3D Print, är detta slutet för gjutna resin delar.
2 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
3D Print, är detta slutet för gjutna resin delar.
Ramlade på denna på tuben.
bara de sista åren ha utvecklingen på AM delar verkligen dragit iväg i takt med 3D printer och utveckling på dem, verkar vara slutet på resin då, eller? först göra en model, sen göra en form, giftiga ämnen resin, etc, även där montera fotoets delar osv, om man jämför med 3D print delar då sitter det mesta i en enda del.
Har verkligen blivit en gamechanger i modellbyggar världen.
Vad tror ni på sikt, hur ser framtiden ut, är den doomed för dessa resin delar, modeller kan ju printas med. även utvecklings mässigt snabbare ta fram delar, även modeller utan att behöva göras tokdyra formar
eller kommer det finnas en skara hardcore byggare som föredrar att köra oldschool för att visa man bemästrar scratch och resin med PE delar på micro nivå super detailing.
bara de sista åren ha utvecklingen på AM delar verkligen dragit iväg i takt med 3D printer och utveckling på dem, verkar vara slutet på resin då, eller? först göra en model, sen göra en form, giftiga ämnen resin, etc, även där montera fotoets delar osv, om man jämför med 3D print delar då sitter det mesta i en enda del.
Vad tror ni på sikt, hur ser framtiden ut, är den doomed för dessa resin delar, modeller kan ju printas med. även utvecklings mässigt snabbare ta fram delar, även modeller utan att behöva göras tokdyra formar
eller kommer det finnas en skara hardcore byggare som föredrar att köra oldschool för att visa man bemästrar scratch och resin med PE delar på micro nivå super detailing.
Mal
Azgaron likes this post
Sv: 3D Print, är detta slutet för gjutna resin delar.
Mal skrev:Ramlade på denna på tuben.
Eftersom att jag själv börjat gjuta delar i resin, så har naturligtvis samma tanke slagit mig.
Jag tror allt beror på priset, har man en 3D-skrivare så är det naturligtvis billigt att skriva ut grejer, men har du grejer för att gjuta resin så blir ju avgjutningarna du gör själv också billiga.
Tror inte avgjutningar har nått sitt slut, men däremot så kommer det man gjuter av (mastern) göras i 3D, det vågar jag lova.
Jag var lite sent på bollen med att göra detaljer för hand och gjuta av, haha.
Zander_Lindstrom
Liknande ämnen
» Resin delar.
» Vilka resin delar behövs till Fpl 37 Viggen?, och alla andra relaterade frågor om Tarangus/Special Hobby byggsats i 1/48
» Gjuta nya delar
» Modellproblem - saknade delar!
» Hur gör man när man ska använda resin ?
» Vilka resin delar behövs till Fpl 37 Viggen?, och alla andra relaterade frågor om Tarangus/Special Hobby byggsats i 1/48
» Gjuta nya delar
» Modellproblem - saknade delar!
» Hur gör man när man ska använda resin ?
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet