IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

+6
johan r
JOooCKE
Gigabyte
Warsawpact
MiniStuff
Janne.S
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S tis jan 05 2010, 22:38

Jag kände behövet att få något klart, Sufan har tagit hela hösten att nå så långt som den gjort men är forfarande långt ifrån färdig. Jag kände att jag behövde få upp något på hylan och det fort!
Niklas Knutzén hintade att ag kanske skulle ta rast från Sufan en stund och bygga något Star Wars aktigt...
Jag har en fortfarande en drös med SW modeller i stashen och ungefär vid den här tiden förra året så slängde jag ihop en TIE fighter...Och vilken modell det var!
Den fick verkligen mig att njuta av varje sekund so jag byggde den! (och det var inte många då den blev klar i en handvändning)
Fine Molds TIE var helt enkelt utsökt! Ocj jag råkade bara ha en TIE Interceptor i stashen Very Happy kanske dags att göra något av den?
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01380

Jag öppnade lådan och nostalgin sköljde över mig som en tsunami! Vilken kvalitet, vilken passform, vilken doft, vilke detaljer....de här modellen ber om att bli byggd!
Så jag satte igång omdedelbart! Först limade jag ihop den lilla cockpiten...jag lovar, jag bara nös och delarna bara ramlade ihop!
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01383

Jag är inte säker på att mitt usla fotograferande kan göra den här lilla figuren rättvisa....det här är 1/72! helt underbar!
Sedan fick jag ett hysteriskt fniss anfall eftersom jag insåg att den blivit borrad i rumpen och blivit spetsad på en tandpetare! Janne the Impaler....
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01384

Jösse, bara titta på de här detaljerna på solpanelerna! Utsökt är ordet! De består av 4 delar och de passarihop som en dröm!
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01389

Efter lite dreglande så hade jag nått fram till grundmålning. Hur länge dröjde det innan jag började grundmåla Sufan? 2-3 månader? Nu har jag nåt grunfärtgsmomentet efter 30 minuters byggande och putsande samt 1 timmes optisk orgasm:D
Jag grundade panelerna med Hum 32, dark grey, och den fungerar även som en preshejd, jag grundade inte med svart för det hade blivit en för stor kontras till den ljusgrå färgen som den ska målas med sedan.
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01390

Själva panelerna målades mattsvarta medan de fortfarande satt fast i gjutstammen
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01392

Cockpiten grundades i matt svart och sedan dammade jag på Hum 127
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01393

Framdelen av IP fick sig också en svart preshade och sedan en lätt damning av hum 32
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01394

Jösses, det här var skoj! Dessvärre blev jag tvungen att avbryta för jag måste jobba :/ Givetvis har jag jouren och blir inte utsläppt förrän imorgon bitti Razz
Mera TIE Interceptor imorgon....jag lär inte kunna hålla tassarna borta!
LImma lugnt!

P.S.
Sufan ligger inte på is, jag jobbar med den parallellt men det går aningen långsammare!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av MiniStuff tis jan 05 2010, 22:49

Uj vikken najs liten modell du har satt tänderna i!

Jag har jättegammal Darth-Tie liggandes, i en liten större skala, med en darth-figur som knappt ser ut som en figur i jämförelse med den lilla fina 1/72-piloten du har där.

Bygg på nu.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S tis jan 05 2010, 23:04

Tack Marcus!
Heh jag har samma modell liggandes i en kartong i väntan på renovering...de är inte så lätta att får tag på nu för tiden.

Ligger massa gamla AMT/ERTL modeller i samma kartong....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Warsawpact ons jan 06 2010, 14:12

JJJJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ÄNTLIGEN JANNE!!!!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Gigabyte ons jan 06 2010, 14:49

Ser mycket trevligt ut Janne!!!! Mm ,,må hända att denna gamle gubben skulle våga sig på ett Sci Fi bygge,,, jag kan ju knappt stava till det så det blir väl en upplevelse Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Icon_razz
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S ons jan 06 2010, 16:21

Hehehe kul att du gillar det Chrille Very Happy

@ Giga...det vore väl inte dumt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S ons jan 06 2010, 16:21

Då så....
Jag har kommit hem från jobbet och genast satt klorna i Interceptorn!

Jag blanklackade med Johnson och gjorde en wash i cockpit....
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01405

Torka väck washen, mattlackat och torrborstat.... allt väl så här långt!
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01408

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01410


Filuren blev hastigt och lustigt torrborstad och detaljmålad samt fick ett par dekaler på hjälmen.
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01413


Dags att sätta honom i kontoret...
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01417

Ena väggen med skumma dekaler på plats....
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01418


Likaså den andra väggen och hela cockpit hamnade i klotet.
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01419

Kroppen ihop limmad och passformen var utmärkt!
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01420

Lite små bös på limmat och stödet ihopsatt...
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01423

NU får jag vänta tills imorgon tills johnsonet har härdat på de klara delarna innan jag maskar dom...
Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av JOooCKE ons jan 06 2010, 16:25

Tjusigt Janne! Very Happy
Klar till helgen? Razz

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S ons jan 06 2010, 16:30

hehehe.... inte helt osannolikt att den blir klar I helgen Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av MiniStuff ons jan 06 2010, 17:25

Gillar fortsättningen starkt! Själv sitter jag å väntar på att mitt första lager filter skall torka ordentligt, kl 19 då är det dags för nästa lager.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Warsawpact ons jan 06 2010, 19:20

Fy f*n vad jag har saknat star wars grejer här på forumet!!

Alltid lika mysigt att se ett TIE bygge, speciellt ett av dina Janne!
Men något jag verkligen sitter och väntar på är Slave 1 bygget! Ujujuj!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S ons jan 06 2010, 20:08

Tack Marcus å Chrille!

Heh, jag saknar dina Ma.K. grejer Chrille!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av johan r ons jan 06 2010, 23:31

Härligt bygge Janne!

Ytterligare en till din Star Wars flotta!

Väntar bara på att du skall bygga dödsstjärnan så att dom kan cirkulera kring något! eller så bygger WP den eller så bygger ni den tillsammans! (i skala 1/6 så Markus får vara med på ett hörn.....)

keep em coming

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S ons jan 06 2010, 23:56

Tack Johan Very Happy

Ska vi se..... enligt wookiepedia så var den första Dödsstjärnan 160 km i diameter....så i skala 1/6 skulle den alltså bli ungefär 27 km i diameter Razz

Den andra Dödsstjärnan var 900km i diameter...således 150 km i 1/6 ..... långsiktiga projekt båda två skulle jag tro Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av MiniStuff ons jan 06 2010, 23:59

Janne.S skrev:Tack Johan Very Happy

Ska vi se..... enligt wookiepedia så var den första Dödsstjärnan 160 km i diameter....så i skala 1/6 skulle den alltså bli ungefär 27 km i diameter Razz

Den andra Dödsstjärnan var 900km i diameter...således 150 km i 1/6 ..... långsiktiga projekt båda två skulle jag tro Very Happy

Låt oss bygga dem båda! I LEGO!!! drunken Twisted Evil Rolling Eyes Rolling Eyes

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Gigabyte tor jan 07 2010, 10:08

Snyggt janne!! en fräsig liten rymdfarkost växer fram Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Icon_exclaim
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Warsawpact tor jan 07 2010, 17:05

Janne.S skrev:Tack Marcus å Chrille!

Heh, jag saknar dina Ma.K. grejer Chrille!

"Forgive me master Vader"!
Jag har vart slapp som faen med bilder på mina byggen. Det är nu jag börjar ¨ångra att jag köpte en maffig systemkamera. Det blir ofantligt med efter editeringar och "krympningar" i photoshop innan det går att lägga upp.


Älskar Star Wars byggen och dina TIE byggen är störtsköna!!! Jag vältrar mig i nostalgi för varje WIP-bild du lägger upp!
Blir det Slaven efter Sufan?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S tor jan 07 2010, 17:29

Tack Giga å Chrille Very Happy

Mmm, du borde köpa dig en lite billig kamera å ta WIP bilder med och sedan ta bilderna på det färdiga objektet med systemkameran....

På tal om det så är jag i kamera köp tankar just nu.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Claes tor jan 07 2010, 19:21

visst är den skön den lilla interceptorn... Och med dom orden erkänner jag att jag har byggt i smyg. flåt! Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Icon_silent

Det ser ut som den kommer göra sig bra jämte Y-vingen. Mycket snyggt! Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Icon_cheers

Claes


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S tor jan 07 2010, 21:20

Claes skrev:visst är den skön den lilla interceptorn... Och med dom orden erkänner jag att jag har byggt i smyg. flåt! Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Icon_silent

Det ser ut som den kommer göra sig bra jämte Y-vingen. Mycket snyggt! Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Icon_cheers


SMYGBYGGARE DÄR!!

Då e det bara så att du får slänga upp bilder nu, Klasse! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Claes fre jan 08 2010, 14:13

Min dator är ganska muppig just nu så det kommer inte komma några bilder men jag tar med den på mötet ikväll...

Claes


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S fre jan 08 2010, 14:36

Jippi!
Äntligen en ledig dag och byggdags! Very Happy

Maskade alla fönster med de medföljande maskerna (som jag egentligen inte gillar men jag orkade inte göra nya masker av tejp)
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01427


Limmade dom på plats...
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01431


Grundade med hum 32
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01432

Och målade med Hum 147 efter det torkat. jag började med att blåsa en liten plutt i mitten av varje panel och sedan dammade jag på ett antal lager färg tills jag blev nöjd.
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01433

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01434


Målat!
Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 DSC01436

Jag hoppas jag kan lägga på johnson ikväll så kan jag börja dekalisera och vädra på söndag!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S fre jan 08 2010, 14:38

Claes skrev:Min dator är ganska muppig just nu så det kommer inte komma några bilder men jag tar med den på mötet ikväll...


Gött...jag tar med Y-vingen och den gamla TIE fightern så får den kompisar! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av MiniStuff fre jan 08 2010, 16:06

Vackert Janne! Vackert!

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Janne.S fre jan 08 2010, 17:07

Tack tack, Marcus Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72 Empty Sv: Siennar Fleet Systems TIE Interceptor, Fine Molds 1/72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet