Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72
+6
johan r
JOooCKE
Gigabyte
Warsawpact
MiniStuff
Janne.S
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72
Jag kände behövet att få något klart, Sufan har tagit hela hösten att nå så långt som den gjort men är forfarande långt ifrån färdig. Jag kände att jag behövde få upp något på hylan och det fort!
Niklas Knutzén hintade att ag kanske skulle ta rast från Sufan en stund och bygga något Star Wars aktigt...
Jag har en fortfarande en drös med SW modeller i stashen och ungefär vid den här tiden förra året så slängde jag ihop en TIE fighter...Och vilken modell det var!
Den fick verkligen mig att njuta av varje sekund so jag byggde den! (och det var inte många då den blev klar i en handvändning)
Fine Molds TIE var helt enkelt utsökt! Ocj jag råkade bara ha en TIE Interceptor i stashen kanske dags att göra något av den?
Jag öppnade lådan och nostalgin sköljde över mig som en tsunami! Vilken kvalitet, vilken passform, vilken doft, vilke detaljer....de här modellen ber om att bli byggd!
Så jag satte igång omdedelbart! Först limade jag ihop den lilla cockpiten...jag lovar, jag bara nös och delarna bara ramlade ihop!
Jag är inte säker på att mitt usla fotograferande kan göra den här lilla figuren rättvisa....det här är 1/72! helt underbar!
Sedan fick jag ett hysteriskt fniss anfall eftersom jag insåg att den blivit borrad i rumpen och blivit spetsad på en tandpetare! Janne the Impaler....
Jösse, bara titta på de här detaljerna på solpanelerna! Utsökt är ordet! De består av 4 delar och de passarihop som en dröm!
Efter lite dreglande så hade jag nått fram till grundmålning. Hur länge dröjde det innan jag började grundmåla Sufan? 2-3 månader? Nu har jag nåt grunfärtgsmomentet efter 30 minuters byggande och putsande samt 1 timmes optisk orgasm:D
Jag grundade panelerna med Hum 32, dark grey, och den fungerar även som en preshejd, jag grundade inte med svart för det hade blivit en för stor kontras till den ljusgrå färgen som den ska målas med sedan.
Själva panelerna målades mattsvarta medan de fortfarande satt fast i gjutstammen
Cockpiten grundades i matt svart och sedan dammade jag på Hum 127
Framdelen av IP fick sig också en svart preshade och sedan en lätt damning av hum 32
Jösses, det här var skoj! Dessvärre blev jag tvungen att avbryta för jag måste jobba :/ Givetvis har jag jouren och blir inte utsläppt förrän imorgon bitti
Mera TIE Interceptor imorgon....jag lär inte kunna hålla tassarna borta!
LImma lugnt!
P.S.
Sufan ligger inte på is, jag jobbar med den parallellt men det går aningen långsammare!
Niklas Knutzén hintade att ag kanske skulle ta rast från Sufan en stund och bygga något Star Wars aktigt...
Jag har en fortfarande en drös med SW modeller i stashen och ungefär vid den här tiden förra året så slängde jag ihop en TIE fighter...Och vilken modell det var!
Den fick verkligen mig att njuta av varje sekund so jag byggde den! (och det var inte många då den blev klar i en handvändning)
Fine Molds TIE var helt enkelt utsökt! Ocj jag råkade bara ha en TIE Interceptor i stashen kanske dags att göra något av den?
Jag öppnade lådan och nostalgin sköljde över mig som en tsunami! Vilken kvalitet, vilken passform, vilken doft, vilke detaljer....de här modellen ber om att bli byggd!
Så jag satte igång omdedelbart! Först limade jag ihop den lilla cockpiten...jag lovar, jag bara nös och delarna bara ramlade ihop!
Jag är inte säker på att mitt usla fotograferande kan göra den här lilla figuren rättvisa....det här är 1/72! helt underbar!
Sedan fick jag ett hysteriskt fniss anfall eftersom jag insåg att den blivit borrad i rumpen och blivit spetsad på en tandpetare! Janne the Impaler....
Jösse, bara titta på de här detaljerna på solpanelerna! Utsökt är ordet! De består av 4 delar och de passarihop som en dröm!
Efter lite dreglande så hade jag nått fram till grundmålning. Hur länge dröjde det innan jag började grundmåla Sufan? 2-3 månader? Nu har jag nåt grunfärtgsmomentet efter 30 minuters byggande och putsande samt 1 timmes optisk orgasm:D
Jag grundade panelerna med Hum 32, dark grey, och den fungerar även som en preshejd, jag grundade inte med svart för det hade blivit en för stor kontras till den ljusgrå färgen som den ska målas med sedan.
Själva panelerna målades mattsvarta medan de fortfarande satt fast i gjutstammen
Cockpiten grundades i matt svart och sedan dammade jag på Hum 127
Framdelen av IP fick sig också en svart preshade och sedan en lätt damning av hum 32
Jösses, det här var skoj! Dessvärre blev jag tvungen att avbryta för jag måste jobba :/ Givetvis har jag jouren och blir inte utsläppt förrän imorgon bitti
Mera TIE Interceptor imorgon....jag lär inte kunna hålla tassarna borta!
LImma lugnt!
P.S.
Sufan ligger inte på is, jag jobbar med den parallellt men det går aningen långsammare!
Janne.S- Moderator
Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72
Uj vikken najs liten modell du har satt tänderna i!
Jag har jättegammal Darth-Tie liggandes, i en liten större skala, med en darth-figur som knappt ser ut som en figur i jämförelse med den lilla fina 1/72-piloten du har där.
Bygg på nu.
/M
Jag har jättegammal Darth-Tie liggandes, i en liten större skala, med en darth-figur som knappt ser ut som en figur i jämförelse med den lilla fina 1/72-piloten du har där.
Bygg på nu.
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Tack Marcus!
Heh jag har samma modell liggandes i en kartong i väntan på renovering...de är inte så lätta att får tag på nu för tiden.
Ligger massa gamla AMT/ERTL modeller i samma kartong....
Heh jag har samma modell liggandes i en kartong i väntan på renovering...de är inte så lätta att får tag på nu för tiden.
Ligger massa gamla AMT/ERTL modeller i samma kartong....
Janne.S- Moderator
JJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ÄNTLIGEN JANNE!!!!
Warsawpact- Starwarsviritous
Ser mycket trevligt ut Janne!!!! Mm ,,må hända att denna gamle gubben skulle våga sig på ett Sci Fi bygge,,, jag kan ju knappt stava till det så det blir väl en upplevelse
Gigabyte
Hehehe kul att du gillar det Chrille
@ Giga...det vore väl inte dumt!
@ Giga...det vore väl inte dumt!
Janne.S- Moderator
Då så....
Jag har kommit hem från jobbet och genast satt klorna i Interceptorn!
Jag blanklackade med Johnson och gjorde en wash i cockpit....
Torka väck washen, mattlackat och torrborstat.... allt väl så här långt!
Filuren blev hastigt och lustigt torrborstad och detaljmålad samt fick ett par dekaler på hjälmen.
Dags att sätta honom i kontoret...
Ena väggen med skumma dekaler på plats....
Likaså den andra väggen och hela cockpit hamnade i klotet.
Kroppen ihop limmad och passformen var utmärkt!
Lite små bös på limmat och stödet ihopsatt...
NU får jag vänta tills imorgon tills johnsonet har härdat på de klara delarna innan jag maskar dom...
Limma lugnt!
Jag har kommit hem från jobbet och genast satt klorna i Interceptorn!
Jag blanklackade med Johnson och gjorde en wash i cockpit....
Torka väck washen, mattlackat och torrborstat.... allt väl så här långt!
Filuren blev hastigt och lustigt torrborstad och detaljmålad samt fick ett par dekaler på hjälmen.
Dags att sätta honom i kontoret...
Ena väggen med skumma dekaler på plats....
Likaså den andra väggen och hela cockpit hamnade i klotet.
Kroppen ihop limmad och passformen var utmärkt!
Lite små bös på limmat och stödet ihopsatt...
NU får jag vänta tills imorgon tills johnsonet har härdat på de klara delarna innan jag maskar dom...
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Tjusigt Janne!
Klar till helgen?
/ Jocke
Klar till helgen?
/ Jocke
JOooCKE
hehehe.... inte helt osannolikt att den blir klar I helgen
Janne.S- Moderator
Gillar fortsättningen starkt! Själv sitter jag å väntar på att mitt första lager filter skall torka ordentligt, kl 19 då är det dags för nästa lager.
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Fy f*n vad jag har saknat star wars grejer här på forumet!!
Alltid lika mysigt att se ett TIE bygge, speciellt ett av dina Janne!
Men något jag verkligen sitter och väntar på är Slave 1 bygget! Ujujuj!
Alltid lika mysigt att se ett TIE bygge, speciellt ett av dina Janne!
Men något jag verkligen sitter och väntar på är Slave 1 bygget! Ujujuj!
Tack Marcus å Chrille!
Heh, jag saknar dina Ma.K. grejer Chrille!
Janne.S- Moderator
Härligt bygge Janne!
Ytterligare en till din Star Wars flotta!
Väntar bara på att du skall bygga dödsstjärnan så att dom kan cirkulera kring något! eller så bygger WP den eller så bygger ni den tillsammans! (i skala 1/6 så Markus får vara med på ett hörn.....)
keep em coming
// Johan
Ytterligare en till din Star Wars flotta!
Väntar bara på att du skall bygga dödsstjärnan så att dom kan cirkulera kring något! eller så bygger WP den eller så bygger ni den tillsammans! (i skala 1/6 så Markus får vara med på ett hörn.....)
keep em coming
// Johan
johan r
Tack Johan
Ska vi se..... enligt wookiepedia så var den första Dödsstjärnan 160 km i diameter....så i skala 1/6 skulle den alltså bli ungefär 27 km i diameter
Den andra Dödsstjärnan var 900km i diameter...således 150 km i 1/6 ..... långsiktiga projekt båda två skulle jag tro
Ska vi se..... enligt wookiepedia så var den första Dödsstjärnan 160 km i diameter....så i skala 1/6 skulle den alltså bli ungefär 27 km i diameter
Den andra Dödsstjärnan var 900km i diameter...således 150 km i 1/6 ..... långsiktiga projekt båda två skulle jag tro
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Tack Johan
Låt oss bygga dem båda! I LEGO!!!
MiniStuff- Vicesheriff
Snyggt janne!! en fräsig liten rymdfarkost växer fram
Gigabyte
Janne.S skrev:Tack Marcus å Chrille!
"Forgive me master Vader"!
Jag har vart slapp som faen med bilder på mina byggen. Det är nu jag börjar ¨ångra att jag köpte en maffig systemkamera. Det blir ofantligt med efter editeringar och "krympningar" i photoshop innan det går att lägga upp.
Älskar Star Wars byggen och dina TIE byggen är störtsköna!!! Jag vältrar mig i nostalgi för varje WIP-bild du lägger upp!
Blir det Slaven efter Sufan?
Tack Giga å Chrille
Mmm, du borde köpa dig en lite billig kamera å ta WIP bilder med och sedan ta bilderna på det färdiga objektet med systemkameran....
På tal om det så är jag i kamera köp tankar just nu.....
Mmm, du borde köpa dig en lite billig kamera å ta WIP bilder med och sedan ta bilderna på det färdiga objektet med systemkameran....
På tal om det så är jag i kamera köp tankar just nu.....
Janne.S- Moderator
visst är den skön den lilla interceptorn... Och med dom orden erkänner jag att jag har byggt i smyg. flåt!
Det ser ut som den kommer göra sig bra jämte Y-vingen. Mycket snyggt!
Claes
Claes skrev:visst är den skön den lilla interceptorn... Och med dom orden erkänner jag att jag har byggt i smyg. flåt!
SMYGBYGGARE DÄR!!
Då e det bara så att du får slänga upp bilder nu, Klasse!
Janne.S- Moderator
Min dator är ganska muppig just nu så det kommer inte komma några bilder men jag tar med den på mötet ikväll...
Claes
Jippi!
Äntligen en ledig dag och byggdags!
Maskade alla fönster med de medföljande maskerna (som jag egentligen inte gillar men jag orkade inte göra nya masker av tejp)
Limmade dom på plats...
Grundade med hum 32
Och målade med Hum 147 efter det torkat. jag började med att blåsa en liten plutt i mitten av varje panel och sedan dammade jag på ett antal lager färg tills jag blev nöjd.
Målat!
Jag hoppas jag kan lägga på johnson ikväll så kan jag börja dekalisera och vädra på söndag!
Limma lugnt!
Äntligen en ledig dag och byggdags!
Maskade alla fönster med de medföljande maskerna (som jag egentligen inte gillar men jag orkade inte göra nya masker av tejp)
Limmade dom på plats...
Grundade med hum 32
Och målade med Hum 147 efter det torkat. jag började med att blåsa en liten plutt i mitten av varje panel och sedan dammade jag på ett antal lager färg tills jag blev nöjd.
Målat!
Jag hoppas jag kan lägga på johnson ikväll så kan jag börja dekalisera och vädra på söndag!
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Claes skrev:Min dator är ganska muppig just nu så det kommer inte komma några bilder men jag tar med den på mötet ikväll...
Gött...jag tar med Y-vingen och den gamla TIE fightern så får den kompisar!
Janne.S- Moderator
Vackert Janne! Vackert!
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Sienar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Mold 1/72
» Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72
» Bf109F-4 - Fine Molds 1/72
» Snowspeeder, Fine Molds 1/48