Seafire Mk 47 Airfix 1:48
+4
Azgaron
Marlin
Stefan E
Sadolf
8 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Seafire Mk 47 Airfix 1:48
Känner igen mig väldigt mycket i ditt kämpande. Ett trick jag har använt till riktigt irriterande dekaler är att använda lite Future/Klear golvlack för att limma på dekalerna på ytan. Har fungerat helt okej för mig.
Min favorit Gloss-varnish är Alclad Aqua gloss. Den gillar lågt tryck, typ 10psi hemma hos mig och den lägger sig platt och fint när underarbetet (primer och färg) är ordentligt gjort.
Min favorit Gloss-varnish är Alclad Aqua gloss. Den gillar lågt tryck, typ 10psi hemma hos mig och den lägger sig platt och fint när underarbetet (primer och färg) är ordentligt gjort.
LudvigN
Ja jag har testad future och lyckades hitta den "rätta sorten". Risken med den är att den krakylerar efter ett par år...
Den senaste sorten som jag köpte i dollar store verkar funka OK. Men just klarbiten under dekaler är inte så stor problem jag använder ett lager av vallejo gloss polyuretane variant.
Problem är när jag försöker sen lägga mer lager för att få en blank yta.
Jag har en flaska aqua gloss Alclad men...jag vågade inte använda den. Mest på grund av att jag har inte deras förtunning och jag kör enbart vattenbaserade färger, så jag saknar något medel att tvätta färgsprutan med...
Den senaste sorten som jag köpte i dollar store verkar funka OK. Men just klarbiten under dekaler är inte så stor problem jag använder ett lager av vallejo gloss polyuretane variant.
Jag har en flaska aqua gloss Alclad men...jag vågade inte använda den. Mest på grund av att jag har inte deras förtunning och jag kör enbart vattenbaserade färger, så jag saknar något medel att tvätta färgsprutan med...
Sadolf
Sadolf skrev:Ja jag har testad future och lyckades hitta den "rätta sorten". Risken med den är att den krakylerar efter ett par år...
Jag tänkte mest på att använda future som lim istället för dekalvätskan om jag var otydlig.
Alclads Aquagloss är vattenbaserad och används helt utan förtunningsmedel. Vet inte om det är den du har?
LudvigN
Ah på det viset... måste kolla... använde nu tamiyas "decal adheshive softener" istället för microsol. Kollar nästa gång tack för tipset.
Om det gäller Aquagloss så är det " ALC-600-60 Alclad II"
Det står "do not allow to dry inside of airbrush" och "clean with alclad airbrush cleaner."
Så jag vågade inte....
Går det tvätta bort med vatten ?
Updatering:
Ja jag körde med den ett tunt lager.
Gick att tvätta bort med vatten, jag rengjorde sprutan ordentlig.
Spontant: fint känsla, man behöver inte blanda, lätt att applicera.
Tagit lite för mycket i behållaren , den är tunt men man behöver inte applicera mycket.
Väldigt kontrolleringsbar.
Kollar nu hur den kommer att torka och hur den går att slippa....
Om det gäller Aquagloss så är det " ALC-600-60 Alclad II"
Det står "do not allow to dry inside of airbrush" och "clean with alclad airbrush cleaner."
Så jag vågade inte....
Går det tvätta bort med vatten ?
Updatering:
Ja jag körde med den ett tunt lager.
Gick att tvätta bort med vatten, jag rengjorde sprutan ordentlig.
Spontant: fint känsla, man behöver inte blanda, lätt att applicera.
Tagit lite för mycket i behållaren , den är tunt men man behöver inte applicera mycket.
Väldigt kontrolleringsbar.
Kollar nu hur den kommer att torka och hur den går att slippa....
Sadolf
Jag har kört med Alclads olika klarlacker, Gloss, Matt och Satin i flera år och är supernöjd med dem!
Satin brukar jag blanda själv (gloss och matt), då kan man anpassa blankheten själv.
Gloss kan behöva ett par dagars torktid innan man dekalerar eller om man ska hantera den mycket (vädring etc.).
Jag rengör sprutan med vanlig standardförtunning från Biltema, funkar perfekt.
Stefan
Satin brukar jag blanda själv (gloss och matt), då kan man anpassa blankheten själv.
Gloss kan behöva ett par dagars torktid innan man dekalerar eller om man ska hantera den mycket (vädring etc.).
Jag rengör sprutan med vanlig standardförtunning från Biltema, funkar perfekt.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan... måste ta en runda till Biltema: förtunning , t sprit och lacknafta... Då kan jag börja blanda egna wash med oljefärg...
Jag lär mig sakta och använder gärna det som funkar- men den här gången alclad var en trevlig överraskning.
Flaskan stod och samlade damm i ett år.
Det jag måste göra nu är vänta tills den stelnar ordentlig-
Jag provade precis slippa och det gick, men jag känner den är inte 100% torr än.
Det blir mer slippande på seafire, som det ser ut nu är det inte speciellt bra. Under tiden så hinner jag med säkerhetsbälte , vindruta osv.
jag tog lite för mycket på en gång.
Var så nöjd med finishen på de 5 st arma hobby som jag har gjort, att nu gick det lite för snabbt med klarlacken.
Det hade funkat med vallejo om jag kört väldigt tunt och väntat mellan lager ett par timmar....
Också min trick med måla över dekaler funkade inte 100% för att folje på de här vat ganska tjock och sen för att man har lagt flera lager på varann.
Det varit kanske bättre mala istället... Men man lär sig....
Jag som klagade på trumpeter dekaler... Visst det saknar stenciler och ibland är det fel färg eller typsnitt.. Men de iaf sätter sig finemang och är inte så tjocka...
Förresten, Ni som kan Alclad grejor- Går det att hälla över alclad gloss i en plastflaska typ Vallejo eller Mig, en sådant med "droppmätare"?
Torkar den inte i flaskan? Jag tycker alclad glas flaska är lite ömtålig och plastkorken bara frågar om problem med sin stora dekal-dra åt med fingerkraft.
Känns som korken kan gå sönder eller flaskan kan spricka, eller så tappar man den i golvet.....
Jag har tomma plastflaskor efter som ex vallejo förtunning... Rymmer precis 60 ml... Frågan om det inte blir något fel på alclad...
Under tiden så började småpilla med en annan gammal projekt- Seafire Mk 1 b- Den ska snart förberedas för grundlacken.
Och så påbörjade en ny projekt- inspirerad av Cas och Stefan- En supermarine Attacker från Trumpeter.
Den passar rätt fint , det ena att vinge fjädrar lite ner så den kommer jag att förstärka med en balk.
Plus samlar lite material- kommer köra lite nitlinjer och andra smådetaljer. Ingen superavancerad bygge, precis som Sea Fury.
Då blir det liten samling med Sky färgade plan... Och den här gången lägger jag mera prägel på klarlacken...
Jag lär mig sakta och använder gärna det som funkar- men den här gången alclad var en trevlig överraskning.
Flaskan stod och samlade damm i ett år.
Det jag måste göra nu är vänta tills den stelnar ordentlig-
Jag provade precis slippa och det gick, men jag känner den är inte 100% torr än.
Det blir mer slippande på seafire, som det ser ut nu är det inte speciellt bra. Under tiden så hinner jag med säkerhetsbälte , vindruta osv.
jag tog lite för mycket på en gång.
Var så nöjd med finishen på de 5 st arma hobby som jag har gjort, att nu gick det lite för snabbt med klarlacken.
Det hade funkat med vallejo om jag kört väldigt tunt och väntat mellan lager ett par timmar....
Också min trick med måla över dekaler funkade inte 100% för att folje på de här vat ganska tjock och sen för att man har lagt flera lager på varann.
Det varit kanske bättre mala istället... Men man lär sig....
Jag som klagade på trumpeter dekaler... Visst det saknar stenciler och ibland är det fel färg eller typsnitt.. Men de iaf sätter sig finemang och är inte så tjocka...
Förresten, Ni som kan Alclad grejor- Går det att hälla över alclad gloss i en plastflaska typ Vallejo eller Mig, en sådant med "droppmätare"?
Torkar den inte i flaskan? Jag tycker alclad glas flaska är lite ömtålig och plastkorken bara frågar om problem med sin stora dekal-dra åt med fingerkraft.
Känns som korken kan gå sönder eller flaskan kan spricka, eller så tappar man den i golvet.....
Jag har tomma plastflaskor efter som ex vallejo förtunning... Rymmer precis 60 ml... Frågan om det inte blir något fel på alclad...
Under tiden så började småpilla med en annan gammal projekt- Seafire Mk 1 b- Den ska snart förberedas för grundlacken.
Och så påbörjade en ny projekt- inspirerad av Cas och Stefan- En supermarine Attacker från Trumpeter.
Den passar rätt fint , det ena att vinge fjädrar lite ner så den kommer jag att förstärka med en balk.
Plus samlar lite material- kommer köra lite nitlinjer och andra smådetaljer. Ingen superavancerad bygge, precis som Sea Fury.
Då blir det liten samling med Sky färgade plan... Och den här gången lägger jag mera prägel på klarlacken...
Sadolf
cas likes this post
Slippade vingen och i princip resten.. ser bra ut....uhhh
Sadolf
Azgaron and cas like this post
Ser helt OK ut!
Tack kumpaner!
Nu kan jag rengöra damm och lägga den sista klarlack, har bestämd mig att jag försöker inte göra högglans som den bevarade plan är idag.
Misstänker de planen i 1950 var kanske lite mer slitna och smutsiga än superrenoverad exemplar idag...
Ska också bättra den vita färgen på genomskinliga dekaler och montera diverse småprylar...
Bättre jag gör den klar för att hela projektet blev alltmer jobbig....
Nu kan jag rengöra damm och lägga den sista klarlack, har bestämd mig att jag försöker inte göra högglans som den bevarade plan är idag.
Misstänker de planen i 1950 var kanske lite mer slitna och smutsiga än superrenoverad exemplar idag...
Ska också bättra den vita färgen på genomskinliga dekaler och montera diverse småprylar...
Bättre jag gör den klar för att hela projektet blev alltmer jobbig....
Sadolf
Sida 2 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Seafire Mk.III, Airfix 1/48
» Seafire XVII, Airfix 1/48
» Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
» Do 17-Z Airfix 1/72
» MIG-15 (1/72, Airfix)
» Seafire XVII, Airfix 1/48
» Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
» Do 17-Z Airfix 1/72
» MIG-15 (1/72, Airfix)