IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

+9
linusorn
flarpen
Stefan E
Matt_Public
cas
Azgaron
Mal
Henrik Bergman
frznlogic
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic lör apr 26 2014, 23:16

Jag nämnde för ett tag sedan att jag bygger på en S31 spitfire och lovade byggtråd när väggen som delar hobbyrummet är färdig (spackel och färg, vem räknar sånt tjafs.... :-P). 

Innan jag går vidare så vill jag nämna att jag har en speciell love - love relationship med S31 då jag har en gammal bekant som flög den och var verksam på flygvapenmuseum. Han ordnade så jag fick sitta i den spitfire de har på museet för en herrans massa år sedan. Därav val av modell. Hade dock gärna hittat information om individer han flög specifikt, men utan flygdagböcker antar jag att det kan vara mycket svårt. Är det någon som har tips på hur man skulle kunna gå till väga om man vill hitta sådan info? 

So here goes, jag är imponerad av kvaliteten på modellen, helt klart bättre än jag minns att airfix, heller, etc kunde prestera när jag senast höll på. Kvaliteten på min målning är det stora problemet numer ;-). Det mesta är ihopmonterat, bara slutmontering kvar av huv, propeller, landställ, etc. Dekaler är påbörjade idag, bilder kommer på det.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic lör apr 26 2014, 23:24

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  24grlzq

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Hth4lf





Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  S11069

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Gäst sön apr 27 2014, 18:03

Snyyyyggt  Very Happy

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Henrik Bergman sön apr 27 2014, 19:46

Tjusigt!
Det skall bli spännande att följa detta bygge  Very Happy 


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic sön apr 27 2014, 21:13

Tackar, vi får se hur slutresultatet blir som sagt. det kommer inte i närheten av det jag sett på forumet, men man måste börja någonstans antar jag ;-).

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Mal sön apr 27 2014, 21:54

Jösses vad snyggt........

den är ju riktigt snygg fasiken....

Samt svenskt är inte fel alls.....

bygger ju bara Tyskt, Japs, Usa, mm....

Detta är riktigt bra så se nu fasiken till o blidka plastgudarna m täta updateringar även de små....gillar detta verkligen, du har en riktigt fin finnish som bara den......
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron sön apr 27 2014, 22:02

Ser ju bra ut så långt! Trevligt med en svensk Spitfire!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic sön apr 27 2014, 23:26

Mal, du har min fulla förståelse, det finns så mycket roligt att bygga utanför sverige. Nästa plan blir som sagt en FW-190A5, alternativt en http://www.hyperscale.com/2011/reviews/kits/bf109epegasusreviewbs_1.htm tillsammans med dottern (jag tar nog ut det här med barn lite för tidigt, hon är 20 månader, men älskar att sitta i knät och titta på när jag bygger saker, bara det går hyffsat snabbt, så vad gör man inte...  Very Happy  Very Happy  Very Happy ).

Har hänt lite småsaker idag på bygget, inget stort. Förutom att ovansidan är klar med dekalerna så fortsatte jag med dekalandet på undersidan och landstället. Härnäst göra färdigt dekalerna på hjulen och förhoppningsvis propellern/spinnern (15 dekaler på propellern och spinner, huah, stora är dom inte  Shocked , nästan lika chockad/rädd över dem som photoetchen till Eduards FW190.)


Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Kbp3eb
Har provat runt lite med bästa sätt att få till vallejos varnish, byggde tidigare en Typhoon som inte är så där jättevacker på grund av ett ganska misslyckat försök att airbrusha den. Det där med outspädd gloss varnish och pensel blev inte så bra, som ni ser här ovan Wink. Fast å andra sidan, ju mer jag har tittat på bilderna av Spitfiren på malmen så inser man att det är väldigt mycket "bucklor" och skavanker i plåtarna, så kanske inte helt off ändå?

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  10wmlut
Mitt andra försök att airbrusha gloss varnish på huvudmodellen blev bättre, men inte helt lyckat, lite knottrigt etc. Sprejade 50/50 gloss varnish/airbrush thinner och mycket lägre tryck än typhoonen. Kändes som att färgen landade ganska vått, men lite för långt avstånd och för tunna lager är min magkänsla. Flapsen (inte med på bild idag) råkade jag airbrusha lite för hårt och ganska kort avstånd, och blev väldigt blött, lite för nära gränsen att rinna, men _riktigt_ snyggt och blankt resultat. Dock som sagt, otäckt nära att börja rinna. Rätt teknik är inte alltid så lätt verkar det som Wink.

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Wbuhsj

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  16av706

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Mal mån apr 28 2014, 00:08

Jag kan dela med mig en sak.....

Kag gillar Vallejo färger numer som fasiken vi bråkade mkt förr...

Dock så fungerar inte jag o vallejo klarlack och matt....

Klarlacken så är den värdelös m oljewaher, noll kapilärkraft....
Tamiyas klarlack så går det ZIP.....där sitter den Vallwjos funkar inte för mig iaf...

Vallejos Matt jo den är matt visst men den ger ett frostig look, även utspädd...nope inte kompis m den heller, Tamiyas TS80 ner i en kopp sen ABn funkar flr mig iaf klockrent....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas mån apr 28 2014, 09:26

Fasiken!
Airfix XIX ser jäkligt grann ut. Varför har jag inte en sån i stashen tro? Måste vara nåt fel på mig...

Snyggt byggt så långt, det är då säkert.
Vallejos klarlack har jag inte provat men som Mal säger, tamiya klarlack är inte dum alls! Synd att den inte finns i literförpackning =)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Matt_Public mån apr 28 2014, 10:40

cas skrev: Måste vara nåt fel på mig...
Let's not go there.  Laughing 


Också: sexylicious! Spitfires hör helt klart till de läckraste bytesdjuren.

Utöver det: håller helhjärtat med om att Tamiyas klarlack är prima.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic mån apr 28 2014, 17:03

Får tacka för rådförsöker ående lack, jo den är onekligen inte helt lätt att airbrushat. Jag fortsätter den här modellen igenom med Vallejo lack och försöka bli vän med det trots allt. Vi får se dock ;-). 

Måste uppdatera med följande bild, grymt nöjd med propellern so far. Förutom den gula färgen, jag blir aldrig vän med gult ;-) 

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  2uf3c6a

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Matt_Public mån apr 28 2014, 17:24

Duktigt snygg snurra! drunken


Också: mitt standardtips för gult är att grunda med rosa.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Stefan E mån apr 28 2014, 17:41

Mycket snyggt!   cheers 

Jag är lite omständligare än Matt, jag grundar med ljusgrått (matt färg), sedan vitt och slutligen gult.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Mal mån apr 28 2014, 18:41

Japp bara grundfärgen är ljus ex rosa eller som stefan gör m gråt, vitt sen gult.

Det beror lite på vad man vill, det gulare blir mer djup/stuns (brandgul) om det är rosa (beroende hur rosa)

Kör man vitt så blir det mer gult gul ....

Smaksak om vad man gillar där.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic mån apr 28 2014, 19:01

Tackar för alla komplimanger, det är roligt att höra att andra gillar vad de får se;-). Nästa gång blir det rosa som en ballerina alltså, så får vi se hur det blir ;-). Funkar rosa bättre över mörka färger också, täcker det ok? Har gjort det misstaget någon gång med gult på svart osv. 

Kan iofs erkänna att den här gången var det gammal dålig maskningsrulle som orsakade att det är så fult. Målade gult, maskade, målade svart, och tog bort maskningen som lämnade klistret bakom sig... DOH! Svårt att få loss rent mekaniskt, därav är det fortfarande kvar. Får försöka lite mer sen.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Mal mån apr 28 2014, 21:52

Du kan ju kika på denna länk dp jag gjorde mina gula på bladen, det är en variant,

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3393p430-wild-donkey-p51k
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic mån apr 28 2014, 22:12

Mal, hoho, riktigt snyggt! Något åt det hållet jag försökte göra, utan det där fina propeller centrumet och med dålig maskering Smile.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas tis apr 29 2014, 05:56

Mmm, 5-bladig finpropeller!
Att grunda med rosa innan gult funkar fantastiskt bra. Nackdelen är att man får osunda tankar om att måla hela kärran rosa bara för att  Very Happy 
Och det är av just den anledningen som man måste bygga en Spitfire PR IG, ungefär närsomhelst....

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron tis apr 29 2014, 20:23

Snygg propeller! Har tänkt att testa det där med rosa grund flera gånger, men jag har ta mig tusan ingen rosa! Wink

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Matt_Public tor maj 01 2014, 08:56

Azgaron skrev:Snygg propeller! Har tänkt att testa det där med rosa grund flera gånger, men jag har ta mig tusan ingen rosa! Wink
Testa att blanda vitt och rött. Det funkar för mig ibland. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron tor maj 01 2014, 19:59

Hehe, misstänkte att nån skulle komma med en sån kommentar! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic lör maj 03 2014, 23:42

På tok för sent för mig så en kort uppdatering bara Wink. Alla dekaler på plats, vallejo decal medium överdragning och snart dags för klarlackning. 

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Xgmu6o

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  53ss34

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  142zhnq

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  2lve8v5

Kunde inte hålla mig, så började lite smått på Eduard FW-190A5 också (högra sidans instrumentpanel påbörjad), storleken är yttepyttesmått i min mening, det här är 7 delar...

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Qs8w7o

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  2ppylww

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron sön maj 04 2014, 00:14

Ser mycket bra ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Matt_Public sön maj 04 2014, 09:28

Nu är jag ingen stormufti, rent svenne-mässigt, men borde inte sagodjuret vara vänt åt samma håll på båda sidorna? scratch

Men snyggt blev det. Rejält dessutom. Och mer tyskt är alltid bäst! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet