IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

+9
linusorn
flarpen
Stefan E
Matt_Public
cas
Azgaron
Mal
Henrik Bergman
frznlogic
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Matt_Public ons jun 25 2014, 18:11

Blankisch!  cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Stefan E ons jun 25 2014, 18:19

Blank o fin!  cheers 

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic ons jun 25 2014, 18:33

Tackar alles! Det hjärnan missar får man lösa med blod svett och tårar så  Laughing.

Tur att man tydligen har de beryktade airfix dikena till panellinjer som felmån!

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic tor jun 26 2014, 23:12

Vidare, har börjat washa maskinen eller vad det nu heter. Så här i efterhand inser jag att jag nog borde ha preshadeat den mer istället. Washen blir väldigt skarp känns det som, det är möjligen så att man skulle kunna använda någon ljusare wash istället... Ännu mer att grunna på helt enkelt Wink.

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 28t9f77

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 309onjn

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 1zmyrll

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron fre jun 27 2014, 00:05

Ser snyggt ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas fre jun 27 2014, 08:15

Washer och vädring är aldrig helt enkelt...
Men du har fått lite mer liv i kärran nu och snyggt blev det med, så det borde väl räknas som framsteg ?

Övning ger färdighet och allt sånt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic fre jun 27 2014, 08:50

Nej, jag har lite svårt att få till washen riktigt. Det som också syns på bilden är en Pegasus Bf109e som jag slängt ihop med dottern och som jag testar lite på just nu. Preshade blev grymt, i kombination med wash så känns det lite som att det kan mjuka upp övergången till wash, sen borde jag nog använda lite ljusare wash eller åtminstone närmare originalfärgen. Överanalys? Jajamen Wink

Och jo, absolut, jag ser det som framsteg och lärdom för den delen! Man måste sträva för att komma framåt också ... eller något Wink

För övrigt, vill man ha övningsobjekt att måla på så gillar jag Pegasus E-Z snap modell(er? bara byggt en nu), fruktansvärt snabbt att bygga ihop sammanlagt kanske 1-1,5 timme borträknat tiden för att måla de delar som sitter i cockpit etc. Stör man sig på krondikena i airfix så bör man ta sin hjärtmedicin innan man ser grand canyon på de här modellerna dock Very Happy .

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic mån jul 07 2014, 00:36

Inte mycket bygga på de här modellerna på sistone. Går på semester om en vecka och insåg att jag vill ha ett litet FPV flygetyg att ha med i bilen "utifall att", och ryggsäcken med FPV utrustning behövde bli klar också...  geek 

I alla fall, har fortsatt leka lite med washerna. Det ser kanske inte ut riktigt som jag sett på bilder oftast av maskinen, men tyckte ändå vädringen blev lite rolig.

1. Jag har en del patchjobb att göra i efterhand som sagt, bortslipad färg på några ställen,
2. upptäckte att jag slängt runt hjulen så fick bryta loss dem och råkade skrapa färg på dem *DOH*
3. och slutligen insåg jag att jag kapat snett iom att jag skulle ha öppen huv, jag har ett gap mellan huven och kroppen som behöver... jaaa, några förslag på hur man löser en 1-2 mm glipa? spackel eller hur gör man egentligen? Mindre glipa hade jag spacklat, men det känns som ett gränsfall om det funkar. 

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Hweesi

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 2hqgz6e

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas mån jul 07 2014, 14:50

1-2mm glipa låter lite mycket.
Var är det nånstans?
Med lite tur så kanske det går att bygga upp med plastark (vanliga kontokort kan funka ifall du vill tulla lite på dom)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron mån jul 07 2014, 16:40

Ser snyggt ut, men trist med glipan! Hoppas du får fixat det på nåt snyggt sätt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic mån jul 07 2014, 19:39

2mm är iofs att ta i när jag tänker på det, men lite drygt en mm iaf är det. Mellan rutan och kroppen. Helt mig själv att skylla på dock, man skulle skära bort en bit som sagt för att få till en öppen huv. Jag har skurit helt snett helt enkelt. Bilder kommer senare ☺. 

Ju mer jag tittar på vädringen desto mer full i skratt blir jag. På ett sett är jag nöjd. Men det ser ut som om oljepåfyllningen skett på fyllan och i övrigt som en dåligt underhållen traktor, full med lera och  skit överallt 😂

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av linusorn tis jul 08 2014, 23:18

Som sagts ovan är förmodligen plasticard det bästa sättet att fixa glipan. Och som sagt övning ger färdighet. Och till övning är Airfix skitbra. Billiga modeller som oftast är hyffsat rätt i proportionerna. Om man bortser från krondikena vill säga. Men väldigt bra till allt från att öva scratchbygga detaljer, till att detaljera med ets och resin, samt att prova olika sätt att måla och vädra. Airfix är nybörjarens bästa vän. Och även en god vän till de som hållt på lite längre och vill ha en utmaning eller ett bygge utan krav att slappna av med.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron tis jul 08 2014, 23:24

Instämmer och i slutändan får man oftast en modell värd att sätta i hyllan.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av linusorn tis jul 08 2014, 23:27

Ja precis. En sak som jag glömde nämna om washer i mitt tidigare inlägg. Less is more. Precis när du börjar känna att det är för mycket, då har du redan passerat gränsen. Det är det absolut svåraste med vädring. Att avgöra när det räcker.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic sön jul 27 2014, 00:12

Lite sent men får tacka för kommentarer! Jag lyckades få ihop det lite hyffsat med spackel trots allt, första intrycket blev nog värre än det egentligen var. I alla fall, jag har precis byggt en vägg/spacklat och slipat och målat i rummet och hade väl inte allt täckt sådär fint som man borde ha... allt är _dammigt_ med andra ord Very Happy

Några bilder bifogade på hur bygget ser ut nu iaf. 

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 290sjdz

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Riup86

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 14e9erm

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Janne.S sön jul 27 2014, 00:32

Set ser alldeles förträffligt ut Very Happy lite dammigt men snyggt Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic sön jul 27 2014, 00:45

Jag försökte vädra den... Ska man inte använda spackeldamm då menar du? :-D. Som cas sa I en annan tråd, det är inte så lätt med sluttampen. Kräver mycket övning det här!

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Janne.S sön jul 27 2014, 01:46

frznlogic skrev:Jag försökte vädra den... Ska man inte använda spackeldamm då menar du? :-D. Som cas sa I en annan tråd, det är inte så lätt med sluttampen. Kräver mycket övning det här!
LOL
Ja visst är det så...övning ger färdighet, man ska bara våga ge sig hän Very Happy
Det är modigt gjort utav dig att våga testa!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av cas sön jul 27 2014, 11:05

Precis som Janne sa! Vågar man inte prova så kommer man aldrig vidare.
Väggspackel på modellen kanske är lite i grövsta lagret för vädring, men det kan ju funka i några (andra) sammanhang  Razz 

Men en ståtlig S31 är det ändå!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron mån jul 28 2014, 01:02

Fint fixat!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic ons jul 30 2014, 00:48

Hmmm, det blir nog till att lägga den här åt sidan ett tag. Ser den på ett sätt som "färdig" men med två grejer jag vill fixa "någon gång i framtiden". Hjulen fick lite färgsläpp på ett ställe (kan hända att jag fixar imorgon) och kamerarutorna var illa fula och min miss att måla bakom gjorde det inte bättre. Ska försöka göra egna någon gång när jag har något bra lim "window glue" eller vad det kan tänkas heta (testor clear window cement ... eller hur namnet var?). 

Ni får ursäkta röran runtom Wink .

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 29uub1w

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 5ufw3o

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 24d1oqo

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av frznlogic ons jul 30 2014, 01:18

Jag insåg hur lat jag var och fixade hjulen iaf. Fönsterrutorna får jag se när jag löser. 

Hyffsat nöjd med vädringen och avgaserna ser mycket bra ut imho. Tog ett par försök men men. Fick helt enkelt nog av den här modellen tror jag :-).

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Tobias ons jul 30 2014, 10:02

Ja det ser väl bra ut! Avgasfärgningen har bra ton tycker jag. Och du gjorde inte Tobias-misstaget att lägga krondekalerna under de där röda linjerna... Embarassed  (fast var nog inte på min S.31a iofs..)

Snyggt jobbat! Trist att du "fick nog" men gör något annat som känns inspirerande innan du tar tag i de där kamerorna..? Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Azgaron ons jul 30 2014, 13:15

Snyggt bygge! Kan nog vara bra att sätta i hyllan så du får energi till annat!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Janne.S ons jul 30 2014, 13:26

Nog ser den ut att vara klar för bildrutan Very Happy Supernajs!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box  - Sida 4 Empty Sv: Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet