P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
+16
mats64
linusorn
MagnusE
cas
Delmar
dm4
Azgaron
JOooCKE
Caverö
MiniStuff
Matt_Public
merlin1953packard
Obed
Janne.S
Kent
Stefan E
20 posters
Sida 2 av 5
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Hejsan!
Föst svaret på min fråga, vad var det för färg?
Markus, din gissning var bra, men inte helt rätt!
Det var helt vanlig hederlig gammal Humbrol 11, eller ”Silver Fox” som den kallades för många år sedan!
Jag vart själv väldigt förvånad över hur bra det blev!
Kommer nog att använda den mera framöver!
Nu över till dagens episod, Motorn!
Motorn till Trumpeters P-47a kommer på tre gjutramar, och dom innehåller lite över 130 delar totalt.
Av dessa delar kan man bygga alla varianter av Pratt&Whitney RE2800-motorer, från den tidigaste till den sista versionen av Thunderbolt!
Man får två olika stötstångskåpor (”Sköldpaddsformade” eller flata, ”Rocker-arm covers”, vad heter det på svenska????), två olika vevhus (”klockformad” eller ”Pillerask”, tre olika sorters magneter (Runda, ”fästing-formade” och åttakantiga)!
Det gäller att veta viken motor som sitter i den kärra man vill bygga!
Jag har fyra böcker som Kagero gett ut, dom spänner över hela Thunderboltens ”liv”, från konstruktion till när de sista exemplaren gick ur tjänst, långt efter WWII!
Mycket bra böcker, och det bästa av allt är att dom innehåller kompletta plan-ritningar på maskinerna, cockpitar OCH MOTORERNA, allt variant för variant!
Jag bygger en mycket sen maskin, tillverkad i Juni -45, och den skall ha ”pillerask”-vevhus, åttakantiga magneter och flata stötstångskåpor.
Jag började med att ”rensa ut” alla delar som inte skulle användas, och började limma.
Sedan var det dags att dra ut färgpytsarna!
Jag målade cylindrarna Alclad Steel, Vevhuset fick Humbrol5 Mörk Grå, avgasrören fick min egenhändiga mix av Humbrol 56 Aluminium/113 Rost/171 Antik Brons, En del detaljer målade jag Humbrol11 Silver och några andra fick Alclad Aluminium.
Jag hade läst att motorn var ungefär ca 2mm för lång, så propellern stack ut alldeles för långt från motorkåpan.
Genom att kapa av ”kragen” mellan motorsektionerna, kortade jag motorn 2-3mm, tyvärr märkte jag inte ut vad som var uppåt!
Det borde jag gjort….
Jag limmade ihop de båda cylinderbankarna, med skottet emellan.
Jag fick kapa alla insugs(?) rör (ett per cylinder) med motsvarande ca 2mm, men allt passade perfekt.
Stötstängerna sattes dit, både på fram- och baksida.
Lite detaljmålning i svart.
Här syns bakre delen på motorn, som också målats svart.
Lite torrborstning med silver för att få fram detaljerna.
Till sist monterade jag avgasrören, fick använda lite milt våld då det är en väldigt tajt (men tack o lov, utmärkt) passning här.
Här ser ni vad som gick fel!
De små portarna (hålen) på motorns bakre del skall sitta rakt UPPÅT, jag lyckades sätta dem nästan 180grader FEL!
Nu sitter dom nästan upp-o-ner!
Eftersom jag skar bort kragarna mellan delarna för att korta motorn hade jag också tagit bort styrpinnarna!
Ooooops…. Tänkte inte på det……
Sedan skulle jag bara prova hur det såg ut, och motorn snäppte på plats, men det var stört omöjligt att få ut den igen (i ett stycke!)!
Oooops igen…
Tja, det ser ganska bra ut och bakre delen kommer ju ändå inte att synas!
Motorn är byggd rakt ur lådan och en full byggsats i sig själv!
Jag satte inte dit några tändkablar, motorn sitter så långt in att dom ändå inte syns, det kommer ju till en stor snurra där fram också!
Jag gjorde det på min Hasegawa P-47D (också den i 1/32), men det var totalt bortkastat!
Men motorn passar perfekt och ser bra ut, och så blev avståndet mellan propeller och motorkåpa också perfekt, ca 1mm!
Jag är nöjd!
Kommer mera snart…
Limma Lugnt!
Stefan
Föst svaret på min fråga, vad var det för färg?
Markus, din gissning var bra, men inte helt rätt!
Det var helt vanlig hederlig gammal Humbrol 11, eller ”Silver Fox” som den kallades för många år sedan!
Jag vart själv väldigt förvånad över hur bra det blev!
Kommer nog att använda den mera framöver!
Nu över till dagens episod, Motorn!
Motorn till Trumpeters P-47a kommer på tre gjutramar, och dom innehåller lite över 130 delar totalt.
Av dessa delar kan man bygga alla varianter av Pratt&Whitney RE2800-motorer, från den tidigaste till den sista versionen av Thunderbolt!
Man får två olika stötstångskåpor (”Sköldpaddsformade” eller flata, ”Rocker-arm covers”, vad heter det på svenska????), två olika vevhus (”klockformad” eller ”Pillerask”, tre olika sorters magneter (Runda, ”fästing-formade” och åttakantiga)!
Det gäller att veta viken motor som sitter i den kärra man vill bygga!
Jag har fyra böcker som Kagero gett ut, dom spänner över hela Thunderboltens ”liv”, från konstruktion till när de sista exemplaren gick ur tjänst, långt efter WWII!
Mycket bra böcker, och det bästa av allt är att dom innehåller kompletta plan-ritningar på maskinerna, cockpitar OCH MOTORERNA, allt variant för variant!
Jag bygger en mycket sen maskin, tillverkad i Juni -45, och den skall ha ”pillerask”-vevhus, åttakantiga magneter och flata stötstångskåpor.
Jag började med att ”rensa ut” alla delar som inte skulle användas, och började limma.
Sedan var det dags att dra ut färgpytsarna!
Jag målade cylindrarna Alclad Steel, Vevhuset fick Humbrol5 Mörk Grå, avgasrören fick min egenhändiga mix av Humbrol 56 Aluminium/113 Rost/171 Antik Brons, En del detaljer målade jag Humbrol11 Silver och några andra fick Alclad Aluminium.
Jag hade läst att motorn var ungefär ca 2mm för lång, så propellern stack ut alldeles för långt från motorkåpan.
Genom att kapa av ”kragen” mellan motorsektionerna, kortade jag motorn 2-3mm, tyvärr märkte jag inte ut vad som var uppåt!
Det borde jag gjort….
Jag limmade ihop de båda cylinderbankarna, med skottet emellan.
Jag fick kapa alla insugs(?) rör (ett per cylinder) med motsvarande ca 2mm, men allt passade perfekt.
Stötstängerna sattes dit, både på fram- och baksida.
Lite detaljmålning i svart.
Här syns bakre delen på motorn, som också målats svart.
Lite torrborstning med silver för att få fram detaljerna.
Till sist monterade jag avgasrören, fick använda lite milt våld då det är en väldigt tajt (men tack o lov, utmärkt) passning här.
Här ser ni vad som gick fel!
De små portarna (hålen) på motorns bakre del skall sitta rakt UPPÅT, jag lyckades sätta dem nästan 180grader FEL!
Nu sitter dom nästan upp-o-ner!
Eftersom jag skar bort kragarna mellan delarna för att korta motorn hade jag också tagit bort styrpinnarna!
Ooooops…. Tänkte inte på det……
Sedan skulle jag bara prova hur det såg ut, och motorn snäppte på plats, men det var stört omöjligt att få ut den igen (i ett stycke!)!
Oooops igen…
Tja, det ser ganska bra ut och bakre delen kommer ju ändå inte att synas!
Motorn är byggd rakt ur lådan och en full byggsats i sig själv!
Jag satte inte dit några tändkablar, motorn sitter så långt in att dom ändå inte syns, det kommer ju till en stor snurra där fram också!
Jag gjorde det på min Hasegawa P-47D (också den i 1/32), men det var totalt bortkastat!
Men motorn passar perfekt och ser bra ut, och så blev avståndet mellan propeller och motorkåpa också perfekt, ca 1mm!
Jag är nöjd!
Kommer mera snart…
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Snygg motor!!!
Nästan synd att kåpan täcker så mycket av den.
Nästan synd att kåpan täcker så mycket av den.
Janne.S- Moderator
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Tackar!
Ja, den borde åtmindstånde ha varit avtagbar!
Stefan
Ja, den borde åtmindstånde ha varit avtagbar!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Ett synnerligen vackert motorbygge, Stefan! Intressant färgblandning för avgasrören... ser väldigt bra ut... måste nog prova själv...
merlin1953packard
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Bra jobbat!
Så mycket arbete för något som inte kommer att synas? Jaja, jag förstår dig, en sådan fin motor måste ju 'behandlas'
Mvh
Så mycket arbete för något som inte kommer att synas? Jaja, jag förstår dig, en sådan fin motor måste ju 'behandlas'
Mvh
dm4
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Hejsan!
Med motorn ”ur vägen” är nästa anhalt i bygget Cockpiten!
Jag hade redan grundat allt med Dull Dark Green (eller Bronze Green, det är samma färg), målat detaljer svarta och torrborstat med lite silver.
Men det såg både tomt och fattigt ut, så jag bestämde mig för ett Eduard-set.
Efter en vecka hade jag setet hemma, och det var inte ett Zoom-set, utan ett ”fullt” set med två fullpackade plåtar, varav det ena färdigmålat.
Jag satte igång med att detaljera upp sidostyckena;
Instrumentpanelen byggdes upp av en mängd delar, men det blev snyggt och värt jobbet!
Stolen fick bälten, fyra stycken bälten byggda av ca 10delar vardera!
Det tog en bra stund, men resultatet talar för sig själv!
Med alla delar klara kunde jag montera ihop cockpit;
Cockpiten monterades mellan rören till kompressorn, precis som på det riktiga flygplanet!
Kompressorn som gav Thunderbolten så fina höghöjdsprestanda!
Flygplanet byggdes runt motorn och kompressorn, det var viktigt att motorn (och turbon) hade god luftförsörjning, vilket gjorde att rören måste vara så raka som möjligt!
Därför blev det en så stor kärra!
Nu sitter allt ”inkråm” på plats och det är dags att slå ihop kroppen!
Jag hade testat passformen utan problem förut, och väntade mig inga svårigheter.
Men Tji fick jag!
Vet inte vad det var men jag fick ta i för kung och fosterland för att få ihop eländet!
Det här må vara en Tamiya-kopia/klon, men passformen glömde kineserna att kopiera!
UGH!!!!
Inte snyggt!
Men med brutal råstyrka gick det att få det lite bättre!
N-modellen hade ju en nyutvecklad vinge med bl.a. landningsstället längre ut, men man behöll – D modellens kropp.
Trumpeter har gjort EXAKT samma sak på modellen!
Man har gjort nya vingar, men inte modifierat kroppshalvorna som fortfarande har viss detaljering av hjulhusen kvar!
I vingarna har man helt enkelt gjort en ”vägg”!
Men när man passar in vingarna mot kroppen passar dom inte, det är detaljer som kommer i vägen!
Man får skära en hel del för att få ihop det!
Man får visserligen ihop delarna efter ca10 minuters jobb, men det står INGENSTANS i instruktionerna att man behöver göra detta!
Urdåligt av Trumpeter som illegalt har kopierat (kan inte tänka mig att det här är godkänt av Tamiya!), någon annans jobb rätt av, men ändå lyckas klanta till det ordentligt (Tamiya har ännu inte gjort en -N i 1/48)!
Det ger en dålig smak i munnen, särskilt med tanke på att Trumpeter tar ordentligt betalt för sina modeller!
Kommer mera snart…
Limma Lugnt!
Stefan
Med motorn ”ur vägen” är nästa anhalt i bygget Cockpiten!
Jag hade redan grundat allt med Dull Dark Green (eller Bronze Green, det är samma färg), målat detaljer svarta och torrborstat med lite silver.
Men det såg både tomt och fattigt ut, så jag bestämde mig för ett Eduard-set.
Efter en vecka hade jag setet hemma, och det var inte ett Zoom-set, utan ett ”fullt” set med två fullpackade plåtar, varav det ena färdigmålat.
Jag satte igång med att detaljera upp sidostyckena;
Instrumentpanelen byggdes upp av en mängd delar, men det blev snyggt och värt jobbet!
Stolen fick bälten, fyra stycken bälten byggda av ca 10delar vardera!
Det tog en bra stund, men resultatet talar för sig själv!
Med alla delar klara kunde jag montera ihop cockpit;
Cockpiten monterades mellan rören till kompressorn, precis som på det riktiga flygplanet!
Kompressorn som gav Thunderbolten så fina höghöjdsprestanda!
Flygplanet byggdes runt motorn och kompressorn, det var viktigt att motorn (och turbon) hade god luftförsörjning, vilket gjorde att rören måste vara så raka som möjligt!
Därför blev det en så stor kärra!
Nu sitter allt ”inkråm” på plats och det är dags att slå ihop kroppen!
Jag hade testat passformen utan problem förut, och väntade mig inga svårigheter.
Men Tji fick jag!
Vet inte vad det var men jag fick ta i för kung och fosterland för att få ihop eländet!
Det här må vara en Tamiya-kopia/klon, men passformen glömde kineserna att kopiera!
UGH!!!!
Inte snyggt!
Men med brutal råstyrka gick det att få det lite bättre!
N-modellen hade ju en nyutvecklad vinge med bl.a. landningsstället längre ut, men man behöll – D modellens kropp.
Trumpeter har gjort EXAKT samma sak på modellen!
Man har gjort nya vingar, men inte modifierat kroppshalvorna som fortfarande har viss detaljering av hjulhusen kvar!
I vingarna har man helt enkelt gjort en ”vägg”!
Men när man passar in vingarna mot kroppen passar dom inte, det är detaljer som kommer i vägen!
Man får skära en hel del för att få ihop det!
Man får visserligen ihop delarna efter ca10 minuters jobb, men det står INGENSTANS i instruktionerna att man behöver göra detta!
Urdåligt av Trumpeter som illegalt har kopierat (kan inte tänka mig att det här är godkänt av Tamiya!), någon annans jobb rätt av, men ändå lyckas klanta till det ordentligt (Tamiya har ännu inte gjort en -N i 1/48)!
Det ger en dålig smak i munnen, särskilt med tanke på att Trumpeter tar ordentligt betalt för sina modeller!
Kommer mera snart…
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Huuuuuuuu!
Ja, Trumpeters byggbeskrivningar brukar man vilja önska lite mer av......är ofta som det inte stämmer överens med verkligheten.
Måste vara något som tar emot någonstans...den där kropps glipan ser ju horribel ut! Det är inte instrumentpanelen som är något för stor, eller cockpit?
Kan ju inte vara sådär ju.....eller?
Ja, Trumpeters byggbeskrivningar brukar man vilja önska lite mer av......är ofta som det inte stämmer överens med verkligheten.
Måste vara något som tar emot någonstans...den där kropps glipan ser ju horribel ut! Det är inte instrumentpanelen som är något för stor, eller cockpit?
Kan ju inte vara sådär ju.....eller?
Janne.S- Moderator
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Håller med!
Jag hade ju provat med alla delar löst monterade tidigare, utan problem!
Det som tillkom var främre vingbalken, skulle nog inte limmat den, och instrumentpanelen.
Men jag har kollat och det är INTE panelen!
Om du tittar på bilderna så ser du att det finns urtag för panelen i kroppen.
Något annat är det, troligen att jag limmade vingbalken.
Men det blev ju i alla fall acceptabelt!
Men det är bra trist att det är så här pass dåligt ändå!
Men ihop skall det!
Stefan
Jag hade ju provat med alla delar löst monterade tidigare, utan problem!
Det som tillkom var främre vingbalken, skulle nog inte limmat den, och instrumentpanelen.
Men jag har kollat och det är INTE panelen!
Om du tittar på bilderna så ser du att det finns urtag för panelen i kroppen.
Något annat är det, troligen att jag limmade vingbalken.
Men det blev ju i alla fall acceptabelt!
Men det är bra trist att det är så här pass dåligt ändå!
Men ihop skall det!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Snygg cockpit Stefan!
Inte kul när det inte passar ordentligt!
Trumpeter är nog glada i att härma/låna/stjäla från andra.
Och som sagt, dessvärre gör de inte alltid så bra jobb.
Har ju ett fint exempel med MiG-17 som ligger i bygghögen.
Håkan
Inte kul när det inte passar ordentligt!
Trumpeter är nog glada i att härma/låna/stjäla från andra.
Och som sagt, dessvärre gör de inte alltid så bra jobb.
Har ju ett fint exempel med MiG-17 som ligger i bygghögen.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Hejsan!
Bygget fortskrider med god fart!
Trots svårigheterna med vingarna (och Trumpeters klantighet) så var det ganska enkelt att limma dit vingarna när väl allt som var i vägen hade tagits bort!
Vingarna passade till och med mycket bra, så väldigt lite spackel behövdes.
Fick ”bredda ” lite här, eftersom instrumentpanelen var en aning för bred, inga problem det finns att ta av!
Snyggt med detaljer, synd bara att täcka över dem så de aldrig mera syns!
Ett lite problematisk ställe är under buken, plasten här är så tunn att den spricker upp i skarven vid minsta belastning (tryck), så man får vara försiktig när man hanterar modellen (och frikostig med CA-lim!).
På känt ”tamiya-manér”, så limmas sedan ryggstycket, inklusive fena och spinnfena på plats.
Den här lösningen kräver precision och finess av tillverkaren, Tamiya klarar det, men Trumpeter är inte riktigt där ännu!
Men passformen kan man i alla fall inte klaga på!
Stabben med höjdroder monterade, åsk-fågeln växer fort nu!
Ni ser var jag fått använda spackel?
Inte alls mycket, riktigt bra gjort av Trumpeter!
Däremot gick det åt lite mera här;
Dags för beväpningen!
Thunderbolten hade helt släta, kromade kylmantlar utanpå kulsprutorna, Trumpeter skickar med både mantlade och ”nakna” kulsprutor, men jag tyckte inte de såg tillräckligt bra ut!
Så jag skaffade separata, mantlade kulsprutor i svarvad mässing!
Inget ser ut som metall som just metall!
Dessutom KAN man knappast bryta av dessa!
Efter att ha fått torka några timmar, monterade jag täckplåtarna;
Visst blir det snyggt?
Dags att fågeln lär sig gå (rulla?);
Man fick visserligen landställsben i metall med hjulen, men eftersom de är avsedda för Hasegawas modell, så passade de inte i Trumpeters modell (självklart, men jag hoppades….).
För första gången på egna ben (ställ);
Huven maskerad;
Det närmar sig!
Kommer mera snart…
Limma Lugnt!
Stefan
Bygget fortskrider med god fart!
Trots svårigheterna med vingarna (och Trumpeters klantighet) så var det ganska enkelt att limma dit vingarna när väl allt som var i vägen hade tagits bort!
Vingarna passade till och med mycket bra, så väldigt lite spackel behövdes.
Fick ”bredda ” lite här, eftersom instrumentpanelen var en aning för bred, inga problem det finns att ta av!
Snyggt med detaljer, synd bara att täcka över dem så de aldrig mera syns!
Ett lite problematisk ställe är under buken, plasten här är så tunn att den spricker upp i skarven vid minsta belastning (tryck), så man får vara försiktig när man hanterar modellen (och frikostig med CA-lim!).
På känt ”tamiya-manér”, så limmas sedan ryggstycket, inklusive fena och spinnfena på plats.
Den här lösningen kräver precision och finess av tillverkaren, Tamiya klarar det, men Trumpeter är inte riktigt där ännu!
Men passformen kan man i alla fall inte klaga på!
Stabben med höjdroder monterade, åsk-fågeln växer fort nu!
Ni ser var jag fått använda spackel?
Inte alls mycket, riktigt bra gjort av Trumpeter!
Däremot gick det åt lite mera här;
Dags för beväpningen!
Thunderbolten hade helt släta, kromade kylmantlar utanpå kulsprutorna, Trumpeter skickar med både mantlade och ”nakna” kulsprutor, men jag tyckte inte de såg tillräckligt bra ut!
Så jag skaffade separata, mantlade kulsprutor i svarvad mässing!
Inget ser ut som metall som just metall!
Dessutom KAN man knappast bryta av dessa!
Efter att ha fått torka några timmar, monterade jag täckplåtarna;
Visst blir det snyggt?
Dags att fågeln lär sig gå (rulla?);
Man fick visserligen landställsben i metall med hjulen, men eftersom de är avsedda för Hasegawas modell, så passade de inte i Trumpeters modell (självklart, men jag hoppades….).
För första gången på egna ben (ställ);
Huven maskerad;
Det närmar sig!
Kommer mera snart…
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Kanon, för att vara putslustig.
Very nice, hördu, very nice.
Very nice, hördu, very nice.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Riktigt tjusigt, gillar kanonerna!!
den blir fet den där du!
den blir fet den där du!
Janne.S- Moderator
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Jösses!
Ett 1/32 bygge till och en dunderbult.
Hur hinner du med allt Stefan?
Jag antecknar allt som för att kunna använda det till ett framtida P-47C bygge!
//Christer
Ett 1/32 bygge till och en dunderbult.
Hur hinner du med allt Stefan?
Jag antecknar allt som för att kunna använda det till ett framtida P-47C bygge!
//Christer
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Ser mycket bra ut Stefan!
Trevligt med metallpipor!
Håkan
Trevligt med metallpipor!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Mycket fint gjort Stefan! Spännande nu när det närmar sig färg och annat...
/Makrus
/Makrus
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Mycket nice att se på, särskilt piporna det måste kännas riktigt gott.
Caverö
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Hejsan!
Nu är huven limmad!
Det blev lite problem med passningen, jag hade ju ökat bredden på nosen med ca 1mm!
Det gjorde att vindrutan blev lite för smal.
Men jag limmade först ena sidan till sargen med lite CA-lim, sedan limmade jag den andra sidan till sargen på den sidan.
Funkade bra, och jag spräckte inget!
Kommer nog inte att synas på den färdiga modellen.
Motorkåpan och ställen har jag också limmat dit, det blir en stor kärra det här!
Till slut drog jag på lite grått när jag ändå målade på Spitten!
Det här gör jag för att kolla hur skarvarna ter sig under lite färg.
Jag hittade ett par ställen som behöver åtgärdas, men bara små-skavanker!
Nu närmar sig målningen!
Limma Lugnt!
Stefan
Nu är huven limmad!
Det blev lite problem med passningen, jag hade ju ökat bredden på nosen med ca 1mm!
Det gjorde att vindrutan blev lite för smal.
Men jag limmade först ena sidan till sargen med lite CA-lim, sedan limmade jag den andra sidan till sargen på den sidan.
Funkade bra, och jag spräckte inget!
Kommer nog inte att synas på den färdiga modellen.
Motorkåpan och ställen har jag också limmat dit, det blir en stor kärra det här!
Till slut drog jag på lite grått när jag ändå målade på Spitten!
Det här gör jag för att kolla hur skarvarna ter sig under lite färg.
Jag hittade ett par ställen som behöver åtgärdas, men bara små-skavanker!
Nu närmar sig målningen!
Limma Lugnt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Ser snyggt ut Stefan!
Alltid kul när det inte blir så mycket att efterjustera.
Håkan
Alltid kul när det inte blir så mycket att efterjustera.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Det tar sig!
Jug:ar är ena riktiga bestar det är då säkert.
Jag antar att motorkåpan är gjord i nån genomskinlig plast och att det är gul zink-primer som lyser igenom? Eller skall den vara gul?
//Christer
Jug:ar är ena riktiga bestar det är då säkert.
Jag antar att motorkåpan är gjord i nån genomskinlig plast och att det är gul zink-primer som lyser igenom? Eller skall den vara gul?
//Christer
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
Jumlars!
Vilken fräsch pjäs det där blir, hördu. Endera dan skall jag beställa en Razorback åt mig själv.
Vilken fräsch pjäs det där blir, hördu. Endera dan skall jag beställa en Razorback åt mig själv.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: P-47N Thunderbolt, Trumpeter 1/32
CAS skrev:Det tar sig!
Jug:ar är ena riktiga bestar det är då säkert.
Jag antar att motorkåpan är gjord i nån genomskinlig plast och att det är gul zink-primer som lyser igenom? Eller skall den vara gul?
//Christer
Ja, den är gjuten i genomskinlig plast, och helt klar, känns nästan synd att måla den.
Riktiga flygplan har inte grenomskinliga plåtar!
Den gula färgen är mycket riktigt "Yellow Zinc Chromate", eller primergul på Svenska, Humbrol81.
Egentligen skall den övre, inre delen vara metallren (över kylarintagen och "läppen"), men jag klämde ju dit motorn för tidigt av misstag!
Nåja, vem vet det?
Motorkåpan kommer att bli silverfärgad, med en bred gul nosring, titta på första-sidan så få ni se vad jag tänker bygga.
Köpte ett par Tamiya "spray-bomber" idag, 75:-/st på Sagoland (Bare Metal Silver och Electric Blue Metallic).
Dyrt, men det finns ändå inget bättre än Tamiyas sprayfärg, och den är ganska dryg.
Snart är det färgdags!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
» A-10A Thunderbolt 2
» P-47N Thunderbolt, 1/48 Revell
» P-47D Thunderbolt - Academy 1/48
» P-47D Thunderbolt - Hasegawa 1/32
» A-10A Thunderbolt 2
» P-47N Thunderbolt, 1/48 Revell
» P-47D Thunderbolt - Academy 1/48
» P-47D Thunderbolt - Hasegawa 1/32
Sida 2 av 5
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet