IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

+5
T-34
johan r
Janne.S
JOooCKE
Stefan E
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Stefan E sön nov 08 2009, 20:48

Hejsan!


Nu är min Nakajima J1N1 "Gekko" (månsken) färdig!

De allierade kallade kärran för "Irving".

Den var en ganska framgångsrik nattjakt, framtagen för att attackera främst de Amerikanska B-29 bombarna.

Den hade två st 20mm kanoner som sköt framåt/uppåt så den idealiska positionen var 100m bakom och 30m UNDER bombaren.

Just den maskin jag byggt sköt under samma natt ner två stycken B-29or, så den var effektiv.

Lite Bilder;

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 016-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 017-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 018-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 019-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 020-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 022-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 024-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 026-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 027-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 029-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 030-Kopia

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 031-Kopia

Det här var en av de absolut bästa modeller jag någonsin byggt!

Perfekt passform, mycket lättbyggd, rolig, fina dekaler och ett mycket vackert flygplan som också blir ganska stort (något större än en Mosquito)!
Rekommenderas varmt till alla som gillar att bygga flygplan, nybörjare som ”gamla rävar”!

En modell som man bara mår ”gött” av att bygga!





Limma Lugnt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av JOooCKE sön nov 08 2009, 20:51

Mycket fint bygge du har fått till Stefan ! Smile
Man kanske skulle ta o prova på en sån här...


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Janne.S sön nov 08 2009, 20:51

WOW! Shocked Där var bilderna!!

Asläckert!! inge spackel säger du? hatten av!

Japanska propellisar är riktigt snygga...förutom på en punkt...de bajs-bruna propellrarna!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av johan r sön nov 08 2009, 20:53

Härlig kärra Stefan och snyggt byggd!

Jag blir speciellt imponerad av maskeringsarbetet som du gjort på huven. Klockrent Exclamation Även det andra på kärran ser ruggigt bra ut!

Nu har även jag en sådan här på min önskelista.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Stefan E sön nov 08 2009, 20:59

Tackar!

Säger bara en sak; Eduards masker är suveräna på de här stora "Växthusen"

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av T-34 sön nov 08 2009, 21:26

Mycket snyggt bygge Stefan. Respect.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av merlin1953packard sön nov 08 2009, 22:41

Ett vackert bygge, Stefan! Blir dock lite förvirrad - ingen vädring? Frågar mest med tanke på att nästan varenda japansk maskin man ser färdigbyggd, brukar ju se ut som ett skärgårdshus som inte målats om på 50 år. Tropikernas sol och fukt tog ju som bekant hårt på, såväl amerikansk som japansk ytbehandling av flygplanen. Ta det dock inte som någon kritik... bara en stilla förfrågan om en mindre vetande styrenmissbrukare...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Azgaron mån nov 09 2009, 02:17

Vacker kärra och snyggt bygge Stefan!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Caverö mån nov 09 2009, 13:09

Jättesnyggt cheers perfekt nyskick om du fattar, håller med Merlin.
Tamiya har en tandens att vara bra byggsatser som faller ihop, skönt och inget spackel.

Snyggt men lite tam (förlåt mig) men det känns som det saknas lite.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Stefan E mån nov 09 2009, 16:33

merlin1953packard skrev:Ett vackert bygge, Stefan! Blir dock lite förvirrad - ingen vädring? Frågar mest med tanke på att nästan varenda japansk maskin man ser färdigbyggd, brukar ju se ut som ett skärgårdshus som inte målats om på 50 år. Tropikernas sol och fukt tog ju som bekant hårt på, såväl amerikansk som japansk ytbehandling av flygplanen. Ta det dock inte som någon kritik... bara en stilla förfrågan om en mindre vetande styrenmissbrukare...

Hejsan!

Jooo...


Jag vet att jag aldrig vädrar mina flygplan särskilt hårt.
Jag tycker väl om att se färg och former i en skön förening.
jag undrar nästan alltid detsamma, faktiskt.

Japanerna hade problem med att få färgen att fästa på plåtytorna så den flagnade av rätt fort.
Det berodde inte på sämre färgkvalitet utan mera på ytbehandlingen och kvaliteten av själva aluminium plåten.

Flygplan är tekniskt mycket avancerade prylar så de sköts därefter, de tvättas, repareras ev. målas och hangareras efter användning.
De representerar också en stor ekonomisk investering så det garanterar att de sköts väl även under krigstid.
Även piloterna ser efter "sina" maskiner, det är ju deras livförsäkring!

Sedan kan man ju diskutera det här med vädring mm., men DET minfältet ger jag mig inte in i!
Det är så mycket upp till den som bygger vad han vill göra av sin modell, en del bygger hela dioramor där modellen sätts in i ett sammanhang, en del vill "bara" bygga ett flygplan (som jag).

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Caverö mån nov 09 2009, 17:05

Det var kloka ord Phantom.

Jag bygger på mitt sätt, lite mera med någon sorts historia i baktanke med allt som det kan medföra.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Janne.S mån nov 09 2009, 18:06

Sund inställning Stefan Very Happy

Summasumarum så bygger man faktiskt för sitt eget höga nöjes skull! cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Gigabyte mån nov 09 2009, 18:39

Mycket snyggt bygge och som många andra skriver så huven o det man ser av cockpiten är klockrent perfekt i sitt utförande !!!!!!!!!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48 Empty Sv: Nakajima N1J1 Gekko (”Irving”), Tamiya 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet