slip!
Nästa del att bråka med är kanonbiten. Den är lite för låg som den är, och lite fippligt att få till bra. Man får nästan välja om man vill ha glipa på ovansidan eller undersidan.
Spontant känns det som jag valde fel. Skall se om jag kan bryta loss den lite försiktigt och göra om. Det kan gå?
Men det ständiga sorgebarnet är ändå klaffarna och vingarnas bakkant.
Jag har spacklat, och slipat och rullat nya nitar och hållt på men det blir inte bra nog nån gång
Snart säger jag att det får vara på detta viset och ägnar mig åt att bygga MkII istälket som har en mycket mer konventionell lösning!
Men lite mer svart primer på hela kärran och en stunds spackel till så kanske det kan bli dags för färg snart?
Den som äter lever får se!
Senast ändrad av cas den tis mar 07 2023, 12:06, ändrad totalt 1 gång
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Azgaron likes this post
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Snyggt jobbat Christer!
Det är nästan så man blir lite sugen på en Tempest nu...
Stefan
Det är nästan så man blir lite sugen på en Tempest nu...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Ha kul att se och bra att det bättre med Din hälsa nu.
Det väntar mig också för att jag har en sådan i stashen.
Det enda om man kan hänga på Eduard är att de skulle kanske göra lite bättre uppdelning av komponenter så man skipper slippa bort deras fina detalj...
Det finns metoder som andra använder- det bästa är dela längst riktiga plåtark delningslinjer...
Vilket som de tillverkar fina grejor och jag är såld. Släpper de ut Bf 109 K så köper jag den... Samma med FM 2 som är också på gång...
Det väntar mig också för att jag har en sådan i stashen.
Det enda om man kan hänga på Eduard är att de skulle kanske göra lite bättre uppdelning av komponenter så man skipper slippa bort deras fina detalj...
Det finns metoder som andra använder- det bästa är dela längst riktiga plåtark delningslinjer...
Vilket som de tillverkar fina grejor och jag är såld. Släpper de ut Bf 109 K så köper jag den... Samma med FM 2 som är också på gång...
Sadolf
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Dajm-doping kan jag vara utan, men allt annat i inlägget är ju desto mer tilltalande.
Bra där!
Bra där!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Skönt att höra att det är bättre! Bygget går framåt finemang!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
De där små hindren löser du galant. Blir kanon snyggt!
linusorn
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Tack skall ni ha!
Skall se om jag kan ge mig på dom där kanonbitarna och fixa till dom lite bättre. Lite besviken att inte Eduard gjorde det bättre.
Men lite sugen på deras Wildcat, det är man allt!
Skall se om jag kan ge mig på dom där kanonbitarna och fixa till dom lite bättre. Lite besviken att inte Eduard gjorde det bättre.
Men lite sugen på deras Wildcat, det är man allt!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Ja wildcat kan jag rekommendera....Nu har de gjort också 3 d printad kit för fällda vingar för F4 modellen...
Sadolf
cas likes this post
Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?
Ser ut som någon är dopad ja!
Gott tempo och snyggt blir det.
Blev sugen på brittiskt plan jag med......
Gott tempo och snyggt blir det.
Blev sugen på brittiskt plan jag med......
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
cas likes this post
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Hawker Tempest Mk.V, Special Hobby 1/32
» Tempest Mk.V, Eduard 1/48
» Tempest Mk.V ( 1/72 Airfix/Heller)
» Tempest
» Tempest Mini
» Tempest Mk.V, Eduard 1/48
» Tempest Mk.V ( 1/72 Airfix/Heller)
» Tempest
» Tempest Mini
Sida 1 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet